Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#12601
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hk/Kw vs. Nm forklaring?
søndag 18. august 2013, klokken 11:09
Tillater meg å legge ved et innlegg jeg skrev for "lenge siden":

SitatSammenheng mellom effekt, turtall og dreiemoment er gitt ved:

P=T * w

der
P står for effekt
T står for dreiemoment i Newtonmeter og
w  står for omdreiningshastighet i radianer per sekund.
En omdreining er 2π  radianer. Har man for eksempel oppgitt at en motor yter 100 Nm ved 6000 omdreininger per minutt er effekten således
100 * (6000/60) * 2  = ca 63 Kilowatt

Kilde: Wikipedia

Kort og godt, effekt = turtall x moment.

For oss forumrotter er det enkelt: vi kan bruke ferdige kalkulatorer.

http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml

Prøv å sette inn 300 hk, eller 220,59 KW og 1 rpm og se hvilket dreiemoment som kreves for 300 hk "fra første omdreining". Da skjønner du fort at en slik påstand er bare tull. For å gi 300 hk ved 100 rpm kreves det fremdeles over 21.000 nm, og Model S Perf. er vel fremdeles oppgitt til 600 nm. Hvis vi forutsetter at den gir 600nm flatt vil den gi 300 hk ved 3500 rpm. Utvekslingen er 9,73:1, noe som gir ~360 rpm på hjulene. Hjulene er 2.215 meter i omkrets, og bilen vil dermed bevege seg 797,4 meter i minuttet som tilsvarer ca. 48 km/t. I dette eksempelet vil bilen gi 300hk ved 48 km/t.

Med 440nm tilgjengelig trengs det 4750rpm for å oppnå 300hk. Da ruller bilen i ca. 65km/t. Ved 48km/t vil standard ha ca. 163KW, eller ca. 222hk. Basert på oppgitt dreiemoment vil performance ha 78 HK mer enn standard tilgjengelig ved 3500rpm, eller 48 km/t.

Dette blir selvfølgelig helt teoretisk, og forutsetter at oppgitt dreiemoment på 600nm er lineært i turtallskurven. Hvis effekten skal falle til 200 hk ved 200 km/t tyder jo det på at momentet faller kraftig med turtallet, og om det stemmer er min påstand feil. Det er uansett ikke viktig for poenget mitt. Forskjellen i effekt (ca. 15%) ikke vil være beskrivende for den opplevde forskjellen. De 36% flere nM vil dekke det bedre.

Kort sagt, performance vil føles 36% sterkere i det intervallet hvor dreiemomentet holder seg på 600nM.
#12602
Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 13:28
Da gjenstår det altså en udefinert sjekk av bilen "Årlig service" og slitedeler ?
Ikke udefinert, det sirkulerer en sjekkliste blant annet på forumet her. Uaktuelt å ta bilen til verksted for å sjekke disse punktene som man lett gjør selv, særlig når det ikke er nødvendig for å beholde garanti/reklamasjonsrett. Leste på us-forumet at man spekulerte i at det som man faktisk betaler for er en "wiper fluid top up and a tire rotation".

Sitat.. mer enn 5 år (jfr kjøpsloven)

Litt pirkemodus her: Det er forbrukerkjøpsloven som regulerer kjøp mellom profesjonell part og privatperson. Kjøpsloven regulerer handel hvor begge parter er profesjonelle eller begge er private. Forbrukerkjøpsloven gir 5 års reklamasjonsrett om "tingen" er ment å vare lenger enn 2 år. Dermed er det 5 års reklamasjonsrett på bil.

Det er for øvrig forbudt å kalle det garanti hvis det ikke gir rettigheter ut over det lovverket gir. Hva er det Tesla sin garanti tilbyr utenom rettighetene forbrukerkjøpsloven gir?
#12603
Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 17. august 2013, klokken 10:04
Det er jo en viss risiko for at en får trøbbel med bilen de første årene, og når jeg bor 720km fra nærmeste senter (blir da ca kr 8000 pr ranger-besøk) tror jeg det blir ubegrenset-pakken for min del. Jeg har hatt kr 0 pr år i service (men kanskje kr 10k pr år i andre verkstedsutgifter) til nå pga gamle biler som var lette å mekke på.

Det er faktisk helt unødvendig å betale for å få rettet feil som går på reklamasjon i Norge. Forbrukerkjøpsloven sier følgende:

Sitat§ 30. Gjennomføring av avhjelp
       Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Det betyr at om at bilen blir stående langt fra servicesenter på grunn av en feil som skal gå på reklamasjon er faktisk selger ansvarlig for alle kostnader til retting, inkludert transport av bilen om det ikke kan rettes på stedet.

Har intrykk av at mange betaler for servicepakke uvitende om hvilke rettigheter man har som forbruker i Norge. Flere av innleggene i denne tråden vitner om det.
#12604
Hehe, regner med at det endrer seg når enkelte attentionwhores får bilene sine litt senere.

HOSTHARKGRUMSELUMSElaumbHARKELHOSTEKREMT  ;D
#12605
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Overreaksjon på forumet
fredag 16. august 2013, klokken 18:11
Que?
#12606
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er Plus egentlig Minus?
fredag 16. august 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:09
Sitat fra: laumb på fredag 16. august 2013, klokken 09:08
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Må si jeg før første prøvekjøring var bekymret for at bilen skulle ha typisk amerikansk understell. Tok heldigvis skammelig feil :)
Min andre +1. Yay!
#12607
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 21" vinterdekk - galskap?
fredag 16. august 2013, klokken 12:27
Regner med at om man finner vinterdekk i riktig dimensjon og med riktige egenskaper bør dette gå helt fint så lenge man tar litt hensyn til at en slik felg er noe utsatt for skade.

Men stadig omlegging av dekk på samme felg vil nok dessverre sette sine spor på selve felgen. Det er det aller største ankepunktet mitt mot en slik løsning.
#12608
Er nok et par av disse som godt kunne være min, men den er dessverre ikke produsert enda tror jeg.


...sukk.
#12609
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 14. august 2013, klokken 15:26
Vurderer faktisk å kjøpe originalfelger med Pirelli og teste hvis bilen kommer før vinteren setter inn for fullt - har estimert levering september/oktober. Så får jeg testet litt, og om de viser seg å ikke være tilstrekkelige vrenger jeg dem bare av og bruker mellomlegget opp til Hakka R2 på 8400 og legger i skikkelige piggfrie dekk. Blir ikke så veldig mye dyrere, selv med mva. Og så har man jo et sett med Pirelli-dekk som fint kan tas i bruk igjen vår/høst når de nordiske dekkene eventuelt er utslitt. Jeg sliter gjerne ut et sett vinterdekk i året, ihvertfall drivhjulene.
#12610
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ringeklokke - fotgjengere
tirsdag 13. august 2013, klokken 22:48
Hehe, morsom sak. Men den overlever nok ikke den første vinteren med slaps, gørr og salt slik de står montert i videoen.
#12611
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:30
Jeg satser på å kjøre Bergen - gursken vinterstid ca 35 mil, og nekter å ha rekkevidde angst;-)
Jeg kjøper bilen i overbevisning om at Averøy-Åfjord med sine 30 mil går fint under alle forhold. Men jeg må innrømme at jeg er litt spent på første turen vinters tid, selv om alt tyder på at det skal gå med god margin.
#12612
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS Android/ios App
tirsdag 13. august 2013, klokken 22:28
-Glipe
-Gløtt
-Glugge
-Glenne
-Bresje
-Avtrekk
-Apertur

Og min personlige favoritt, glufse.

Men seriøst, gå for "litt åpen"....
#12613
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 13. august 2013, klokken 21:50
Ingen regel uten unntak :)

EDIT: Mulig din bil blir en av de som må ettermontere lader nr.2 da - om teorien stemmer.
#12614
Model S 2013 - 2022 / Sv: Offisiell: 2nd row cup holder
tirsdag 13. august 2013, klokken 21:04
Sitat fra: Celter på tirsdag 13. august 2013, klokken 19:54
Hva er det med alle disse koppholderne???? Jeg vil ikke ha baksetepassasjerer som søler øl, kaffe  eller mineralvann i min nye Model S. Hvorfor skal folk på død og liv drikke hele tiden??
Jeez, må jo ha øl  ;D

Seriøst, jeg er i prinsippet motstander av å spise i bilen men realitetene gjør det ofte nødvendig. Mine barn søler mindre MED koppholdere enn uten.
#12615
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 13. august 2013, klokken 20:50
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 13. august 2013, klokken 20:02
Sitat fra: Brede på tirsdag 13. august 2013, klokken 20:00
Og jeg som hadde levering desember-januar har fått fremskyndet til første halvdel av november. Fikk dette bekreftet igjen i dag da jeg fikk endret fargevalg på bilen.
Jeg har performance, enkeltlader og ikke panorama. Om dette har noen innvirkning er vel umulig å si..

Jepp, du har enkeltlader og fremskyndes derfor noe i køen.
Samme konfig som Brede og estimert levering september/oktober. Spent på når telefonen kommer. Fremdeles sourcing på My Tesla.

...mistenkte en stund at det bare var jeg som hadde sløyfet panotaket forresten :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA