Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - timingbeltkiller

#22
Elbiler i media / Mobbing av Tesla klanen?
lørdag 26. september 2015, klokken 08:43
Dagbladet i dag:
QUOTE
Tesla-kjørerne som korker kollektivfeltet mens
de har varmekabler i oppkjørselen til hytta på Hafjell.
UNQUOTE
#24
Elbiler i media / Hybridrevolusjon?
onsdag 09. september 2015, klokken 19:44
#25
Elbiler i media / Batterirevolusjonen
torsdag 03. september 2015, klokken 18:52
#26
Kjøpe elbil? / Rustbeskyttelsen på nye elbiler
lørdag 08. august 2015, klokken 21:49
Fins det noen elbil som i tillegg til fabrikkens (høyst mangelfulle) rustbeskyttelse
gis fullstendig beskyttelse i Norge før utlevering til forhandler/kunde?
#27
Elbiler i media / Tesla S = Mesternes Mester
fredag 17. juli 2015, klokken 21:08
SE  10 Top Picks of 2015 Best cars and SUVs

Som kommentar til tråden Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
scorer de 10 klassevinnerne slik på Reliability:
- 4 Average
- 3 Very Good
- 3 Excellent

Det er vel neppe uventet  de 3 Excellent er japsebiler?
Heller ikke store luksusbiler må nøye seg med Average?

Kjøper du stor og dyr bil, kjøper du også flere problemer enn med billigere biler!
Det koster å være kar.
#28
California løser problemet med å øke pengestøtten til  lavinntektsgruppen  og avskaffe den for høyinntektsgruppen.
SE HER

Washington med bare subsidiere billige elbiler for hvermannsen.
OG HER

Holder en knapp på metoden til W.
Men når skal "velferdstaten N" i likhet med "kapitalismens høyborg US" gjøre noe
for å unngå uønskede negative sosiale bivirkninger av elbilsubsidiene?

Det er forøvrig en tredje metode:
Gjøre disse subsidiene skattepliktige.
Den progressive inntektskatten vil da virke til fordel for de som tjener minst.
#30
I følge chargedevs.com July 7, 2015 tar 25kw trådløs lading over.

QUOTE
"The impact of wireless charging is to fully automate the charging experience and relegate it to an unnoticed background function," Daga said. "This will make the experience of 'fueling' far better than pumping gasoline into a conventional gasoline vehicle. The most important benefit will be EV driving range extension. This is because automatic operation enables more frequent charging, and more frequent charging is the best way to increase driving range."

Daga said the potential scale of the EV market is so large that the way people charge vehicles in the future needs to be fast and automatic, and cannot be accomplished in residential garages.

"There isn't enough power available on residential streets, and the fact is, most people do not have a garage," said Daga. "The concurrence of mandates and regional market growth make it clear that EV sales will increase, but we must recognize the corresponding need for rapid automatic charging with a ubiquitous network of chargers."
UNQUOTE

#31
I følge  Inntektsgraderte elbilsubsidier
kutter California ut elbilsubsidiene for høyinntektsgruppene og øker de for lavinntektsgruppene ut fra tankegangen:
Hvorfor subsidiere de som ikke har økonomisk behov for subsidier?

Med stadig strammere offentlige budsjetter er det naturlig spørsmålet stilles.
Men det er også i strid med velferdstatens mål om forskjellsredusende økonomisk politikk med subsidier lavinntektsgruppene enten får betydelig mindre av enn høyinntektsgruppene
eller i verste fall ikke har råd til å nyttiggjøre seg.

Et par sitater fra debatten til artikkelen:

Hunter3203
It's a step in the right direction, but I think a system based on the price of the vehicle would make more sense. Set a threshold of say $50k or $60k and say that above that amount we don't feel you need support to purchase the vehicle. The theory is that the purchase support is being used to close the price gap between an EV and an ICE vehicle. Those gaps are most prominent in vehicles that have lower starting prices. I certainly don't think we should be subsidizing someone's purchase of a $130k performance sedan.

rrcivil
Too bad the federal rebate program is set up to assist the wealthy more.
#32
Elbiler i media / TM etteraper salige Henry Ford
onsdag 24. juni 2015, klokken 21:11
Som kjent kunne du kjøpe Tin Lizzie i en vilken som helst farve du måtte ønske forutsatt du valgte sort.

Nå har TM bebudet lignende regel for bruk av SC:
Du kan bruke de til hva du måtte ønske forutsatt du velger langtur lading..
SE TM med selvmotsigende budskap
#33
Elbiler i media / Green Energy Pollutes
onsdag 03. juni 2015, klokken 20:21
i følge The Ecologist

QUOTE
Green energy, electric cars and the batteries that power them are great,
but with the heavy toxic footprint they carry from mine to factory,
we must not delude ourselves that they are 'sustainable'.
UNQUOTE
#34
i følge artikkel i charged electric vehicles magazine

Årlig US bilsalg er 16 millioner.
Slår denne spådommen til, betyr det 6,25% av totalsalget i 2024.
Ikke nettopp den farten i utkonkurreringen av fossilbilen opptimistene ser for seg...
#36
Elbiler i media / Get a grip! Tesla has handle woes
lørdag 30. mai 2015, klokken 16:54
http://finance.yahoo.com/news/get-a-grip---tesla-has-handle-woes-170750544.html?soc_src=mail&soc_trk=ma
QUOTE
Consumer Reports says the $127,000 car it bought less then a month ago didn't work...because the vehicle's fancy in-line handles didn't work.
.....
Yahoo Finance Senior Columnist Michael Santoli suggests this points to the pitfalls of living in a world more and more dominated by technology.

"Software is running basically every product that used to be analog," he says. "So this is an example of where the software glitch creates this vulnerability or this annoyance that wouldn't have existed otherwise."

And Santoli notes that trouble is not limited to expensive sports cars.
"I think a lot of people have that experience with a lot of other things where you can't get some file or information where if it was written down on a piece of paper, it would have been fine," he explains.
UNQUOTE

Med andre ord:
Har overgangen fra mekanisk til elektronisk utvidet og forsterket loven om tingenes iboende jævelskap?
#37
Ca 60% har ikke adgang til lading hjemme eller på jobb.
En stor del av disse 60% har ikke økonomisk evne til å kjøpe Tesla.
De må derfor ved kjøp av elbil tanke el til dyrere pris per kjørte km enn tanking av diesel.

Ønsker vi almenn utbredelse av elbilen til hele befolkningen,
er derfor SC innebygget i salgsprisen helt nødvendig.

Dette kan helt enkelt innføres med krav til  tilstrekkelig finmasket SC nett
med ladeprisen innbakt i bilens salgsum for alle elbiler til salgs i N.

Men kommer selvsagt ikke til å skje fordi kreftene som støtter inntektsgruppen som har råd til Tesla,
har større økonomisk og politisk tyngde enn de som tenker på folk flest med mer beskjeden økonomi.

Dyrt å være fattig gjelder på alle områder - Også de grønne.
#38
NRK i dag:

QUOTE
No kan det bli bompengar her likevel
Nordhordlandspakken kan vera redda, etter at Ap i Meland gjorde heilomvending.
Det kan bety tolv år og 900 millionar kroner med bompengar.
UNQUOTE

Du trenger ikke doktorgraden i å spå om framtida for å slå fast:
1.
Et nytt distrikt hvor elbilsalget eksploderer.
2.
Et nytt bomselskap hvor kalkylene sprekker pga økende gratispasseringer.

De som har fattet vedtaket, er ikke dummere eller for lite opplyst til å forstå dette.
Så hvorfor likevel gå inn for en finanseringsplan som nødvendigvis kommer til å sprekke?

Kanskje fordi de som svar på statens ultimatum:
"Du har valget mellom bomvei eller null vei"
trøster seg med at bygget vei blir stående uansett hva som skjer med bompengefinansieringen.

Som igjen betyr de regner med de kommende underskuddene til bomselskapet
vil bli dekket med bidrag fra statskassa  eller med å oppheve bompengefritaket for elbiler.

HVORDAN
skal vi elbiltilhengere reagere på slike saker som denne:
- glede over nok et puff oppover i elbilsalget?
- frykt for en ny spiker i likkista til bompengefritaket?
#39
Fakta er:
1.
Velferdstaten har sosial utjevning som viktig ønskemål.
Derfor utformes skatte- og avgiftspolitikken slik at:
- de velstående betaler deler av regningen for lavinntektsgruppene.
- de heldige med god helse betaler delvis for de uheldige med dårlig helse
- ........
- ........
- fossilbilavgiftene øker progressivt med prisen på den nye bilen.

2.
Elbilincentivene derimot (antakelig opprinnelig ikke planlagt/tiltenkt, men som collateral damage)
virker stikk motsatt fordi jo dyrere bil du kjøper jo mer begunstiges du avgiftsmessig.

3.
Den enkleste måten å rette opp dette misforholdet og få elbilavgiftene mv inn på samme sporet
som for fossilbilene og velferdstatens prinsipp er antakelig å endre subsidiepolitikken lik den i USA
og de fleste andre land som subsidierer elbilen:
X kroner i kjøpestøtte for alle elbiler uansett pris.

4.
Dersom en gir blaffen i det sosiale aspektet og hevder hensikten helliger midlet slik at
en overføring av skattemidler oppover er helt OK, er det ikke til å unngå at artikler lik denne
kommer stadig oftere:  http://www.tv2.no/a/4152155

KONKLUSJON
Elbilincentiver er nødvendige og nyttige i oppstartfasen for overgang fra fossilbil til elbil.
Men må ikke utformes slik at lavinntektgruppene subsidierer høyinntektgruppene.



#40
for tredje gang. Denne gangen med å bytte ut skattefradrag på $7 500 med direkte kjøpetilskudd  $10 000.

http://www.greencarreports.com/news/1096601_white-house-budget-asks-for-10k-electric-car-credit-natural-gas-cars-added

Med GOP flertall i både kongressen og senatet er det desverre enda større mulighet for at han mislykkes også denne gangen.

BTW
Kan USA gi kjøpstilskudd på ca NOK 80K uansett elbilstørrelse, burde Norge kunne omlag det samme.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA