Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - timingbeltkiller

#2191
Sitat fra: Lanber på mandag 14. januar 2013, klokken 21:44
Hvorfor skal man gå tilbake til diesel i 2018? 
Det er eneste måten å økonomisk høste fordelen av bruktbilhoppet du får med doblet nybilpris.
For bytter du ut elbilen med en ny elbil, går vinninga ( i bruktbilpris) opp i spinninga (høyere nybilpris).

Du kan naturligvis beholde den gamle elbilen til den er skrotmoden.
Men også da går du glipp av prishoppet ved overgangen til dyrere nybiler.
For du får 100% avskrivning av kjøpesummen gammel bil
+ må betale forhøyet nypris dersom du fortsetter med elbil.
#2192
Sitat fra: Lanber på mandag 14. januar 2013, klokken 21:44
I 2018 vil ren EL være et reelt alternativ til biler drevet med diesel/bensin og også hybrider av disse
Velger å tolke dette som: "Elbiler er blitt kommersielt konkurransedyktige når de statlige særfordelene inkl prissubsidiering har fallt bort"

Tviler jeg sterkt på.  Men bare fremtiden kan avgjøre hvem som er mest rettspådd.
#2193
Det vil lønne seg stort å beholde bilen til elbilfordelene faller bort senest 2018, og nybilene dobles i pris.
Da må nødvendigvis bruktprisene gjøre et hopp slik at du kan hoppe av elbilkarusellen med minimal avskriving + gå tilbake til en diesel eller hybrid.
#2194
Sitat fra: Peri på mandag 14. januar 2013, klokken 18:20
Er det ikke vanlig med servicehefte til elbil kanskje?
Kanskje de er gått over til servicehistorien på web'en slik at du logger deg inn på "Min Side" e.l. og finner hele service- og reparasjonshistorikken der - jfr kreditkort og nettbank.

Denne metoden har fordelen med at tilbakeskruing av km-telleren blir uten hensikt.
Og bruktbilkjøperen får dokumentert alt som er gjort på merkeverkstedet med bilen.
#2195
Leaf 2010-2017 / Sv: Norsk vs internasjonal prising av Nissan Leaf
mandag 14. januar 2013, klokken 16:55
Sitat fra: Lynet på mandag 14. januar 2013, klokken 15:19
Bilfabrikkene driver hele tiden med forskning for å finne ut hvor billig de kan lage delene uten at de ryker i løpet av bilens levetid.
JA, men fabrikkene regner neppe med samme levetid, verken i år eller i km.
Du har nok eksempler på konstruert og planlagt kort levetid også.

Sitat
Ikke rart bilene i Norge ramler sammen og ruster bort.
Du forlenger levetiden betraktelig dersom du tar full kanal- og understellsbehandling + lakkforsegling når bilen er ny.

Sitat
Hvis en kunde vil betale så er det fullt mulig for en bilfabrikk å lage en bil som er feilfri i 30 år.
Kundene vil antakelig ikke ha produkter som er teknisk foreldet.
Jfr mobiltlf og andre dingser som kastes lenge før de er utslitt.

Sitat
Helikopteret forsvaret bruker for å redde oss er 50 år gammelt, F16 er 30 år, og de flyr utmerket.
Generalene vil nok gjerne ha siste nyeste nytt. Men budsjettkronene er det kamp om i motsetning til dine og mine kroner som brenner i lomma.
#2196
Leaf 2010-2017 / Sv: Norsk vs internasjonal prising av Nissan Leaf
mandag 14. januar 2013, klokken 14:12
Sitat fra: el nino på søndag 13. januar 2013, klokken 18:57
Så du mener altså at det eneste "sikre" valget er en fossilbil? For det er jo ikke SÅ mange merker å velge i når det gjelder elbil :'(
Ingen biler er 100% pålitelige. Men noen er mindre beheftet med feil og mangler enn andre.
Og det er med driftsikkerheten som med drivstofforbruket:
Hvordan, hvor og hvor mye du kjører betyr (langt) mer enn hvilken bilmodell du kjører.

Du kommer likevel ikke fra enkelte bilprodusenter legger større vekt på driftsikkerhet enn andre.
Et godt eksempel er Toyota. De har med Prius klart å fabrikere en bil som både er mer teknisk komplisert enn biler flest + mer driftsikker og pålitelig.

Elbiler er teknisk langt enklere og burde teoretisk slå fossilbilen ned i støvlene på driftsikkerhet og pålitelighet. Det er unektelig tegn på at dette ikke alltid er slik i praksis. Min forklaring er at fabrikanter med dårlig statistikk/rykte på området, tar med seg uvanene fra fossilbilproduksjonen når de starter opp med elbiler. Videre er fabrikasjon av et nytt teknisk produkt nødvendigvis beheftet med barnesykdommer. Kundene må nok finne seg i å kjøre alpha- og betaversjoner ett skuddår eller to.
 
Noen kjøper elbil av miljøomsyn siden biltypen opplagt er mindre miljøskadelig enn annen bil i samme størrelse. Men det blir det ikke volum av - jfr stemmeandelen  partiene Grønt, SV og V oppnår ved valgene.

Volum blir det når biltypen kommersielt utkonkurrerer de andre eller når den statlig subsidieres til å være konkurransedyktig. Det siste er finansielt umulig straks salget tar av - jfr 50K grensen i Norge.













#2197
Leaf 2010-2017 / Sv: Norsk vs internasjonal prising av Nissan Leaf
søndag 13. januar 2013, klokken 18:29
Sitat fra: Modelsn på lørdag 12. januar 2013, klokken 23:30
Synes det bare føyer seg inn i hele rekken av hvordan Nissan med sine forhandlere ser på oss som kunder. Nissan hadde et kjempeforsprang på sine konkurrenter når Leaf ble lansert. Siden den gang er det jo bare blitt klarere og klarere for oss early adaptors at vi bare er et hår i suppen for dem. Kan for eksempel nevne følgende 10 saker:.......
Nissan i likhet de øvrige etablerte bilprodusentene som selger elbiler i Norge ligger i følge Autoindex 2012 under gjennomsnittet mht eiertilfredshet. Det er rimelig å anta (den manglende) påliteligheten følger med som nissen på lasset når de utvider modellpaletten med en eller flere elbiler.

Dersom du har pålitelighet og driftsikkerhet som førsteprioritet ved valg av bil, holder du deg til merkene som er kjent for å score høyt her. Er de i tillegg blant de merkene som er greie å ha med å gjøre når du har noe å reklamere over, bør valget være lett.
#2198
Leaf 2010-2017 / Sv: Norsk vs internasjonal prising av Nissan Leaf
søndag 13. januar 2013, klokken 17:53
Å måtte betale halv avgift for en avgiftsfri vare er temmelig utbredt.
Du behøver ikke dra lengre enn til "Tax-free'en" på nærmeste flyplass.
Ta polprisen og rens den for særavgiftene, så ser du klart flyplassutsalget
mener du får spriten billig nok enda om de tilraner seg deler av avgiftsfritaket.

Ta en vilken som helst stv som selges i varebilversjon.
Da ser du det samme: En del av avgiftsnedsettelsen blir du snytt for.

For noen år siden ble luksusavgift 33% på kosmetikk avskaffet.
De fleste prisene gikk null eller kun bagatellmessig ned.

osv, osv, osv.



#2199
Når jeg emailer nettbank eller kreditkortutsteder, får jeg automatsvar som bekrefter mottaket + lover svar innen .....

Savner det samme når jeg emailer TM. Særlig siden de ser ut til å bruke relativ lang tid på å svare slik du begynner å tvile på om de overhodet har tenkt å svare.

Har p.t. ubesvarte mailer fra 3., 5. og 7. denne måned.
#2200
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig
tirsdag 08. januar 2013, klokken 19:20
Sitat fra: Runarbt på tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:48
"oslo@teslamotors.com." - Ta vekk . etter epost-adresse, så vil det fungere betre. :-)
"oslo@teslamotors.com"
NEI, gjør det ikke!
#2201
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig
tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:06
1.
http://www.teslamotors.com/no_NO/oslo finner jeg under KONTAKT: oslo@teslamotors.com.

Sender en email til denne adressen og får feilmelding:
""Error
The address "oslo@teslamotors.com." in the "To" field was not recognized. Please make sure that all addresses are properly formed.""

Forsøker på ny og får nå:
""Oslo_Admins@teslamotors.com
Your message can't be delivered because delivery to this address is restricted.""


2.
Er det mulig å få en liste over de email-adressene du trenger som TM kunde og reservasjonsholder og eventuelt reservasjonsannulerer?


3.
Eller er muligens CustomerEU@teslamotors.com den eneste du behøver?
#2202
Model S 2013 - 2022 / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
søndag 06. januar 2013, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 06. januar 2013, klokken 12:10
Beklager sent svar på denne. Jeg sendte til Christoffer Rortveit i London. Crortveit@teslamotors.com
Giga takk!
Den adressen må bety alle ansatte har adr xx@teslamotors.com.
Så nå etterlyser jeg lista over de viktigste kontaktpersonene med tittel og ansvarsområde.
#2203
Model S 2013 - 2022 / Sv: Intervallservicen av Tesla S.er
søndag 06. januar 2013, klokken 12:02
Sitat fra: ebbrey på søndag 06. januar 2013, klokken 11:40
Det er det jeg har lest på TMC. En serviceplan for første 4 år/ 80K km og extended 8år /160K.
Du sparer penger (rabatten større enn rentetapet + eventuell prisstigning) dersom du forhåndsbetaler for 4/80 eller  8/160.
Men etterhvert betalt service hver 1/20 omfatter nøyaktig det samme - også etter 8/160.
Riktig eller feil oppfattet?
#2204
Model S 2013 - 2022 / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
søndag 06. januar 2013, klokken 11:43
Sitat fra: Modelsn på søndag 06. januar 2013, klokken 10:29
(Det er nesten for godt til å være sant).
All erfaring viser:
Det som er for godt til å være sant, er nettopp det: Ikke sant.
#2205
Model S 2013 - 2022 / Sv: Intervallservicen av Tesla S.
søndag 06. januar 2013, klokken 11:36
RE """@ANDYSTJ: "What happens after 50,000 miles?"
We plan to offer an Extended Service Plan to cover beyond 4 years or 50,000 miles."""

Dette skrevet 2012 jan er vel foreldet. 
Extended Service Plan'en tilbys nå for 4-8yrs or 50-100K miles.

Riktig eller feil oppfattet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA