Tillater meg å legge ved et innlegg jeg skrev for "lenge siden":
SitatSammenheng mellom effekt, turtall og dreiemoment er gitt ved:
P=T * w
der
P står for effekt
T står for dreiemoment i Newtonmeter og
w står for omdreiningshastighet i radianer per sekund.
En omdreining er 2π radianer. Har man for eksempel oppgitt at en motor yter 100 Nm ved 6000 omdreininger per minutt er effekten således
100 * (6000/60) * 2 = ca 63 Kilowatt
Kilde: Wikipedia
Kort og godt, effekt = turtall x moment.
For oss forumrotter er det enkelt: vi kan bruke ferdige kalkulatorer.
http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml
Prøv å sette inn 300 hk, eller 220,59 KW og 1 rpm og se hvilket dreiemoment som kreves for 300 hk "fra første omdreining". Da skjønner du fort at en slik påstand er bare tull. For å gi 300 hk ved 100 rpm kreves det fremdeles over 21.000 nm, og Model S Perf. er vel fremdeles oppgitt til 600 nm. Hvis vi forutsetter at den gir 600nm flatt vil den gi 300 hk ved 3500 rpm. Utvekslingen er 9,73:1, noe som gir ~360 rpm på hjulene. Hjulene er 2.215 meter i omkrets, og bilen vil dermed bevege seg 797,4 meter i minuttet som tilsvarer ca. 48 km/t. I dette eksempelet vil bilen gi 300hk ved 48 km/t.
Med 440nm tilgjengelig trengs det 4750rpm for å oppnå 300hk. Da ruller bilen i ca. 65km/t. Ved 48km/t vil standard ha ca. 163KW, eller ca. 222hk. Basert på oppgitt dreiemoment vil performance ha 78 HK mer enn standard tilgjengelig ved 3500rpm, eller 48 km/t.
Dette blir selvfølgelig helt teoretisk, og forutsetter at oppgitt dreiemoment på 600nm er lineært i turtallskurven. Hvis effekten skal falle til 200 hk ved 200 km/t tyder jo det på at momentet faller kraftig med turtallet, og om det stemmer er min påstand feil. Det er uansett ikke viktig for poenget mitt. Forskjellen i effekt (ca. 15%) ikke vil være beskrivende for den opplevde forskjellen. De 36% flere nM vil dekke det bedre.
Kort sagt, performance vil føles 36% sterkere i det intervallet hvor dreiemomentet holder seg på 600nM.