Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gjermund

#346
Model S 2013 - 2022 / Sv: Range Mode
torsdag 31. januar 2013, klokken 12:05
Sitat fra: Oreo på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:55
Sitat fra: Gjermund på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:44
Litt merkelig, men veldig positivt siden tidligere skulle vi jo lade batterier helt ut og helt opp igjen.
Tidligere var vel ikke Lithium-ion batteri så vanlig heller da. Siden disse har en annen egenskap enn tidligere brukte batterityper er vel ikke dette så merkelig heller?
Bare se på batteridriller f.eks. med Li-ion batteri vs. de gamle typene. Li-ion batteriene kan du jo lade opp når som helst.

Nå har jeg brukt lithium-ion batteriene som gamle batterier, rett og slett fordi jeg ikke har vist bedre, men den nye batteridrillen fungerer jo utmerket alikevel.

Når jeg regnet på "lønnsomheten" eller kosten er vel mer riktig av å bytte ut den gamle bensinbilen med en Model S, avskrev jeg Model S'en over 10 år til null, ser jo ut som det var relativt konservativt. Blir bare mer og mer sikker på dette!
#347
Model S 2013 - 2022 / Sv: Range Mode
torsdag 31. januar 2013, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:36
Sitat fra: Gjermund på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:28
Helt annen vil si bedre? Ikke sant?
Hei, ja bedre :) Skrev om opprinnelig post nå.
Degraderingen vil bli langt mindre om du bare bruker "midten" av batteriet enn om du lader det til 100% og deretter lader det helt ut. Når Panasonic har beregnet 75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser har de ladet cellene til 100% og deretter utladet til 0%. I tillegg er Teslas ladespenning snillere mot cellene enn den Panasonic bruker i sin måling. Og på toppen av det hele flater faktisk degraderingskurven mer og mer ut når den nærmer seg 70%, noe som tyder på at fallet er størst de første 500 ladesyklusene, før batteriet får en svakt fallende kapasitet, og så går det sikkert fort igjen mot slutten av batteriets levetid.

Litt merkelig, men veldig positivt siden tidligere skulle vi jo lade batterier helt ut og helt opp igjen.

Så ut ifra det kan vi regne med at vi har ca 75% batterikapasistet igjen når bilene har gått 250 000 km? (500 km x 500 sykluser)  :) Det er jo egentlig utrolig bra, men kanskje vanskelig å være sikker på før noen faktisk har hatt bilene i over 10 år og kjørt over 250 000 km.
#348
Model S 2013 - 2022 / Sv: Range Mode
torsdag 31. januar 2013, klokken 11:28
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:20
Sitat fra: OleJA på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:15
Så vidt jeg har forstått så slites batteriet mest når en enten lader det helt opp, eller nesten tømmer det helt. Tesla Roadster har også en 'Storage Mode' hvor batteriet holdes på 60% for å forbedre levetiden. Min tanke var at alt. 2 ovenfor ville holde batteriet nærmest mulig 60% i daglig bruk.
Det diskuteres frem og tilbake i US forumet hvorvidt man skal droppe å plugge i laderen om natten for å forsøke å ha et snitt rundt 50-60% istedenfor at den ligge rpå 90% hver morgen.

Konklusjonen så langt er at man stoler på Teslas ingeniører ift at standard lademodus skåner batteriene bra.

Når det er sagt er det jo best for levetiden å ligge på rundt 50-60% og heller topplade og lade helt ut en sjelden gang for å sikre at cellene balanserer seg. Da får du en helt annen slitasjekurve enn Panasonics estimerte, som er estimert til ca 75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser.

En interessant kommentar jeg merket meg er at en Roadster-eier som bor i Alaska melder om svært lite batteritap etter ca 65.000km. Det kan indikere at kulde er bra for å konservere batteriet, og selv om man får redusert kjørelengde på vinteren så kan det kanskje være at vi får betalt for kulden i Norge gjennom lengre levetid på batteriet? Det er absolutt ikke avklart, og det kan godt hende kulden har omvendt effekt, men interessant observasjon allikevel.

Helt annen vil si bedre? Ikke sant?
#349
Model S 2013 - 2022 / Sv: Range Mode
torsdag 31. januar 2013, klokken 10:35
Så dette blir jo et kjempeproblem hver gang jeg skal gjøre over 350 km uten å vite det dagen før...

Det er vel egentlig bare det å huske å sette i range mode kvelden før? Og Superlading er vel mest aktulet når en har brukt litt batteri?

Tror egentlig ikke det blir så enormt problem.
#350
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring, noen som vet?
torsdag 31. januar 2013, klokken 09:20
Sitat fra: arv på onsdag 30. januar 2013, klokken 18:16
:) i dag kom den store dagen, prøvekjøring av Tesla s. Dette er en utrolig bil. Skuffet ikke på noen punkter.( dugg på ruten, men det skal ordnes). 2 grader pluss. Vi fant en bratt bakke med mye løs kram snø. Den klatret opp som en firehjulstrekkere. Jeg er helfrelst. ;D
Kjørt Think siden 2000.
Arne

Med helårsdekkene eller vinterdekk?
#351
Sitat fra: OleJA på mandag 28. januar 2013, klokken 20:53
Da blir det også servicesenter i Stavanger I følge:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12828-Get-Amped-Munich-(DE)-25-27-Jan-2013/page4


- 5 service centers planned for Germany: Munich, Frankfurt, Hamburg, Dusseldorf, Stuttgart
(I'm not a local, but looks like HH stands for Hamburg)
Other locations according to the presentation are:
Belgium: Brussels
Switzerland: Geneva
Austria:Vienna
Italy:Milan
Netherlands: Amsterdam, Apeldoorn
France: Paris, Lyon
Norway: Bergen, Trondheim, Stavanger

Rart at Oslo ikke er nevnt, men dette er kanskje bare nye service senter?

Finner ikke liker knappen...
#352
Varmepumper med veldig god COP også på lave temperaturer og sotr temperaturforskjell ute og inne er vel stort sett ganske store? Tror det er en utfordring å få den "beste" varmepumpen i en bil.
#353
Godt poeng verd 25%  :)
#354
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den store Tesla S - Sutretråden
torsdag 24. januar 2013, klokken 12:52
Sitat fra: Oreo på onsdag 23. januar 2013, klokken 19:12
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:40
Fikk på e-post at det skal komme slik getting amped i Norge og, fint for oss som ikke bor i Oslo.
Kanskje de vil vente til det blir mer stabilt vær/tørre veier?

Skal de vente på stabilt vær og tørre veier på vestlandet tror jeg vi bare kan glemme det  :-\
#355
Det er en offentlig styrt høy pris på andre biler. At offentlige instanser liker å ordlegge seg som om staten gir noe når den ikke tar, er ikke overraskende, men ikke mindre feil av den grunn.
#356
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den store Tesla S - Sutretråden
tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:40
Fikk på e-post at det skal komme slik getting amped i Norge og, fint for oss som ikke bor i Oslo.
#357
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den store Tesla S - Sutretråden
tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:39
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:01
Og her er min sutreliste.

I prioritert rekkefølge

1. Oppvarmet frontrute (ville spart mye energi i forhold til full pupp AC)
2. Parkeringssensor (Hatt dette noen år nå, ja har blitt avhengi)
4. El innfellbare speil (Bilen er god og bred, mange ville hatt glede av denne funksjonen til smale garasjer og parkeringsplasser)
4. Oppvarmet ratt (sammen med oppvarmet rute, ville dette spart ENDA mere strøm på varmebehov i bilen om vinteren. Strømforbruket på feks setene er en brøkdel av ventilasjonsanlegget)
5. Adaptiv Cruise Control (aldri hatt, men burde fulgt med denne type bil imo)
6. Blindsone sensor (aldri hatt, burde fulgt med denne type bil imo)
7. Isofix (US versjonen har et annet system enn det vi har i europa håper heller på isofix)
8. Dab Radio (Bilen kommer med HD radio, noe vi ikke har. Det ryktes at Pano tak får noe ekstra radio greier men håper EU biler får DAB)

Enig i ratt og rute, det andre bryr jeg meg lite om, mye mikkmakk vil bli mer som ryker etter hvert.
#358
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:15
En avsporing på et Teslaforum ga det uventede resultatet mange av de kommende kjøperne av  denne bilen er allergiske mot å kalle den finansielle markedsvridende støtten de mottar som subsidier.

Fritak for avgift JA, subsidier NEI.

Gjelder dette elbilkjøpere generelt?
Og har de rett i avgiftsfritak er noe prinsipielt forskjellig fra subsidier?

Mitt svar er avgiftsfritak er helt enkelt en av flere måter å subsidiere på:
- Direkte kontanttilskudd til produsent, importør, grossist, detaljist eller sluttkjøper
- Fritak for eller reduksjon i avgifter av alle slag
- Fradrag i inntektsligningen
- Redusert pris for tomt, bygningsleie, vann, avløp, strøm, renovasjon osv, osv
- ....
- ....

Fellesnevneren er finansiell støtte for å påvirke markedet i en bestemt retning eller å støtte enkelte næringer eller enkeltbedrifter.
Den er som hovedregel samfunns (= skattyter) finansiert. Men kan også være rent privat.

Eksempler på (verdens)omfattende subsidier er:
- Redernæringen betaler langt lavere skatt og avgifter enn øvrige næringer
- Flyselskapene får kjøpe drivstoffet avgiftsfritt
- Landbruket gis støtte til innkjøp, produksjon og areal
- Fiskeflåten betaler reduserte/ingen miniralølavgifter
- Flyplasser, fly og ferger får selge "taxfree"

Subsidie er når staten betaler penger. At noe ikke er avgiftsbelagt er ikke det samme som at det er subsidiert. Så enkelt er det.

Etter din logikk er luft subsidiert siden det ikke er avgiftsbelagt. Fritid er subsidiert siden du ville betalt skatt om du jobbet overtid.

Du blander enkelt og greit to forskjellige begreper. Avgiftsfritak og subsidie.

Skattebetalerne betaler penger som bønder, pelsdyroppdrettere, og barnehager osv får.

I noen land subsidierer staten bensin, ved at staten betaler en del av bensinen, i Norge har vi avgift på bensin. Om denne avgiften (teoretisk) skulle bortfalle, ville det ikke være en subsidie før staten betaler en del av regningen.
#359
Så med andre ord skri vindusviskeren helt av når du skal ut av bilen på vinteren. Litt kjipt at de kan bli ødelagt om du eller kona glemmer dette  :(

Virker som det er noen småting som burde forbedres i forhold til vinter, men så sant duggfjerningen blir fikset er det andre mer småting.

Jeg har også tenkt på at det vil være kjipt å bomme litt med spylervæska så får masse spylervæseke i frunken, men kanskje det ikke er så ille.
#360
Er det mulig å slå av den automatiske vindusviskeren slik at den ikke gjør dette? Noen biler med slikt blir den jo slått av om du setter vindusviskeren på 0.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA