Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Harlex

#16
Sitat fra: HKS på mandag 07. august 2017, klokken 23:22
Har hatt min andre Model S i snart et år nå. Det er en facelift 90D.
Er vel kjørt rundt 15k i løpet av året, og har ikke hatt noen problemer.
Ingen merkbar slitasje på interiør i bilen heller.

Min første Tesla var en S85 fra slutten av 2013. Hadde ikke noen spesielle problemer med denne utenom det som var vanlig (DU skiftet en gang, pluss diverse småpirk).

Høres bra ut selv om du kun har kjørt 15 000.

Men hva er erfaringene (Hva er fikset opp i) der ute for dem med nye(re) biler ang:

Striper fra håndtak på vinduene foran?
Defekte håndtak?
DU?
Drivakslinger (slark/klunkelyd)
Tannstang?
Vann i lykter?
Vann i bakluke?
Vindusviskermotor?
Spylermotor?
Vifte AC?
Bobler i alcatara B-Stolpe?
Deksler på "sminkespeil"?
Ladelukeproblemer.
Dioder bremselys?
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Flermønstret tekstilseter eller skinn?
tirsdag 08. august 2017, klokken 11:28
Var meget usikker da jeg gikk for en inventory 90D med premium delskinn. Har vært av en oppfatning av at jeg ville ha helskinn. Leste meg opp endel på forhånd og ble beroliget. Det jeg leser her gjør meg enda mer beroliget. Det blir spennende når jeg får bilen. Har ikke sett dem "live" men har prøvesittet ultrawhite like og der var en stor oppgradering fra mine p85 seter fra 2013. Tesla har vel per nå bevist at de ikke er blandt de beste på skinnseter rent kvalitetsmessig. Det nye designet "premiumseter" er derimot lekkert og meget komfortabelt så vil kombinasjonen med tekstil og skinn (er det egentlig ekte skinn) forhåpentligvis også bli SUPER.
#18
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den totalt fraværende responsen men det er ikke akkurat beroligende spesielt for dem som har blitt skremt her på forumet men allikavel tok "sjansen"
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reparasjon av hovedbatteri
mandag 07. august 2017, klokken 21:28
Sitat fra: kroogie på mandag 07. august 2017, klokken 11:54
Fikk driftsstans på bilen og måtte hentes av bergningsbil som leverte den til Teslaservice. Fikk deretter telefon fra dem om at det var en fysisk skade under batteriet som ikke gikk på garanti og må derfor ta det på forsikringa!!
Regner med du har kasko og da er det vel som hvilken som helst annen skade? Bilen vil bli reparert på forsikringsselskapet sin regning og ikke "goodwill" fra Tesla som ved 99% av alle andre feil med batteriet...
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva skal man se etter?
mandag 07. august 2017, klokken 20:22
Gratulerer med ny tøff bil. Hadde du spurt om hva du skulle spørre om før du hadde bestemt deg hadde jeg hatt noen tips men nå sier jeg bare gratulerer.
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Innbyttepriser
mandag 07. august 2017, klokken 19:50
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. august 2017, klokken 16:00
Sitat fra: Harlex på mandag 07. august 2017, klokken 14:38
Sitat fra: kjetil.west på mandag 07. august 2017, klokken 10:54
Fikk idag en innbyttepris på min Model S85 2014 - kjørt ca 110'km.
Tesla (Stavanger) kunne gi 295 000,- som sin beste innbyttepris ved kjøp av ny Model S. Dette betyr et prisfall på over 20% hvert år!! (Ny pris var i 2014 over 600')
Gratis bompasseringer veier ikke opp for et slikt prisfall  :-\

Hva har andre fått av innbyttepriser?

Ser at bruktprisene på Finn ligger i overkant av 400' for de billigste....
Helt latterlig lavt. De sa dirkete at de ikke ville ha den i innbytte. Det ble antydet like under 400 for min p85 2013 (med alt unntatt 7 seter) 117 000 km uten at jeg fikk noe skriftlig på det. Ble anbefalt å selge på finn og kommer til å gjøre det.

Rundt 400k høres da noenlunde korrekt ut? Jeg solgte min P85+ gått 94kkm (altså med gjenstående garanti) tidlig i mai for 490k. I dag hadde jeg neppe fått mer enn 450k, så 50k under det i innbytte for bil gått 20kkm mer og uten "+" høres ikke så verst ut for meg. Hadde nok gått for det.

Tja. Er vel uansett for seint nå som jeg har inngått deal med 100% finans med kampanjerente? Dessuten forventer jeg å få litt igjen for batteri kjørt 60 000 km. (Nå er det vel slutt på nye batteri ettersom de reparerer?) ikke spist i, aldri i vaskemaskin, kun premium vaskeprodukter, slitasje på seter minimalt osv. Dessuten bør sikring av utskiftet (dyre) deler som ikke går på garanti har noe å si. Den klassiske tannstangen foreksempel. Den blir kjempeutlegg fra egen lomme etter 5 år hvis den ikke allerede er tatt. Men for all del... Jeg er edruelig... La oss si 430 da. Uten vinterdekk som jeg all ha til den nye
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Innbyttepriser
mandag 07. august 2017, klokken 14:38
Sitat fra: kjetil.west på mandag 07. august 2017, klokken 10:54
Fikk idag en innbyttepris på min Model S85 2014 - kjørt ca 110'km.
Tesla (Stavanger) kunne gi 295 000,- som sin beste innbyttepris ved kjøp av ny Model S. Dette betyr et prisfall på over 20% hvert år!! (Ny pris var i 2014 over 600')
Gratis bompasseringer veier ikke opp for et slikt prisfall  :-\

Hva har andre fått av innbyttepriser?

Ser at bruktprisene på Finn ligger i overkant av 400' for de billigste....
Helt latterlig lavt. De sa dirkete at de ikke ville ha den i innbytte. Det ble antydet like under 400 for min p85 2013 (med alt unntatt 7 seter) 117 000 km uten at jeg fikk noe skriftlig på det. Ble anbefalt å selge på finn og kommer til å gjøre det.
Er din fullstendig strippet for utstyr da?
#23
Mange har i disse dager slått til på en ny Tesla grunnet kampanjerenten. Sikkert mange førstegangskjøpere men andre,inkludert meg selv, bytter inn en veteran tesla (pre AP) til en splitter ny facelift.
Opplevde feil og mangler er grundig dokumentert her på forumet men hvilke av de kjente problemstillinger har egentlig blitt løst?
Dette er nok interessant både for nye Teslaeiere som blir skremt og andregangskjøpere som lurer på hva som har forbedret seg. Tenker hovedsaklig på mangler og feil og ikke det åpenbare som for.eks nye seter, facelift, midtkonsoll, AP og bedre isolasjon.
For min egendel gleder jeg meg selvsagt til ny bil og det faktum at jeg nok har opplevd bortimot alt av det som fremkommer under "kjente feil og mangler" på tidlig Model S så er jeg ikke skremt. Det sier vel alt om kundeoppfølgingen fra Tesla vil jeg si.

Er spørsmålet i min tråd tatt opp i tidligere relativt nye tråder så link gjerne til dem og denne tråden kan avsluttes.
#24
e-Golf / App som funker? Anbefalinger?
fredag 19. august 2016, klokken 22:40
HAr Tesla selv men prøver å hjelpe min bror med å få en fungerende app til sin nye e-Golf. Hva finnes og anbefales?
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
onsdag 29. juni 2016, klokken 19:45
Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 19:18
Jeg har byttet DU på P85 tre ganger. Har aldri hatt klunking, men plagsomt og økende sirkelsaglyd (pluss mye annet på første DU). Men altså aldri den berømte klunkelyden. Hvor lenge det går før man havarerer finnes det ingen fasit på. Selv har jeg kjørt 38.000km på første DU, og da låt den ganske ille. Tredje kjørte jeg vel 48.000på, og den låt ikke riktig like ille som den første når den ble byttet. Så noen titusen holder det sikkert. Klunkingen er jeg mer skeptisk til, har inntrykk av at mange med denne lyden har hatt plutselig havari.

Bytte DU har jeg fått opplyst at tar det meste av en dag, uten at jeg har sjekket verksteddokumentasjonen. Tipper de klarer det på 4-5 timer.
Jeg krysser det som er at de makter å skifte den innen kommende mandag... Ellers blir det usikkert hengetryne på vei nedover i Europa... :-\
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
onsdag 29. juni 2016, klokken 18:44
Det sitter litt inne å gå gjennom  alle 79 sidene i tråden så jeg velger å samle mine DU spørsmål i denne posten med håp om oppklarende svar.
Mye snakk om om sirkelsaglyden og DU. Har selv skiftet DU 1 gang hittil og det var da påfallende klunkelyd ved slipp og og påslag på gassen ved relativt lave hastigheter. Helt tydelig slark. Ingen sirkelsaglyd av betydning...
Er det slik at det først er sirkelsag og deretter klunking eller er dette to forskjellige symptomer med ulik alvorlighetsgrad/problemstilling?
Hvis man har "klunking" .... Hvor lenge er det til man har drept bilen og vil harde akselerasjoner fremskynde dette?
Hvor stor operasjon er det å skifte DU? 2 timer, halv dag, flere dager?
Hadde du vært fortrolig med å legge ut på familielangtur 5000 km pluss i Europa med en kraftig slarkete DU?
#27
Model 3 / Sv: Hengerfeste på model 3?
lørdag 02. april 2016, klokken 11:45
Kjør på med noe opprop-greier.  Hengerfeste er den eneste ankepunktet jeg har for å fullføre bestillingen når den tid kommer. Et alternativ er å selge s-en når 3 kommer for å kjøpe en bil til med hengerfeste men jeg vil aller helst ha både s-en og en model 3 MED hengerfeste...
#28
Model S 2013 - 2022 / Kvitring fra varmeapparat
mandag 07. mars 2016, klokken 19:17
Det er greit at det nærmer seg vår men kvitring fra varmeviften er unødvendig :D
Spesielt på noen hastigheter. Høres ut som et dårlig lager.... Kjent problem og hva gjør Tesla med dette?
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: HomeLink
tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:20
Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:17
Her kommer en miniguide på hvordan jeg etterhvert lagt en work-around på dette problemet.

Advarsel: Denne løsningen er litt ghetto.

Bakgrunn: Har en Hörmann Supramatic E(3) åpner med BiSecur (833 MHz) håndsendere. Har mange ganger uten problem klart å lære bilen signalet fra håndsender (får blinkende lys foran som bekreftelse) men aldri fått åpneren å reagere på signal fra bilen. Har heller ikke hjulpet å sette portåpneren i læremodus.

Bestilte meg en slik til 85 kr inkl. frakt:
http://www.ebay.com/itm/321029606704?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

I den lille svarte boksen ligger mottakeren. Den har fem innganger. Du kobler negative ledere i de to hvor jeg har koblet blått og positiv i de to hvor jeg koblet brun. Istedet for å bruke to kabler som jeg gjorde kan man selvfølgelig bare parallellkoble disse lederne lokalt i mottakeren. Den får strøm fra portåpneren (24V på min, står den også tar ned til 12V).




Bak på portåpneren er det et plastikkdeksel og bak der er det tilkoblingssted for ekstern bryter. Her koblet jeg så til negativ til negativ og positiv til positiv:




Fungerte på første forsøk, bilen lære signalet fra håndsenderen enkelt og åpener og lukker nå garasjen uten problemer. Signal fra håndsender/bil virker akkurat som orignal fjernkontroll: er porten åpen går den ned, er den stengt går den opp, er den i bevegelse så stopper den (d.v.s. impulssignal).

Min erfaring tilsier at denne løsningen vil fungere også på andre åpnere enn Hörmann, hvis du har inngang for å koble til en ekstern enhet/mottaker/trykknapp.
Hvordan skal jeg koble til her? Er i ferd med å miste tålmodigheten :-(((

Per nå har jeg en trykkbryter (montert på vegg) koblet i luke 1 og 2. Hvis jeg kobler den nye boksen opp i disse lukene åpner døren seg idet jeg kobler opp men brytere  og boksen til den nye boksen fungerer ikke. Hvis jeg kobler den nye boksen opp i luke 70 og 71 fungerer bryteren. Hører det klikker i boksen når jeg trykker på den nye trykknappen men det gis ikke åpne/lukke signal. Hvordan skal jeg koble opp? Noen tips?
#30
Neppe. Reint økonomisk har det gått fra å være på kanten til reinspikket idioti. Iallefall hvis man vil ha en med "alt". Uavhengig om jeg ikke nødvendigvis må begynne å spare på andre ting så er det noen automatiske sperringer hos meg når biler kommer opp i prisklasse der man heller kunne kjøpt meg noe mer fast eiendom. Kanskje jeg hadde lurt litt på en brukt en etter noen år men hadde vel ikke tatt sjansen hvis jeg hadde lest meg opp på all negativiteten ulike steder/forum. Er fortsatt særdeles fornøyd og håper at model 3 med alt vil ligge innenfor det som jeg tenker jeg kan forsvarer som en snev av fornuft. Da vil jeg isåfall ha to Teslaer og kommer sikkert til å være svært fornøyd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA