Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - timingbeltkiller

Sider: 1 ... 147 148 [149] 150 151
2221
Model S / Sv: Batteri garantier
« på: ſøndag 30. Desember 2012, klokken 20:43 »
Nå har batteriet 8 års garanti mot ikke-selvforskyldt havari,
I følge http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem
skal det ikke mye til før batteriet  havner på null og du må kjøpe et nytt.
Du kan ikke engang bruke det forhåndsbetalte til dette.
Men må betale for et nytt.

I følge TM FAQ kan du eksempelvis parkere på en flyplass mens du drar på en lang ferie.
Ikke et ord om at dette ikke gjelder dersom du har kjørt langt til flyplassen slik at batteriet er langt fra fullt. Da bør du i alle fall  ikke ta denne ferien om vinteren. Og du bør ikke ha for lang vei til hytte uten strøm eller blir der lenge i streng kulde.

Artikkelforfatteren er et eksempel på en helfrelst entusiast som ender opp som frustrert engangskjøper. Problemet er ikke så mye uventede feil som oppstår, men TM sin håndtering av reklamasjoner og behandling av whistleblowers.

Toyota har aksjer i TM. Av omsyn til aksjeverdien bør de viske TM noen ord i øre om at kundevennlig reklamasjonspolitikk er i lengden bedre økonomi enn å bruke ethvert knep i boka for å avvise reklamasjoner.

Et Leaf-batteri kan du redde etter tomtapping ved å kople til lading innen 14 dager.
Tesla-batteriet er redningsløst fortapt samme sekund det når null.¹

Nå du vet dette, vil du sørge for at tomtapping aldri skjer. Men du kan ikke utelukke uforutsatte situasjoner. Eksempelvis kan hyttehjemturen bli forsinket pga uvær eller sydenhjemturen av flyproblemer eller sykdom.

Et kjent dansk snobbemerke for audio hadde for noen år siden i reklamebrosjyrene en setning med liten skrift. Oversatt til å kalle en spade en spade sto det: Enhver feil som oppstår skyldes feilbehandling (Underforstått: Krav etter forbrukerkjøpsloven er utelukket for våre produkter).

Har en gnagende følelse av at TM er åndelig i slekt her. Og at jeg som kjøper er en forsøkskanin for egen regning og risiko.  Hver gang jeg goggler litt, finner jeg noe jeg misliker.

Dette er greitt nok for en nymotens dings til en tusing eller to. Men ikke for et produkt til NOK 600K.

Burde vi som kjøpere lage en liste med punkter vi ønsker inn i kjøpekontrakten og trekke oss fra handelen dersom TM nekter å godta de?



¹
"""I'd be looking for more of an explanation of WHY the batteries used in the Teslas can't be charged from a zero state. I mean, those batteries are manufactured and have to undergo an initial charge (they don't come into existence fully or partially charged, do they?) so I'm curious what the issue is?"""

2222
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: ſøndag 30. Desember 2012, klokken 15:27 »
Jeg har sendt e-post til Tesla tidligere og .......
Vilken epost-adresse brukte du?






2223
Model S / Sv: Kapasitetsfall ved parkering i kulde!
« på: ſøndag 30. Desember 2012, klokken 14:43 »
Det er også interessant å lese om erfaringene hvordan S`en oppfører seg på vinterføre i USA og Canada. Litt ulike erfaringer/oppfatninger fra de som har testet bilen under utfordrende forhold.
Sakset dette:
"""With vehicle stability control, traction control and the weight of the battery being even on both axles, the winter ability should be quite good (probably better than many 4x4 vehicles) if proper tires are installed. The main concern is that Tesla chose to equip the Model S with 19" and 21" wheels rather than more sensible 15" or 16" wheels. The 19" tires should perform satisfactorily if proper tires are chosen but had they chosen 15" or 16" wheels the Model S would eat up almost every other vehicle out there. The 21" will be quite poor in winter conditions, so don't get those."""

I tillegg er 15 og 16 tommers vesentlig billigere enn 19 og 21. I alle fall i Norge øker prisen eksponensielt med øket dekkdimensjon.



2224
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 21:42 »
1680 Prius varierer fra 2,60/100 km til 9,64 med 5,19 som snitt for alle.
19 Prius plug-in fra 2,04 til 6,46 med 4,65 som snitt

1 enslig Opel Ampera har brukt 433 liter bensin på 6.475 km = 6,68l/100km
Tallet 6,68 er kloss opptil det uavhengige tester i USA har funnet ut om forbruket til søsterbilen Volt straks batteriladningen er oppbrukt og bilen går over til bensindrift.

Bruk spritmonitor.de når du lurer på drivstofforbruket i virkelighetens verden til en eller flere bilmodeller!







2225
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 20:53 »
Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest.
JA, hvor, hvorledes og når du kjører betyr langt mer for forbruket enn forskjellene de enkelte sammenlignbare bilmodellene imellom.

Går du inn på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=1&powerunit=2
finner du 2079 Passat diesel


Anzahl   Kraftstoff   min   Ø    max
2079           Diesel   3,00    6,39    9,80

hvor den mest økonomiske kjører har klokket 3liter/100km.
Den med tyngste blyfoten på Autobahn 9,8/100
og snittet av alle kjørerne 6,39/100.

Dette er vanlige bileiere som melder inn til spritmonitor.de hver gang de tanker.
Altså snittet av det vanlige mønsteret (De fleste i Tyskland, men også en del fra andre land.
Jeg logger mine tankninger der og har pr i dag et snitt på 4,25/100 for min Avensis 2008.)

2226
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 20:32 »
Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?

En gang pr. år for vår del, den første kosta 2490,-. Neste gang skal vel egentlig bremsevæske byttes men det tror jeg fint kan drøyes et år.
Giga takk!
Bremsevesken foreldes med tid og knapt med bruk. Skifte hvert 2. år er sikkert satt med solid sikkerhetsmargin.
Det er likevel ikke smart å drøye intervallet her.

2227
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 20:02 »
Tviler for øvrig sterkt på at de gammeldagse avgiftene basert på hk innføres for elbiler. Model S pris på 1,5 mill blir bare gjetning basert på dagens utdaterte avgiftssystem.
Det er tverrpolitisk enighet om å beholde totalbeløpet bilistene melkes for uendret (= inflasjonsrevidert).

Det betyr jo flere elbiler det kommer på markedet jo mer blir de melket på lik linje med de andre.
Og skulle det usannsynlige skje at Sutre-Siv får med seg Jern-Erna til å betale ut bommene og i stedet øke avgiften på drivstoffet, blir det dobbel smell for elbilene. Da kommer det antakelig et årlig fast beløp i "drivstoffavgift" siden det ikke er mulig å skille ut de kwh'ene som går til billadning hjemme hos folk.

Og skulle det skje at N blir som Mellomeuropa med relativt langt flere småbiler, forsvinner nok den relativt pene behandlingen av disse sammenliknet med større og dyrere biler.

Sitat
Du kan for øvrig beregne forsikring allerede. Jeg fikk en pris på rundt 6.500 fra IF (husker ikke nøyaktig tall i farten). Betaler rundt 5500 for Passaten nå.
Det betyr at TM ikke har giftet seg med if. Gjetter de har ikke gjort det med noe selskap.

2228
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 19:33 »
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.

Det går mange Prius i taxinæringen. Disse går nok langt over 50kkm pr. år. Jeg vil tro det er endel som kjører langt privat som også kjører Prius ?
Du har rett. Bensin-hybrider var ikke i  mine tanker.
Men Prius går i følge taxieierne i Stockholm på mellom 5 og 6 liter per 100Km - ikke 7.
De nye plug-in'ene kommer antakelig til å gå på mellom 4,5 og 5,5.

Sitat
siden Leafen fikser småkjøringa.

Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?

2229
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 19:19 »
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Sitat
Ikke nødvendigvis.........

Du er meget optimistisk mht  hvor lenge batteripakka varer før rekkevidden blir utilstrekkelig lav.
Jeg er muligens for pessimistisk når jeg ikke tror den holder i 8 år og eksempelvis 400K km.
Men inntil vi vet de nøyaktige prisene og vilkårene og et tilstrekkelig stort antall biler har gått hver seg noen hundre K km,  blir øre/km utgiften tilnærmet ren gjetning.

Ser du på leieprisen for batteripakka til elbiler i både Think- og Leaf-klassen, kommer du fort opp i 100 øre pr km dersom du kjører 1000 km i måneden. Og kjører du det doble, går jeg ut fra det i likhet med bil-leasing kommer surcharge etter 15K årlig. Selv om det for de fleste vil være gunstigere å eie enn å leie, må leieprisen i det minste gi en viss indikasjon på kostnadsnivået???




2230
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 17:18 »
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000.
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Så kan vi diskutere om den skal rubriseres som "drivstoffutgift" eller "vedlikehold".
Beløpet blir uansett  betydelig og det samme.

Sitat
En tilsvarende bensinbil med snittforbruk på 0,7 og en bensinpris på 14,- vil i samme periode koste deg 196.000kr bare i bensin.
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.
Si diesel og topp 5 liter/100km, så nærmer du deg sannheten.
Dersom du tanker bensin til NOK 14 eller diesel til 13, bør noen informere om jojo-prisene du finner på pumpene. Gjør som jeg og fyll mandag eller torsdag morgen. Og du får bensin på lavt 13-tall og diesel mellom 11,50 og 12,10. Bruk http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php?pristype=2

Sitat
Ift. "gratis" BMW service som det nevnes her er den selvfølgelig ikke gratis. De ansatte som tar service på bilen jobber ikke gratis :) Man betaler for dette gjennom bilens pris, og sikkert også gjennom høyere dele- og servicekostnader etter at den såkalte gratisperioden har utløpt.
JA, men gjør som jeg:
- kjør pent og forsiktig og primært langturer
- bytt ut bilen omkring 200K

og det blir nestemann som får gleden av utgiftene du påpeker.

Her har forøvrig Tesla en ulempe. Utskifting blir en tilnærmet økonomisk umulighet når omkring 2017-2020 særfordelene forsvinner og nyprisen blir et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Hjelper lite at bruktbilprisen hopper i været. Men selvsagt OK for de som da hopper av elbilkarussellen med tilnærmet null avskriving.

Vi andre må innse S blir ikke noen one-night-stand, men et evig ekteskap!

Sitat
(For øvrig håper jeg ikke folk kjører bortimot 40.000km her i Norge med samme olje i motoren selv om serviceindiatoren mener det skal være ok. Høres ut som grov mishandling av motoren, men konsekvensene kommer på et senere tidspunkt. )
Har jeg gjort med en Passat:170K km og 5 servicer. Merka ikke noe til motorslitasje. Bilen brukte ved 170K den samme literen olje til etterfylling som den gjorde ved 20K. Tror du undervurderer både de nye spesialoljene og fordelene med pen langkjøring kontra småturkjøring.

Sitat
Og avslutningsvis: Hadde kostnadene vært identiske hadde jeg fortsatt valgt Model S for å si det enkelt og greit! Meget god å kjøre. Den elektriske drivlinjen er overlegen på komfort! Det er ikke rare 5-serien man får for 500.000,-. Du får kanskje en greit utstyrt 520D for 550.000?
Enkelt valg for deg med 520D som alternativ.
Mer vrient for meg med Passat/Avensis klassen til omkring 300K som alternativ.

Jeg får faktisk doblet kjøpesum og antakelig en saftig auke i forsikringen. Og i alle fall dobling eller tredobling av dekkutgiftene. Båe pga g-kreftene på bakhjulene og dekkdimensjonen. Neste dimensjon er jo traktor!

RE Forsikring:
Er det  noen som vet om TM har gjort som de fleste bilimportørene:
"Giftet" seg med et forsikringsselskap slik at vi får første års forsikring av ny bil til "innbruddspris"?

2231
Model S / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 10:55 »
Lave drift- og servicekostnader er det viktigste punktet i mitt regnestykke om jeg skal gå for Model S. Kjører 50.000 i året og har pr i dag "nok" serviceutgifter. Blir serviceutgiftene like høye på Model S som lignede biler ryker en av de beste begrunnelsene for å handle. :( 


PS Fikk mail fra Tesla, (Oslo) i dag:
Servicekostnadene er ikke ferdigstilt, men kommer snart.
Vi vil sende ut info om dette når det kommer.

---------------
Res. 1795
Håper du skriver nytt innlegg når du har fått detaljene om servicekostnadene.

Gjetter tallet 6.000 pr 20K km er ikke langt unna. USA-pris i dollar X 10 = kronepris er temmelig nært det du i alminnelighet finner. Dette fordi:
- moms i N vanligvis høyere enn sales tax i USA
- høyere pris- og lønnsnivå i N
- bedre vern i den norske forbrukerkjøpsloven enn i "lemon"-beskyttelser i USA.




2232
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 10:31 »
Gratis med BMW service??
JA, hadde du kjøpt en BMW 1 isf  en Nissan Leaf (omtrent likeverdige biler?), hadde du hatt fri service i 100K km. I følge BMW er denne servicen en kostnadsbesparelse på NOK 7 973. Slitedeler kommer i tillegg.

Hadde du kjøpt en Toyota, hadde du fått fri service 50K km inklusive slitedeler.

BTW:
Hva koster de første 100K km i service på en Leaf? Gjetter det er vesentlig lavere enn Tesla S med NOK 30.000??? På den andre siden er antakelig batterikostnad pr kjørte km høyere?


2233
Model S / Sv: Årlig avskriving av Model S Performance
« på: Lørdag 29. Desember 2012, klokken 07:12 »
Kostnadene er verksted og service, dvs. også periodiske servicer.
Serviceavtalen til Tesla skal i praksis dekke alle disse kostnadene, og den fremstår derfor ikke som dyr for meg.

En sammenligning 2 biler de første 100K km:

1.
Tesla S NOK 6.000 X 5 = NOK 30.000

2.
BMW (uansett modell) 2-3 gratis servicer.

Nå vet jeg ikke om "gratis" er 100% gratis slik som gratisservicene hos Toyota er.
Dvs fyllemengde olje, bremseveske, vindusspyler + viskergummi mv er inkludert.
Men det skulle undre meg mye om det ikke er tilfellet og du går ut av verkstedet med en faktura på NOK 0,00.

Men enda om jeg tar feil her, blir det et bagatellbeløp sammenlignet med 30K.

Dessuten har BMW 5/200 garanti. Slik at de store rep. utgiftene unngår du de første 200K km (eller 5 årene dersom du kjører lite). Toyota har 5/160. Det store flertall bilmerker 5/100. Tesla S med 4/80  er unektelig helt på bunn her.

2234
Model S / Sv: Batteri garantier
« på: Fredag 28. Desember 2012, klokken 19:19 »
Noterer meg at det ikke står et ord om batterienes garantitid på de norske sidene. Betyr det at vi får egne norske garantier ,eller skal vi stole på at de amerikanske garantiene vil være de samme som vi får? Noen som har informasjon ?
Ser ut som TM anvender US-reglene på alle områder slavisk på de utenlandske markedene helt uten lokal tilpassing til forskjellene i konkurransesituasjonen.

2235
Model S / Sv: Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?
« på: Fredag 28. Desember 2012, klokken 19:14 »
Vil for sikkerhetskyld ta komplett behandling i kanaler og understell når bilen er ny.
Vil også spandere lakkforsegling.

Etter min mening bør alle bilimportører i Skandinavia lovpålegges full korrosjonsbeskyttelse i importhavna før bilene slippes ut på markedet. Særlig siden enkelte bilfabrikanter har en håpløs optimistisk oppfatning av hva bilene deres tåler i vårt klima. Tidsskriftet Vi Bilägare kan synge mang en sørgesang om dette problemet.

Sider: 1 ... 147 148 [149] 150 151