Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: [1] 2 3 ... 854
1
Model S / Sv: 0-100, en teoretisk tilnærming
« på: I dag kl. 09:32 »
Tesla har vel fått smekk på lanken for nettopp dette etter at de drev og markedsførte P85D på samme viset, men i en periode UTEN å oppgi i det hele tatt at akselerasjonen var oppgitt med rollout. I tillegg lovte de at bilen skulle få en oppdatering som gjorde den enda raskere senere, men etterhvert som en del hovedkontaktorer begynte å smelte merket eiere som faktisk målte dette at akselerasjonen ble dårligere. Nuvel, vann under brua men dumt at de fortsetter å balansere på det som må sies å være en hårfin grense mellom hva som er lovlig, og hva som er etisk akseptabelt. Kan hende man heller burde legge energien i å forklare at veldig små forskjeller i akselerasjonstid når man er nede på slike tider faktisk utgjør en stor forskjell sammenlignet med når man snakker om lengre akselerasjonstider ?

2
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: I går kl. 22:31 »
Nuvel, 4 nye Winrun ligger i stabel i kjelleren her klare til de gamle er utslitte. Såpass fornøyd at det ble gjenkjøp. Denne gangen endte jeg på rundt 6900 inkl frakt, og de smaleste (245/35) var dyrere enn de bredeste (285/30).

Det blir det første dekksettet som kjøres fra start med korrigert camber bak her, spent på hvor stor forbedringen blir. Spår massiv :)

3
Model S / Sv: Fortsatt panel gaps på 2021 refresh ?
« på: I går kl. 22:28 »
Den bilen der har da så mange grove feil at det overgår omtrent alt jeg har sett på produksjonsbiler. De siste årene har de aller, aller fleste bilene som er levert vært bra.

4
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:09 »
Kan hende svaret finnes i samme innlegget  :D

5
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 13:26 »
Det vil fungere. Obs på litt større rullediameter på bakhjul hvor hastigheten leses fra, så det vil påvirke speedometeret litt. Jeg prøvde 275/35-21 tidligere og da viste det 3km/t for lite.

Men du vil kanskje spørre deg selv om du ønsker et slik oppsett? Hvis det er originalt Tesla-sett har de skvist innpå 265 på 9" felg bak, og det er egentlig litt for bredt. Regn også med at eventuell kantslitasje som kanskje er begrenset med 19" hjul vil manifestere seg kraftigere her.

Selv har jeg 9" foran med 245. Det passer fint. Har også 285 bak på 10,5", men satt in justerbare camberlinker bak og har redusert den negative camberen mye.

6
75-batteriet eksisterte ikke de første årene, så 60 hadde "ekte" 60 batterier da.

7
Model S / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
« på: Fredag 30. April 2021, klokken 20:49 »
Ikke med disse temperaturene. Om problemet var dårlig kjøling skulle ladingen begynt høyt, men trappet veldig raskt ned. AC kjøling av batteriet under kjøring er kun relevant ved veldig høy utetemperatur i kombinasjon med hard kjøring. Har klart å få det i gang en eneste gang; da var det +37 og jeg hadde kjørt i 160-190 over en periode og batteritempen nærmet seg 55 grader når jeg kom inn på superchargeren. I dagens temperaturer er det plenty kjøling tilgjengelig under kjøring selv uten AC-anleggt.

8
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 22:12 »
Engasjerende  :laugh:

9
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Lørdag 24. April 2021, klokken 20:06 »
Synes ikke disse plastremsene ser særlig fine ut, men folk må få bestemme selv. En skal imidlertid være klar over at historier om at de flyr av i høy hastighet florerer rundt om. Det betyr nok at det er lurt å besinne seg på autobahn om en har slike installert.

10
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 08:17 »
Hm. Her kasserer vi vinterdekkene etter første vinter de bikker under 5mm.

11
Model S / Sv: Galskap å kjøpe 2014 modell?
« på: Onsdag 21. April 2021, klokken 19:13 »
Tja. Hvis den gamle bilen er verdt 20 laken kasserer du bare bilen om du får en dyr reparasjon. Maksimal risiko er da verdien av bilen. Det er vanskeligere å gjøre med en bil til 250.000 om man får en reparasjon på 30-50 lapper. Eller som nevnt; en runde med slitedeler. Og slitedelene må byttes før eller siden uansett.

Jeg ville styrt unna en bil med 150k på telleren hvor eieren skryter av å ikke ha hatt noen problemer, eller brukt mer enn vekslepenger på slitedeler. Da tenker jeg det er bedre å satse på en bil hvor første runde allerede er unnagjort.

Jeg ville ikke nødvendigvis hatt noen skrupler med å kjøpe en 2014-modell, men det måtte ha vært den "riktige" bilen. I tillegg ville jeg sikret meg å gå inn i det med åpne øyne, og hatt et edruelig forhold til risikoen. Oppsiden er kul bil på tunet. Legg merke til at 2013-modellen vår fortsatt er med oss :)

12
Model S / Sv: Galskap å kjøpe 2014 modell?
« på: Onsdag 21. April 2021, klokken 15:21 »
Ikke bare bolter, men kryssleddet ryker på alle disse bilene med treg styring som følge. Delen er kommet i oppgradert versjon med belg for ikke lenge siden. Hvis dette er byttet for et år eller så siden, slik som på 2015-modellen vår, har man betalt for en like dårlig del som kommer til å ryke på nytt.

Boltene du nevner skiftes gratis på recall, men leddet må man betale for selv.

13
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 14:53 »
Bare så det er sagt, Winrun ruller absolutt ikke tungt. Av de "vanligste" billigdekkene har jeg erfart at Achilles ATR2 er desidert verst i så måte.

14
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 10:47 »
Har hatt både Lexani og Winrun. Marginalt mer støy på Winrun, men ikke av den ubehalgelige typen. Fremdeles temmelig rolige. Ruller tyngre enn Lexani i praksis. Mer slitesterke enn Lexani. Begge sitter bra både på vått og tørt.

15
Model S / Sv: Galskap å kjøpe 2014 modell?
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 07:48 »
Jeg vet det finnes mange tråder om samme emne, men i jungelen av tips og triks og gamle tråder er jeg likevel litt rådvill.  "Råd er noe man spør om når man vet svaret, men ikke liker det" er et gammelt uttrykk og jeg er vel litt redd det stemmer godt, men skitt au.

Har i dag en Zoe som er glimrende til 95% av all kjøringen vår, men den rekker dessverre ikke helt frem til hytta. Vi virderer derfor en eldre, brukt model S 85. Både pga rekkevidde men også pga ladenettverket (og så hadde det jo ikke vært feil med litt mer fres enn hva vi har nå).

Det er et par ting jeg har hengt meg opp i når jeg har kikket på Finn og ved et par forhandlere(innbyttebiler).

MCU - jeg føler det tryggere om denne er byttet, men vil svakhetene fortsatt være der? Mye av den evinnelige loggingen etc er vel fjernet, og da er kanskje levetiden på en ny mcu noe bedre? Falsk trygghet?

AC - har sett et par med byttet a/c pumpe. Er det mandagsbiler disse ryker på eller er det bare et spørsmål om tid uansett? (Alt har jo en levetid, men lever disse generelt på lånt tid?)

DU - mange har byttet disse. Bør det være et kriterie for en såpass gammel bil?

Batteripakke - jeg er ikke så veldig bekymret for batterienes levetid sånn generelt. Har hatt elbil i tre år og har blitt kurert for mye "propaganda", men er det svakheter som gjør at jeg bør være obs på biler som ikke har byttet?

Noen av bilene jeg har sett på virker greie, men skinnet kan bedra. Det viktigste for oss er at bilen funker, tar oss minimum 30mil og kan lade relativt kjapt på langtur når/om det behovet melder seg (blir likevel 95-98% hjemmelading).

Er det bare å slå fra seg først som sist å kjøpe en gammel S uten garanti?
Kan man gjøre litt  research og finne et godt eksemplar eller er mange av  feilene såpass lunefulle at det ikke er verdt risikoen?
MCU - datterkortet med den dårlige komponenten byttes gratis på recall hvis det ikke allerede er gjort. Andre feil med MCU dekkes ikke.

AC - Ikke er problemer med disse enn på andre biler. Imidertid er kondenserne utsatte, og koster flesk å bytte. Dessuten sitter sikring til AC inne i likestrømskonverteren frem til et eller annet tidspunkt i 2014. Og likestrømskonverteren vil ikke Tesla åpne, men bytter hele greia. Det blir i så fall dyrt om kompressoren dør og tar sikringen. Nå kan man fint fikse denne sikringen til en 500-lapp på egen hånd om man vet hva man gjør. Merk at jeg ikke er sikker på om dette gjelder din bil, sikringene ble flyttet ut av likestrømskonverteren på et tidspunkt.

DU - Ja, den må være byttet. Det er en rekke svakheter på den opprinnelige, og de ble utbedret etterhvert som tiden gikk i nye revisjoner. De blir imidlertid aldri 100% holdbare pga begrensinger i design, men kan holde svært lenge om de ikke rævkjøres. Sjekk når den er skiftet sist, og hvilken revisjon som ble satt i.

Batteripakke - Ikke mye å bekymre seg for mtp selve kjemien, men de fleste batteribytter skjer pga irr på kontaktpunkter eller mosfet`er som blir "stuck" - og dermed gir feil signal til BMS som tror det er en dårlig modul i pakka. Nå er nok software etterhvert blitt i stand til å omgå mye av problematikken, men jeg er nå ikke heelt trygg på dette greia likevel. Uansett forventer jeg at det kommer opp løsninger for reparasjon/bytte av batterier etterhvert - ikke minst fra Tesla selv. Prisene er jeg dog spent på.

Jeg ville nok ikke gått for en såpass gammel TMS med mindre risikoviljen er stor og man har 50k på baklomma til reparasjoner/slitedeler til enhver tid. Et par dempere og noen bærearmer, så er man oppe i de summene. Facelift bød på store forbedringer bl.a. med tanke på ledningsnett, men ting er jo gradvis forbedret ellers også.


Sider: [1] 2 3 ... 854