Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - timingbeltkiller

#2236
Model S 2013 - 2022 / Intervallservicen av Tesla S.
fredag 28. desember 2012, klokken 17:46
Dette emnet er til dels behandlet i tråden "Årlig avskriving av Model S, Performance".
Tror emnet er langt fra utdebattert og starter derfor denne tråden.

Mitt utgangspunkt er prisen $600/NOK 6.000 for årlig service eller 20K km.
Flere har gitt uttrykk for at prisen er i høyeste laget og intervallet for lavt.
Dette kan skyldes:
- Bilen er ikke så teknisk enkel å vedlikeholde som elbiler teoretisk burde være
- Overdreven sikkerhetsmargin
- Overprising

Kom over denne fra USA:
http://www.greencarreports.com/news/1079637_tesla-model-s-service-contract-600-year-or-warranty-voided

Utgangspunktet er en Volt-eier som har bestilt en S og er misfornøyd:
"""One big advantage of electric cars is reduced maintenance.
With no internal combustion engine, there is no oil to change, no exhaust system,  no transmission, no myriad of moving parts to break or wear out, and no air or fuel filters to clog up. With regenerative braking, brake pads last virtually forever.

So it was a shock to learn that Tesla will charge $600 a year for a routine service on my 2012 Model S, which I specced out in September and am due to receive in December.

I currently own a 2011 Chevrolet Volt. Containing not only an engine but an electric motor and a battery thermal-management system, the Volt is among the most complex cars on the road today--far more complicated than the Tesla.

Yet its maintenance requirements are minimal: an annual systems check ($49 at my local dealer), and a $35 oil change every two years, which includes the annual inspection. (The Volt's engine runs so rarely--in my case, about 20 percent of the time--that oil change intervals are based on time, not mileage.)

Over a two-year period, my total Volt service cost will amount to $84. Over the same period, Tesla Motors [NSDQ:TSLA] will charge me $1,200 for service on my "low-maintenance" engine-less electric Model S.

So what's going on here?"""

Etter mye om og men fikk han svaret:
"""So I tried Plan B: a personal e-mail to Tesla CEO Elon Musk (a tactic that has worked well for me in the past).

Sure enough, Musk replied four hours later.
"We are matching service cost to be less than a Mercedes of comparable purchase price," Musk wrote."""

Kjøpers kommentar:
"""If Tesla is targeting Mercedes-Benz, they seem to be aiming too high.  My local Mercedes dealer quotes $220 for the 10,000-mile service on an S Class full-size luxury sedan."""

Og senere i artikkelen:
"""The maintenance program, on the other hand, takes another benefit of electric-car ownership--low maintenance--and negates it, by escalating the price to the level of a gasoline car.

It's a bit like asking Supercharger customers to pay 50 cents a kilowatt-hour, and then saying, "Hey, you're still paying a little less than you would to put gas in a Mercedes."

Here's a pipe dream: Tesla applies its Supercharger philosophy to the Model S service program and makes it free.

It's not such an outlandish idea; BMW already does it. Every new BMW comes with four years and 50,000 miles of free service.

If you ask me,  Tesla should emulate the Bimmer instead of the Benz."""

Senere:
"""In a last-ditch effort to find out what Tesla technicians actually do during the annual inspections, I called one of Tesla's maintenance centers.

"It's basically a systems check," came the answer. "But we haven't received the documentation yet on precisely what we'll be doing. When we get it, I'll be happy to send you a copy." """

For å være litt vemmelig:
Denne klageren lider øyensynlig av en misforståelse: Tror han er en vanlig bilkjøper og ikke et forhåndsfrelst menighetsmedlem som godtar uten å kny alt som bestemmes fra presteskapet.

Og for å komme ned på jorden:
Kjøper jeg en "Bimmer", får jeg:
- 5/200 garanti
- gratis service 5/100 inkludert i nybilprisen
- flytende serviceintervall som med min kjøring betyr hver 30-38 K km.
- eventuelt utvidet skreddersydd servicekontrakt hvor jeg bestemmer antall år og km + omfanget.

sammenlignet med Tesla S:
- 4/80 garanti
- serviceintervall 20K km
- eventuelt utvidet manufaktursydd servicekontrakt på 4/50 eller 8/100

Ikke akkurat drømmevilkår når du kjører min 30K i året.

BTW:
En drosjeeier kjøper en Tesla S og kjører 100K i året.
Må han inn til service 5 ganger i året dersom han ønsker å beholde garantien på bilen?
#2237
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
fredag 28. desember 2012, klokken 14:13
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. desember 2012, klokken 20:26

Uavhengig av både din og min erfaring viser statistikk Dine Penger har utarbeidet at fossilbilen i snitt koster 0,87kr pr km når den har kjørt 120.000km. For en familie som kjører 20.000 per år tilsvarer det 17.400 i reparasjoner per år på fossilbilen.
Har ingen forutsetninger for å betvile dette snittet. Men personlig har jeg sluppet vesentlig billigere fra det. Jeg forutsetter da 87 øre/km er for rene reparasjoner i tillegg til periodeservice-beløpene.

Og siden jeg mener mine relativt lave driftsutgifter mye skyldes hvordan, hvor og når jeg kjører, forutsetter jeg også å kjøre Tesla billigere enn snittet. I motsatt fall blir jeg skuffet.

Sitat
Kjøper du utvidet garanti og servicepakke fra Tesla trenger du ikke tenke på noe annet enn dekkskifte (såfremt du ikke krasjer).
Bra!
Men er det noen som vet norske priser på denne garantien og servicepakka?
Sitat
Jeg er enig i at en "vedlikeholdsfri" bil som Model S bør koste langt mindre enn 6000,- per 20.000km, og om de har designet bilen slik at det kreves 7-8 arbeidstimer hver 20.000km for å holde bilen i god stand har de ikke designet den bra nok. Vi kommer nok til å betale litt for å være tidlig ute og kjøre et produkt som Tesla gjerne vil kontrollere hyppig for å unngå uheldige hendelser. Men før jeg vet nøyaktig hva de gjør på servicen vil jeg ikke gå så langt som å påstå at de melker den norske stat gjennom overpris på service.
Tror vi bør kunne fastslå servicen er relativ dyr dersom 6K per 20K km er rette prisen.. Om det skyldes konstruksjonen av bilen, overdreven sikkerhetsmargin eller ren overprising innrømmer jeg uten videre jeg ikke har forutsetning til å bedømme.
#2238
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
torsdag 27. desember 2012, klokken 19:51
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. desember 2012, klokken 16:56
Jeg så samme bidrag.
For de som er interesserte, kan litt tysk og har Astraparabol: VOX Søndag fra 1700  "Autodoktoren"  :-*under Auto mobil.
Du behøver ikke bruke parabol for å se tyske TV-stasjoner.
De fleste kan du se på PC/nettbrett via:
- nettadressen (In casu vox.de)
- gratisapp - feks Tv Germany

Noen streamer online døgnet rundt.
Andre bare enkelte programmer.
De fleste har Mediathek med videoopptak du kan se når som helst. Ofte med flere programmer enn de du kan se direkte online.

For de mange som behersker engelsk  bedre enn  tysk, fins en app "Tv International" med tilgang til TV-stasjoner kloden rundt. + stasjoner på mange andre språk for spesielt interesserte.

Jeg hadde i mange år parabol med universal-LNB'er innstilt på Astra og Hot Bird + analog tuner.
Da de analoge sendingene etter hvert ble slukket, fant jeg ut jeg var bedre tjent med internet-TV enn parabol og ga blaffen i å kjøpe digital tuner. Jeg mistet nok noen tilbud. Men fikk til gjengjeld noen nye. Og har fremdeles mye større utvalg enn jeg har tid og lyst til å bruke tid på.
#2239
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
torsdag 27. desember 2012, klokken 16:39
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. desember 2012, klokken 15:53
Jeg kjenner svært mange som har opplevd problemer med forskjellige slike styringsenheter som stort sett medfører dyr reparasjon i form av bytte. Sålenge bilprodusentene vedlikeholder produksjon og lagring av slike styringsenheter er det dyrt men bilen holdes gående. Når prossesorleverandør eller bilprodusent lukker døren og avslutter leveransen er bilen død selv ved en minimal defekt.
Noen veteranbilentusiaster tror ikke det blir veteranbiler fra midten av 80-tallet og utover pga dette- elektronisk konkurs :o.
Med dagens timepriser er det ikke noe vanlig bilverksted som kan lete etter elektroniske feil. Så for ca ett år siden et tysk TV-program om et firma som hadde spesialisert seg på å reparere elektronikk-bokser isf å skifte de ut. De måtte prise en rep til ca 50% av prisen på en ny boks til tross for at de vanligste feilene var rene bagateller, eksempelvis:
- defekt loddepunkt
- løs kopling
- defekt eller løs sensor

Dette fordi de må programmere software (og unntaksvis sågar hardware)  for diagnose av alle elektronikk-boksene som kommer på bilmodellene. Og det er både tidkrevende og dyrt.

I heldigste fall kan slike firmaer bli elektronikk-versjonen av reservedeler fra "bilhøggeren" til å holde liv i biler lenge etter døden???

#2240
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
torsdag 27. desember 2012, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. desember 2012, klokken 22:18
Etter min erfaring kommer mange typiske fossil-reparasjoner når bilen nærmer seg 100.000km (turbo, regreim, vannpumpe, oljeskift automatkasse, deler av eksosanlegg, lambdasensor, luftmengdemåler, bremser etc.

Har helt andre og mer gunstige erfaringer, bl.a med Volvo, VW og Toyota.
Forskjellen kan ligge i at du:
- kjører mer by og mindre landevei enn jeg
- kjører "tøffere"
- har hatt uflaks med bilene

Min siste VW var en Passat diesel stv som jeg hadde i 170K km. Jeg hadde utgifter til periodeservice, dekk + et regreimbytte - full stopp. Serviceintervaller computerstyrt etter behov. Med min kjøring varslert den dags for ny service i området 32-36K km.

Tesla S kommer til å bli vesentlig dyrere med service hver 20K km = for meg 1,5 service = NOK 9K  hvert eneste år.  Etter min menig bør Tesla S dersom den holder lovet kvalitet, ha serviceintervall på min 2år/30K km. Muligens 2år/40K km.

Det er greitt du i N med dagens særfordeler uansett kommer billig ut med en Tesla. Men det er vel ikke meningen du skal ha en parallell til "Duty-Free" alkohol  på flyplassene hvor salgsprisen reelt sett inneholder ca 50% av avgiften du ifølge reklamen ikke betaler. In casu at Tesla inndrar deler av statssubsidiene via overpriset service.
#2241
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spørsmål vedr reservasjonsbetaling
onsdag 26. desember 2012, klokken 19:15
Sitat fra: PHsigP85 på tirsdag 25. desember 2012, klokken 22:43
Burde vært slik fra starten spør du meg.
Viser at TM er lærevillige!
#2242
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
onsdag 26. desember 2012, klokken 19:00
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 26. desember 2012, klokken 18:38
En annen faktor er jo at det er et vesentlig element av en datamakin i bilen. Er det noen av oss som bruker eks 8 år gammel hardware i form av en PC idag?
Tesla lover kontinuerlig oppdatering av softwaren i bilen.
Oppgradering av hardwaren er neppe heller noe uoverkommelig problem.
Jfr datafriker som kontinuerlig skifter ut hardwaren i boksene sine med siste nye.

Sitat
Sålenge det ikke er noen avgift på disse bilene kan man håpe at denne avgiften kommer og på denne måten løfter bruktbilprisen i dette segmentet.
Du håper ikke dette dersom du skal fortsette som elbilkjører. Kun dersom du skal kutte ut som elbil-eier etter ett forsøk.


Sitat
Ingen av oss vet hvordan bilen fungerer om eks 8 år- tåler den saltsørpe år etter år? blir det fusk i elektrikken etter saltlakepåkjenningen?
Dette er det relle problemet. Derfor kommer jeg til å spandere lakkforsegling + fullstendig kanal og understellsbehandling av ny bil.

Sitat
Er Tesla konkurs om noen år osv...
Risikoen er liten. Uansett hvordan det går med elbilen som volumprodukt i lavere prisklasser, vil det alltid være tilstrekkelig marked for luksusprodukter med lave stykktall.
#2243
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
onsdag 26. desember 2012, klokken 18:36
Sitat fra: Stig O på onsdag 26. desember 2012, klokken 17:49
Jeg fikk vite av Tesla Norge at det var årlig service på kr.6000!
VW har vekslende computerstyrte serviceintervall. Min Passat som jeg solgte i 2008 gikk mellom 32 og 36 K km mellom hver gang computeren varslet dags for ny service. Hadde bilen i 6 år og 170K km med  service hvert tredje halvår. Hver var fra 3 til 8 K  (8 K inkluderte regreim-bytte).

6K pr år slår ihjel påstanden om at elbiler har enkel og billig service. Kan godt være den er enkel.
Men da må den være sterkt overpriset.
#2244
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
onsdag 26. desember 2012, klokken 18:16
Sitat fra: Quattro på onsdag 26. desember 2012, klokken 09:22
Hva må man regne som årlig avskriving av en ny Model S Performance?
Avskriving er kjøpesum - salgsum som brukt delt på år eller km kjørt.

Salgsum for en Tesla er lang mindre forutsigbar enn for en med forbrenningsmotor:
- Når faller særfordelene bort slik at prisen i 2013 kroner øker fra 0,6 til minst 1,5 million?
- Hvor raskt faller batterikapasiteten med økende km-tall?
- Prisutviklingen på batteri-skifte?

Sannsynligvis vil du kunne ha tilnærmet null avskrivning dersom du velger å selge siste år(ene) før prisstigningen kommer. Men det har kun mening for de som ikke ønsker å kjøpe en ny elbil. For ønsker du fortsatt å kjøre Tesla eller annen tilsvarende elbil, beholder du den du har med mindre du har en million som brenner i lomma.

Hører du til de som ønsker å kjøre Tesla også etter 2017, kommer du derfor til å beholde bilen du har i mange år framover. Skal vi si du beholder den alt i alt i 15 år? Da er antakelig salgsverdien tilnærmet null dersom batteribytte er nært forestående og maks 50K dersom du nettopp har byttet.

600.000/15 = 40.000 per år.
Med årlig kjørelengde 15.000km blir det NOK 600/225 = NOK 2,67 pr kjørte km (+ 1 batteripakke-skifte)
Med 20.000 blir det 600/300 = NOK 2,00 pr km (+ 1-2 batteripakke-skifter)
Med 30.000 NOK 600/450 = NOK 1,33 pr km (+ 2 batteriskifter + noe økende rep.utgifter)
Med 40.000 NOK 600/600 = NOK 1,00 pr km (+ 2-3 batteriskifter + enda mer rep.utgifter)

BTW:
For rene privatkjøpere er det et spørsmål om det overhodet har noen hensikt å regne med det bedriftsøkonomiske begrepet avskrivning. For når du har finansiert et bilkjøp, er du mentalt ferdig med denne siden av saken enten du har skaffet pengene til veie fra oppsparte midler eller ved å sløyfe andre anskaffelser du ville ha foretatt dersom du ikke kjøpte bilen.

Og må du lånefinansiere,  er det utgiftene til renter og avdrag som har praktisk betydning for deg.
#2245
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fremtiden for elbiler
mandag 24. desember 2012, klokken 14:25
Sitat fra: Runarbt på søndag 23. desember 2012, klokken 13:58
Største fordelen elbiler har er ytelse og komfort faktisk.
Jeg ville ha skrevet:
"Største fordelen Tesla har er ytelse og komfort faktisk."

Tesla er vel unntaket og ikke regelen her?
#2246
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fremtiden for elbiler
mandag 24. desember 2012, klokken 14:03
Sitat fra: Havebigfun på søndag 23. desember 2012, klokken 19:57
Verdenen er svært heterogen.
Alle land har forskjellige særtrekk-noen har mye vannkraft, andre sol eller vind eller noe av alt.
Potensialet for solenergi er avgjort det største - flere titusen ganger klodens nåværende energiforbruk.
Plusser du på vind, vann (vannfall, bølger, tidevann, havstrømmer), bør energimangel være det minste problemet menneskene står foran.

Teoretisk kan kloden gå over fra fossil til fornybar energi på kort tid. Subsidiering av OK-energi + avgifter på fy-energi er alt som skal til for å få OK til kommersielt utkonkonkurrere fy.

Teknisk kan du nyttiggjøre deg det faktum at det alltid skinner sol noen steder og alltid blåser noen steder med å bygge el-grid'er over store arealer - eksempelvis Europa og Nordamerika. Tapet ved langtransport av strøm er vesentlig lavere med den nye teknikken med høyspent likestrøm isf vekselstrøm. Tysk strøm fra kjempevindparkene i Nordsjøen transporteres slik og omformes til vekselstrøm før den går ut på nettet.

Praksis er noe helt annet. Planene om å bygge giga-solkraftverk i Sahara med muligheter til å forsyne hele Europa er skrinlagt etter flere års planlegging. Men i Spania bygges samme sort kjempekraftverk hvor solvarmen produserer damp som igjen driver turbiner til elproduksjon. Og Norge fortsetter med olje fra havet og kull fra Svalbard isf å gå over til produksjon og eksport av fornybar energi.

Det beklagelige faktum er hele verdens beholdning av fossil energi (særlig kull) er mange ganger det som skal til for at det hele ender i en giga eller tera katastofe dersom den tas i bruk. Samtidig som  folkeflertallet, politikerne og næringslivet verken vil eller kan innse dette og slett ikke starte mottiltak.

Om dagens mennesker kan du trygt si som en jærbu sa om en politiker:
"Han he møye ved, men de e a de ringe slage" (Han har mye vett, men det er av dårlig kvalitet).


#2247
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spørsmål vedr reservasjonsbetaling
mandag 24. desember 2012, klokken 13:01
Sitat fra: haldorh på søndag 23. desember 2012, klokken 22:58
Utdrag mail vedr reservasjonsbetaling
"VIA BANKOVERFØRING
Oppgi navn og reservasjonsnummer når du setter opp bankoverføringen for å sikre rask behandling av reservasjonsbetalingen. Vær oppmerksom på at overføringen ikke krever et IBAN nummer, da kontoen er USA basert.
Overføringsbeløp:    31.000kr
Bankens navn:    ING Bank
Kontonavn:    Tesla Motors Netherlands BV
IBAN:    NL03INGB0020007671
Swift kode:    INGBNL2A"

Ved betaling per nettbank må man benytte IBAN nummer og havner hos Nederlandsk bank. Er dette korrekt?
JA, får du med deg opplysningene du siterer, er du på trygg grunn.

Min bank har rubrikker for navn og  postadresse på mottakerbanken. Dette er selvsagt unødvendig i en elektronisk transaksjon som blir identifisert med IBAN + Swift.  Derfor har TM heller ikke tatt det med på betalings-mailen sin.

Hoppet derfor over dette navne-adresse tullet. Men da fikk jeg feilmelding. Ble derfor nødt til å google
INGbank og fikk fullt navn + adr Eindhoven (på en filial forstår jeg nå) . Den godtok dataprogrammet og fullførte transaksjonen. Sannsynligvis kunne jeg ha tasta inn "Julenissen - Nordpolen 123456" med samme resultat. Men dette var programmerings-idioti av den norske banken og ikke av TM.

Ellers hadde det selvsagt vært enklere med en norsk bankkto å betale til.
Men antakelig har det sine økonomiske fordeler å nytte en bank i Nederland framfor en bank i hvert land de eksporterer til?





#2248
Sitat fra: Lynet på mandag 24. desember 2012, klokken 11:38
En normal xenonpære varer i snitt fire til fem ganger lengre enn hva en normal halogenpære gjør. Det vil si en levetid på ca. 3000 timer. 3000timer x 50km/h = 150 000km.
Giga takk!
Kjører min 70km/h i snitt. Så uten spesiell uflaks rekker jeg  200K km før xenon-pærene ryker.
Det vil i praksis si max ett bytte før nestemann får gleden av å kjøre en japsebil.
#2249
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. desember 2012, klokken 10:56
FM-båndet slukkes vel tidligst i 2017, ikke om to år?
Stemmer det.

Sitat
Internett-radio har jeg mer tro på enn DAB,
Fins det internett langs det norske (og svenske) vegnettet du kan koble deg på?
Dersom JA, gratis eller abb?

#2250
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 14:02
Xenon dyrt å bytte ? Den ene pæra røk på Touranen, jeg kjøpte da to nye Philips pærer fra xenonkungen.se for ca. 900,- inkl. frakt. 900 kroner hver 100kkm er ikke avskrekkende synes nå jeg...
ENIG
Har forøvrig trillet 140K med nåværende bil uten skifte.
Noen som vet statistisk levetid på xenon kontra halogen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA