Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#76
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rengjør kondenserene jevnlig!
onsdag 03. august 2022, klokken 22:45
Det er sannsynligvis et forsiktig anslag også...
#77
Tesla SW og AP / Sv: 2022.8.10.1 - MCU1 får oppdatering nå!
lørdag 23. juli 2022, klokken 09:58
Noen som har fått i Norge enda? Lite som skjer her ihvertfall...
Den justeringen av strømtrekk blir fin i kombinasjon med advanced flows i Homey. Utnytte solstrømoverskuddet dynamisk :)
#78
Den helt grunnleggende unøyaktigheten med denne metoden er at pakkene har ulik kapasitet som nye. BMS blir satt med en fixed sjablongverdi som ny, men den justeres raskt til faktisk verdi etter en kort periode med bruk. Uten å ha lest av indikert rekkevidde etter noen hundre kilometer på ny bil ligger det en potensiell kilde til unøyaktighet der. Tesla har jo også endret forbrukskonstanten på flere modeller underveis. For eksempel ble min 85D oppjustert med 20-25km (typical forbruk justert ned) på makslading etter en tids eierskap, mens P85D-bilene ble justert litt ned (typical justert opp). Det tilfører ytterligere unøyaktighet.

BMS sin beregning ble også justert for et par år siden. 85-pakkene så ut til å ha ekstremt liten degradering, men etter en oppdatering som skulle gjøre BMS i stand til bedre å estimere kapasitet opplevde mange at kapasitetsverdiene man kunne lese av over canbus falt med noen kWh over noen måneder.

Ikke enkelt dette, men jeg mener nå fremdeles at den mest presise metoden tilgjengelig innenfor rimelighetens grenser for oss dødelige ganske enkelt er å lese av nominal full pack verdien fra BMS. Det er det bilen selv tror den har av restkapasitet. Men skal man estimere prosentvis tap bør man i utgangspunktet ha en avlesing utført ved nesten ny bil, etter litt bruk å sammenligne med.
#79
Stemmer, nærmer det seg garantiutløp nå er det ingen garanti på restkapasitet dessverre :)

Men få lest ut nominell restkapasitet fra BMS om du likevel vil vite hvordan det ligger an.  Det enkle er ofte det beste. Tipper det finnes folk med rett kabel, obd-adapter og scan my tesla på mobilen ikke langt unna deg...
#80
Sitat fra: automat på lørdag 16. juli 2022, klokken 11:28
Ang bremser, så burde elbiler ha rustfrie skiver, slik motorsykler har. Blir høyere produksjonskostnad. Men i dag blir denne kostaden veltet over på vedlikeholdsbudsjettet til eieren istedet.
Det er flere aspekter mtp materialegenskaper også som taler mot å bruke rustfri skiver.  Og på motorsykler er det estetiske veldig viktig, ikke glem det. Her er skivene såpass synlig at de er en del av "karosseriet", nær sagt.

Varmeledningsevne, friksjon, og hvor lett det oppstår kast er eksemper på egenskaper som er forskjellige.

Har hatt en god del motorsykler gjennom årene og har to akkurat nå, og har hatt kast i skiver på flere av dem. Har også vært nødt å bytte skiver pga slitasje etter 40-100.000km, så de er ikke evigvarende de heller.

Eneste sykkelen jeg har hatt med ikke-rustfri skiver var en Moto Guzzi i hine hårde dager, og den hadde svært gode bremser til å bare ha små skiver med tostempel kalipere. Resten av sykkelen derimot var ikke mye å skryte av.
#81
Uten å legge meg for mye oppi ting her, fordekk som subber ved sving/rygging har jeg vært borti flere ganger med orignalt oppsett her. Har også lest om flere tilfeller, noen her på forumet i hine hårde dager. Faktisk kunne forskjellen på subb og ikke subb være at en dekktype hadde mindre avrundede skuldre enn en annen.

Tesla sin måte å utbedre dette på var å redusere caster. Ikke helt sikker på at det er optimalt i alle tilfeller siden det påvirker retningsstabiliteten. En kan også modifisere innerskjermene med varmepistol for å løse problemet.

Nå kan det jo være andre årsaker til skrapingen hos trådstarter.
#82
Sitat fra: automat på fredag 15. juli 2022, klokken 11:13
Uten creep. Det er etterlevning fra automatkasser i dinosaurtiden.

Men likevel....fint nick  :D
#83
Husk at pre-ap biler ikke har hold funksjon. Bare en assistentsak som holder et sekund før den slipper av seg selv. Creep gjør bakkestarten enklere på disse bilene siden den holder et lite moment fremover.
#84
Tesla SW og AP / Sv: 2022.8.10.1 - MCU1 får oppdatering nå!
fredag 15. juli 2022, klokken 09:33
Jøss. Kan vi håpe på justering av strømtrekk via app/api?
#85
Alltid creep på begge biler/sjåfører her siden 2013. Litt moment forover gjør det lettere å finmanøvre med bremsa uten å måtte bruke pedalen (hvor 400hk+ er tilgjengelig). Da eliminerer man sjansen for at man gir på litt for mye.

Kjører uten creep på bakhjulstrekkeren når det er glatt pga rygging ned en bratt oppkjørsel. Vi vil jo ikke at bakhjulene skal trekke nedover samtidig som en bruker styrehjulene til å bremse med (forhjulene tar jo først på bremsen), og bidra til at forhjulene mister grepet tidligere enn nødvendig. Men da er bilen klomsete å finmanøvrere med i andre sammenhenger.

Settingen skulle vært tilgjengelig over API`et slik at det gikk an å sette opp en flow i Homey som slo av creep hjemme om vinteren og slo den på igjen så fort man ikke var der lenger :)
#86
Summen som ble bestemt i forliksrådet sier oss kanskje litt om hvor stor mangelen vurderes å være. 130k tilsvarer vel langt på vei et batteribytte.
#87
Model S 2013 - 2022 / Sv: BMS feilmeldinger som forsvant..
onsdag 13. juli 2022, klokken 09:52
Det der skal du være fornøyd med ja. Lett 4-6 mil mer rekkevidde enn gamle batteriet det der, alt etter kjøreforholdene :)
#88
Men det blir vel feil i forhold til hvordan fastleddet EGENTLIG beregnes? Der tas det vel utgangspunkt i den høyeste timen innenfor et døgn, over tre døgn?
#89
Lading av Tesla / Sv: Plutselig redusert ladeeffekt på SuC
onsdag 06. juli 2022, klokken 10:59
Har du mulighet for å lese av delta på cellespenninger under lading? Om den blir for stor senkes effekten for at balanseringen skal klare å holde tritt. Men da er det nok en celle som er dårlig allerede.

Om det skjer på hver lading heretter eller om det var et engangstilfelle knyttet til en lokasjon gir vel også en indikasjon.
#90
Lading av Tesla / Sv: Teslaen ber meg lade til 100 %
onsdag 06. juli 2022, klokken 10:54
Sitat
Resultatet av å ikke lade regelmessig til 100% kan være at BMS ikke klarer oppgaven og beregner en mye lavere kapasitet enn det som er reelt. Resultatet blir gradvis kortere rekkevidde som må rettes opp med en kalibrering.
Om det er slik jeg antar, dvs at dette systemet har topp-balansering er konsekvensen av å ikke topplade større enn feilindikasjon på rekkevidde. Da ender man med en ubalansert batteripakke med alt det innebærer.

Veldig enig i at en bør følge brukermanualen her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA