Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Muffinman

#21
Nykonfirmert jentunge som skal ha seg ped, og sikter seg inn på sportslig type med mye plast eller naken med litt mer oppreist kjørestilling. Så langt ser det ut som det kun finnes plastsykler ala Yamaha TZR og Aprilia RS som behager, og fint lite nakensykler som er tøffe nok. I klassen for lettsykler finnes det litt å velge mellom, men hun skal altså ha moped.

Men jeg lurer på om det er kommet noe bedre ladbart enn de kjipe kinesiske scooterene som enkelte kjøpte for noen år siden. Jenta skulle jo helst kjørt utslippsfritt, må vite.

Noen som vet hva som finnes?
#22
Model S 2013 - 2022 / Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
mandag 15. januar 2018, klokken 18:30
Plukket ut frunken på P85 i helga og tok en titt på tingenes tilstand. Det så egentlig ganske OK ut etter at den verste skitten og grusen var skylt av. Det var to ting jeg reagerte på; ene var et par ledninger med tilhørende kobling som lå i en trasig vinkel og kunne se dårlig beskyttet mot fukt og bevegelse. Disse ble tørket og fiksert/forseglet med herdesilikon. Videre var noen av slangeklemmene i temmelig dårlig forfatning, og de må nok byttes om ikke så veldig lenge. Får se om jeg finner en løsning som er god nok samtidig som det lar seg montere, og som er motstandsdyktig mot korrosjon. Og det var antydninger til rust på toppen av batteripakken.

Her er noen bilder for den nysgjerrige:
#23
Jason Hughes hevder å ha fått tak i data på så godt som hele Tesla-flåten fra en innsider, og poster en oppsummering på TMC forumet. I utgangspunktet handler dette om oppgitt kapasitet vs reell kapasitet, men man kommer ikke utenom degradering.  Her er det mye bra, men veldig foruroligende å lese om 90-pakkene (og muligens 75 fram til ca. i sommer?).

SitatFor "90" packs things are even worse. There are about 3500 cars with 90 packs showing < 500 miles with an average usable capacity of 83.2 kWh (or 87.2 kWh total with the 4kWh buffer). Just over 1000 "90" pack cars reporting between 500 and 1000 miles on the odo with an average usable capacity of 82.8 kWh.

SitatAs a 90kwh battery owner who saw their "upgraded" capacity rapidly dwindle away in the first couple months, what can we do about this? Or better yet, what would be a reasonable request of Tesla? Personally, that lost capacity means the difference of skipping superchargers on long trips and thereby saving hours potentially. Or not being able to make there-and-back day trips to places where destination charging isn't an option. And wonky supercharging speeds really chaps my bumper. If it comes to light that my randomly capped 45kw-65kw charging speeds are related to something goofy in the 90 packs, that's literally hours I've wasted unnecessarily. I never saw such weird behavior on my 85 pack. So yeah, considering the added cost at purchase, this is a pretty big deal.

SitatI sample my range (And CAN Bus data/Capacity) every 1000 miles. I can honestly say, compared to my old MS60 that was traded in with over 80,000 miles, my 90 pack is absolute garbage in terms of longevity.

SitatYep, the 90 chemistry is garbage. There is no doubt about it. My limited testing at the cell level proved it to me ages ago, but with the data trove bestowed on me a few months ago I can absolutely confirm it

SitatThat's a whole different can of worms than the capacity issue. Suffice it to say the 90 packs are much more prone to SoC imbalance between cell groups. If one group has over about a 20 mV delta from the pack average, charge speed will taper. The higher the delta, the worse the charge speed reduction.

Sitatrandom, rapid, and extensive degradation (increase in internal resistance) of individual cells causing an uncorrectable imbalance (where the ~100mA bleeder resistors don't have a chance of maintaining balance under normal use).

Dette kan kanskje være en del av forklaringen på at en del opplever uforklarlig dårlig effekt ved superlading. Leser man av cellespenningen utenom superlading vil alt se normalt ut. Teslabjørn sitt første 90-batteri var vel degradert til nivå med et godt brukt 85-batteri etter over 100.000km med ca 75% superlading. Det antydes at 75 - pakker fra omkring i sommer har samme kjemi som 100-pakkene, og disse degraderes omtrent likt med 85-pakkene.

Sitatene er hentet fra denne posten og  videre utover.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslas-85-kwh-rating-needs-an-asterisk-up-to-81-kwh-with-up-to-77-kwh-usable.61896/page-50?utm_source=threadloom&utm_medium=email&utm_campaign=ed9&utm_content=iss22#post-2439956
#24
BMWs hybrider / Lade 2018 X5 hybrid med Tesla UMC
mandag 06. november 2017, klokken 10:57
Vil dette fungere? X5 er vel type 2 enfase.
#25
Hjul, dekk og felg. / DIY - redde ødelagte hjulmutre (gammel type)
lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:29
Det er etterhvert ikke så rent få som opplever at de originale hjulmutrene ikke lenger passer inn i verktøyet de er tiltenkt. Mange teorier florerer om at det egentlig ikke er 21mm som skal brukes, at man skal bruke en spesiell pipe osv, men det koker nok ned til at kvaliteten er alt for dårlig. Mutrene er dekket av ei myk blikk-kappe som deformeres ved bruk, og at det ikke er en god løsning støttes av at Tesla nå leverer mutre uten denne kappen.

Mange har fått erstattet sine på goodwill, men undertegnede ble fakturert både for arbeid med å få av gamle samt pris for nye ved garantiarbeid i Trondheim i 2014, mens Skodje har byttet noen i det stille på våre biler i senere tid.

Her kommer en oppskrift for å fjerne blikk-kappa og gjøre mutteren brukbar igjen :)

Du trenger:
1. Skrustikke
2. Kraftig avbitertang

ADVARSEL: Kantene du lager i blikk-kappa ved denne jobben er veldig skarpe. Bruk hansker!

Fremgangsmåte:
1. Sett mutteren i skrustikka som anvist på bilde.
2. Klem flere hakk i kanten av kappa rundt om. Viktig at hakkene er skikkelig gjennom.
3. Bøy kappa til side og vekk fra kanten av mutteren. Viktig at alt er skikkelig klar av kanten.
4. Ta mutteren ut av skrustikka.
5. Trekk kappe og mutter fra hverandre. Det skal løsne enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=5BcJgvT43cE&feature=youtu.be

Voila, dermed har du en mutter med fast gods som ikke gir etter så lett. Den passer nå i 20mm kopp, riktignok ikke så 100% tight men godt nok til at det vil fungere bra.

Beregn ca. 5 minutter på den første mutteren, 2-3 på hver av de resterende når teknikken sitter :)
#26
Denne kommer jo med karosseri i stål, og dermed er den i utgangspunktet utsatt. Det er vel ikke sluppet noen informasjon om stålkvalitet, forsinking og/eller øvrige tiltak for å beskytte karosseriet i kanskje verdens mest krevende miljø, og vi vet jo at selv etablerte produsenter går seg på en smell av og til. For eksempel VW for kun få år siden.

Ei heller er det sluppet informasjon om rustgaranti så vidt jeg vet.

Tesla har jo med introduksjonen av Model S vist at de kan tabbe seg ut på de mest banale og opplagte områder, men i forhold til rust berget de bra siden denne har karosseri i aluminium. Hvordan blir holdbarheten til Model 3 i så måte?

Jeg tenker at det kan være lurt å la bilene rulle noen år i Norge før man tar sjansen.
#27
Model S 2013 - 2022 / Dekkslitasje etter hjulinnstilling
mandag 26. juni 2017, klokken 18:01
I fjor kjørte jeg deler av sommeren med 21" hjul og ca. 35mm senking. Etter 9500km var det på tide å montere vinterdekk, og original bakkeklaring ble satt. Sommerdekkene bak var helt jevnt slitt, og selv digital måler kunne ikke påvise noen avvik. Foran var bildet nesten likt, men det var en liten antydning til slitasje på indre kant på ene siden.

Vinteren avstedkom ca. 25000 km, og vinterdekkene så veldig fine ut når våren kom. Bilen ble senket på nytt, denne gangen noe mindre (ca. 28mm). Samtidig tenkte jeg å få justert hjulvinklene for å få vekk den lille slitasjen på forhjulet.

Det ble gjort etter at jeg aksepterte at det ikke var noen garanti mot skjevslitasje siden de justerte utenfor spesifikasjonene. Nå er det jo bare bakkeklaringen som ikke er innenfor spec, men ok. Ulik caster foran ble korrigert, de gjorde litt med camber og jeg stusset litt på at de justerte på mer negativ spissing foran når det allerede var en antydning til slitasje på indre kant, men utskriften viste verdier som lå midt i "smørøyet" i forhold til spesifikasjonene. Det ble finjustert litt på spissingen bak også.

Et par uker senere ble jeg oppmerksom på at dekkene nå ble kraftig slitt på indre kant på begge sider foran. I tillegg hadde jeg fått en begynnende slitasje på venstre bak hvor det ikke var antydning etter forrige sesong.

Verkstedet tok bilen inn på nytt og monterte originale hjul før justering denne gangen uten at det egentlig skulle ha noe å si. Da fant de et avvik med for mye negativ spissing venstre foran, og mente at noe kunne ha skjedd når utstyret ble montert på hjulene første gangen. Samtidig hadde de tatt av litt caster foran, og redusert positiv spissing ørlite på høyre bak. Kanten venstre bak hadde de ingen forklaring på hva skyldtes.

På vei hjem merket jeg umiddelbart at rattet ikke var helt i senter lenger. Rattvinkelsensoren viste da også at rattet stod 1-1,5 grad til venstre når bilen gikk rett frem. Og nå noen få hundre mil senere har jeg fått kantslitasje  på innsiden høyre bak også, det eneste hjulet som ikke hadde det før siste verkstedbesøk.  På venstre side har det akselerert. Foran slites det fortsatt på venstre side, og på høyre side blir det raskt verre. Bakdekkene er nesten utslitt uansett, mens foran er de egentlig knapt halvslitte, så dette er litt surt siden alle i praksis er ødelagte.

Nå er det jo slik at et dekk som er skjevslitt vil fortsette å slites på samme måte, selv om hjulvinklene korrigeres. Men jeg stusser på at det er så ekstremt; man skulle jo tro at det i det minste skulle gnage saktere på kantene som har begynt å få det enn det gjorde før.

Om ei uke setter jeg på 19" hjul som er nesten helt uten slitasje før europaferien. Vi skal kjøre nærmere 10.000km, og jeg er spent på hva jeg kan forvente:

1. Rattet retter seg og 19" hjulene slites helt jevnt
2. Rattet forblir skjevt, de nye dekkene slites på samme måte og er ødelagte når vi kommer hjem fra ferien - om ikke før

Noen "eksperter" som har en formening?
#28
Model S 2013 - 2022 / Prisreduksjon
mandag 17. april 2017, klokken 10:00
Ser ut som prisene er gått betydelig ned, og man får nå en 75 rwd til like over 600'. Videre er elektrisk hevet bakluke og glasstak standard. Pris på oppgradering fra 60->75 er også redusert kraftig for allerede solgte biler. Ikke studert detaljene nøye.

#29
Model S 2013 - 2022 / Endrede garanti- og serviceplanvilkår
lørdag 18. mars 2017, klokken 07:20
Tok en titt på "My Tesla" nå. Under dokumenter ser jeg at de har erstattet garantivilkårene den 04.01.2017 for begge bilene i signaturen (2013 og 2015-modeller). De nye skiller seg fra de gamle på en del punkter, uten at jeg har full oversikt.

Tesla vet naturligvis at det neppe vil stå seg juridisk å endre garantivilkårene etter at kontrakten er inngått og levering er funnet sted, så hva vil de oppnå med dette?

EDIT: Oppdatert topic
#30
Lading av Tesla / Betaling på destinasjonsladere - er det vanlig?
tirsdag 14. februar 2017, klokken 14:26
Er i kontakt med et hotell som skal ha 150,- for bruk av deres Tesla destinasjonslader ved overnatting hos dem. Det er jo ikke spesielt konkurransedyktig synes jeg, spesielt med tanke på at de aller fleste andre hoteller jeg bruker tilbyr gratis lading så lenge man overnatter. Videre er det en Fortum hurtiglader like ved. Den kan levere påfyllet jeg trenger til en femtilapp mens jeg stikker innom dagligvarebutikken.

Så, hva er vanlig?
#31
Kjøp og salg av deler og utstyr / 4 stk 245/45-19 Michelin PS3 selges
lørdag 03. desember 2016, klokken 09:36
Kun dekk, kjørt 8000km på 85D i sommer. Digital mønsterdybdemåler viser 5,47 -5,69 - 4,35 - 4,68. Ulik mønsterdybde pga at 85D er bakhjulsdrevet i det daglige, og differensialens virkemåte. Dermed vil dekkene slites mer på bakhjulene enn foran, og mindre på venstre side enn høyre. Det er det lurt å bytte plassering fra sommer til sommer for å få flest mulig kilometer ut av dekkene.

Befinner seg på nordvestlandet, sender ikke men kan eventuelt kjøre et stykke i møte for henting. Kr. 2000 (for alle fire).  Nypris i skrivende stund hos Dekkonline er kr. 10168,- for fire.



#32
Lading av Tesla / Planlegger Spaniatur i 2017 - avstikker til Andorra
lørdag 26. november 2016, klokken 22:03
Samboer og minsteknøttet tar fly, mens jeg og to tenåringer tenker å kjøre. For at det ikke skal bli bare kjedelige transportetapper tenker jeg å legge inn et eller annet som kan bli gode opplevelser for de håpefulle. Har vært innom Andorra et par ganger på 90-tallet, og lurer på om det kan være en ide å gjenta med tenåringene. Men så var det dette med lading da, ingen superchargere der oppe. Googlet litt, og se hva jeg fant:

http://all-andorra.com/andorra-is-the-second-in-the-world-after-norway-for-using-electric-cars/

SitatAndorra – is the second in the world after Norway for using electric cars, relatively to the total share of all vehicles on the market

Da bør det vel finnes lademuligheter i lilleputtstaten, både semi og hurtig og kanskje i tilknytning til overnattingssteder? Eller planlagt i nær fremtid?

Noen som var innom i sommer og vet noe?
#33
Type 2 på bilsiden, hva som helst av kontakt på den andre.
#34
Skal opp dit i kveld med Model S og vil bruke chademo-laderen ved hotellet, men finnes det virkelig ikke en eneste offentlig ladestasjon i området? Ladestasjoner.no er særdeles lite oppdatert og hverken hurtigladeren ved hotellet eller den i Åfjord er på kartet. Jeg kunne tenke meg å bruke chademo til å fylle opp til 70-80% i kveld, og saktelade til 100% i løpet av natta. Hvis det ikke finnes saktelading blir alternativet å stå opp kl. 0500 og slenge bilen på hurtigladeren igjen mens frokosten inntas.

Noen med lokalkunnskap som kjenner til muligheter i området?
#35
Har bag, adapter og Swisswax til overs og mangler rødklump samt type 2 kabel til bil nr. 2. Noen som har lyst til å bytte i noe av dette?

Swisswax`en ble kjøpt i vår for kr. 1400 og er "pent brukt".
#36
Det blir montering av paneler denne uka, og utstyret er ankommet. Merker meg imidlertid at panelene er veldig skjoldete, flekkete og ujevnt matte på overlaten, og kan ikke fri meg fra å tenke at det neppe er et ideelt utgangspunkt for optimal produksjon. Hva er beste metode for rengjøring og gi panelene en best mulig start oppe på taket? Jeg har allerede dristet meg til å dra over ett av panelene med den mye omtalte bilvoksen Fusso Coat som gir en ekstremt vannavvisende overflate. Resultatet ser veldig bra ut, overflaten ble tilnærmet ensartet og alle flekkene er borte. Og regndråpene som kom litt etterpå prellet rett av. Tror det lå et fint lag med skitt/støv på panelet i utgangspunktet.

Lurt å gjøre det samme på resten av panelene, eventuelt rengjøre på en eller annen bestemt måte?
#37
Model S 2013 - 2022 / Sette spissing bak - hvordan?
søndag 17. juli 2016, klokken 08:17
Vår P85 var i vår inne og fikk ordnet en rimelig heftig ustabilitet ved overgang mellom pådrag og regen. Det var såpass mye at det måtte kompenseres på rattet. Verkstedet fant så vidt jeg fikk tak i ut at spissingsstaget på ene bakhjulet var løst, slik at vinkelen endret seg under kjøring. Bilen tygde også indre kant av bakdekkene. Det må være en eller annen issue med dette staget, for nå er symptomene tilbake for fullt. Tenker å skru av hjulet for å se om noe kan beveges, og eventuelt prøve å låse spissingen slik at bilen kan kjøres på normalt vis inntil Tesla får sett på det igjen.

Har markert det som jeg antar er spissingsstaget med pil. Men lurer på hvordan man justerer? Kan det være eksentriske innfestinger?
#38
Ladet P85`en til 70% i dag. Endte på 245tkm, mener den normalt ligger ned mot 240 på 70%. En time etter at ladingen var ferdig var indikert rekkevidde minket med 11tkm, uten at bilen hadde vært rørt. Indikert soc var falt fra 70 til 67%, noe som faktisk tilsvarer at samboeren min kjører til jobb og halvveis tilbake igjen nå på sommeren. Dette har aldri skjedd før. På vinteren når det er kaldt har det hendt at indikert soc har falt med 1%, men da mange timer etter ferdig lading pga at batteriet kjøles ned,. Det er neppe tilfellet her da det er varmt og fint vær. Bilen stod tilkoblet hele tiden mens dette skjedde.

Noen som har sett lignende?
#39
Model S 2013 - 2022 / Muffinman`s 2013 P85 - en historie
tirsdag 05. april 2016, klokken 15:21
Det er ingen hemmelighet at jeg har hatt mye problemer med min første Model S. Heller ikke at en del av problemene skyldes at ting ikke er blitt håndtert slik de burde på verksted.

Jeg har brukt mye tid på å diskutere dette på forumet. Til tider har enkelte funnet det for godt dra sutrekortet, noe som ikke er spesielt hyggelig når man står midt i armoden. Den sporten har heldigvis dødd ut etterhvert, men fremdeles kommer det et og annet stikk hvor det mellom linjene antydes at det er eieren og ikke bilen som bør undersøkes. Det synes jeg man bør holde seg for god til.

For å oppklare litt legger jeg historikken i en pdf under for den som er tålmodig nok til å lese. Jeg har bevisst utelatt mange detaljer; dels fordi jeg ikke husker alt og dels fordi det rett og slett blir for mye å gjengi. Forhåpentligvis gir dette innblikk i et noe problematisk eierskap av en tidlig Model S, og at det kanskje ikke er eieren det er noe galt med.

Et spørsmål som naturlig vil melde seg er hvorfor har jeg bilen fremdeles, og hvorfor har jeg valgt å kjøpe en til? Svaret er enkelt. Jeg kunne ganske enkelt ikke tenke meg å kjøre noe annet som finnes på markedet i dag. Og jeg har tro på Tesla som selskap, og på de som jobber der. Tror det blir bra når reklamasjonsomfanget reduseres og systemer/opplæring/logistikk på verkstedene kommer bedre på plass.
Den nye bilen ble utlevert med en del feil den også, inkludert enkelte som også var på 2013-modellen. Det er dumt, men det blir nok ordnet. Jeg tviler på at nybilen vil generere en historie lik den i pdf`en.

Bilen det handler om er en P85 levert 30.oktober 2013. Dolphin grey, grå 21" turbinhjul, Hakka R2 vinter, skinn, luft, ekstraseter, tech-pakke, karbon, lyspakke. Prisen endte på 691.000.

EDIT: Typo+rettet konfig.

#40
Har lagt merke til at disse er blitt rustne på 2013-modellen, og tok en nærmere titt i dag. Her var absolutt hele overflaten dekket av rust, og noen steder var det begynnende gravrust. Dette ble ikke bemerket av Tesla i januar når de gjorde en såkalt "courtesy inspection", så da mener de sikkert at dette er helt greit på en to og et halvt år gammel bil. Nuvel, gjorde skikkelig rent og la et lag sinkspray først, og deretter et lag med svartmasse som blir relativ hard, og til slutt et lag med mer fleksibel guffe. Forhåpentligvis holder det en stund hvis jeg har klart å dekke alle flater - disse armene har flater som vender innover også (inni selve armen), som er tilgjengelig for fukt og salt. En vinter til, så ville jeg nok ha underkjent dem.

Sjekket, og det ligger ingen bulletiner på dette.

Skal gi den tre måneder gamle nybilen samme behandling også når sommerdekkene skal på om en stund. Men tok en titt inni der i dag, og minst halve overflaten av bærearmene har ikke lenger noen overflatebehandling og er helt dekket av rust. Og dette tok bare tre måneder! Det sies at Tesla forbedrer bilene kontinuerlig, men dette er tydeligvis ikke et punkt som er tatt tak i.

Tips: Få disse antirustbehandet snarest etter at du henter ut ny bil. Fra fabrikken er de tydeligvis påført noe som virker like godt som ingenting.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA