Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - timingbeltkiller

#2206
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spørsmål vedr reservasjonsbetaling
fredag 04. januar 2013, klokken 11:38
Noen som vet:
- hvordan du de-registrerer en MyTeslaAccount?
- emailadr til Tesla Motors USA?
- emailadr til Tesla, Oslo?
#2207
Model S 2013 - 2022 / Sv: "My Tesla"
torsdag 03. januar 2013, klokken 19:22
Noen som vet:
- hvordan du de-registrerer en MyTeslaAccount?
- emailadr til Tesla Motors USA?
- emailadr til Tesla, Oslo?

#2208
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripris... Noen som vil spå fremtiden?
tirsdag 01. januar 2013, klokken 09:32
#2209
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 01. januar 2013, klokken 08:23
foretrekker fjellet fremfor statusymboler som ................
"Hver sin smak", sa vintapperen. Han drakk mens de andre sloss.

BTW:
Passa du på fullstendig rustbehandling + lakkforsegling da Leaf'en var ny?
#2210
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripris... Noen som vil spå fremtiden?
mandag 31. desember 2012, klokken 23:13
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 21:45
GenIII skal jo liksom være en rimeligere, mindre bil da. Jeg forutsetter at den leveres med en mindrre batteripakke enn 60kWh. Model S 40kWh ville kostet ca. 385k i Norge så 300k for en mindre bil med like stor batteripakke ser jeg ikke som urealistisk.
SORRY,
misforsto, trodde GenIII betydde tredje generasjon av nåværende S. Men vil du bli komfortabel med å skifte fra 480 til 300 (????) rekkevidde? Mindre bil derimot, er sikkert mer praktisk.
#2211
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripris... Noen som vil spå fremtiden?
mandag 31. desember 2012, klokken 21:31
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 19:32
Så om Tesla kommer med GenIII til en startpris på f.eks 300k om 3-4 år vil jeg tro vi kjøper en slikt også. Jeg kommer ihvertfall til å reservere en for sikkerhets skyld, når det går ;)
Madre mia!
Du er optimistisk. Jeg tror genIII blir dyrere enn dagens pris. Men da har TM sikkert fått opp produksjonsvolumet og enten gått fra bestillingssystemet til kjøp rett fra showroom eller ingen ventetid fra bestilling til bilen går i produksjon.

Men skulle prisen gå ned fra 500 til 300K, må nødvendigvis bruktprisen på den du kjøper nå falle tilsvarende.
#2212
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 19:43
Case: Kona forlanger at du kjøper ny familie- og langtursbil. Hun er litt status-interessert og forlanger en fabrikkny premium-bil (mao. utgår Prius osv.).
Som motytelse bidrar hun vel med sin lønnsslipp + avstår fra kjøp av klær og sko og dyr trynekjemi mv. ett år eller to? Hun har jo sikkert nok i skapet allerede til å vare en hundre års tid?
#2213
Sitat fra: Runarbt på mandag 31. desember 2012, klokken 20:40
Realisisk for vår del hadde det ikkje vert aktuelt med noke premium bil, det er alt for mykje penger å kaste vekk på fossilbil.:-) Nyere toyota avensis hadde nok blitt valget, ein pent brukt ein til 300k eller rundt der.
Min Avensis kostet ca 300K ny i 2008. Jeg gjorde da som jeg pleier, kjøpte utgående modell og fikk bil med max utstyr til prisen for en skrapet. Prisen har faktisk ikke øket noe særlig siden da.
Så du får enten passe på ved neste modellskifte eller kjøpe en pent brukt til max 200K.
#2214
Rent hypotetisk sier jeg ja og amen til Lexus'en du foreslår.

Tror forøvrig det fins et firma i Tyskland som bygger om Porsche til eldrift med valgfri batteripakke 200, 300 eller 400km rekkevidde. Husker jeg rett, kostet hvert pakketrinn 100K mer enn foregående.

Men kjører du den i 300 kmh på Autobahn, varer den største pakka neppe en full time.
Så neitakk til dette leketøyet.

Rent faktisk hadde jeg uten S'en ved neste bilbytte gått ned en bilklasse fra Avensis/Passat til Golf/Auris stv. Denne klassen er nå like brukbar til langturer som klassen over var før.

For meg står stor bil til liten som 200kvm bolig til 100kvm: Unødvendig og upraktisk stor.
Derfor passer vel heller ikke S til meg. Så muligens gjør jeg klokt i ikke fullføre kjøpet.

En Leaf med ordentlig rekkevidde er mye nærmere ønskebilen. Men den fins desverre ikke.
#2215
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteri garantier
mandag 31. desember 2012, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 16:34
Svarer kort, for jeg skal straks i selskap :)

3: Jeg regner med du enten kan ta service hvert år, eller hver 20.000km. Det avhenger av hva som inntreffer. Bilen skal følge serviceprogrammet, og er dette forhåndsbetalt er det likegyldig når servicene utføres. Forhåndsbetalt varer altså enten 4 år, eller til bilen har gått 80.000km.
Dette er den naturlige tolkingen som jeg opprinnelig tok som en selvfølge.
Nå er jeg i tvil og ønsker å se dette skrevet i klartekst på websidene til TM.

#2216
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripris... Noen som vil spå fremtiden?
mandag 31. desember 2012, klokken 18:58
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 18:03
90.000 kroner nå er ikke en investering, det er en forsikring. Sannsynligvis kommer man dyrere ut ved p gjøre det på denne måten, akkurat som med all annen forsikring. Det er et tilbud til den som vil ha kontroll på alle kostnadene på forhånd.

Personlig forventer jeg at batteriet varer vesentlig lengre enn 8 år og kommer ikke til å kjøpe noe på forhånd. Sannsynligvis selger jeg bilen med fullt bruktbart originalbatteri og bekymrer meg derfor ikke for byttekostnaden.
Etter hvor mange år og med hvor mange km totalt kjørt planlegger du å selge?

Hvilke forutsetninger regner du med:
- samme subsidiering/særfordeler som i dag?
- enkelte eller alle falt bort?
- med vilken virkning på bruktbil- og nybilpris?

De to ytterpunktene er:
- samme subsidiering/særfordeler som i dag
- alt bortfallt

I første tilfellet må du regne med minst samme relative avskrivning som for vilken som helst bil.
jfr artikkel i dagens Dagblad hvor det koster totalt omtrent det samme å kjøpe ny bil og beholde i 3 år som å kjøpe 3 år gammel og beholde i 3 år. Dette forholdet kommer høyst sannsynlig til å endre seg til fordel for ny bil siden all elektronikken i dagens biler  minimaliserer hva hobbymekanikeren kan gjøre selv på en bil for å slippe billig fra reparasjonene.

I det andre blir det meget lav eller ingen avskriving på bilen du selger, men desto høyere nybilpris og høyere finansieringbehov.
#2217
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kapasitetsfall ved parkering i kulde!
mandag 31. desember 2012, klokken 15:43
Sitat fra: OleJA på søndag 30. desember 2012, klokken 17:29
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:29
I følge manualen må bilen være plugget i om bilen skal stå kaldere enn -30 i mer enn 24 timer. Ellers er det ingen krav til å la bilen være plugget, selv om det selvfølgelig er å anbefale.

Hvor finner vi manual til bilen? Kunne tenkt meg å lese litt om dette selv.
Planlegger å bruke bilen t/r Trondheim - Oppdal uten lademuligheter på hytta om vinteren.
Det blir nok neppe kaldere enn -30, men godt under -20 kan forekomme. Det er derfor en showstopper om jeg kan risikerer å finne batteriet med for lite kapasitet, eller 'bricked' når jeg skal hjem etter en helg på hytta.
Manual mv finner du her: https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/

I garantibestemmelsene står det bl.a.:
"""Any damage to the vehicle's Battery, including damage directly or
indirectly caused by, due to or resulting from abuse, misuse, accident,
lack of or improper maintenance, including, but not limited to, the
following:
· Allowing the Battery to reach a zero state of charge or neglecting
to follow proper charging procedures as specified in your owner
documentation;
· Exposing the vehicle to ambient temperatures above 140°F (60°C)
or below -22°F (-30°C) for more than 24 hours at a time"""
#2218
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteri garantier
mandag 31. desember 2012, klokken 15:36
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 12:50
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.
Riktig eller galt oppfattet?
Galt oppfattet.
Garantien omfatter overhodet ikke restkapasitet:
"""The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or
power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time
or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this New
Vehicle Limited Warranty"""

(Er dette i samsvar med eller i strid med 5-års regelen i forbrukerkjøpsloven?)

Sitat
8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.
Riktig eller galt oppfattet?
Galt oppfattet.
Manualene mv ligger her https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/
#2219
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteri garantier
mandag 31. desember 2012, klokken 14:15
Sitat fra: jahnarne på mandag 31. desember 2012, klokken 14:10
Orker ikke å gå igjennom påstandene dine fra mobil, så tar den enkleste - pkt 8: https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/
Giga takk!
Har vært inne på www.teslamotors.com/mytesla mange ganger. Men har aldri oppdaget linken videre til manuals.

Mente forøvrig å stille spørsmål i motsetning til å komme med påstander. Og håpet på svar nøyaktig som ditt til pkt 8: Dokumentert med konkret kildehenvisning.
#2220
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteri garantier
mandag 31. desember 2012, klokken 12:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 21:50
Jalopnik er en elendig kilde til informasjon. Les artiklene de skriver om Tesla så skjønner du raskt at de har en agenda. De er tidvis helt drøye i sin jakt på Tesla, men artiklene har sin underholdningsverdi. Og de er helt kurante å lese, bare man har forstått at de ikke bryr seg om en balansert fremstilling av Tesla.
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
1.
Modell R er mulig å bricke. Det har jo faktisk skjedd.
Modell S er tilnærmet umulig å bricke.

De som bricket R, hadde valget mellom å kjøpe en ny batteripakke eller å skrote en nesten ny bil. De kunne ikke engang nytte forhåndsbetalt batteribyte til dette. De var da forsøkskaniner for TM for egen regning og risiko?
Riktig eller galt oppfattet?

2.
Etter analogi fra 1.:
Dersom du må bytte batteriet på S (eksempelvis fordi du har kjørt så mange km at rekkevidden ikke lengre er tilfredsstillende) etter 4 eller 6 år, kan du ikke bruke forhåndsbetalt batteri til dette, men må kjøpe et nytt til gjeldende pris.
Riktig eller galt oppfattet?

3.
Etter analogi fra 1.:
Forhåndsbetalt service 4/80 er begrenset til både tid (4 år) og kjørte km (80).
Du kan derfor bruke denne til 1 service hvert av årene 1, 2, 3 og 4. Men ikke til 2 servicer hvert av årene 1 og 2. ersom du kjører 40K hvert år. Du må disse 2 årene betale den ene ekstraservicen til gjeldende pris. Tilsvarende for forhåndsbetalt 8/160.
Riktig eller galt oppfattet?

4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.
Riktig eller galt oppfattet?

5.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha oftere service enn mer kompliserte biler.
Riktig eller galt oppfattet?

6.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha tilnærmet samme pris på service som biler med mer komplisert teknikk.
Riktig eller galt oppfattet?

7.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift opererer med faste service-intervall isf individuelle computerstyrte intervall etter faktisk behov.
Riktig eller galt oppfattet?

8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.
Riktig eller galt oppfattet?

9.
Sitter fremdeles med en nagende tvil om TM blir et hyggelig bekjentskap den dagen du måtte få et reklamasjonsbehov.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA