Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Quattro

Sider: 1 ... 15 16 [17]
241
Model S / Re: Performance vs. Standard
« på: Fredag 11. Januar 2013, klokken 21:44 »
Jeg har egentlig kun vurdert Performance. Enten kjøper jeg Performance eller ikke Model S.

Men velger jeg Standard er jo problemet i og for seg løst (da jeg sparer noen kroner), men da har jeg plutselig ikke så lyst.

Spørsmålet da er, kommer jeg til å angre på at jeg valgte Standard i stedenfor Performance?

Ser det er gode argumenter for å velge Standard i stedenfor Performance i tillegg til ca. 70' NOK.

Hva med en evt. andrehåndsverdi? Hva vil lønne seg?

Kommer det andre elbilprodusenter med tilsvarende prestanda før staten kommer og krever sitt på bilavgiftene?

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

242
Model S / Sv: Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid
« på: Torsdag 10. Januar 2013, klokken 09:49 »
Finnes det noe svar på hvordan regenereringen fungerer når det er veldig glatt ute? Kjenner jeg er litt skeptisk med regenerering på bakhjulene da  :o

243
Model S / Re: Leveringstid ifra reservasjon?
« på: Onsdag 02. Januar 2013, klokken 19:55 »
Jeg fikk i dag mitt reservasjonsnummer #2237.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

244
Model S / Re: Hvorfor model s?
« på: Mandag 31. Desember 2012, klokken 21:48 »
Jeg har 2.7 kilometer til jobb, men må gjennom Osloringen på veien hjem. Da jeg kjøpte Audien jeg har i dag kostet den tilsvarende som Model S koster i dag.

Jeg har uansett regnet en hel masse og ja, det blir en del dyrere sammenliknet med den bilen jeg har i dag. Kjører ca. 12000 km i året. Argumentet mitt er at jeg vil benytte meg av anledningen før elbilen blir avgiftsbelagt slik som andre biler (noe jeg mener er organisert tyveri av staten, men nok om det). Å finne en bil med tilsvarende prestanda til samme pris er ikke mulig så jeg syntes Model S ser utrolig spennende ut. I tillegg lader jeg gratis på jobb og så antar jeg at det er gratis lading på offentlig plasser i Oslo...

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

245
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 00:32 »
Selvsagt, jeg må lese bedre! Den nye summen blir da 5200 :-). Takk for at du korrigerer meg!

246
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 00:23 »
Nei, de gjør ikke det, men du må trekke fra VAT på servicekostnaden i USA før du foretar utregningen, hvis ikke blir det moms på moms ;-)

247
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 00:03 »
I USA har de variable VAT (MVA) fra stat til stat. I California varierer VAT fra 7.25 - 9.75 %. Med VAT på 7.25  blir prisen ca 3900 NOK + evt. tillegg for høyere prisnivå i Norge. Hvis vi også medtar BNP per innbygger har Norge USD59500 og USA USD48000 (tall fra 2009, USA fra 2008(antagelig noe høyere og mer gunstig i utregningene videre)). Dette gir da en faktor på 1.24 som multiplisert med 3900 gir en pris på ca. 4800 NOK.

248
Model S / Sv: Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?
« på: Fredag 28. Desember 2012, klokken 18:27 »
Audi A2 var så vidt jeg vet den første bilen om ble bygget med utstrakt bruk av aluminium i karosseri og ramme. Har aldri hørt om korrosjon eller sett noe av dette på disse bilene.

Audi RS4 fra 2006-2008 (B7) mener jeg hadde aluminumsfremskjermer og panser for å bedre vektfordelingen. Det er ikke noe historikk på korrosjon på disse bilene.

Første utgave av Audi A8 hadde vel også aluminiumsramme, kjenner ikke til korrosjonserfaringer med disse, men kan være interessant å finne ut.

Det Tesla driver med å produsere i aluminium er ikke noe nytt, Audi har gjort dette lenge.


249
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Fredag 28. Desember 2012, klokken 15:46 »
Det er som nevnt noen ganger i denne tråden at 6000 NOK ikke er dokumentert. Det beste vi har er prisen fra USA og den er maks $600 årlig, evt. lavere dersom man velger å forhåndsbetale flere år.

250
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Torsdag 27. Desember 2012, klokken 22:39 »
Er disse 6000 kronene en dokumentert kostnad eller bare rykter?

http://www.teslamotors.com/service

Den amerikanske nettsiden opererer med $600 for årlig service.

251
Model S / Sv: Spørsmål vedr reservasjonsbetaling
« på: Torsdag 27. Desember 2012, klokken 00:07 »
Et tips, bruk Nederlandsk bank og den informasjonen som står oppgitt i e-posten så går det bra.

252
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Onsdag 26. Desember 2012, klokken 21:44 »
Dette er det som står på Tesla sine sider vedr. service: http://www.teslamotors.com/service

Forøvrig har jeg nå betalt forskuddet så får jeg se hva jeg lander på etter prøvekjøring og videre beregninger ???

253
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Onsdag 26. Desember 2012, klokken 19:29 »
Hmm, før jeg startet denne tråden hadde jeg bestemt at jeg skulle betale forskuddet på Tesla Model S i kveld, nå er jeg neimen ikke sikker lengre    ???

254
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Onsdag 26. Desember 2012, klokken 16:58 »
Ja, jeg mener årlig. Jeg har laget noen kalkyler hvor jeg sammelikner min 2009 Audi A4 Quattro (restverdi ca. 300.000,-) med det jeg tror det vil koste å eie en Model S performance. Faktorer jeg har vurdert er: Kapitalkostnad, drivstoff for 15000 km (antar elektrisitet gratis da jeg bor i Oslo og kan lade gratis), servicekostnader (US$600 for Tesla og 6000 NOK for Audi), parkering (500 NOK), bompenger (6480 NOK), avskriving. Noe meg jeg bør inkludere i min kalkyle? 

Hvis jeg ser bort fra avskriving (anslått til 10 % for begge bilene fra i dag) kommer Model S klart best ut, hhv. 34500 for Model S, 44130 for min 3 år gamle Audi. Med 10 % avskrivning blir summene 97500 Model S og 77630 for Audi. Disse tallene er for år 1. Jeg har utregninger frem til år 7 og har valgt å stoppe der. Model S kommer bedre ut jo lengre vekk fra år 1 jeg kommer pga. mindre årlige avskrivninger.

Hvis noen er interessert i arket så send meg en privat melding så kan vi utvikle det litt videre, evt. så kan jeg utvikle det videre med de kommentarer jeg får her. Jeg er på nære nippet med å betale inn forskuddet til en Model S, men søker videre etter å begrunne valget mitt ytterligere...

255
Model S / Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Onsdag 26. Desember 2012, klokken 09:22 »
Hva må man regne som årlig avskriving av en ny Model S Performance?


Sider: 1 ... 15 16 [17]