Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gjermund

#361
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:43
Sitat fra: gbzdoc på mandag 21. januar 2013, klokken 18:09
Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 17:03
Pirelli Sottozero er knallbra vinterdekk som jeg har hatt i flere år nå. Sannsynligvis de beste vinterdekkene jeg noen gang har hatt.

Aldri brukt Nokian Hakka. R da?
Har brukt utallige piggfrie dekk, så langt er det ingen som har vært like bra på normalt vinterføre.

Vurderer å kaste de ett år gamle dekkene på Leafen fra Continental siden de er så dårlige sammenliknet med Hakka. R... Skremmende stor forskjell.
Folk som har testet bilen med både Sottozero og andre dekk mener at Sottozero ikke holder mål. Sottozero gjorde det heller ikke bra på skikkelige vinterforhold i den testen jeg fant. Dekket gjør det derimot bra på bare og våte veier på vinteren, men altså dårlig på snø og is.

Når det er sagt har jeg Dunlop vinterdekk på bilen min, og i den eneste norske testen jeg fant av dem gjorde de det svært dårlig. Jeg har opplevd dekkene som veldig gode, og kommer meg frem over alt uten problemer. Overraskende bra grep ved bakkestart på snø/is. Det kan godt være Nokian Hakka er mye bere enn Dunlop dekkene, og at bilen hadde vært enda bedre med dem. Men i Passaten synes jeg Dunlop-dekkene holder bra.

I Model S derimot virker det som om det er viktigere å skaffe de aller beste vinterdekkene. Tung familiebil med bakhjulstrekk krever sitt :)

Bra på våte veier, så med andre ord bra dekk i Stavanger 99% av dagene  :-\.
#362
Jeg fikk svar på e-post tidligere at vinterhjulpakke ville komme, men på "sommerhjulene" vil de være helårsdekk  :(

Er det noen som vet når vi som er litt lengre bak i køen (f.eks. P2261) skal finalize? Lurer på når en bør ta en prat med banken.
#363
Hvordan får vi byttet vindusviskere om det ikke er mulig å komme til dem?

Dette burde jo være veldig lett å fikse for Tesla, ser ingen grunn til at vindusviskere skal starte automatisk, det er jo dritteit for å si det rett ut.
#364
Hva er problemene med rammeløse vinduer? Jeg har også hatt biler med dette uten å oppleve problemer.

Er det kun tenkt teoretisk problem eller har noen hatt problemer i praksis også?

Om klagingen gjelder å ikke klare bakkestart på snø med sommerdekk, tror jeg vi kan legge den saken dø. Slik vil det være på vinteren med 2 hjulstrekk og sommerdekk.

Det er heller ikke overraskende at den vil ha litt mer problemer med å starte på glatt føre enn biler med lavt dreiemoment, synes jeg i hvert fall. Bare den har god nok fremkommelighet i forhold til vanlige biler, tror ikke vi kan regne med at det skal være noen terrengbil.
#365
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den store Tesla S - Sutretråden
mandag 21. januar 2013, klokken 11:40
Bedre med direkte trykkmåling enn indirekte. Det er i hvert fall min mening.
#366
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den store Tesla S - Sutretråden
mandag 21. januar 2013, klokken 11:03
Jeg skulle gjerne hatt ulakkert plast/gummi  list rundt bilen for å beskytte den brede lange bilene på parkeringsplasser imot dører...
#367
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den store Tesla S - Sutretråden
mandag 21. januar 2013, klokken 10:11
Jeg synes det er bra de fokuserer på det praktiske i stedet for jåleriet jeg føler andre merker er mer opptatt av, men om jeg også skal sutre litt over utseende, så må det være at det skulle vært en mulighet å slippe all chrom'en.
#368
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den store Tesla S - Sutretråden
mandag 21. januar 2013, klokken 08:23
Når de har lagt så mye jobb ned i aerodynamikke, ville det vel vært idioti å ødelgge denne enten på std eller performance bare fordi de skal se annerledes ut? Hadde de gjort det ville jeg heller sutret over det.

Alternativt kunne de jo lagd performance med mer trykk ned og da ville den hatt mer drag, så mindre rekkevidde, kanskje noe mange ikke ønsker?
#369
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tap av stivhet med panoramatak?
søndag 20. januar 2013, klokken 19:20
Det er nok ikke glasset i seg selv som er problemet, men måten det er festet på. Det kan påvirke stivheten selv om en ikke hører ulyder. Rammeverket vil nok stå for den største delen av stivheten, men med sveist (?) plate i taket vil det virke som om du har en skråstiver i "takramma" fordi det vil dannes et strekkbånd om ramma forsøker å deformere seg.

Dette er en av grunnene til at jeg tror jeg dropper panoramatak (i tillegg til at jeg lurer på om det er bortkasta penger).
#370
Model S 2013 - 2022 / Tap av stivhet med panoramatak?
søndag 20. januar 2013, klokken 09:59
Er det noen som vet om det er merkbar forskjell på stivheten med eller uten panoramatak?
#371
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla S. 60 eller 85 kwh batteri?
fredag 18. januar 2013, klokken 13:43
Kunne tenkt meg 110 kWh...
#372
Hva med oss som bor langt ifra både Oslo, Bergen og Trondheim?

Jeg håper og tror det dukker noe opp i Stavanger. Det burde absolutt være et marked her.
#373
Model S 2013 - 2022 / Sv: Min Tesla
mandag 14. januar 2013, klokken 08:34
Hva med dekktrykkmåleren? Er det noe som kobles til hjulet på noen måte? Har ikke hatt bil med så moderne utstyr...
#374
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance vs. Standard
fredag 11. januar 2013, klokken 13:05
Jeg mistenker forsikringsprisen på performance vil bli høyere.

Ellers er skinn og luftfjøring noe jeg også vil ha, så forkjellen blir 69 k. Hadde det vært snakk om to "vanlige" bilder og å betale 69 k for å få en noe raskere, hadde jeg sett poenget, men her er det snakk om en bil som faktisk er utrolig rask i utgangspunktet. Så jeg er ganske sikker på standard.

I tillegg lurer jeg på om det er stort sett på ideelt føre at du får så mye bedre akslerasjon i lav hastighet også, litt våt veg eller dårlig asfalt så tror jeg grepet blir begrensende ikke kraften.
#375
Det blir jo bare som at hvordan en bil reagerer avhenger av føret. Ser ikke store problemet siden bilen leveres med bremsepedal, i en situasjon du trenger å bremse kjapt vil du vel benytte denne? Det går jo an å motorbremse med vanlige biler, men det er jo ikke det en basere seg på i en bråbremssituasjon uansett.

Tror de fleste vil lære seg til dette raskt. Jeg vil i hvert fall heller måtte bruke bremsene noen flere ganger enn å måtte ha et system som kan føre til skade på de dyre batteriene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA