Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#12241
Model S 2013 - 2022 / Sv: Terningkast 6 i Dagbladet
tirsdag 26. november 2013, klokken 19:22
Er ikke dette en utgammel test som har fått ny dato?
#12242
Sitat fra: Sofus på tirsdag 26. november 2013, klokken 19:00
Før jeg hentet min bil på Alna lørdag for en drøy uke siden ble jeg lovet gang på gang at jeg skulle få med vinterdekkene. DES skjønte nok hvor viktig det var for meg. Kvelden før fikk jeg beskjed om at det var noe problem med felgene og om jeg derfor ville vente til mandag med å hente bilen.

Siden det var så mildt og fint ble jeg enig med DES om å hente som avtalt på lørdag og at vinterhjul skulle sendes hjem til meg i god tid før kulda kom senere i uka (onsdag). Det var ingen problem siden dekk var holdt av til meg og nye felger skulle komme inn mandag.

Senere i forrige uke fikk jeg beskjed om at de kommer så fort de har mulighet til det. Om det blir om en uke eller neste år føler jeg nå er helt i det blå. Angrer på at jeg valgte å stole på Tesla og ignorerte advarsler på forumet om heller å skaffe vinderdekk på egenhånd.

Nå får jeg ikke svar fra dem og har omsider bestillt fra Dekkonline og regner med at jeg kan bruke bilen om iallefall et par uker.

Jeg aksepterer uten problemer forsinkelser og leveringsproblemer hvis de bare kunne gi info som var til å stole på.
Dette er jo rent lureri. Det ville jeg ikke funnet meg i.

Forutsatte for øvrig at vinterhjulene var ferdig montert på bilen ved overtagelse helt i slutten av oktober, og det var ikke noe problem. Mulig de hadde fått inn en forsendelse akkurat da, eller luktet av bestemt kunde. ELLER så kan det hende at avdelingen jeg hentet hos driver litt mer redelig enn på Alna. Jeg vet ikke, men ville aldri hentet bilen uten på denne årstiden uten vinterdekk, mildvær eller ikke.

Håper det ordner seg raskt for deg. Luringene som leverte bilen til deg bør ta kontakt og legge seg paddeflat med en beklagelse.
#12243
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
tirsdag 26. november 2013, klokken 19:11
I dag var det nære på å bli for lite lading - parkerte etter en dagstur til Trondheim (var hos Tesla og fikk litt påfyll for å komme meg hjem igjen) i går med 20-30 tkm igjen og fikk ladet hjemme i natt på schuko. Det ble en del uforutsett kjøring i dag med mange etapper og oppvarming av bilen, men uvær med 10+ reddet meg antakelig. Hadde det vært noen minus tror jeg neppe det ville gått. Om de kunne somlet seg til å levere adapterene kan jeg fylle på med 20A i motsetning til dagens 13A - det høres ikke mye men det er tross alt 7-9 mil ekstra gjennom natten. Kjenner jeg begynner å bli utålmodig nå. Har jo heller ikke fått brukt bilen til mange planlagte jobbreiser pga begrensede lademuligheter, og det betyr drivstoffutgifter og mindre kilometergodtgjørelse - og dermed blir regnestykket som lå til grunn for kjøp av bilen dårligere og dårligere for hver dag som går. Kjenner at jeg begynner å bli  en smule irritert over å ha kjøpt en bil til 700.000 som ikke kan brukes som lovet.
#12244
Model S 2013 - 2022 / Sv: World class customer service - Tesla Trondheim
tirsdag 26. november 2013, klokken 10:23
Sitat fra: Trøndertesla på fredag 01. november 2013, klokken 17:28
Mer skryt til Tesla Trondheim. Jeg skal til Oslo nå og har kun 200tkm på tanken. Trenger vel 250-260tkm for å være sikker på å komme meg til Dombås. Sendte en SMS og de ringte opp med en gang og fortalte at de har flere 400V uttak i kjelleren på Lade, med kabler og hele pakken. De drar nå for å låse opp slik at jeg får fylt opp tanken litt før jeg drar.

De fortalte at de foreløpig kun har hengelåser på disse plassene, men det er bare å ringe så kommer de og låser opp. I LIKE!  8)
Kan bare slutte meg til denne. Skrekkelige forhold oppover fra Nordmøre til bartebyen gjorde at det minket fortere enn ønskelig på batteriet, og med retur samme dag ville det betydd mange timer på schuko nede i byen og sen ankomst hjemme. Stod tre timer på schuko på Solsiden og fikk stå med 9KW hos Tesla en god time mens julehandelen ble påbegynt på Lade. Sparte meg for mellom 3 og 4 timer venting på schuko, kjørte hjem med 250 tkm og ankom med ca. 30.

En fin service som både koster lite og bidrar til kundetilfredshet og omdømmebygging - noe som jeg vil tro kommer godt med nå når man har noen utfordringer ellers å jobbe med.
#12245
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva synest dere kan forbedres på Model S
tirsdag 26. november 2013, klokken 08:51
Få orden på det som følger med bilen før man legger til noe mer utstyr:

- Vindusviskerautomatikk, dårligste jeg har opplevd på noen bil jeg har hatt.

- Vindusspylerdyser - velg mellom sprut for langt ned på ruta eller midt på slik at det halve reflekteres og går over bilen. Bør ikke brukes hvis det står folk bak.

- Elektrokromatiske sidespeil svarte og ubrukelige ved rygging hvis det er lys i nærheten.

- Som en annen skrev, alle lys unntatt kupelysene er dårlige på denne bilen. Ryggelys og lys i bagasjerommene er tilærmet ubrukelige. Forventet bedre når jeg kjøpte lyspakke.

- Kluss med lading til tider (charge cable problem, 12v melding, lading starter ikke)

- Trekk fra alle dørhåndtak samt trekant i fremre sidevinduer, spesielt ved sterk sidevind.

- Major must: levere bilen med lademulighetene (les adaptere) vi har betalt for slik at bilen kan brukes. Eller innrøm hva som gikk galt og be om finvær.

- Jeg betalte ekstra for luftfjæring som senket bilen automatisk i motorveishastighet. Dette har nå Tesla tatt fra meg via software, uten å be om tillatelse eller informere på forhånd. Dette er selvfølgelig et område med stort forbedringspotensiale.

- Min bil skrangler en del på vinterføre med grove kjettingspor. Kommer fra ratt samt flere andre steder i dash/kupe

- Dugg i frontlykter før bilen rakk å komme hjem for første gang. Baklyktene er også rammet. Virker som alle bilene har dette i en eller annen grad.

- Ufattelig at man ikke har greid å isolere bilen bedre mot dekkstøy. Det er ikke så veldig ille bortsett fra på kjettingspor, men potensialet er så utrolig mye større. Har hattehylle og ikke panotak.

- Opplever også "cabin boom" som er en kraftig buldring i kupeen ved en gitt lav hastighet  på en bestemt type underlag. Skal visstnok være bakluka som resonnerer, og det skal kunne justeres vekk. Bør ikke være umulig å konstruere slik at problemet ikke oppstår i utgangspunktet.

- Setene kan forbedres. De er ok og jeg sitter forholdsvis greit, men til en bil i denne prisklassen ($100.000 car) er de ikke engang med i konkurransen. Skumle nakkestøtter. De er smale, og hvis man treffer på siden kan det skje skumle ting. Prøv å presse hodet bakover og la det gli forbi støtten. Hva tror du kan skje om hodet blir kastet bakover med stor kraft samme veien? Nakkestøttene kommer heller ikke forover ved kollisjon for å "ta i mot" hodet når det kommer i retur. Det har 2007 modellen som kostet det halve når den var ny, som jeg selger nå.

- Også forbedringspotensiale på kundebehandling. Hele prosessen fra bestilling og fram til levering har vært et rot med endrede spesifikasjoner uten at jeg fikk noe varsel før bilen skulle leveres. Etter at leveringene startet i høst har det også vært et svare kaos, og det har dessverre vært eksempler på kundebehandling som slettes ikke tåler dagens lys. Unntaket er gjengen i Trondheim, som utmerker seg i positiv retning.

Det er masse annet småplukk som virker litt uferdig, og på noen områder later det at man har tenkt nytt for nytenkningens skyld, kupelys som slår seg på når man setter bilen i park er et eksempel på det. Jeg ville foretrukket at de ble trigget av dørene så jeg slipper å sitte på utstilling hver gang jeg skal sitte i bilen og vente på noen.

Når alt dette er sagt er bilen fantastisk til tross for alt det elementære som Tesla ikke har greid å få til. Men det faktum at så mange tabber vises på "overflaten" gjør meg litt skeptisk til hva som måtte skjule seg under skallet. 5 års reklamasjonsrett i Norge var en forutsetning for at jeg skulle ta sjansen på denne bilen. Jeg er dog spent på om Tesla fikser feil som ligger i design og ikke i produksjon. Så kan man alltids påpeke at man må regne med en del krøll fra en ung produsent med voksesmerter og at vi kanskje til og med er betatestere. Det mener jeg er et ugyldig argument siden bilen markedsføres som premium og er priset deretter (norske avgifter ikke tatt i betraktning). Jeg kjenner mange som har bestilt bil som bytter fra BMW, Audi og MB i millionklassen, og jeg tror de kommer til å bli henrykte over bilen, men også veldig skuffet over mye.

Har egentlig tro på at selskapet tar kritikken til seg og gjør nødvendige justeringer. Hvis ikke forsvinner de fort den dagen reell konkurranse er et faktum.


#12246
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svake ryggelys
mandag 25. november 2013, klokken 22:51
Sliter med å sikte seg langs en kant med ryggekameraet, da må ihvertfall jeg ha speil.
#12247
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svake ryggelys
mandag 25. november 2013, klokken 22:28
De elektrokromatiske speilene lager krøll for meg. Har utlamper på husveggen som lyser opp øverste del av oppkjørselen, og når jeg skal rygge slår ikke funksjonen med formørking av speilene seg av men reagerer maks på lyset. Speilene blir kullsvarte og det går ikke an å se noe som helst før jeg har rygget et stykke ned.

Idiotisk at denne funksjonen ikke slås av ved rygging. At ryggelyset er dårlig hjelper selvfølgelig ikke. Rygge med åpen sidedør og hodet vridd bakover derimot gjør susen. Det er første bilen jeg må gjøre det med, alle andre jeg har hatt hadde brukbare speil.
#12248
Nei, du får ikke problemer med å parkere. Ved å bruke sidespeilene i kombinasjon med ryggekameraet vil du være godt hjulpet. Kan hende du må ut og gnikke av kameraet i ny og ned riktignok.

Parksensorene har heller ikke fungert veldig bra på min bil. Har rygget på en annen bil uten å få varsel, og opplevd "stop" uten at det har vært hindring bak. Ustabile greier.
#12249
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 19" aerodynamic
søndag 24. november 2013, klokken 15:44
Bremser som nesten ikke brukes trenger ikke rare kjølingen, spesielt ikke om vinteren.
#12250
Model S 2013 - 2022 / Feiljusterte vindusspylerdyser
søndag 24. november 2013, klokken 13:14
Mine traff helt nederst på vinduet ved overtakelse av bilen. Tenkte å sette det på lista og få det ordnet sammen med en del annet senere, men etter en rundtur på over 40 mil før helgen i til dels slaps og vått bart føre ble det prekært. Mesteparten av ruta var tørr etter spyling. Den som har ligget bak et vogntog på slikt føre uten spylere/viskere som fungerer som de skal vet hva jeg snakker om - uholdbart og farlig om man ikke stopper og vasker ruta manuelt. Dermed måtte noe gjøres siden samme turen skal gjentas i morgen.

Har lest at dysene kan justeres, og det stemmer - det er små "kuler" som kan vris i innfestingen sin. Det kan lett gjøres med et lite skrujern eller annet egnet verktøy. Problemet er at de er plassert _under_ panseret - det betyr at strålen får svært liten vinkel mot frontruta og at det dermed skal svært lite til før spruten går over bilen. En justering som ikke er synlig med det blotte øye er forskjellen på om man treffer egen rute eller ruta til den som kjører bak... Fikk til slutt justert treff fra nederst til midt oppe på ruta etter mye om og men. Da ble treffvinkelen så liten at minst halve spylevæsken ble reflektert fra ruta og sprutet over taket...dette blir kanskje bedre under kjøring når fartsvinden presser strålen mot ruta, men jeg synes ikke dette er en optimal konstruksjon uansett. Hvis man spyler ruta stillestående er valget  å ikke få spylervæske på hele ruta, eller å la strålen treffe midt oppe på ruta og la mye av væsken reflekteres og treffe om noen står bak bilen.

Kanskje burde dysene være montert oppå panseret. Andre som har problemer med dysene?
#12251
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva trenger jeg av lade tilbehør?
søndag 24. november 2013, klokken 11:33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. november 2013, klokken 11:07
Sitat fra: Muffinman på søndag 24. november 2013, klokken 10:44
Med 220v/13A og forbruk på 220wh/km får man jo ikke mer enn 11.5 km pr time om man går ut fra ladeeffektivitet på 88% som jkirkebo målte. Min erfaring er at man er langt unna å oppnå så lavt forbruk ved annet enn langkjøring nå om vinteren.

Så er det da også ved lankjøring man trenger å få ned forbruket, pga. rekkevidden. Forbruket på korte turer bryr jeg meg lite om. Om du bruker 270Wh/km istedenfor 200Wh/km øker kostnaden fra 17 øre/km til 23 øre/km. Eller sagt på en annen måte, en femtilapp ekstra pr. 1000km småkjøring. Ikke noe å stresse over IMHO.

For min del spiller det ennå mindre rolle da jeg lader svært lite hjemme. Har kjørt ca. 1200km hittil i november og brukt ca. 30kWh hjemme i følge måleren. Det blir 25Wh/km eller under 2 øre/km ;)
Vel og bra dette. Poenget mitt er at å gå ut fra 12-15 km rekkevidde pr time lading på 13A kan være misvisende. Noen kan jo ha mye kjøring i løpet av en dag med mange stopp hvor bilen rekker å bli kald og da  må dette tas med i beregningen mpt ladetid. For min del ligger jeg på 350-400wh/km på småkjøring nå.

Kostnaden er for meg uinteressant i motsetning til å kunne beregne hvor langt jeg kommer på en time lading med et gitt kjøremønster.

EDIT: Har selv kommet hjem med nesten flatt batteri sent om kvelden og ladet 7-8 timer på schuko før avreise jobb neste dag. Noen ærender på vei til jobb, og rekkeviddeangsten var faktisk et faktum selv om det teoretisk skulle være mer enn dobbelt så mye strøm som nødvendig. Stadige oppvarminger av kupeen tar svært mye energi.
#12252
Jeg registrerte konto på på selskapets sider og opprettet en sak - søknad om fritaksavtale. Denne ble behandlet, og brikke kom i posten.

Lurer på om man automatisk får fritak nå når bilen er utrustet med brikke også i andre selskaper sine bomløsninger? Brikken blir jo registrert  ved passering, og man vet jo da at det er en elbil...
#12253
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva trenger jeg av lade tilbehør?
søndag 24. november 2013, klokken 10:44
Med 220v/13A og forbruk på 220wh/km får man jo ikke mer enn 11.5 km pr time om man går ut fra ladeeffektivitet på 88% som jkirkebo målte. Min erfaring er at man er langt unna å oppnå så lavt forbruk ved annet enn langkjøring nå om vinteren.
#12254
Citroen har hydraulisk fjæring, og kan dermed ikke sammenlignes. Har for øvrig hatt en C5 (2005 mod) hvor dette fjæringssystemet feilet før bilen var et år gammel.
#12255
Hmm, min ble ferdig ladet i dag og skal få stå med kabelen plugget i til i morgen for å teste. Ingen krise om jeg blir stående med flatt 12v hjemme uansett.  Har ikke hatt noen problemer med feilmeldinger eller ladeproblemer annet enn ved kontoret.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA