Har kjørt med denne comboen det meste av de 17.000km bilen er gått. Merker ikke mye til ulempene med dekket slik, ihvertfall ikke til normal, ikke-sportslig kjøring på bart føre eller på vinterveier. Forbruket har også til tider vært ekstremt og overraskende lavt - snittet så langt er 206wh/km, og jeg har gjort turer mellom Tr. Heim og Averøy med forbruk ned mot 170. Riktignok med bare veier bortsett fra over fjellet.
Fryktet at dekkslitasjen kunne bli ujevn med dette trykket. Det er ikke tilfelle for framhjulene - her er det svært lite slitasje å spore, og dekkene er helt jevnt slitt i bredden. Bak derimot er det en del mer slitasje i midten, og jeg har droppet til 45psi for et par hundre mil siden. Kommer til å slippe ut litt til siden skjevslitasjen ikke later til å ha rettet seg. Bakdekkene er for øvrig ikke langt unna utslitt. Jepp, av og til er det bare for vanskelig å holde foten unna moropedalen...
Oppsummert, ingen problemer i forhold til slitasje å kjøre 50psi foran, men bak kan du få økt slitasje på midten. Tipset mitt er å kjøre 50 foran til enhver tid, og med en del mindre bak til vanlig. Så kan man heller trykke i 50 bak når man skal på langtur og trenger den ekstra rekkevidden som det eventuelt gir. Det vil neppe utgjøre noe på slitasjen så lenge man ikke kjører slik over tid.
Tipper forresten at R2 holder minst 20 og kanskje 25.000km på bakhjul med fin kjøring.
EDIT: Bør vel kanskje legge til at jeg er strålende fornøyd med disse dekkene. Det var veldig nært på ved en anledning på speilis (underkjølt regn), og selv om farten bare var 20-30 ville jeg nok ha plantet bilen inn i en annen med selv bare _bittelitt_ mindre grep. Setter på to nye bak til høsten. Har forresten erfaring med både R og R2 på gammelbilen, og tro meg - forskjellen er stor nok til å kalle det et generasjonsskifte.
Fryktet at dekkslitasjen kunne bli ujevn med dette trykket. Det er ikke tilfelle for framhjulene - her er det svært lite slitasje å spore, og dekkene er helt jevnt slitt i bredden. Bak derimot er det en del mer slitasje i midten, og jeg har droppet til 45psi for et par hundre mil siden. Kommer til å slippe ut litt til siden skjevslitasjen ikke later til å ha rettet seg. Bakdekkene er for øvrig ikke langt unna utslitt. Jepp, av og til er det bare for vanskelig å holde foten unna moropedalen...
Oppsummert, ingen problemer i forhold til slitasje å kjøre 50psi foran, men bak kan du få økt slitasje på midten. Tipset mitt er å kjøre 50 foran til enhver tid, og med en del mindre bak til vanlig. Så kan man heller trykke i 50 bak når man skal på langtur og trenger den ekstra rekkevidden som det eventuelt gir. Det vil neppe utgjøre noe på slitasjen så lenge man ikke kjører slik over tid.
Tipper forresten at R2 holder minst 20 og kanskje 25.000km på bakhjul med fin kjøring.
EDIT: Bør vel kanskje legge til at jeg er strålende fornøyd med disse dekkene. Det var veldig nært på ved en anledning på speilis (underkjølt regn), og selv om farten bare var 20-30 ville jeg nok ha plantet bilen inn i en annen med selv bare _bittelitt_ mindre grep. Setter på to nye bak til høsten. Har forresten erfaring med både R og R2 på gammelbilen, og tro meg - forskjellen er stor nok til å kalle det et generasjonsskifte.