Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#12886
Sitat fra: Epleskreller på mandag 13. mai 2013, klokken 13:07
Sitat fra: Cronos på mandag 13. mai 2013, klokken 13:05
Men alt dette med raskere oppvarming og avriming av ruter etc... Løser man ikke det om man via appen setter på oppvarming 10-20 min før..?

For min egen del vet jeg ikke alltid 10-20 minutter før at jeg skal ut på tur :)

Men ja, man kan løse det på den måten.
#12887
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. mai 2013, klokken 13:01
Sitat fra: fonberg på mandag 13. mai 2013, klokken 12:59
Vinterpakken derimot kokte ned til bare "kjekt å ha"-funksjoner (is må man skrape uansett om akkurat viskerpartiet er opptint). Slik jeg ser det er ikke det som nå gjenstår av vinterpakken noe "må ha" for norske forhold.
Og det er egentlig synd. Hadde gladelig lagt 10K på bordet for eks. kraftigere batterivarmer/kupevarmer, varmetråder i frontruta og varme i ratt.

Helt enig. Jeg ville også kunne bladd opp 2-3K for varme i baksetet alene. Men ikke 8,5.
#12888
"Tar" de norsk, eller skal jeg formulere meg på "framandlandsk"?
#12889
...og fremdeles ligger det feilinformasjon ute i designstudio - se vedlegget.

Sitatforbedret batteriytelse og komfort i kaldt vær

Det at den "oppvarmede vindusviskeren" viser seg å være et oppvarmet område nederst på frontruta gjør nå at det kun er baksetevarmen jeg er interessert i, men jeg betaler ikke kr. 8500 for det.

Kommer til å sende mail om å kansellere denne pakka. Håper at det går greit selv om kontrakten er signert - i designstudio driver man jo faktisk ulovlig markedsføring enda i skrivende stund (forbedret batteriytelse osv).

Tips til emailadresse jeg kan send henvendelsen min til?

#12890
Ut fra prissettingen kan man kanskje mistenke at Tesla selv også trodde at innholdet i pakka var mer omfattende enn det som listes opp her? Dårlig kommunikasjon internt også kanskje.

Litt konspirasjonsteoretisk her nå, men likevel.
#12891
@ laumb, takk for god avklaring.

Min ordre er sendt til fabrikken MED vinterpakken, og jeg er litt i tvil på om jeg ville valgt den om jeg skulle trykket finalize i dag. Kommer ikke til å legge noen innsats i å trekke pakken tilbake siden jeg har lyst på varme i baksetene og varme på vindusviskerene (hadde masse problemer med at de klabbet seg til på Saab`en i vinter), men det begynner nå å bli en latterlig dyr pakke med magert innhold.

Det er nok mange kunder som har skrevet kontrakt på vinterpakken i den tro at man fikk bedre rekkevidde (batterivarmeren), og at man risikerte duggproblemer uten (frontruteventilasjonen) - om man har basert seg på offisiell informasjon fra Tesla. Dette er faktisk ulovlig i Norge og de fleste andre land, og jeg forventer at Tesla tar konsekvensen av dette. Med det mener jeg at de må ta initiativ i forhold til de rammede kundene og ikke passivt vente på at kundene skal ta kontakt med dem. Det er slettes ikke sikkert at alle aktivt oppsøker ny informasjon.

En paralell er jo Apple som i både Australia og Italia er bøtelagt for å selge rettigheter som lovverket i utgangspunktet gir.

Ellers er det jo på sin plass å peke litt nese til enkelte forumdebattanter som har vært negativ til forumet av diverse grunner, og "kun forholdt seg til offisiell informasjon fra Tesla". Dette eksempelet viser at det er lurt å følge med både på offisielle kanaler og på forumet.
#12892
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla-butikk på Trondheim Arena
søndag 12. mai 2013, klokken 22:16
Flott. Den svarte var ikke egnet som utstillingsbil da den var helt utskjemt av fine vaskeriper, og skinnet ved innstigningen til baksetet var nærmest ødelagt av slitasje. Bør nok få fortsette sitt liv som prøvekjøringsbil en stund til :)
#12893
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla-butikk på Trondheim Arena
søndag 12. mai 2013, klokken 21:34
Den svarte stod inne i går, men jeg håper da inderlig at de har byttet og lar den blå stå på utstilling. Det er den eneste med barneseter, og det er dumt å ikke få vist frem de.
#12895
Takk for tilbakemeldingen. Normalt vil jeg nok kun unntaksvis benytte ladestrøm på 20A hjemme. Jeg har tilgang på både 16 og 32A 230V 3-fas på arbeidsplassen, så det vil være tilstrekkelig med en forsiktig vedlikeholdslading hjemme under normale omstendigheter. Så gjenstår det å se hvordan bilen klarer å utnytte uttakene på arbeidsplassen da.

Finner det noe merkelig at det skal være så vanskelig å få ut informasjon om dette.

Ellers lurer jeg på hva som følger med av adaptre med bilen. Jeg blir avhengig av å koble meg til 230v 3fas 16/32A, shuko, enfas industrikontakt og muligens 400v 3fas. Blir det slik at man må kjøpe det man trenger, eller følger det med full pakke?
#12896
@ Fredag: Dette var en fin oppsummering. Imidlertid lurer jeg på følgende:

SitatModel S kommer max til å trekke 13A på schuko.

Har en 20A enfas kurs jeg tenker å trekke ut og bruke til hjemmelading av bilen. Betyr det for å få utnyttet dette må jeg montere blå industrikontakt på veggen?

EDIT: En slik?

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist
#12897
Model S 2013 - 2022 / Sv: Alloygator? Erfaringer?
lørdag 11. mai 2013, klokken 22:07
Sitat fra: Desdi på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:22
Sitat fra: x525 på tirsdag 07. mai 2013, klokken 00:00
Her er et alternativ som forhåpentligvis kan kjøpes her til lands:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151548462238570.1073741827.306104503569&type=3

Virker mere skrøpelig enn Alloygators. I alle fall ut fra bildet.

Rimblades? Sikkert litt av en jobb å montere. Rimjob...
#12898
Dette forumet har for meg stått for markedsføringen samt gitt meg tilstrekkelig beslutningsgrunnlag til å kjøpe en Model S til nesten 700 laken. Tesla har ikke klart dette selv, til tross for at produktet er bra.

Hvis ansatte hos Tesla ikke skjønner hvor viktig slike communities har vært og er for selskapet bør de finne seg noe annet å gjøre.
#12899
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
lørdag 11. mai 2013, klokken 19:02
Da har også jeg fått meg en prøvetur. Deler noen usammenhengende inntrykk under:

Førersete: Virket umiddelbart veldig hardt og ukomfortabelt i forhold til min egen bil, men etter et par minutter fant jeg stillingen og satt faktisk ganske godt. Tror dette vil fungere bra på langtur.

Interiør, opplevd kvalitet: Litt skuffet over kvalitetsfølelsen, litt plastikkfølelse fra deler av interiøret og resten virket veldig grovt. Opplevde dashbordet som mer kantete og mindre elegant enn jeg hadde inntrykk av fra bilder. Solskjermen over den lille skjermen virket løs og lot seg løfte ganske mye. Men ikke et knirk eller den minste lyd fra det under prøveturen, og designet vokste på meg etterhvert. Resten av interiøret er lekkert å se på. Merket meg at skinnet var slitt ved innstigning til baksetet.

Baksete: Her var vel den største skuffelsen. Jeg er 179cm, og selv på bil med panotak mangler jeg flere cm høyde før jeg kan legge hodet (vel, nakken) på nakkestøtta uten at det stopper i taket. Riktignok bare på sidene, i midten var det høyt nok. På sidene måtte jeg sitte med hodet lutet fram og til siden for ikke å ta i taket. En mann som hevdet å rage en cm mindre enn meg opplevde det samme. Jeg har bestilt uten panotak, og lurer på hvordan takhøyden blir der.  Nakkestøttene er så små at de sannsynligvis er farlige for voksne mennesker. Seteflaten er senket veldig ned, antagelig for at man skal kompensere for dårlig takhøyde - men resultatet blir at lårene ikke er i kontakt med setet og man blir sittende med kneene høyt i været.

Utvendig finish: Har lest mye om dårlige tilpassede karosserideler, men dette var ikke tilfelle på de tre bilene som stod i Trondheim ihvertfall. Her så det bra ut, bortsett fra den sorte som var full av små vaskeriper. Dette var vel den eneste av de tre som ikke hadde metallic lakk - bortsett fra at det vises best på sort, er det mulig at ikke-metallic lakk ikke tåler så mye som metallic? Ikke vet jeg. Bilene er ihvertfall nydelige å se på, og fronten ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder.

Kjøreopplevelse: Veldig stille innvendig, godt med krefter. Luftfjæringen svelger unna alt av ujevnheter uten å føles svampete. Her får man mer i pose og sekk enn jeg hadde trodd var mulig. Kjennes faktisk sportslig ut, men vekten gjør seg gjeldende om man presser den ved pådrag i sving. Hjelpesystemene slår inn nesten umerkelig, men før ventet selv på tørr asfalt. Fikk ihvertfall bekreftet at P+ pakke ikke er noe for meg, vanlig P holder i massevis. Veldig lettkjørt, og man blir venner med den etter få minutter. Styringen var presis, men føltes litt sleivete i krabbefart. Dette forsvinner allerede i 20-30 km/t. Ingen følelse av rå akselerasjon, men speedometeret sier at det motsatte er tilfelle.

Konklusjon: Noen skuffelser, ingen jeg ikke kan leve med. Godfølelse etter å ha signert kontrakten - sommeren blir lang. :)
#12900
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mest undervurderte farge: Sølv?
lørdag 11. mai 2013, klokken 18:19
Har sett sølv "live" i dag, og må si at selv om jeg har vært veldig skeptisk til denne fargen på bakgrunn av bilder tok den seg veldig bra ut i virkeligheten. Jeg ville valgt sølv foran den sorte og blå som står i Trondheim i dag.

PS. Den sorte ser helt forj****g ut, lakken er helt utskjemt av fine vaskeriper. Håper metallic-lakken er sterkere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA