Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Chlangum

#31
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 14. februar 2015, klokken 16:22
Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:43
Eneste problem er hvis man kommer hjem skåla tom og skal på lengre tur neste morgen.

Hehe... nå har du skjønt det ;.)

;) Var egentlig det jeg mente første gangen jeg prøvde også men gikk litt skeis for meg i formuleringen.

En natts lading på 13 amp er som regel nok til neste dags kjøring. Men ikke til å komme meg til nærmeste superlader. Men når de får opp den på Nordre Brurås, slipper jeg den bekymringen. Og kanskje jeg slår av en prat med Mr. cirys1 hvis jeg møter ham der en gang c",)
#32
Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:38
Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 11:39
Med mindre du er veldig gnien så finner du nok fort ut at en av de største fordelene med el-bil er å slippe å kjøre til "bensinstasjonen" og fylle "drivstoff". Jeg vet ihvertfall en ting. Om jeg hadde bare hatt 5 km til nærmeste SC, er det bare en situasjon som hadde fått meg til å lade der og det er visst jeg hadde kommet hjem med helt skåla tomt batteri etter en langtur.

Det er for og slippe enorme investeringskostnader på hjemmebane med en dedikert 32 A, det fører til blant annet oppdatering av hele det elektriske anlegget++
Og hvorfor skal jeg ikke stoppe der når jeg praktisk talt kjører forbi, 15 min der tilsvarer over 10 timer med lading hjemme.

I Bergen har de satt opp Nordens største ladepunkt mitt i "gryta", det er allerede en kjempesuksess, hvorfor gidder folk og stoppe der? Fordi det er på eller i nærheten av ditt de skal..  :)

Nå tenker du litt for mye fossilbil. Hvor mangen timer i døgnet står bilen din parkert utenfor huset? Så lenge den likevel står der kan man like godt plugge i. Hos meg er det helt rutine å plugge i bilen mer eller minde uansett når jeg parkere hjemme.

Har ikke brukt en krone på oppgradering i det elektriske. Lader på vanlig schuko som jeg allerede hadde i garasjen. Og jeg kjører en del. Utrolig hvor godt man klarer seg med det. Eneste problem er hvis man kommer hjem skåla tom og skal på lengre tur neste morgen.
#33
Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: TRM på lørdag 14. februar 2015, klokken 08:59
Og til tross for din grundige research, og avsløring av en r*vva kvalitet - så er du villig til å bruke over en halv million på en slik bil?

Det kommer en SC ca 5 km ifra meg, dermed heller ingen ekstra kostnader i garasjen.

Med mindre du er veldig gnien så finner du nok fort ut at en av de største fordelene med el-bil er å slippe å kjøre til "bensinstasjonen" og fylle "drivstoff". Jeg vet ihvertfall en ting. Om jeg hadde bare hatt 5 km til nærmeste SC, er det bare en situasjon som hadde fått meg til å lade der og det er visst jeg hadde kommet hjem med helt skåla tomt batteri etter en langtur.
#34
Vel, jeg tenker at med all den hetsen vi har opplevd mot oss i det siste er det veldig lett å gå i forsvars stilling. Det blir litt som mellom Apple og Android brukere. Man bruker mange penger på et produkt og det er helt naturlig å være litt oppi skyene for å forsvare sitt valg. Men forskjellen mellom Apple og Tesla er at sistnevnte ikke har noe reelle konkurrenter. Jeg er ganske sikker på at situasjonen hadde vært veldig annerledes hvis det hadde finnes alternativer.

Selv er jeg ganske hardbarka merkebøg og det var en gang jeg vurderte å flytte ut av landet bare for å ha muligheten til å kjøpe en kraftig bruksbil. Høres ganske materialistisk ut men sånn er jeg bare.

Mopar er min lidenskap og Barracuda'en vil aldri selges. Men den er veldig upraktisk til de daglige gjøremål. Selv om den mer eller mindre ble brukt til det den første sommeren c",)
Tesla'en har jeg blitt veldig glad i. Men hadde en av tyskerne laget tilsvarende bil med tilhørende ladenettverk, hadde den nok blitt byttet ut.
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Super Tesla-service
fredag 13. februar 2015, klokken 03:01
En liten solskinnshistorie.

Sist jeg var hjemme var jeg uheldig og kjørte inn i en snøfonn på vei ned fra Gols fjellet.
Inn til Tesla noen dager før jeg reiser på jobb. Joda, vi har en bil som skal nedover til Drammen om noen dager. Vi laster den ombord der slik at Drammen Karosseri kan utbedre.

Siden jeg reiser på jobb får mine kjære foreldre ansvaret for å hente bilen igjen når den er ferdig. Nesten 4 uker seinere er bilen tilbake i Bergen. Pga, noe miss-kommunikasjon, reiser de inn og henter bilen før jeg har fått beskjed av Tesla Bergen at den er klar for å hentes. De blir faktisk kjørt ned til lastebil terminalen ved togstasjonen av Tesla for å hente bilen som er akkurat kommet dit.

En litt lettere irritert Tesla ansatt sender en mail til meg om at noen har vært og hentet bilen uten at de egentlig var klar for å levere den. De hadde nemlig fått rapportert fra Drammen Karosseri at det hadde kommet feilmeldinger på 12V batteriet og ville se på det. Siden jeg ikke hadde fått de meldingene da jeg leverte bilen tenkte jeg at det ikke kunne være noe hastverk å få det gjort, så jeg avtaler med dem at det kan fikses når bilen skal inn på planlagt service den 10. mars.

Følgene som skjer da er direkte sitert fra en melding jeg fikk av mor noen dager seinere:

"Hei. Skulle vaske bilen din i går (snille foreldre, eller hva :D).  Men den var helt død.  Fikk ikke kontakt med den i det hele tatt. Ringte til Tesla for å høre om jeg hadde gjort noe feil.  Men det var ikke meg. Gikk ikke mange timene før de var her og fikk liv iden.  Var vist det lille batteriet som skal låse opp og starte den. Ole på Tesla Bergen ville ha den inn til sjekk, for dette skulle ikke skje. Ble hentet på NAF bilen og kjørt inn på Tesla i går kveld.  For en service, tror han ringte meg fem ganger i går for og om alt skjedde slik vi ønsket. De skulle ringe så snart de fant ut hva det var.  Og bilen er dessverre like skitten, han flirte da jeg gjorde utrykk for at jeg var så bekymret for at den var så skitten.

Så da har jeg fått meg nytt 12V batteri til jeg kommer hjem igjen.
Hvis Tesla leser her (noe jeg vet at dere gjør av og til ;) ) Stor takk til dere for super service og for at dere ordner opp selv om vi kunder av og til kan gjøre ting litt mer komplisert en nødvendig for dere.
#36
Turer på kontinentet. / Sv: TMS Langtur / 5000km i påska!
tirsdag 10. februar 2015, klokken 04:33
Vet ikke hvor mye erfaring du har med superladerene?

Men et godt tips for å korte ned ladetiden på de lange etappene er å unngå og kjøre med for høy SOC.
Dvs, jeg pleier å lade slik at jeg har akkurat nok strøm til å rekke neste superlader + ca 80 km i ekstra i margin. I tillfelle noe uforutsett skulle skje.

Men så er det jo ofte slik at man planlegger måltid ved ladepausene og da er som regel bilen fulladet likevel når hele familien endelig er ferdig med sitt.

Og, ikke vær redd for å lade til 100% hvis du har behov for det. Batteriet tåler det fint og er langt mindre skadlig enn å gå tom.
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: 80000kr for batteribytte?
mandag 09. februar 2015, klokken 11:16
Sitat fra: Muffinman på mandag 09. februar 2015, klokken 10:46
Der er den vel nesten allerede i dag? Om man regner tilsvarende biler som f.eks. Porsche Panamera.

Den er vel kanskje det. Jeg tenkte mer opp mot BMW M5 E60. Den veier rundt 1800kg. Ble gjort noen sammenligninger mellom P85 og M5 i begynnelsen. De var ikke så veldig langt unna prestasjonsmessig helt til begrensningene slo inn på Teslaen. Med 300 kilo barbert vekk på Teslaen burde vel den ha overtaket?

Men for å ikke spore helt av. Etter girkasse havariet mitt på min over 20 år gamle chevy forlangte norske verksteder blodpris for demontering/montering og overhaling. Rundt 50.000 for alt.
Det var jo helt uaktuelt.

Så hva blir smertegrensen på pris på batteri til Tesla om den skulle ryke etter 10-15 år?
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: 80000kr for batteribytte?
mandag 09. februar 2015, klokken 10:28
Sitat fra: Amoss på søndag 08. februar 2015, klokken 13:36
Sitat fra: mr_Utopia på søndag 08. februar 2015, klokken 09:12
... jeg er veldig interessert i å finne ut med litt mer sikkerhet hva det vil koste meg å kjøpe 1 ny batteripakke eller fornye den jeg da har.


Ett annet punkt du bør ha med i bakhodet er at OM du noen gang må bytte batteri så vil det kanskje (eller "sannsynligvis"?) ha kommet nyere og bedre batterier på markedet. Ikke utenkelig at du ved ett batteribytte kan få ett med enda lengre rekkevidde og/eller lavere vekt (noe som igjen vil gi enda mer rekkevidde og økt ytelse) den dagen det evnt. blir aktuelt å bytte batteri.


Skal bli spennende å se hva framtiden vil bringe av utvikling på batterier.
Tenke seg det hvis man om 10 år har halvert vekten av batteriet med samme wh/kg i kapasitet som det er i dag. Da er model s nede på nivå med tilsvarende biler mht. vekt. En slik "slanking" vil bli betydelig merkbart ved akselerasjon og svingegenskaper  :)
Dagens rekkevidde er mer en nok for min del.
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: TPMS er gull verdt
lørdag 31. januar 2015, klokken 08:20
Enig at dekktrykksensor er gull verd.

2 min før jeg var kommet hjem fikk jeg også denne feilmeldingen fra TMPS.
Greit å få beskjed før man kommer til stykket at man merker noe rart med bilen. Med rissiko for å ødelegge dekk og i værste fall felgen.

Eneste aberet var at det skjedde på en Lørdags kveld.
Nesten to dager med en ukjørbar Tesla i garasjen var tortur  ;) + pluss at jeg måtte låne en fossilbil for å levere inn hjulet til plugging  :(
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Andre biler brenner faktisk også
lørdag 31. januar 2015, klokken 08:12
Ikke bare bensin og diesel biler som brenner c",)
http://www.ba.no/Bilbrann_i_boligfelt_p__Ask_y-5-8-12010.html
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive Unit Success
tirsdag 16. desember 2014, klokken 00:18
Sitat fra: hgs på mandag 15. desember 2014, klokken 21:56
Sitat fra: mj på mandag 15. desember 2014, klokken 21:09
Tror svak summe og sirkelsaglyd er noe som skal være der. Det sitter jo faktisk en motor bak som driver hele bilen på 2,1 tonn, så noe lyd er vel egentlig å forvente. I loaneren som bare hadde 750km og som jeg har kjørt i 2 dager er det også svak summing i lave hastigheter. Også ved regen. Men mener det er mindre lyd i min som er kjørt 18500 nå. Hvis du hører etter når de andre albilene kjører forbi så lager de omtrent samme lyd, bare enda mer merkbart.

Da tror jeg vi snakker om to forskjellig summelyder. Den som låter som en trafostasjon rundt 90 skal iallfall ikke være der. Høres godt gjennom volum 6 på radioen og det meste av musikk.

Men har vi egentlig fått noe forklaring på hva som foresaker denne sirkelsag lyden? Tviler på at det har noe med den inngående akslingen med for lite grease å gjøre.

On topic:
Kan nok dessverre ikke melde meg inn i denne klubben da jeg opplever slakke på DU. Men ingen sirkelsag/trafo lyd da. Kjørt 26K. Opplevde slakket på ca 11-12K.
#42
Sitat fra: Pompel på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:00
Sitat fra: Chlangum på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:05Skulle det vært noe å sette fingeren på så er det at begrunnelsen til Fjord 1. Greit å være føre var men det er også med på å skape unødig engstelse til dem som ikke er så belest på El-bil.
Greit å huske også at det er ikke faren for at det skal oppstå brann i elbilen som i hovedsak er begrunnelsen, men heller at de ikke har gode nok muligheter for å slukke en brann som har spredd seg til en elbil. Det er i alle fall det jeg leste fra en som jobbet på ferje, enten postet her eller på en av Facebook-gruppene.

Ja, leste nettopp denne saken.
http://www.aftenbladet.no/trafikk/Elbil-nekt-pa-nedre-fergedekk-3580466.html

Synes egentlig det er et godt argument. Vi har en del lithium batterier ombord på seismikk båten jeg jobber på. Har egne spesial slukkeaperater (klasse D pulver) for å håndtere slike branner. Pluss at alle batterier blir lagret i et spesial rom som vi kan fylle med sjøvann på minutter ved hjelp av brannpumpen.

Selv om sannsynligheten er liten for at en el-bil skal ta fyr så er den der og da vil man helst ikke ha den i ett lukket rom uten tilstrekklig med slukkemidler.

Man hva gjør man hvis den tar fyr på top dekket? Skubber den overbord?
#43
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:47
Sitat fra: Chlangum på lørdag 06. desember 2014, klokken 11:46
staar akuratt naa paa oeverste dekk paa Halhjem-Sandvikvaag fergen grunnet en eller annen har funne ut at el-biler er saa brannfarlige. Nei saa dumt sa jeg til hun som henvise meg hit. Ja de sier alle, fikk jeg til svar  :D

Akkurat det veit jeg ikke om det er så greit .. å stå ute med all saltvann på bilen når vinden står på som verst .. står Heller nede i skydd for Vær og vind ..

Nja, vil nå ikke ta det som noe særlig motargument. Det av salt man får på bilen ved en ferge tur er (bokstavelig talt) bare piss i havet i forhold til norske vinterveier.

Skulle det vært noe å sette fingeren på så er det at begrunnelsen til Fjord 1. Greit å være føre var men det er også med på å skape unødig engstelse til dem som ikke er så belest på El-bil.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Neste prosjekt?
torsdag 11. desember 2014, klokken 14:49
Helt klart en kul bil. Men skjermen i center konsollen var litt liten da c",)
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tilhengerfeste - hvem trenger vel det?
torsdag 11. desember 2014, klokken 14:48
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:36
Sitat fra: samotholt på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:12
Sykkelen veier 30 kg og man trenger også lys osv. bakenfor sykkelen - for at det skal være lovlig.
Du trenger bare lys osv.:
"Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/ eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.   Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks."
- Skjuler den ikke, trenger du ikke.

Men hvordan skal man få strøm til lysbjelken?
Jeg går ut i fra at denne "Trailer Hitch" saken ikke inkluderer kontakt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA