Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: [1] 2 3 ... 841
2
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Fredag 23. Oktober 2020, klokken 08:12 »
I Alta fikk Tesla tillatelse til bygging av 6 ladere (i bydelen Bossekop på vestsiden). Det er fin lokasjoner med nattåpent bensinstasjon, butikk og kafé i umiddelbar nærhet.
Tesla omsøkte 12. Formannskapet gav bare tillatelse til 6. Forstå det dem som kan. Disse kommer ganske snart, sannsynligvis før jul.
Kommunen sa de måtte bygge de neste 6 laderne på andre siden av byen???
Slike vedtak viser hvor lite folk flest vet om superlading. Det var massiv lobbyering, Bl. annet fra byens billeverandører, på at Tesla ikke skulle få bygge ut på grunn av reguleringsplan og andre konkurransevridende (tullete) argumenter. Og innstillingen fra kommunen, før møtet, var at de ikke skulle få bygge. Dette til tross for st Ishavskraft hadde fått lov å sette, og har gjort det, opp to hurtigladere på samme tomt. Jeg ringte til alle partilederne og informerte dem og det medførte at innstillingen formannskapets hadde før møtet ble endret fra avslag til: ja bygge 6. Jeg prøvde å få dem til å forstå at 12 er bedre enn 6.
Men 6 er bedre enn 0, som var utgangspunktet før møtet.
Oppfordrer alle, spesielt i distriktene, til å følge med, det er mange krefter som motarbeider Tesla og mye uvitenhet hos alminnelige folkevalgte med dieselbil. Disse kreftene både kjemper mot Tesla og sprer unøyaktig informasjon.
Ramlet nesten av stolen når jeg leste dette. Ufattelig at en ikke skjønner at slike tildragelser aller mest påvirker ettermælet til de involverte bakstreverne. Utviklingen lar seg ikke stoppe uansett.

Vi får bare ønske dem lykke til med å gå inn i historien som noen av de _veldig_ få som tror det går an å gå inn i fremtiden med ræva først.


3
Model S / Sv: Ødelagt krom underside på speil - mulig å kjøpe løst?
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 14:43 »
Det sjekker du enklest hos Tesla, men det var ikke mulig å få kjøpt selve speilglasset separat i sommer ihvertfall. Komplett nytt speil kostet 5-6k + montering. Jeg endte med å kjøpe et brukt speil fra skroten til halve prisen, og flytte over glasset. Kan hende Grønvold kan hjelpe om du ikke får delen løst hos Tesla.

4
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:31 »
Nytteverdien overgår salgsverdien helt klart, ikke noe jeg bryr meg om.
Det utsagnet stemmer godt med terrenget hos oss også. Vi har fremdeles to TMS, og den ene er bare unntaksvis på langtur og dekkes da som regel av supercharger. Utfordringen kommer når lading på destinasjonen skjærer seg og damen bak rattet trenger en nødløsning. Da vil chademoadapteret være fullgodt, siden det kun er en 50kW stasjon tilgjengelig der det er aktuelt.

Vi har 1 adapter som vi har flyttet mellom bilene etter behov, men noen ganger har vi måtte gamble på at destinasjonslading fungerte for en av dem når begge var på tur samtidig. Vi kommer til å legge chademoadapteret permanent i bilen som ikke er mye på langtur, og oppgradere langtraveren med CCS. Å oppgradere begge til CCS ville ikke gitt oss noen merverdi :)

5
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 18:51 »
Maxxis virker ikke være et typisk billigmerke lenger. Har de på to relativt kvasse tohjulinger og kan gå god for at den hederlige omtalen rundt om på nettet stemmer. Nå er ikke prisforskjellen så veldig stor mellom Maxxis og "normale" MC-dekk, kanskje betaler man rundt 2000 for et sett av disse mot fra 2500 for et sett Metzeler eller annet kjent.

6
Model S / Sv: sikring 12v batteri
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 23:01 »
12v uttaket er bare aktiv når bilen er påslått, og i noen minutter etter at den slås av. Da blir det fort varmt i kjøleboksen. Usikker på sikringsstørrelse, men du kan hente ca 160W mener jeg å huske fra OBD-porten (som er en dummy) under rattet. Da trenger du en kabel tilpasset formålet. Den er alltid aktiv.


7
Model S / Sv: sikring 12v batteri
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 22:33 »
12v forsynes av hovedbatteriet via likestrømskonverteren. Likestrømskonverteren er alltid aktiv når bilen er påskrudd, dvs lader eller kjører. Når bilen er avslått lades 12v batteriet i sykluser, dvs at liketrømskonverteren slår inn når spenningen når en nedre grense. Så slår den seg av på en øvre grense. 12v batteriet lades altså i sykluser med bilen avslått, og vil forsyne kjøleboksen når konverteren ikke er aktiv. Når bilen er påslått forsynes kjøleboksen i praksis ikke av 12v batteriet.

Hvor tenkte du å hente strøm til boksen?

8
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 21:23 »
Mange av bilene får kontakt ved rygging selv om de er innenfor spec. De løser det ved å trekke caster en del bak, og fortsatt holde seg innenfor spesifikasjonen. Ikke en løsning jeg har helt sansen for, men man kan også bruke varmepistol på innerskjermen og endre fasong på den. Og det er forskjell på dekk; er klaringen i grenseland vil man kunne få kontakt med et dekk som har litt tverre skuldre samtidig som et med mer avrundede skuldre går klar.

Men det skal ikke være knekking eller smell, da tenker jeg at det kan være noe utslitt et sted...

9
Model S / Sv: Lavere pris på Model S
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 21:20 »
Det sa han jo om firehjulstrekk også, om jeg ikke husker feil :)

11
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 08:38 »
Som en backup, til ekstremt lav pris kanskje?

12
Tesla SW og AP / Sv: Slutt på fantom-bremsing?
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 08:09 »
Til og med jeg med AP1 har begynt å få føle dette på kroppen. I går smalt det nesten på grunn av at bilen hogg i bremsene.

13
Model S / Sv: Problemer med helt ny Model S
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 15:33 »
Angående hjørnespjeldene så var det ikke slik at de bare åpnet seg når bilen stod stille for en del softwareversjoner siden ihvertfall. Laget denne for en tid tilbake:

https://www.youtube.com/watch?v=EONPKj1H2V8&

14
Model S / Sv: Problemer med helt ny Model S
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 15:30 »
Enig i at dette høres ut som stein som er med rundt ei av viftene. Det at det er periodisk understøtter det; ikke alltid steinen blir med opp fra bunnen av "fan shroud"`en og da blir det naturligvis ingen lyd. Har opplevd dette ved flere anledninger. Hvis du har kjøleeffekt og ingen feilmeldinger har naturligvis ikke kompressoren havarert.

Peise på? Tja. Må man så må man, men jeg er litt skeptisk til at en stein som danser polka mellom vifte og kondenser kan skade sistnevnte, og medføre lekkasje senere.

15
Model S / Sv: Bytte av onboard lader.
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 10:37 »
Takk!

Bidragene dine på forumet er verdifulle og settes pris på  :+1:

Sider: [1] 2 3 ... 841