Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Muffinman

#81
Har kjørt med denne comboen det meste av de 17.000km bilen er gått. Merker ikke mye til ulempene med dekket slik, ihvertfall ikke til normal, ikke-sportslig kjøring på bart føre eller på vinterveier. Forbruket har også til tider vært ekstremt og overraskende lavt - snittet så langt er 206wh/km, og jeg har gjort turer mellom Tr. Heim og Averøy med forbruk ned mot 170. Riktignok med bare veier bortsett fra over fjellet.

Fryktet at dekkslitasjen kunne bli ujevn med dette trykket. Det er ikke tilfelle for framhjulene - her er det svært lite slitasje å spore, og dekkene er helt jevnt slitt i bredden. Bak derimot er det en del mer slitasje i midten, og jeg har droppet til 45psi for et par hundre mil siden. Kommer til å slippe ut litt til siden skjevslitasjen ikke later til å ha rettet seg. Bakdekkene er for øvrig ikke langt unna utslitt. Jepp, av og til er det bare for vanskelig å holde foten unna moropedalen...

Oppsummert, ingen problemer i forhold til slitasje å kjøre 50psi foran, men bak kan du få økt slitasje på midten. Tipset mitt er å kjøre 50 foran til enhver tid, og med en del mindre bak til vanlig. Så kan man heller trykke i 50 bak når man skal på langtur og trenger den ekstra rekkevidden som det eventuelt gir. Det vil neppe utgjøre noe på slitasjen så lenge man ikke kjører slik over tid.

Tipper forresten at R2 holder minst 20 og kanskje 25.000km på bakhjul med fin kjøring.

EDIT: Bør vel kanskje legge til at jeg er strålende fornøyd med disse dekkene. Det var veldig nært på ved en anledning på speilis (underkjølt regn), og selv om farten bare var 20-30 ville jeg nok ha plantet bilen inn i en annen med selv bare _bittelitt_ mindre grep. Setter på to nye bak til høsten. Har forresten erfaring med både R og R2 på gammelbilen, og tro meg - forskjellen er stor nok til å kalle det et generasjonsskifte.
#82
Se bilde. Ser ut som skiltholderen er bøyd mer enn den tåler på nesekonen, og øvre del er knekt på min bil. Ser at det er flere biler som har dette (også på bilder her på forumet, sjekk din!) mens andre er like hele. Noen som har tatt dette med Tesla og fått det rettet?

#83
Model S 2013 - 2022 / Pakninger under panseret - dårlig patent?
lørdag 08. mars 2014, klokken 22:02
Se bilde. Tatt når bilen var tre måneder gammel. Fartsvinden sniker seg mellom panser og nesekon, og treffer pakningen direkte slik at smuss presses forbi. Ellers blir jo området på utsiden av denne pakningen under panseret like skitten som utsiden av bilen. Merkelig at man ikke har valgt en løsning med doble pakninger? Kommer nok til å prøve å feste en ekstra pakning i fronten for å stoppe fartsvinden. Mistenkte at dette var et mulig utfall allerede når jeg så min første demobil.

Flere som har lagt merke til dette?
#84
Model S 2013 - 2022 / Kartoppdateringer i techpakka - når?
søndag 02. mars 2014, klokken 09:23
Har nå kjørt  rundt 15.000 km siden 30. oktober, og bruker ofte navigasjonen.  I det siste har jeg merket meg at det er svært mange feil i kartet. Google Maps på stor skjerm er som regel oppdatert, men sving-for-sving-kartene er på jordet (bokstavelig talt). Har blitt sendt på ville veier ved mer enn en håndfull anledninger de siste ukene, noe som koster tid. Noen steder er det forholdsvis nye endringer i veinettet som f.eks. nye tunneler, men andre steder er ikke omlegginger som er over året gamle fanget opp. Det mest komiske var når jeg nærmet meg min aller første superlading på Dombås. Ante ikke hvor laderen var og kom fra Åndalsnes. Navigasjonen sendte meg ut på feil avkjørsel fra rundkjøringen, og rapporterte at "jeg var framme" når jeg så laderen passere på høyre side hvor det ikke var noen avkjøringsmuligheter...den prøvde seg med det samme når jeg kom andre veien sørfra på E6. Så langt opplever jeg ikke "7 års gratis kartoppdateringer" som annet enn en setning jeg har betalt penger for.

Flere som opplever upresis navigasjon? Får man varsel når kartene blir oppdatert?
#85
Model S 2013 - 2022 / Funker SMS-betalingen hos EV-Power?
søndag 16. februar 2014, klokken 18:54
Skal på en ny runde med en god del kjøring på kort tid, og denne gangen er det ikke superlader i sikte. Må derfor muligens ha et lite påfyll for å komme meg hjem på tirsdag kveld. Alternativene er å stikke innom Tesla i Trondheim og spørre fint om en time eller to lading der selv om det blir omvei, eller satse på EV-Power sin lader på Orkanger. Leste om en kar som ble stående der siden laderen ikke fungerte, så jeg er usikker på om jeg skal ta sjansen på den.

Noen som vet om laderen er oppe og går, og om sms-betalingen fungerer? Og får man 13 eller 16A over type 2 med enkeltlader? Trenger uansett ikke stå lenger enn at jeg får gjort nødvendige ærender om jeg får ladet der.

Om denne er usikker safer jeg ved å kjøre innom Lade.
#86
Model S 2013 - 2022 / Langtur: Averøy-Skånevik
onsdag 05. februar 2014, klokken 14:09
Da er det på nytt dukket opp en jobbtur hvor det blir en avveiing mellom bil og kombinasjon av fly/leiebil. Forrige gang ble det sistnevnte, blant annet fordi jeg ikke tok sjansen på å legge ut på turen uten rødt adapter.

Denne gangen dreier det seg om ny destinasjon, og jeg er forsåvidt godt dekket med superladerene på Dombås, Lillehammer og Gol på tur ned. Det som er spennende er muligheten for å lade opp i Skånevik, samt om det holder til å komme seg tilbake til Gol. Det er 28 mil og en god del høydeforskjell. Så det første spørsmålet blir om jeg klarer å komme meg tilbake til Gol på en lading. Dernest om det er tilstrekkelige lademuligheter i Skånevik. Venter på tilbakemelding fra hotell nå, men schuko holder nok ikke.

BTW, vi snakker om en tur på 80 mil. Kan kjøre kysten og komme unna med 65, men tidsbruken blir den samme pga. ferger osv. Dessuten ingen sc der. I vurderingen ligger også 6-7 timer mer reisetid med bilen tur/retur sammenlignet med fly/leiebil. Denne forskjellen kan bli mindre da avgjørelsen om turen tas kort tid før avreise og flyreiser med korte stopp muligens vil bli utsolgt. Tidsforbruk i antall dager vil være likt.
#87
Skal i neste uke kjøre fra Møre til Trondheim, og deretter er det en avveiing om det blir fly eller bil videre til Florø. Får 6-7 timer på 16A i Trondheim. Turen starter kl 16.00 tirsdag ettermiddag. Skal på et arrangement onsdag i Florø, og dette er ferdig kl. 16.00. Turen nedover er grei nok, det er ca 38 mil fra  superladeren på Dombås og  det går nok  fint siden det er en del høydeforskjell. Kan dog overnatte i Førde og ta de siste 5 milene neste morgen.

Problemet er at det er 34 mil hjem, og i følge ladestasjoner.no er det smått med annet enn treglading. Får nok ladet i Førde, men i Florø er jeg jammen ikke sikker. Og uansett om jeg får stå alle ledige timer på 16A blir det veldig langt unna nok til å klare de 34 milene hjem. Å kjøre via Dombås kan være en ide, men det er 38 mil og det vil aldri gå pga høydeforskjellen. Og det er dårlig med type 2 - lading på ruta i følge ladestasjoner.no og hurtigladekartet. Kanskje det er et havnevesen i Florø som vil selge litt "landstrøm"?

Så løsningen her er enten å glemme det og ta fly, eller få hjelp av noen med lokalkunnskap og avtale lading med enten privatpersoner eller næringsaktører. Har for øvrig blått adapter og overganger blant annet til:

32A blå trefas
25A komfyrstikk
16A blå enfas

Rødt adapter mangler enda til tross for at jeg har gjort det klart at dette _vil_ skape problemer for meg på nyåret.

Noen med lokalkunnskap som kan hjelpe?
#88
Model S 2013 - 2022 / P85 vs P85+ - noen (pussige) betraktninger
onsdag 08. januar 2014, klokken 18:09
Kjørte i dag gode 20 mil med min egen P85 på 19" med Hakka R2 for så å hoppe direkte over i en loaner for nye 20 mil. Sistnevnte hadde like felger, men Hakka piggdekk.

Benyttet anledningen til å legge ekstra godt merke til hvordan fjæringen oppførte seg siden jeg opplever min bil som veldig stiv og stumpete, og jeg mener å huske at den blå P85`en jeg prøvekjørte med 21" i mai 2013 var mykere. Har ikke kjørt min egen bil på annet enn vinterdekk. Første observasjon var at den ikke vandret riktig like mye på dekkene som min, men fremdeles nok til at man kunne kjenne at dette var dekk som ikke var beregnet for sommerføre. Tilskrev forskjellen til dekkene. Andre og egentlig siste tydelige observasjon var at loaneren var mykere på bakenden, ved f.eks. asfaltskjøter eller litt større ujevnheter kjente jeg tydelig at bakfjæringen duvet en gang eller to før den roet seg . Det gjør ikke min bil. Ellers var syntes jeg bil og fjæring oppførte seg svært likt, kanskje med unntak av at loaneren ikke føltes så "stump" over små ujevnheter som min. Antok derfor at jeg kjørte en P85. Ble derfor litt overrasket når destinasjonen var nådd og jeg fikk se at det stod P85+ på luka. Min P85 med R2 er altså litt mindre komfortabel enn en P85+ med Hakka piggdekk. Kanskje jeg har fått P+ ved en feil  :o   Synspunkter på dette?

Andre observasjoner:

  • Glad jeg ikke har piggdekk. Jeez for et leven!
  • Glad jeg ikke har panotak. Merkbart mye mer støy i tunneler, overdøvet faktisk piggdekkstøyen.
  • I rangemode måtte jeg 1-2 grader høyere på klimaanlegget enn i min bil for å få samme opplevde komfort
  • Kaldgufs fra panotaket. Ikke trekk, men rett og slett kaldere på min tynt behårede toppetasje samt skuldre enn hva jeg opplever i egen bil
  • Der hvor det ikke er glass i taket på loaneren er det dårligere takhøyde enn i min bil uten panotak. Inneholder sikkert leamikken til taket. Hvor det er glass er det litt høyere enn i min.
  • Minst 20 wh/km høyere forbruk enn med min egen bil. Tipper at dekkene er hovedårsaken
  • Hørte på musikk de 8-10 første milene når jeg kom på å sjekke om bilen hadde lydpakka. Skrudde derfor opp. Greide ikke umiddelbart å høre forskjell. Ved inngående lytting var kanskje lyden klarere, og det var mer rumlebass. Lydpakke til stede, men fremdeles ikke imponert.
  • Også denne bilen reduserer ladehastigheten hvor den enn blir tilkoblet. Heldigvis går det til en viss grad å overstyre det. Musk & co, undo please! Dette vil skape problemer for meg.
  • Ellers noen småfeil på denne også, f.eks ratt som ikke står i senter og panotak som knirker.
#89
Model S 2013 - 2022 / Lysstyrke på skjerm ved mørkekjøring
torsdag 02. januar 2014, klokken 16:03
Som en følge av årstiden blir det mye kjøring i mørket for tiden, og denne vinteren har det vært lite snø hvor jeg ferdes. Våte, bare veier er derimot et vanlig innslag. Det betyr at mengden lys reflektert fra veien blir liten, og lysmengden fra skjermene relativt sett blir større. Den store skjermen later til å være den mørkeste av de to samtidig som den ikke er plassert i synsfeltet, men den lille lar seg ikke dimme ned tilstrekkelig for å ikke være sjenerende - spesielt når timene bak rattet blir mange under slike forhold. Den siste timen av en mørk og fuktig etappe på 30+ mil blir direkte slitsom på grunn av dette for min del.

Jeg antar at det ikke lar seg gjøre å dimme skjermen ned under minimum, men jeg har en teori om at å gjenopprette lysmengden fra hovedlysene til 35W kan redusere problemet da den relative forskjellen mellom lyset som kommer inn frontruta og det som kommer fra skjermen blir mindre.

Tanker rundt dette?
#90
Model S 2013 - 2022 / Oppgradere lys i bagasjerommene
mandag 23. desember 2013, klokken 09:51
Jeg finner belysningen i begge rommene tilnærmet ubrukelige til tross for at jeg har kjøpt lyspakken. Så i dag pellet jeg ut et av lysene og åpnet det. Inni er det en enslig liten lysdiode, og det er ikke ut til å være enkelt å oppgradere uten å bytte hele lyset. Noen som har gjort dette? Se for øvrig bilder.
#91
Model S 2013 - 2022 / Når blir det mulig å kjøpe ekstra UMC?
søndag 22. desember 2013, klokken 09:55
Siden jeg er ofte på farten trenger jeg en reserveløsning til UMC`en som ble levert med bilen i tilfelle denne svikter langt hjemmefra. Spurte ved overlevering om det var mulig å kjøpe en ekstra, men det var det visstnok ikke. I perioder hvor jeg ikke reiser vil den bli hengende fast hjemme, men jeg ønsker ikke en fast installasjon da den enkelt må kunne tas med. Må også være kompakt. Nå ligger det vel i kortene at Tesla muligens trøbler litt med disse UMC`ene og av den grunn sikkert ikke vil levere ut flere enn nødvendig, men jeg ser motsatt på det; om de er spesielt utsatt for feil er det jo enda større grunn til å ha med seg en ekstra når man er ute på tur. Å bli stående fast på jobbreise på grunn av en slik bagatell vil koste penger for arbeidsgiver, og neppe være særlig god reklame for hverken Tesla eller elbiler generelt...

Så, noen som har fått mulighet til å kjøpe en ekstra hos Tesla? Ser ellers at det finnes tredjepartskabler å få kjøpt med schuko, men det er dessverre ikke tilstrekkelig. Bør helst ha 32A enfase blå i ene enden - da passer den rett inn hjemme også.
#92
Har i ettermiddag kjørt en etappe på vel 25 mil. På veien opplevde jeg at det pakket seg med både snø og hard is i hjulbuene, og ved litt større ujevnheter buttet hjulene oppi slik at jeg kjente at fjæringen stoppet. Spetakkel naturligvis. Noen ganger løsnet det biter som jeg tipper var litt for store til å komme forbi mellom forkant av hjulbuen med et kjempesmell. Litt skarpere sving på rattet enn vanlig de siste milene, og framhjulene tok borti...etter å ha kjørt på land fra ei ferge løsnet det noe og la seg mellom dekk og hjulbue med tilhørende spetakkel. Ikke noe sted å kjøre av veien, og turte ikke stoppe og gå ut siden bilen da skrur av alle lys. Måtte kjøre noen kilometer før jeg fant et sted og stoppe for å løsne klumpen. Da vistes det tydelig slitasjespor på dekket. Hevet bilen når jeg kom hjem og fjernet så mye jeg kunne av hardpakket snø og is.

Jeg tenker at hvis det skal bli slik gjennom vinteren skal det mye til at noe ikke blir skadet. Har aldri opplevd noe slik med andre biler, og la merke til svært liten avstand mellom dekk og hjulbuer lenge før snøen kom og fryktet for at slik kunne skje.

Flere som opplever dette?
#93
Har irritert meg litt over en del ting som later til å være nytenkning for nytenkningens skyld på bilen. Et eksempel er kupelysene som slår seg på når man setter i park. Har nå vært på en litt tur i stupmørke med tett snøfall på "lakseveien". De som kjenner til den vet at det går svært mange vogntog langs denne veien med varierende hastighet og ikke minst er de skodd for vinter i varierende grad. Når man er på tur hender det at man må stoppe og gå ut av bilen i "nødvendig ærend". Men da slår jo bilen av alle lys (og forsåvidt varme også) og blir mørklagt. Det er jo potensielt livsfarlig om man ikke har stoppet godt av veien. Tenk om man må stoppe og gå ut av bilen når man står på veien?

Dette er en funksjonalitet jeg finner p være et sted mellom idiotisk og farlig, og er helt uønsket fra min side. Går det an å slå dette av slik at lys og varme står på f.eks. til man låser bilen?
#94
Jeg har et kjempeproblem med rygging ned oppkjørselen min som gjør at jeg nesten angrer på at jeg kjøpte tech-pakka, og det er faktisk ikke det at ryggesensorene ikke fungerer helt bra. De elektrokromatiske sidespeilene reagerer på lyset fra utlampa, og ikke utkoblet når man setter bilen i revers. Det resulterer at når jeg skal rygge ned oppkjørselen når det er skumring eller mørke er speilene helt svarte, og dermed er bilen i praksis uten speil. Ryggekameraet er ikke brukbart til å sikte seg langs en kant, og dessuten som regel så møkkete på denne årstiden at man ikke ser stort uansett. Så jeg tenker at det må gå an å blende lyssensoren og dermed få speilene brukbare slik at jeg slipper å rygge hengende ut av sidevinduet. Må få en quickfix på dette snarest, jeg har allerede rygget på en bil som resultat av feilvurdering, ubrukelige speil, skittent ryggekamera og parksensorer som ikke gav lyd fra seg.  Noen som vet hvor sensoren er plassert?
#95
Model S 2013 - 2022 / Feiljusterte vindusspylerdyser
søndag 24. november 2013, klokken 13:14
Mine traff helt nederst på vinduet ved overtakelse av bilen. Tenkte å sette det på lista og få det ordnet sammen med en del annet senere, men etter en rundtur på over 40 mil før helgen i til dels slaps og vått bart føre ble det prekært. Mesteparten av ruta var tørr etter spyling. Den som har ligget bak et vogntog på slikt føre uten spylere/viskere som fungerer som de skal vet hva jeg snakker om - uholdbart og farlig om man ikke stopper og vasker ruta manuelt. Dermed måtte noe gjøres siden samme turen skal gjentas i morgen.

Har lest at dysene kan justeres, og det stemmer - det er små "kuler" som kan vris i innfestingen sin. Det kan lett gjøres med et lite skrujern eller annet egnet verktøy. Problemet er at de er plassert _under_ panseret - det betyr at strålen får svært liten vinkel mot frontruta og at det dermed skal svært lite til før spruten går over bilen. En justering som ikke er synlig med det blotte øye er forskjellen på om man treffer egen rute eller ruta til den som kjører bak... Fikk til slutt justert treff fra nederst til midt oppe på ruta etter mye om og men. Da ble treffvinkelen så liten at minst halve spylevæsken ble reflektert fra ruta og sprutet over taket...dette blir kanskje bedre under kjøring når fartsvinden presser strålen mot ruta, men jeg synes ikke dette er en optimal konstruksjon uansett. Hvis man spyler ruta stillestående er valget  å ikke få spylervæske på hele ruta, eller å la strålen treffe midt oppe på ruta og la mye av væsken reflekteres og treffe om noen står bak bilen.

Kanskje burde dysene være montert oppå panseret. Andre som har problemer med dysene?
#96
Model S 2013 - 2022 / Finnes det type-2 lading i Trondheim?
fredag 22. november 2013, klokken 23:39
Skal kjøre dagstur Nordmøre - Trondheim tur/retur mandag. Det er 21 mil en vei, og det betyr at jeg må få påfyll før hjemturen. Finner ut at om jeg rangelader før avgang, lusekjører skikkelig oppover og får 3-4 timer på schuko mens ærend + middag utføres bør det så vidt gå bra om jeg lusekjører hjem igjen, og det ikke ryker opp til sprengkulde. Imidlertid er jeg ukomfortabel med så små marginer, og lurer derfor på om det finnes Type 2 lading med mer fornuftig effekt enn schuko å oppdrive i området Beddingen/Solsiden. Finner ikke noe på ladestasjoner.no kartet, og Tesla på Lade, som sikkert kunne hjulpet en trengende, ligger for langt unna. Kunne vel kanskje  oppdrevet et industriuttak ett eller annet sted, men når Tesla ikke kan levere adaptere kan disse uansett ikke brukes og vi kunder havner i vanskelige situasjoner.
#97
Model S 2013 - 2022 / Noen som opplever "Cabin boom?"
onsdag 20. november 2013, klokken 08:42
Min bil har ståltak og hattehylle, og er veldig stille innvendig - som regel. På grusvei med masse småujevnheter og i veldig lav hastighet opplever jeg en lavfrekvent buldring som faktisk er så kraftig at den er sjenerende. Veldig ubehagelig da man kjenner trykket mot trommehinnene. Dette skjer ikke i høyere hastigheter eller på andre typer underlag. Edmunds.com opplever dette på testbilen:

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-cabin-boom.html

Flere som opplever dette?
#98
Ladeplasser og ladekabler / Lading i solsiden P-hus i Trondheim
tirsdag 19. november 2013, klokken 10:30
Skal dagsærend til Trondheim, og tenker å kjøre Tesla oppover fra Nordmøre. Det er vel 20 mil, og det betyr at bilen må stå på lading noen timer før det er trygt å kjøre hjem nå på vinteren. Vi er egentlig avhengig av å parkere i området rund Solsiden, og vi trenger mer enn tre timer på  laderen så den sedvanlige tidsbegrensingen på mange offentlige ladere er problematisk. På ladestasjoner.no står det at det er fire ladepunkter i Solsiden P-hus uten tidsbegrensing med tilgang via ladenøkkel. Det vil være kort vei til og fra bilen for oss, noe som passer bra siden en av oss vil være temmelig redusert når vi skal kjøre hjem.

Nå er det jo dessverre slik at enkelte opplever å komme til ladepunkter uten strøm, og jeg har selv sett at ladepunkter som i følge kartet har tilgang via nøkkel er åpne - så jeg er litt skeptisk til å legge ut på denne turen før jeg har mer konkret informasjon om ladepunktene i dette parkeringshuset. Er for øvrig rykende fersk elbilist, og setter derfor umåtelig stor pris på om noen med lokalkunnskap kan hjelpe meg med info om følgende:


  • Er disse 4 ladepunktene i drift?
  • Hva med tilgjengelighet; risikerer jeg at alle 4 er opptatt? (Det er jo avgift der, og elbilister søker vel gjerne avgiftsfri parkering)
  • Er det reelt ladenøkkel på disse eller står de åpne?
  • Har aldri brukt ladenøkkel, men fått tak i en fra det lokale energiverket. Er disse universelle og passer over alt?
#99
Model S 2013 - 2022 / GSM-støy slår inn på lydanlegget
mandag 04. november 2013, klokken 21:33
Når jeg har telefonen liggende i innhengningen på gulvet mellom framsetene høres støyen fra GSM-senderen i mobilen i høyttalerene i anlegget. Dette skjer ikke når telefonen er plassert andre steder. Andre som opplever det samme?
#100
Tenkte dette kan være nyttig for mange.

http://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-custom-personalized-aluminum-garage-plaque-rare-/181139754378?pt=Apparel_Merchandise&hash=item2a2cc54d8a&vxp=mtr



Det er også mulig å tilpasse teksten etter ønske uten tillegg i prisen.

;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA