Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Quattro

#61
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 27. mars 2014, klokken 07:06
Sitat fra: Newbee på onsdag 26. mars 2014, klokken 23:12
Sitat fra: janmb på onsdag 26. mars 2014, klokken 21:03
Nå står det et rimelig stort skilt på den porten at det kun er tilgang for Tesla-ansatte. Så selv om den står åpen er det ikke meningen at publikum skal sprade rundt der inne.


Lar meg ikke stoppe av et skilt når jeg ser etter bilen min ;-)
Poenget var et området er ikke så "lukket" i utleveringstiden.

Tøffing ;-)
#62
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopass brikke i nosecone
tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:14
For info så endret fjellinjen min fossilbil brikke til elbil brikke ved å Chatte med de.
#63
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 25. mars 2014, klokken 17:26
Henter torsdag, registrert nettopp.
#64
Elbilen i Samfunnet / Sv: Registreringsnummer på EL skilter
tirsdag 25. mars 2014, klokken 17:24
Min ble registrert i dag, utleveres i Drammen. 36XXX.
#65
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
mandag 24. mars 2014, klokken 21:44
Sitat fra: daniel_mh83 på mandag 24. mars 2014, klokken 21:01
hvordan får dere til å få flyttet levering fra 14.4 til 27mars! når jeg ikke får flyttet min fra 29.03- til- 26-27-28!!!!!!
er det i Drammen dere har fått byttet også? har jeg en elendig DS tro! etter at jeg har hatt 3 forsjellige!

Det ble vel flyttet andre veien....
#66
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
mandag 24. mars 2014, klokken 16:23
Da ble jeg oppringt fra Tesla, levering en dag før opprinnelig planlagt, dvs. nytt leveringstidspunkt er torsdag 27.03.14 klokken 1000.

Det var hyggelig, da blir det ikke så mye jobbing den dagen :-)
#67
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
søndag 23. mars 2014, klokken 22:32
Sitat fra: Kristian O på søndag 23. mars 2014, klokken 22:09
Så kva har flytta leveringa mi fra 29.3 til 14.4?

Er det bare jeg som ikke forstår innlegget?

Kva er hva eller er kva, hvem?   ???  Eller er kva en Tesla forkortelse  :o
#68
Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 01:03
Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44
Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?


Siden mange lurer på akkurat dette med lading, så kan Tesla med fordel legge ut informasjon om dette på sine websider, slik at folk slipper å spørre.

Her er slik jeg har forstått det:

Støttes helt sikkert:
Vanlig jordet stikkontakt (også kalt "schuko") 230V 16A med mobil ladekabel. Alle schuko-stikkontakter er enfas. Model S kommer max til å trekke 13A på schuko. Fullading vil ta ca 34 timer.

Merk at ikke alle jordete stikkontakter står på kurs der man kan trekke 13A. Både 10A, 13A og 16A er vanlig i Norge. Model S kan stilles inn til hvor mye/lite strøm den skal trekke fra en kurs.

En stikkontakt gir ingen informasjon til bilen om hvor mye strøm man kan trekke fra kursen. Sjekk sikringsskapet for info om kursen. Hvis bilen forsøker å trekke 13A fra en stikkontakt som står på en 10A kurs vil sikringen gå for å beskytte mot overbelastning/brann.

Støttes helt sikkert:
Blå industrikontakt. 230V enfas, opp til 32A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 14 timer på 32A.

Støttes helt sikkert:
Rød industrikontakt, 400V trefas, opp til 16A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 8-9 timer.

Støttes helt sikkert:
Ladestasjon, level 3 type 2 med såkalt "mennekes"-kontakt. Fordelen med dette er at du får noe fastmontert i garasjen, slik at du slipper å koble til og fra den mobile ladekabelen hele tiden og kan la denne ligge i bilen. En ladestasjon støtter også mer effekt og dermed raskere lading enn den mobile ladekabelen. En ladestasjon vil helt sikkert kunne lade 230V enfas opptil 32A, og høyst sannsynlig også 400V opp til 16A hvis du har enkeltlader og 32A hvis du har dobbeltlader. Fullading med 400V 32A med en slik type 2 ladestasjon vil ta ca 5 timer (forutsatt at bilen har dobbeltlader).

De fleste kommer ikke til å behøve en type 2 ladestasjon hjemme i garasjen for vanlig bruk av bilen. De fleste vil klare seg godt med mobil ladekabel som følger med bilen tilkoblet 16A schuko stikkontakt, blå industrikontakt eller rød industrikontakt.

Type 2 ladestasjoner med mennekes-plugg er EUs standard for lading av elbiler, men foreløpig er ikke disse ladestasjonene utbredt i Norge. Det er ventet at stadig flere offentlige ladestasjoner kommer til å være type 2 ladestasjoner, istedet for schuko som idag. Noen av disse kommer til å tilby opptil 22kW, som feks på Strømmen storsenter. Model S som ikke har dobbeltlader vil ikke kunne lade raskere enn 10-11kW på type 2 ladestasjoner, dvs 8-9 timer for fullading. Med dobbeltlader vil man kunne fullade på 4-5 timer på slike ladestasjoner.

Hvis du ser for deg at det kan være nyttig å lade opp bilen på 4-5 timer fremfor 8-9 timer på offentlige type-2 ladestasjoner med kapasitet opp til 22kW, så bør du bestille dobbeltlader til bilen.

Den europeiske versjonen av Tesla High Power Wall Charger kommer sannsynligvis til å være en brandet versjon av en type 2 ladestasjon.

Sannsynligvis/forhåpentligvis støttet, delvis ubekreftet:
75% av Norge har ikke støtte for 400V (TN) trefas, vi har 230V (IT) trefas istedet. Tesla sier de skal støtte norsk 230V (IT) trefas også, men uten å komme med håndfaste spesifikasjoner. Teslas svar på spørsmål om ladehastighet for 230V (IT) trefas gir som regel ut hastigheten for 230V enfas eller 400V trefas istedet, noe som fører til en del usikkerhet om hvor alvorlig man kan ta informasjon fra Tesla om støtten for 230V (IT) trefas.

Den mobile ladekabelen vil sannsynligvis støtte lading på blå industrikontakt med 230V (IT) trefas, og vil gi ca dobbelt så lang ladetid som 400V med samme strømstyrke.

Det er uklart om det går å sette opp en type2 ladestasjon dersom man bare har 230V (IT) trefas. Muligens vil den da bare ha støtte for 230V enfas.

Støttes helt sikkert:
Teslas superladere. Tesla har lovet å sette opp superladere mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, Oslo og Stockholm, og kanskje også mellom Oslo og Kristiansand-Stavanger. Gratis. Lader opp fra fullt på ca 1 time, kanskje enda raskere hvis ryktene om at de skal sette opp effekten på superladerne stemmer.

Foreløpig er det uklart hvor det kommer superladere ellers i Europa.

Superladere er kun for langdistanse-kjøring, og det er ikke forventet superladere i bynære strøk. Superladere er ikke en erstatning for å lade bilen hjemme eller på jobb.

Lading med superlader benytter ikke enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med superlader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Ubekreftet:
Elon Musk har sagt at norsk/europeisk Model S skal kunne lades med Chademo. Dette er den typen ladestasjoner som tilbys av feks Ishavsveien, Lyse, ABB, Nissan-forhandlere, Grønn kontakt og Statoil rundt omkring i landet, ofte mot betaling eller abonnement. Dette kommer sannsynligvis/muligens til å kreve et adapter som må kjøpes fra Tesla, pris ukjent, leveringstid ukjent.

En Tesla-ansatt har visstnok sagt at den versjonen av Model S som vi får levert her til lands skal støtte både Chademo og Combined charging (CCS) hurtiglading fra leveringsdagen, men dette er ubekreftet. Combined charging (CCS) hurtiglading er en ny standard for hurtiglading av elbiler. De fleste hurtigladere i Norge hittil er Chademo, men det kommer noen som støtter begge disse konkurrerende standardene.

Lading med chademo vil ikke benytte enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med chademo-hurtiglader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Bør dette innlegget nå oppdateres? Det har skjedd litt siden sist og Tesla har vel endret kalkulatoren på nettsiden sin. Noen som vil ta seg bryet verdt å oppdatere dette?

Forøvrig syntes jeg det er rart at det ikke ligger en klar "tolkning" av hvordan vi skal lade bilene våre et sted på forumet, kanskje en ny "stickypost".

For min egen del får jeg bil nå førstkommende fredag (28.03.14) og for å slippe å brenne av en del kroner på adaptere og overganger jeg ikke trenger, har jeg bestemt meg for å prøve å feile og finne ut hva jeg trenger når bilen tas i bruk.
#69
JohanH, hvordan er den blå lakken? Bedre enn den svarte som alle mener blir lett ripete?

Beklager OT....  Svar meg gjerne i PM om det blir too much for tråden...
#70
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 22. mars 2014, klokken 18:21
Slutt å sutre. Tesla gjør alt de kan for å levere biler så fort som mulig, det er de tjener penger på. Det er så mange teorier her at man skulle tro det var et symøte :-).
#71
Model S 2013 - 2022 / Sv: stygge vaskeriper i lakken
lørdag 22. mars 2014, klokken 15:08
Sitat fra: JohanH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:06

Sitat fra: Quattro på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:04
Vil dette si at ved levering av bil er det ikke påført noe behandling som holder en stund? Vil det si at man sporenstraks bør påføre noe fancy produkter?

Ja! Tror de bare har på litt av en eller annen sprayvoks/quick detailer.

Takk, send meg gjerne pm om anbefalte firmaer som gjør dette i Oslo :-)
#72
Model S 2013 - 2022 / Sv: stygge vaskeriper i lakken
lørdag 22. mars 2014, klokken 15:04
Vil dette si at ved levering av bil er det ikke påført noe behandling som holder en stund? Vil det si at man sporenstraks bør påføre noe fancy produkter?
#73
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 22. mars 2014, klokken 10:02
Da er båten på vei til Drammen igjen: http://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:6.464267/centery:55.45883/zoom:8/mmsi:304824000

Jeg håpte min var med forrige uke... Da jeg har levering førstkommende fredag klokken 16 så bør det vel være med nå :-)
#74
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
torsdag 20. mars 2014, klokken 17:23
Ble Storebrand på meg. Rabatt gjennom firma jeg jobber i, 12000 km, 8000 egenandel, parkering i gate, 75 % bonus 6 år, alle over 24 år, Oslo.

6900 for kasko med leiebil.
#75
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
søndag 16. mars 2014, klokken 17:36
Jeg har levering 28.03.... Hvis min bil er med båten bør jeg vel kjappe meg med å betale bilen og ordne forsikring :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA