Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 853
31
Model S / Sv: Skifte støtdempere foran Model S med luftfjæring.
« på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 10:33 »
Sitat
Er det noen måte jeg kan teste høydekorrektørene på?
Må nok ha Toolbox, og det er det vel bare Tesla og godkjente verksteder som betaler i dyre dommer for å ha tilgang på programvaren som har. Regner med det er output`en på sensorene du ønsker å se.

Har ikke sjekket hvor releet til kompressoren sitter, men det ble byttet på vår 2013 etter lekkasje på det berømte røret hvor ledningsklasen. Det var brent etter lange innkoblingstider og mange inn/utkoblinger. Kompressoren fungerer fint enda, flere år senere.

32
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 19:57 »
Jøss, så ikke den komme. Sjekke nærmere på kartet....

33
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 13:39 »
Når jeg hadde vår P85 på hjulvinkeljustering for en del år tilbake sa de at det minnet om MB understell, men at det ikke var det samme.

34
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Lørdag 20. Mars 2021, klokken 19:36 »
Det er en feilslutning å si at tung bil sliter ut understellsdelene raskere. Understellet skal være dimensjonert etter vekt og lastvekslinger slik at en oppnår det som kan forventes av levetid. Lettere biler kan dermed oppnå samme levetid på understellsdelene som en tung bil, med svakere dimensjonerte deler.

Når det er sagt, hva som er forsiktig kjøring er veldig subjektivt. Man kan fint kjøre ekstremt defensivt men likevel slite hardt på understellet ved å ligge i slitasjespor i asfalten, kjøre i ordinær fart over ujevnheter/hull, dra ratt eller heve/senke med stillestående bil osv. Jeg ville forventet mer enn 90.000 ut av understellsdelene med min kjøring, og her ble det mange titusener på hver bil før de passerte 140.000. Flere av de nye delene så annerledes ut. Camberarmen bak så ut til å ha et sfærisk lager eller foring med tetning på ytterste ledd mot tørr/fast foring på de gamle, og camerarm foran var også endret. Den var forbedret i følge mekaniker. Det er den som bærer vekten av bilen med demperinnfesting og bærekule.


35
Model S / Sv: Ventetid på deler
« på: Mandag 15. Mars 2021, klokken 09:19 »
Pre facelift har fjæring fra Continental og dempere fra Bilstein.  Nyere har fra Firestone, muligens produsert på spec fra Tesla.

36
Model S / Sv: Mangler luft ut fra bakre ventiler
« på: ſøndag 14. Mars 2021, klokken 15:03 »
Du er klar over at ventilene stenges når du tar dem helt ut mot siden de sitter på? Gjelder også de framme.

37
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Lørdag 13. Mars 2021, klokken 17:42 »
Etterpå var oljen på driveuniter evigvarende igjen. De har gått fra byttes på et høyt intervall til evigvarende, deretter til byttes på et lavere intervall og så til evigvarende igjen på samme bilen her.

Tillit er fint, men historikken tilsier at Tesla ikke akkurat har vært enig med seg selv. De trenger jo for øvrig bare at ting holder forbi garantiutløp. Kunder som skal ha bilen etter garantiutløp vil sikkert at det holder lenger.

38
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Torsdag 11. Mars 2021, klokken 10:05 »
Siden det i følge Tesla er "evighetsolje" er sikkert intervallene tilstrekkelige uansett, men du har absolutt et poeng. Oljevolumet på stor driveunit er veldig lite sammenlignet med den lille. Det er i tillegg mye enklere å skifte på rwd om man ønsker å gjøre det selv.

39
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Onsdag 10. Mars 2021, klokken 19:30 »
Jeg kommer ihvertfall til å ta begge bilene til verksted i løpet av våren og spesifikt be om å få byttet kjølevæske og driveunitolje. Begge biler har byttet kjølevæsken en gang tidligere, og hvis de ikke ønsker å ta jobben får jeg bare gjøre det selv.

At kjølevæske ikke trenger å byttes tør jeg driste meg til å si er bare tull. Intervallet kan sikkert diskuteres, men egenskapene forringes unektelig over tid. Jeg velger å være på den sikre siden og bytter med 3-4 års mellomrom, og driveunitolje på hver 80.000.

40
Model S / Sv: Gjør Tesla utbedringer på 85 pakkene?
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 19:57 »
Tør jeg tippe utbedring/forbedring av tetning og/eller lufting?

Om det ikke er i orden kan man fort få en garantisak før 8 år er gått. Og det ønsker de sikkert ikke. Vi vet jo at korrosjon på ulike koblinger inne i pakka kan gjøre at BMS får feil måleverdier, og stenger ned uten at det er noe  feil med selve battericellene. Da er det batteribytte på garanti.

Litt spekulasjon oppi alt her og jeg vet ikke om det er noe de ordner rutinemessig på alle biler, eller om de tar det etter behovsvurdering for hver enkelt bil.

41
Model S / Sv: Model S 4G og eMMC
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 09:16 »
Ser slik ut, her ligger det aktiv recall på begge våre selv om den ene fikk komplett ny MCU for halvannet år siden.

42
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 22:31 »
Ladekurven var veldig lik det du ser på 75D i dag, mener jeg. Altså at du holdt over 100kw opp til 40% før det sank jevnt.
Våre holdt full fart, dvs 118-116kW opp til 22% før de startet å gi seg. Falt under 100kW på 31%. Da var det nok med oppunder 30 grader batteritemp for å få full pupp. Nå kreves det nærmere 40 grader på batteriet for optimal hastighet, og den er i tillegg vesentlig redusert. Har opplevd å komme inn på lader med godt og varmt batteri på lav soc, se 125kW i 2 sekunder før det raste ned under 100kW allerede ved 8%. Nå er det sjelden mye over 50kW ved 50%.

Selv på chademo har en mistet effekt, noe som gjør ladesesjonene lengre og dyrere. Tidligere toppet det på 48kW ved 67%, men effekten begynner å falle tidligere etter cappingen. Nå ser jeg 38kW ved 67%.

Interessant nok indikeres resterende ladetid på skjermen veldig mye kortere enn det reelle.

43
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 08:05 »
I vilkårene på de nye bilene har vel Tesla lagt inn en klausul som sier at de fritt kan endre på slike ting i ettertid. Hvis jeg ikke husker feil.

Uansett er dette en viktig prinsipiell sak. Hvem eier bilen etter salget? Om de er ser seg nødt til å "ta tilbake" noen av egenskapene som ble solgt inn og betalt for pga sikkerhet etter levering av kjøretøyene er det i utganspunktet svært problematisk å gjøre det uten at eierne engang er informert på forhånd og langt mindre har gitt samtykke. Når de i tillegg avfeier all dialog når kundene prøver å ta det opp blir totalen temmelig ufin. Mange eiere har betalt Tesla for å gjøre diagnose på problemet, og bare endt opp med tilbakemelding om at alt er normalt.

Selv har jeg ikke kapasitet til å ta saken opp, men vi har to biler som er rammet av dette. I praksis utgjør det 5-6 timer ekstra lading en vei fra Nordmøre til Spania, noe som betyr at vi ikke klarer det på 3 dager lenger. Og da er smerteterskelen passert og bilene er ikke lenger brukbare til dette formålet, slik at det blir fly om vi skal ta turen flere ganger. Et mer kortreist problem er at jeg til tider ikke lenger rekker ferger jeg tidligere hadde god tid på. Det er ikke greit når det er kveldens siste avgang.

Nevnte dette i en mail til Tesla sammen med noen andre punkter like etter at det manifesterte seg. Alle punkter utenom dette med ladehastigheten ble besvart, så de visste nok at noe var endret.

Regner med vi kommer til å se massiv tåkelegging med henvisning til aldring og slitasje på batteriene som isolert sett er viktige poenger, men ikke tydelig nok relatert til akkurat denne brå reduksjonen i ladehastighet. Her ble jo alle bilene med aktuell batterikjemi cappet samtidig, uavhengig av om de var kjørt veldig lite og var relativt nye, eller veteraner med høy kilometerstand.

44
Model S / Sv: Model S 4G og eMMC
« på: ſøndag 07. Mars 2021, klokken 21:53 »
Veldig nær km stand på min 2015 85D når det gikk i svart her. Men hele MCU ble byttet på reklamasjon her da.

45
Model S / Sv: Gratis bytte fra MCU1 til MCU2?
« på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 07:56 »
Model 3 owners....TM3 har vel ikke MCU1. I smell a rat :)

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 853