Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Gjermund

Sider: 1 [2] 3 4 ... 26
16
Model S / Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?
« på: Fredag 21. Februar 2014, klokken 11:11 »
Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
Det som er hysterisk morsomt er at dette hinsides antall utviklingstimer har gått ned i en fossil drivlinje, som for alle som kjører Model S er død og begravet. Så og si ingen vil ha fossilmotor igjen etter å ha eid Model S en stund.

Så alle disse motorutviklings-timene hører fortiden til og de må starte med blanke ark. Elmotoren løfter kravene til kjøreglede noen hakk fra hva fossilmotoren kan klare, selv med automatkasse med ørten gir :)

Må si jeg kjenner igjen argumentasjonen ja. "Nå har vi brukt så mange timer på dette, så da må det jo være kjempebra." Typisk dårlig mellomlederarguemtnasjon :-)

17
Model S / Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?
« på: Fredag 21. Februar 2014, klokken 10:47 »
Det er også stål i Tesla Model S....

18
Model S / Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?
« på: Fredag 21. Februar 2014, klokken 10:44 »
Å si at akslerasjon har ingenting med premium å gjøre er vel litt å ta i. Premium er jo en totalopplevelse. Vi kan også si at lengde på utsytrsliste heller ikke har noe med premium å gjøre, men det blir også å ta hardt i, selv om utstyrsliste ikke avgjør om en bil er permium.

Hvor mange ekte premium biler finnes med dårlig akslerasjon?

Når det gjelder rekkevidde så var det jo ikke så mange bensinstasjoner heller når de første bilene kom.

19
Model S / Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?
« på: Fredag 21. Februar 2014, klokken 10:26 »
Forstår ikke klagingen på setene jeg, syens de er like gode som MB og BMW sine, men det er vel kanskje bare jeg som er heldig at de passer perfekt til min kropp da?

Når det gjelder akslerasjon eller rekkevidde, så hadde jeg ikke byttet akslerasjon imot rekkevidde. Rekkeviden er god nok (forutsatt at du kjører der det er superladere når du skal på langtur), det er ikke noe som heter "god nok" akslerasjon  :)

Egentlig driter jeg i om bilen er premium, middelklasse eller underklasse. Bare fornøyd med å ha verdens beste bil jeg  :D (Nå er jeg at typen som ikke bruker autopilottilleggsutstyr når jeg kjører biler som har det heller da)

20
Model S / Sv: Tesla i kollisjoner
« på: Torsdag 20. Februar 2014, klokken 08:25 »
De er 5 punkts.

Uansett, om t Mdoel S'er rygger fort imot hverandre blir det en kjip kollisjon... Som nevnt i innleget over er det frontkollisjoner som oftest har mest energi.

21
Model S / Sv: Har "folk" vendt seg mot Tesla?
« på: Tirsdag 11. Februar 2014, klokken 08:10 »
For ett par uker siden så jeg en anen Model S ett like stykke forran meg i køen (saktegående kø), bilen før den andre Model S'en kjørte litt bak bil forran seg, så når det ikke var trafikk imot kjørte Model S'en forbi.  :(

Ikke bruk bilens akslerasjon til å snike en plass i køen og spare 2 sekunder på vei til jobb.

22
Model S / Sv: Flere som har merket at consumption grafen ikke stemmer med average?
« på: Fredag 07. Februar 2014, klokken 13:23 »
Ja, den grafen som også er til venstre for speedometeret, jeg har enda ikke hatt målinger under 0 på 50 km, uansett, så vil matten bli den samme for verdier under 0 også.

23
Model S / Sv: Flere som har merket at consumption grafen ikke stemmer med average?
« på: Fredag 07. Februar 2014, klokken 09:01 »
Husk at x-aksen er km ikke tid, d.v.s. kjører du langsommere så "går" kurven langsommere bortover høyre. Når jeg tenker meg om burde jo dog dette ikke gjøre noen forskjell da average linjen bør gi et inntrykk av snittet av AUC (Area under curve) og enhetene på Y-aksen er Wh/km og på X-aksen km (ikke minutter eller timer). Håper dette jeg skrev var forståelig. Og at noen har en god forklaring, for jeg har observert det samme men tenkt at det har å gjøre med det jeg skrev i første setningen.

x aksen er km, og y aksen Wh/km, hadde det vært tid så hadde ikke grafen skulle hatt samme gjennomsnitt som gjennomsnitsverdien, men siden det er km så skulle den hatt det.

Om vi forenkler til et eksempel der grafen kun er to horrizontale linjer. Du  kjører 25 km med 300 Wh/km og 25 km med 100 Wh/km. Totalt har du da brukt 25*300+25*100=10000. Deler du dette på 50 km får du 200 Wh/km, som da er gjennomsnittsforbruket over 50 siste km. Over 25 km er grafen 100 Wh/km over og over 25 km er grafen 100 Wh/km under, så arealet over og under skal være likt.

24
Model S / Sv: Brukes din Tesla som familiebil?
« på: Torsdag 06. Februar 2014, klokken 15:15 »
Kjøpte Tesla fordi det er verdens beste familiebil til en fornuftig pris.

25
Model S / Sv: Flere som har merket at consumption grafen ikke stemmer med average?
« på: Torsdag 06. Februar 2014, klokken 15:11 »
Jeg bare synes det er merkelig at det gjennomgående viser høyere forbruk om du tatt gjennomsnittet av grafen enn det den stipla lijna som viser gjennomsnitt viser. Noen ganger ser det ut som det er relativt stor forkjell, spesielt når det stor varisjon i forbruk.

26
Model S / Flere som har merket at consumption grafen ikke stemmer med average?
« på: Torsdag 06. Februar 2014, klokken 14:22 »
Hei.

Er det flere som har merket at grafen for forbruk på 50 km ikke stemmer med gjennomsnitt? Grafen viser nesten alltid tydelig høyere enn gjennomsnitt. Om du ser på den horrisontale linjen for gjennomsnitt er det mye mer "areal" over enn under at grafen for forbruk.

Noen som vet hva som er rett?

27
Model S / Sv: Ryggekamera skittent hver gang jeg trenger det!
« på: Fredag 31. Januar 2014, klokken 08:03 »
Jeg har en liten spruteflaske med spylerveske som jeg bruker på kameraet når jeg parkerer slik at jeg forventer rygging. Tar ikke mange sekundene  8)

Et enklere alternativ er å bare dra fingeren over kameralinsen rett FØR man setter seg inn i bilen. Men felles for begge triksene er at de fungerer ufattelig dårlig når man skal rygge etter å ha kjørt noen meter...

Noen km må du vel mene? Jeg sliter ikke med dette problemet i det hele tatt, jeg tørker av ryggekameraet når det begynner å bli skittent, så virker det bra i mange km.

28
Model S / Sv: Om å la bilen stå tilkoblet
« på: Mandag 13. Januar 2014, klokken 09:43 »
Om du lar bilen stå uten ladekabel kan den vel stå veldig lenge og kun tape litt av batteriet? Lar dere den stå i lenge for å teste, eller behøver dere å ha den i?

29
Model S / Sv: Biler over 2ton.. Piggdekk eller piggfritt ?
« på: Fredag 03. Januar 2014, klokken 14:45 »
Kjørt piggfritt nesten siden jeg fikk lappen, kjører heller etter forholdene.

30
Model S / Sv: Ladekostnad firmabil
« på: Fredag 03. Januar 2014, klokken 14:42 »
Leste en plass at ladekostnader i utgangspunktet ikke dekkes hvis du tenker på skatteoppgjøret da det er vanskelig å vise til utgift. (Gratis lading etc.) Stod formulert som kun skatteetaten kan formulere det. Fant det dessverre ikke igjen nå. Skal søke mer senere i dag og poste link hvis jeg finner. De mente det ikke var noe å klage over og at det var inkludert i  50% beskatning, få avgifter, gratis bompassering, ladet gratis, listen er lang...

Skal skatteetaten godta utgiftsføring på lading må du ha minusmåler på stikk/ladeboks og regne ut fra faktura hvor mye du har brukt. Det blir min løsning når jeg får nytt hovedinntak og plass i skapet til minusmåler.

Har du kvitteringer fra lading offentlig er de bare å føre inn  ;)

Lader hjemme. Har ikke ladet på offentlige ladepunkter enda. Regnskapsføreren min mente i hvert fall det var en utgift for firmet.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 26