Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: 1 ... 837 838 [839] 840 841
12571
Model S / Sv: Valgets kvaler
« på: Torsdag 07. Mars 2013, klokken 10:58 »
Kjør på med performance. Jeg tenker slik at dette er den eneste gangen i livet jeg får sjansen til å kjøpe en ny bil med slike ytelser på billigsalg (=avgiftsfritt). Da slår jeg til. Når avgiftene strammes til er toget gått, eller i det minste ikke like attraktivt.

12572
Model S / Sv: Tesla Norge på Face Book
« på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 10:02 »
Er ikke så sikker på at dette blir å eksistere i nåværende form så veldig lenge etter at Tesla finner ut. Her er det brukt både logoer og bilder som det trengs samtykke fra eier for å bruke, og samtidig går det sannsynligvis ikke tydelig nok fram at det ikke er Tesla selv som står bak.

Den som lever får se.

12573
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: Lørdag 02. Mars 2013, klokken 17:02 »
Sitat
Tja... At dette er mulig, er vel blant annet bevist av Norges raskeste gatebil. Og det bare med bakhjulsdrift. http://pollymotorsport.no/index.php?mapping=2
Heisann, 1986 Trans Am, ungdomsbilen min! Riktignok hadde min betydelig svakere mølle :-)

12574
Model S / Sv: Linker til tester av Model S
« på: Lørdag 02. Mars 2013, klokken 12:30 »
Hmm...ikke spesielt elegant sveis der på 29.22 vel?

12575
Model S / Sv: Invitasjon fra Tesla
« på: Onsdag 27. Februar 2013, klokken 21:36 »
Konspirasjonsteori: Lokalet er vel av begrenset størrelse, og rommer ikke spesielt mange. Derfor begrenser de antallet invitasjoner av folk med adresse i nærområdet, samtidig som de pøser på til de som bor langt unna og sannsynligvis ikke kan delta pga. avstand. Slik får de laget mest mulig pr. via flest mulig utsendte mail/invitasjoner, samtidig som flest mulig interesserte ikke får avslag pga. full påmeldingsliste. MAO, hvis du bor veldig nærme er det ikke sikkert du har fått invitasjon. Noen som vil teste teorien?

Nordvestlandet her, fikk invitasjon.

12576
Model S / Sv: Invitasjon fra Tesla
« på: Onsdag 27. Februar 2013, klokken 21:29 »
Fikk nesten lyst til å rope "halleluja" når jeg så mailen  ;D

Ser ikke helt nytteverdien for min del i dette arrangementet, men jeg regner med at den harde kjernen av fanskaren får en hyggelig opplevelse. DET unner jeg dere.

I den grad det måtte komme ny informasjon vil nok den bli kommunisert vi mange kanaler. Regner med at det blir presse til stede.

12577
Model S / Sv: 19" mot 21"
« på: Mandag 25. Februar 2013, klokken 11:18 »
Da er det ikke tvil om hva JEG ville valgt av farge/hjulcombo om det skulle handles i dag. Tradisjonelt har jeg vippet mellom elsk/hat når det gjelder hvite biler, men dette ble jo griselekkert!

Har også sett for meg å ha 19" på sommerhjulene, men bildet gir vel inntrykk av omtrentlig en 21". Ellers er vel også bremseskivene på S større enn de som ble med på bildet.

Bra det er en stund til kontrakten skal skrives enda.

BTW, Takk for bildet!

EDIT: Ble jo flott på svart bil også :)

12578
Model S / Sv: 19" mot 21"
« på: Lørdag 23. Februar 2013, klokken 18:15 »
Hmm...lappet litt i paint (for amatørmessig til å legge ut), og mon tro om ikke disse:



...virkelig kler hvit bil. Etter min smak bedre enn noen av de originale alternativene.

Noen som vil ta på seg å shoppe et bilde av såpass kvalitet at det kan legges ut?

12579
Model S / Sv: 19" mot 21"
« på: Fredag 22. Februar 2013, klokken 11:30 »

12580
Model S / Sv: 19" mot 21"
« på: Torsdag 21. Februar 2013, klokken 17:21 »


12581
Model S / Sv: 19" mot 21"
« på: Onsdag 20. Februar 2013, klokken 10:03 »
Nå var det vel en link i ett tidligere innlegg i tråden til bildet med Rial-felgene så jeg vil ikke ha æren for tipset. Noen som klarer å finne norske priser på dem? Ser 225 euro nede i europa..

12582
Model S / Sv: 19" mot 21"
« på: Tirsdag 19. Februar 2013, klokken 21:19 »
Synes disse Rial-felgene i 19" ser veldig bra ut, og skal man dømme ut fra bildet under ofrer man ikke mye på utseendet i forhold til originale 21". I alle fall vinner man mye i forhold til de originale 19" som jeg ikke synes passer til bilen i det hele tatt. Rial`ene er noe jeg helt klart kommer til å vurdere i hovedsak av praktiske hensyn - dersom de kommer med boltsirkel, senterdia og innpress som passer. Regner med at om man får bilen levert med originale 19" og kjøper et sett med disse i tillegg ender man jo opp med to sett dekk til lavere eller samme pris som oppgraderingen til 21" koster - og da må man jo ha vinterdekk i tillegg.


12583
Model S / Sv: Model s uten tech pakke
« på: Lørdag 16. Februar 2013, klokken 12:00 »
Fint at du presiserer hva som er poenget ditt. Synes nok at det i beste fall lå mellom linjene i innlegget ditt.

Hva du mener er dumt eller ikke er selvfølgelig ikke relevant for diskusjonen. Folkeskikk er også en fin bil.

12584
Model S / Sv: Model s uten tech pakke
« på: Lørdag 16. Februar 2013, klokken 11:42 »
Hvor attraktiv er en Audi A4 uten dioder foran som brukt? Ikke de som omsettes fortest, ei heller de i de litt høyere prisklassene.
Blir nok feil å sammenligne. Model S har dioder også uten tech-pakke. Se på bildene i denne tråden:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12049-Anyone-receive-a-car-without-the-Tech-Package-yet/page2

Det er kurvelys i led som følger med tech-pakka. Det er vel de lysene som sitter nederst på fronten.

12585
Model S / Sv: Performance vs. Standard
« på: ſøndag 10. Februar 2013, klokken 21:21 »
Forskjellen i antall HK er forsvinnende liten.
Du har helt rett, 360 vs 416 hk er liten forskjell (vel 15%). Men så må du huske at dette er en bil uten girkasse, og det vil si at toppeffekten når du _kun_ ved toppfart. Dermed er effekten lite beskrivende for den opplevde forskjellen.

Da blir det mer riktig å sammenligne dreiemomentet. Du har dermed 36% mer krefter i bilen fra stillestående og oppover, og det vil nok kjennes godt.
Hvordan kan du påstå toppeffekt ved Max hastighet?
Ikke bland fossil motor og elmotor. Det finnes vel en graf som fremstiller dette (har ikke tilgang til dette nå). Max dreiemoment er fra ~1 omdreining.
Med forbehold om journalisters sannhetsgehalt siterer jeg hva jeg leser i gårsdagens Finansavisen's Motor magasin s16:

"Dynomålingen am. dragtimes gjorde viste dessuten at MS har 300HK fra første omdreining på motoren.... Maxeffekt ved 90 km/t. Deretter daler kurven... Ved 200 km/t er det bare 200Hk tilgjengelig."

Tap fra motor til drivhjul: 6% ( 10-15% på fossiler, 20% på de med AWD).

Forutsetter at effektkurven er lineær og at dreiemomentet er konstant - noe som i mye større grad er tilfelle på en elbil enn på en bil med forbrenningsmotor. Din påstand om at jeg blander elbil med fossilbil skjønner jeg fint lite av.

Sammenheng mellom effekt, turtall og dreiemoment er gitt ved:

P=T * w

der
P står for effekt
T står for dreiemoment i Newtonmeter og
w  står for omdreiningshastighet i radianer per sekund.
En omdreining er 2π  radianer. Har man for eksempel oppgitt at en motor yter 100 Nm ved 6000 omdreininger per minutt er effekten således
100 * (6000/60) * 2  = ca 63 Kilowatt


Kilde: Wikipedia

Kort og godt, effekt = turtall x moment.

For oss forumrotter er det enkelt: vi kan bruke ferdige kalkulatorer.

http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml

Prøv å sette inn 300 hk, eller 220,59 KW og 1 rpm og se hvilket dreiemoment som kreves for 300 hk "fra første omdreining". Da skjønner du fort at en slik påstand er bare tull. For å gi 300 hk ved 100 rpm kreves det fremdeles over 21.000 nm, og Model S Perf. er vel fremdeles oppgitt til 600 nm. Hvis vi forutsetter at den gir 600nm flatt vil den gi 300 hk ved 3500 rpm. Utvekslingen er 9,73:1, noe som gir ~360 rpm på hjulene. Hjulene er 2.215 meter i omkrets, og bilen vil dermed bevege seg 797,4 meter i minuttet som tilsvarer ca. 48 km/t. I dette eksempelet vil bilen gi 300hk ved 48 km/t.

Med 440nm tilgjengelig trengs det 4750rpm for å oppnå 300hk. Da ruller bilen i ca. 65km/t. Ved 48km/t vil standard ha ca. 163KW, eller ca. 222hk. Basert på oppgitt dreiemoment vil performance ha 78 HK mer enn standard tilgjengelig ved 3500rpm, eller 48 km/t.

Dette blir selvfølgelig helt teoretisk, og forutsetter at oppgitt dreiemoment på 600nm er lineært i turtallskurven. Hvis effekten skal falle til 200 hk ved 200 km/t tyder jo det på at momentet faller kraftig med turtallet, og om det stemmer er min påstand feil. Det er uansett ikke viktig for poenget mitt. Forskjellen i effekt (ca. 15%) ikke vil være beskrivende for den opplevde forskjellen. De 36% flere nM vil dekke det bedre.

Kort sagt, performance vil føles 36% sterkere i det intervallet hvor dreiemomentet holder seg på 600nM.

Sider: 1 ... 837 838 [839] 840 841