Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: [1] 2 3 ... 853
1
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: I dag kl. 08:17 »
Hm. Her kasserer vi vinterdekkene etter første vinter de bikker under 5mm.

2
Model S / Sv: Galskap å kjøpe 2014 modell?
« på: I går kl. 19:13 »
Tja. Hvis den gamle bilen er verdt 20 laken kasserer du bare bilen om du får en dyr reparasjon. Maksimal risiko er da verdien av bilen. Det er vanskeligere å gjøre med en bil til 250.000 om man får en reparasjon på 30-50 lapper. Eller som nevnt; en runde med slitedeler. Og slitedelene må byttes før eller siden uansett.

Jeg ville styrt unna en bil med 150k på telleren hvor eieren skryter av å ikke ha hatt noen problemer, eller brukt mer enn vekslepenger på slitedeler. Da tenker jeg det er bedre å satse på en bil hvor første runde allerede er unnagjort.

Jeg ville ikke nødvendigvis hatt noen skrupler med å kjøpe en 2014-modell, men det måtte ha vært den "riktige" bilen. I tillegg ville jeg sikret meg å gå inn i det med åpne øyne, og hatt et edruelig forhold til risikoen. Oppsiden er kul bil på tunet. Legg merke til at 2013-modellen vår fortsatt er med oss :)

3
Model S / Sv: Galskap å kjøpe 2014 modell?
« på: I går kl. 15:21 »
Ikke bare bolter, men kryssleddet ryker på alle disse bilene med treg styring som følge. Delen er kommet i oppgradert versjon med belg for ikke lenge siden. Hvis dette er byttet for et år eller så siden, slik som på 2015-modellen vår, har man betalt for en like dårlig del som kommer til å ryke på nytt.

Boltene du nevner skiftes gratis på recall, men leddet må man betale for selv.

4
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 14:53 »
Bare så det er sagt, Winrun ruller absolutt ikke tungt. Av de "vanligste" billigdekkene har jeg erfart at Achilles ATR2 er desidert verst i så måte.

5
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 10:47 »
Har hatt både Lexani og Winrun. Marginalt mer støy på Winrun, men ikke av den ubehalgelige typen. Fremdeles temmelig rolige. Ruller tyngre enn Lexani i praksis. Mer slitesterke enn Lexani. Begge sitter bra både på vått og tørt.

6
Model S / Sv: Galskap å kjøpe 2014 modell?
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 07:48 »
Jeg vet det finnes mange tråder om samme emne, men i jungelen av tips og triks og gamle tråder er jeg likevel litt rådvill.  "Råd er noe man spør om når man vet svaret, men ikke liker det" er et gammelt uttrykk og jeg er vel litt redd det stemmer godt, men skitt au.

Har i dag en Zoe som er glimrende til 95% av all kjøringen vår, men den rekker dessverre ikke helt frem til hytta. Vi virderer derfor en eldre, brukt model S 85. Både pga rekkevidde men også pga ladenettverket (og så hadde det jo ikke vært feil med litt mer fres enn hva vi har nå).

Det er et par ting jeg har hengt meg opp i når jeg har kikket på Finn og ved et par forhandlere(innbyttebiler).

MCU - jeg føler det tryggere om denne er byttet, men vil svakhetene fortsatt være der? Mye av den evinnelige loggingen etc er vel fjernet, og da er kanskje levetiden på en ny mcu noe bedre? Falsk trygghet?

AC - har sett et par med byttet a/c pumpe. Er det mandagsbiler disse ryker på eller er det bare et spørsmål om tid uansett? (Alt har jo en levetid, men lever disse generelt på lånt tid?)

DU - mange har byttet disse. Bør det være et kriterie for en såpass gammel bil?

Batteripakke - jeg er ikke så veldig bekymret for batterienes levetid sånn generelt. Har hatt elbil i tre år og har blitt kurert for mye "propaganda", men er det svakheter som gjør at jeg bør være obs på biler som ikke har byttet?

Noen av bilene jeg har sett på virker greie, men skinnet kan bedra. Det viktigste for oss er at bilen funker, tar oss minimum 30mil og kan lade relativt kjapt på langtur når/om det behovet melder seg (blir likevel 95-98% hjemmelading).

Er det bare å slå fra seg først som sist å kjøpe en gammel S uten garanti?
Kan man gjøre litt  research og finne et godt eksemplar eller er mange av  feilene såpass lunefulle at det ikke er verdt risikoen?
MCU - datterkortet med den dårlige komponenten byttes gratis på recall hvis det ikke allerede er gjort. Andre feil med MCU dekkes ikke.

AC - Ikke er problemer med disse enn på andre biler. Imidertid er kondenserne utsatte, og koster flesk å bytte. Dessuten sitter sikring til AC inne i likestrømskonverteren frem til et eller annet tidspunkt i 2014. Og likestrømskonverteren vil ikke Tesla åpne, men bytter hele greia. Det blir i så fall dyrt om kompressoren dør og tar sikringen. Nå kan man fint fikse denne sikringen til en 500-lapp på egen hånd om man vet hva man gjør. Merk at jeg ikke er sikker på om dette gjelder din bil, sikringene ble flyttet ut av likestrømskonverteren på et tidspunkt.

DU - Ja, den må være byttet. Det er en rekke svakheter på den opprinnelige, og de ble utbedret etterhvert som tiden gikk i nye revisjoner. De blir imidlertid aldri 100% holdbare pga begrensinger i design, men kan holde svært lenge om de ikke rævkjøres. Sjekk når den er skiftet sist, og hvilken revisjon som ble satt i.

Batteripakke - Ikke mye å bekymre seg for mtp selve kjemien, men de fleste batteribytter skjer pga irr på kontaktpunkter eller mosfet`er som blir "stuck" - og dermed gir feil signal til BMS som tror det er en dårlig modul i pakka. Nå er nok software etterhvert blitt i stand til å omgå mye av problematikken, men jeg er nå ikke heelt trygg på dette greia likevel. Uansett forventer jeg at det kommer opp løsninger for reparasjon/bytte av batterier etterhvert - ikke minst fra Tesla selv. Prisene er jeg dog spent på.

Jeg ville nok ikke gått for en såpass gammel TMS med mindre risikoviljen er stor og man har 50k på baklomma til reparasjoner/slitedeler til enhver tid. Et par dempere og noen bærearmer, så er man oppe i de summene. Facelift bød på store forbedringer bl.a. med tanke på ledningsnett, men ting er jo gradvis forbedret ellers også.


7
Model S / Sv: Luftfilter i model S
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 22:50 »
Hvis det er som på våre to TMS, 2013 og 2015, skal pila peke oppover siden lufte går den veien...

8
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 15:37 »
Når jeg skriver celle mener jeg egentlig modul. Det er ingen data på hver enkelt 18650-celle å se i systemet.

Hva mener du når du skriver på pakke- og systemnivå? Det er 96 (i 85-pakker) temperturverdier, en for hver modul, som gir informasjon om batteritemperaturen. Det er ingen andre verdier i systemet som gir informasjon om batteritemperaturen.

Det er ikke logisk at pumpene må gå for å måle batteritemperaturen, men det er logisk at de må gå i lukket sløyfe slik som de faktisk gjør for å utjevne temperaturen mellom cellene. Temperatursensorene som sitter noen (veldig få) steder i kjølevæskeloopen sier fint lite om batteritemperaturen, men inngår som en del av input`en i reguleringssløyfen som skal holde batteritemperaturen på ønsket nivå - enten det er oppvarming, nedkjøling eller utjevning av celletemperaturer som skal gjøres i det enkelte tilfelle.

Det mener også Jason Hughes aka WK057 i sin utredning av diverse batteriproblemer de siste par årene:

Sitat
“My pumps are always running! / My pumps run way more than they used to!”

Tesla did tighten the allowed delta for module temperatures, adjusted for SoC.  If the temperatures differ by more than this calculated delta (which is tighter and the high and low ends of the SoC range), then the battery pump runs to equalize the temperatures.

https://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/23_Explaining+Changes+post-firmware+2019.16+Regarding+Range+Loss?fbclid=IwAR3BNiiJgEL9Az5XITBVd9IC5LiTPgl8H8lCdLokSPx5Fnq_8staAtrYjsI


9
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 11:59 »
Men de brukes ikke til å overvåke batteritemperaturen, og viser helt andre verdier. Temperatur ved innløp, ved utløp, inn på kjøler eller chiller etc. Alt ettersom hvilken konfigurasjon systemet står i (passiv kjøling, pumpepådrag, sirkulasjon til driveunit åpen/stengt, hvor stor andel som kjøres via radiator (0-100%), utetemperatur, viftepådrag, evt hvor stor andel som eventuelt går via chiller, kompressorpådrag, fordeling av kjølekapasitet kupe/batterikjøling med mer).

Det er bare sensorene som sitter på cellene som brukes til å måle batteritemperatur, og det er nok fordi det bare er de som kan brukes til det. De andre sensorene brukes til å styre kjølesystemet slik at det gjør de rette tingene, basert på temperaturene i enkeltcellene.

@roger: Prøv å sette ladegrense til 75% og sjekk om pumpekjøringen forsvinner :)

10
Det er nyttig å skru på lysene manuelt i enkelte tilfeller når automatikken ikke gjør det. For eksempel når det er tåke eller i tilfeller man ønsker å ha lys i bakenden også (de er ikke på når bare kjørelys er tent).  Når kjøreturen er ferdig får man i praksis "besked" om å huske å slå av lysene, selv om de slår seg av automatisk når man går ut av bilen.

11
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 11:36 »
Nei, det gir jo ingen mening. Det er tørre temperatursensorer på hver celle. De virker helt uavhengig av sirkulasjon, eller om systemet er nedtappet for kjølevæske for den saks skyld. På 85-pakkene er det 96 av dem som fint kan leses fra canbus. Når sirkulasjonen kjøres ser man at forskjellen mellom høyeste og laveste temperatur jevnes ut, og at alle blir liggende temmelig nær samme verdi før pumpene stoppes.

12
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 20:31 »
Tja, i snart 2 år nå har sirkulasjonspumpene kjørt på 100% når du lader og passerer 77% soc. Tidligere gikk de veldig lenge, men nå stopper de etter 3 timer. Det er for øvrig ikke kjøling siden kjølevæsken rutes forbi radiatoren, dvs bare internt i pakken. Det er utjevning av temperaturforskjeller mellom cellene som skjer her, som nok er et forebyggende tiltak for å redusere risikoen for brann om ei eller flere celler er dårlige.

Skjer dette på lavere soc hos deg?

13
Nå fungerer ladeplanleggeren brukbart ja. Men det tok noen år. Den kunne foreslå en omvei på flere mil til en lader som lå noen kilometer unna, eller kjøre lange veier tilbake for å lade når man nesten var på neste lader.

Prøv å skru på lysene og åpne døra. Da begynner det å pipe for å varsle deg om at lysene står på. Når du letter rompa ut av setet slås lysene uansett av, og varselet opphører. Meningsløs alarm med andre ord. Det går heller ikke an å sette på lysene med parkert bil og åpen dør uten at føreren sitter i setet uten at dette varselet går kontinuerlig.

14
Jeg har ikke noen mening om alle andre, konstanterer bare mitt inntrykk av softwaren i det eneste bilmerket jeg har eid siden 2013.

Vi husker jo pressekonferansen hvor all rekkeviddeangst skulle fjernes ved en ruteplanlegger som stort sett ikke hadde annet enn underholdningsverdi, og en automatisk forvarmingsfunksjon som svært få ble klok på. Interiørlys som timer ut før du rekker å få beltet på barnet, idiotisk minnefunksjon for heving av understell (man måtte aktivt velge bort automatisk heving i løpet av få sekunder etter at man valgte ny bakkeklaring om det ikke skulle skje hver gang man kom i nærheten), varsel om at hovedlysene står på om man åpner døra selv om de slår seg av når man går ut, flyttet verktøylinje på skjermen fra toppen til bunnen på TMS slik at en må ta blikket lengst mulig unna veien for å velge noe, føkket opp varmeapparatet når vi var på vei inn i en vinter og ordnet det ikke før til neste sommer osv. Eksemplene er for mange til å lage en uttømmende liste. De har fremdeles ikke levert på løftene på den første AP-versjonen, men i mange år var bilene plaget av brå og ulogiske hastighetsreduksjoner selv uten at AP var aktivert (kun cc). Samme med skumle bråbremsinger ved motgående trafikk i tunnel som jeg selv har opplevd, og som nesten avstedkom ulykke.

Jeg har Tesla på tross av softwaren, ikke på grunn av den. De virker å ha fokus på å rulle ut nye ting som ikke virker eller virker bare halvveis, istedet for å lage grunnfunksjonaliteten hammerstabil. Spill, Spotify og Netflix regner jeg ikke som grunnfunksjonalitet.

15
Ganske morsomt at Tesla, som er bl.a. en softwaregigant, feiler på noe så banalt som et skjema... :p
Etter snart 8 år i Tesla og over 400.000km samlet stående på tunet er mitt bestemte inntrykk at Tesla ikke er spesielt gode på software  :D

Sider: [1] 2 3 ... 853