Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - timingbeltkiller

Sider: 1 ... 149 150 [151]
2251
Humor og kanari / Sv: Tesla Model S handle dispenses beer; hides when done
« på: ſøndag 23. Desember 2012, klokken 15:34 »
Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand 56.000
Har diagnoseapparat og gjør vannfylling selv. 9 ganger så langt. Har skiftet bakaksling og drivaksling

Har hatt 13 biler som hver har gått mellom 150 og 250K.
Har aldri skiftet bakaksling og drivaksling.
Skifte før 56K må vel kunne rubriseres som "lemon" eller på norsk "mandagsbil"!

2253
Model S / Sv: Fremtiden for elbiler
« på: ſøndag 23. Desember 2012, klokken 12:12 »
Leste at på verdensbasis er jo elbilsalget  ikke noe å skryte av. I Norge selger vi jo massivt med elbiler, men dette er jo stort sett pga at de er MYE billigere enn fossil biler ihvertfall når model s har kommet.
Tesla er med norske særfordeler billigere enn konkurrentene.
Leaf er omtrent like billig.

Forskjellen skyldes hovedsakelig at Tesla opererer i et marked med relativt lave produksjonstall mens Leaf sitt marked er massefabrikerte biler for hvermann. Småskalaproduksjon er derfor for Tesla ikke det handicapet det er for Leaf.

Det vil alltid være et marked for luksusprodukter for spesielt interesserte (inklusive sightseeing-turer til romstasjoner). Tesla vil derfor forbli i markedet uansett hvordan det går med elbiler generelt. Det eneste som kan ødelegge, er dersom de ikke rydder av veien barnesykdommene etter hvert som de oppstår eller blir umulige å ha med å gjøre i reklamasjonssaker.

Elbil i volum-klassene er avhengig av å få ned produksjonskostnadene ved å produsere i store volumer. Her kan det bli en ond sirkel:
- Etterspørselen er ikke stor nok pga høy pris som skyldes altfor små volumer.
- Store volumer kan ikke produseres pga lav etterspørsel.

For å komme ut av denne sirkelen er det helt nødvendige at flere land enn Norge hjelper elbilene over kneika med massive subsidier.

For noen få år siden så det ut til Peak Oil var et faktum og verden måtte instille seg på en overgang til Scarce Oil og videre til No Oil. Med ny teknikk som gjør det mulig å utvinne olje og gass av skifer relativt rimelig, er dette bildet radikalt endret. Bl.a. er det bare et spørsmål om kort tid før USA slutter å importere olje og gass. Dette igjen har ført til at Statoils gigaprosjekt sammen med russerne i Barentshavet er skrinlagt som (foreløbig) ulønnsomt.

Argumentet elbilen vil tvinge seg fram uansett kostnad helt enkelt for ressursmangel vil stoppe biler drevet med fossil energi, er derfor foreløbig dødt og maktesløst.

Miljøargumentet den globale økologien tåler helt enkelt ikke at verdens olje- og kullreserver tas i bruk til siste dråpe/klump er nok en sannhet. Men som med så mange sannheter taper den mot den økonomiske tyngdeloven. Det vil si den vinner nok til slutt. Og da er det good-bye for pattedyrarten storhjerna primat.

2254
Model S / Sv: Avstemning- Hvilket utstyr vil du ha på modell-S?
« på: ſøndag 23. Desember 2012, klokken 08:08 »
Velger:
- Multibelegglakk -9550
- Skinninteriør -9550
- Tech pakke -23850

Dessuten kommer jeg til å be om lakkforsegling.
Lurer på om kanal- og understellbehandling mot rust er nødvendig.
Også aluminium korroderer og misliker salt.

Dekkutgiftene kommer med 19 tommer sikkert til å bli det mangedoble av de jeg har i dag med 16 tommer.
21 tommer = neste størrelse er traktor!

Ellers håper jeg Tesla følger så pass med på det norske markedet at den mislykkede US-radioen byttes ut med DAB+ som du må ha om et par år når FM-båndet slukkes.

2255
Model S / Sv: Batteri garantier
« på: ſøndag 23. Desember 2012, klokken 07:48 »
Om 70% er grensen ved reklamasjon vil jeg tro at grensen kan ikke være noe lavere på garantien. Men dette blir mer opp til å bli avgjort i en eventuell rettsak.

Norske forbrukerrettigheter er hvorfor Tesla må ta noe bedre betalt for bilen her, så vi får anta Tesla er klar over at det er ikke så enkelt som å ignorere batterikapasiteten.
ENIG i at garanti må bety tillegg til rettene du har etter forbrukerkjøpsloven. Likefullt ser du stadig vekk "garantier" som i realiteten er ansvarsfraskrivelser.

Ellers kommer garantier i alle mulige kvalitetsklasser:
- De beste er hvor forhandler/importør/produsent uten videre godtar reklamasjoner og ordner opp no questions asked.
- De dårligste er hvor de bruker aller mulige og umulige knep for å vri seg unna.
- De fleste ligger et eller annet sted mellom de to ytterpunktene.

Hvor Tesla ligger her, vet vi foreløbig tilnærmet null om. Men "gummistrikk-formuleringen" av batterigarantien er neppe et positivt tegn. Heller ikke  ignoreringen av mottaksproblemene for radioen.

2256
Model S / Sv: Batteri garantier
« på: Lørdag 22. Desember 2012, klokken 17:37 »
Tror faktisk garantien ikke går på restkapasitet, men kun på fysiske produksjonsfeil.
Med andre ord feil relatert til produksjon av celler og annen elektronikk.
Høres rimelig ut.


Sitat
Normalt skal batteriet tape seg over tid/bruk.
JA, men 8 års garanti uten km-begrensing har bare praktisk verdi dersom bilen i hele denne perioden har en akseptabel rekkevidde.

2257
Model S / Reservehjul
« på: Lørdag 22. Desember 2012, klokken 09:42 »
Tesla leveres med en boks med tettevæske isf reservehjul. Dette er det dårligste av 3 alternativer:
- Full size reservehjul - eksempelvis med å bruke et vinterhjul om sommeren og omvendt
- Minireservehjul som du kan kjøre langsomt til nærmeste bilgummiverksted med
- Tettevæske som bare funker ved mindre skader og som vanskeliggjør/umuliggjør dekkrep.

Nå er ikke Tesla alene om å bruke tettevæske. Mange nye modeller gjør det. 2 forhold gjør at du kan akseptere dette:
- Statistisk punkterer du sjeldent. Selv punkterte jeg sist ca 250K km tilbake
- Nye biler selges med 24 timers veihjelpservice som inkluderer punktering. Det betyr du kan sløyfe dyre Viking- eller Falkabbonnementer.

Har jeg forstått det riktig, får du ikke denne 24 timers garantien når du kjøper en Tesla???

BTW:
Tesla selger ( i alle fall i USA) vinterhjul både med og uten pigger, men bare 19-tommere.
Kjøp inkluderer gratis hjulskift med nødvendig omstilling av luftkontrollsystemet.
Denne omstillingen reiser spørsmålet om etterservicen etter en punktering kan foretas av et vilket som helst gummiverksted eller om den MÅ utføres av Tesla???


BTW II:
Har mangelen på reservehjul og hjulskiftverktøy noe å gjøre med muligheten for skade på batteripakken?
Eller er det utelukkende et spørsmål om å spare vekt, bagasjeplass og produksjonskostnader?



Sider: 1 ... 149 150 [151]