Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fonberg

#2221
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:49
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. oktober 2013, klokken 22:45
Sitat fra: sondell på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:56
Da går det å bestille.
http://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s/whispbar-flush-takstativ-til-tesla-s

Glitrende, da var det bestilt.

Noen som vet om T-sporet i Whispbar følger samme standard som Thule ProBar sitt T-spor? Med andre ord: kan man feste Thule sykkelstativer i Whispbar-sporet?
#2222
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
onsdag 30. oktober 2013, klokken 23:37
Sitat fra: DonPedro på onsdag 30. oktober 2013, klokken 23:22
Prøvde i dag å bestille ekstra UMC, men fikk tilbakemelding på at det vil være lenge til man kan kjøpe en UMC nr. 2. (Vet ikke om dette er referert her på forumet før).

Denne skal være bra: http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/
#2223
Sitat fra: PAS på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:15
kommer rett fra mittdekkhottel.no og har byttet ut mine 21 Miechelen sport med 19 tommer piggfri Nokia R2.  Etter 10 min begynte dekktrykk varsel å lyse. Stoppet på Shell på Ås, trykket var 45 bak og 42 foran (nomielt  38/42), men dekkene var jo varme. Fylte på litt foran, men etter 10 min kom warningen opp igjen. Lurer på om dekktrykksensorene skulle ha vært omkalibrert ?.

Dette tyder vel på at sensorene ikke er kalibrert ja. Bilen skal si fra etter ca. 10 km hvis den ikke registrerer sensorene.
#2224
Model S 2013 - 2022 / Sv: Alle vinduer åpne
tirsdag 29. oktober 2013, klokken 15:11
Jeg er også enig; mulighet for å fjernstyre åpning av vinduer er ikke en vesentlig funksjon, og det er svært uheldig at man kan åpne vinduene uforvarende, og til og med uten at man trenger å bli oppmerksom på at det skjer - man trenger jo ikke ha visuell kontakt med bilen når det skjer...

Om denne "hold nede taket på FOB"-gesten skal brukes til noe burde det etter min mening heller være å LUKKE vinduene enn å åpne dem. Slik var det på gammelbilen min, og den funksjonen brukte jeg faktisk noen ganger (når jeg oppdaget at ett eller flere vinduer var åpne, etter å ha gått ut av bilen).
#2225
Model S 2013 - 2022 / Sv: Alle vinduer åpne
mandag 28. oktober 2013, klokken 16:13
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:08
Sitat fra: tho på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:45
Jeg må si dette høres ut som helt idiotisk funksjon. På alle biler jeg har hatt og sett er det helt motsatt, at vinduen går opp når du tar et langt trykk på nøkkelen.

Volvo og audi åpner iallefall vinduene når åpneknappen holdes inne i likhet med Tesla.

Greit nok, men konvensjonelle "nøkler" har ikke en utforming som gjør at man lett gjør dette uforvarende.
#2226
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bakkestart, savner hill hold
mandag 28. oktober 2013, klokken 11:56
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:52
Sitat fra: sindrej på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:37
Sist gang jeg stod i en bratt nok bakke så trilla bilen bakover til tross for creep mode.  Jeg bruker begge bena og driter i pling-pling i dash'n.
Problemet er at bilen hopper i Park om du holder for lenge. Men jeg har merket at måten bilen oppfører seg når den siger bakover er forskjellig ut fra hva du har gjort i forkant!

Dvs står jeg i en bratt bakke med foten på bremsen og går av bremsen, så begynner bilen å trille bakover umiddelbart, men i et kontrollert tempo! Dvs det virker som det er satt en maks fart den kan trille bakover i. Og den farten er ganske lav.

Går jeg derimot av gassen i en oppoverbakke og lar være å berøre bremsen, så vil tempoet bilen kan trille bakover være mye høyere (har ikke hatt tid til å teste under kontrollerte former, men det er slik min opplevelse er per i dag!)

Jeg synes bilen siger litt raskt bakover, men opplever i praksis ingen problemer med dette fordi kreftene er så momentane når jeg flytter foten. Dvs, ja den siger litt bakover, men det oppleves ikke på samme måte som i eks en manuell bensinbil.

Hill hold er det i hvert fall ikke i min bil, selv med 5.6 :)

Er det egentlig noen situasjoner hvor det at den siger bakover i D kan være hensiktsmessig?
#2227
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 25. oktober 2013, klokken 13:07
Sitat fra: OleJA på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:00
Kjører daglig forbi Dora i Trondheim hvor nye biler ankommer Bartebyen. I september så jeg daglig lass med Model S som ble losset her - Til nå i oktober har jeg ikke sett en eneste bil.

Men idag stod det det jammen en Rød og Grå Model S der igjen. Kanskje et tegn på at nye lass med biler er på vei :D

Si fra når du ser en grønn da :)
#2228
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetragedie på Strømmen storsenter
torsdag 24. oktober 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Charge and Drive på fredag 18. oktober 2013, klokken 13:40
Vi diskuterte bl.a. fordelen ved å ha ladekabelen klar, så stolpen ikke går tilbake til standby mens kabelen tas frem. Hvordan øke kompetansen hos vekterne og nyttig informasjon til kundesupport.

Gode innspill og tips tas imot med takk, god helg :-)

Jeg regner med at infoen om å klargjøre kabelen før man låser opp stolpen også står skrevet på stolpen?
#2229
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 24. oktober 2013, klokken 10:37
Sitat fra: RSandven på torsdag 24. oktober 2013, klokken 10:25
Sitat fra: Postman pat på torsdag 24. oktober 2013, klokken 10:19
Produsert ferdig Fredag  18 Oct.  :) Mail  igår for levering 9 desember. En uke enda senere enn forventet. :-[

Da har vi samme dato på ferdig produsert. Men jeg fikk 2-15.des. Fikk du kun én dato, ikke noe leveringsvindu?

Det er tydelig at de ulike DES-ene har ulike informasjonsstrategier mot kunde. Noen DES-er oppgir leveringsvindu til kunde ved første kontakt, mens andre DES-er foreslår leveringsdato/-tidspunkt i sin første kontakt med kunden. Jeg opplevde det siste, altså å få forslag til dato og tidspunkt for leveranse i første mailen jeg fikk fra min DES. Imidlertid var fakturadato 11 dager tidligere enn avtalt leveringstidspunkt, og når jeg spurte DES-en om hvordan dette hadde seg så sa han at bilen kan bli leveringsklar tidligere enn avtalt leveringstidspunkt, og at fakturadatoen er "optimistisk leveringsdato".
#2230
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Land Trykkeri på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:41
Sitat fra: tho på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:18
Den FBI saken ble litt latterlig.
Håpløst innslag..Ingen god reklame for elbiler generelt :(

Ingen god reklame for FBI heller. Når han fyren i Focusen skal spare strøm og velger å skru av setevarmen men beholde klimaanlegget på, da har han ikke satt seg inn i saken.

Jeg synes det kom to fornuftige poenger ut av reportasjen: 1) man bør velge en elbilmodell som har hurtiglademulighet, og 2) det er pr. i dag mange ladestandarder noe som gjør lademulighetene ute på tur uoversiktlig for "hvermannsen".
#2231
Model S 2013 - 2022 / Sv: Superladere ved søppelmat
onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:04
Sitat fra: Andrewas på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:03
Sitat fra: frekri på onsdag 23. oktober 2013, klokken 00:47
Var innom Gol en dag hvor jeg måtte kikke på superladerene og oppdaget at det var ved av Jafs! Jeg har prøvd Jafs en gang for flere år siden i Oslo og husker at jeg bestemte meg for å ikke spise der igjen. Hvilke spisesteder ligger de andre superladerne ved?

Jeg greier ikke å finne kvalitetsmat langs norske veier, så jeg må si at jeg har god forståelse for plasseringen likevel. :)
Også Dombås er ved Jafs...

Da er matpakke et godt alternativ.
#2232
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 19:59
Sitat fra: valvolainen på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 19:52
Noen som vet hvor brede 19" originalfelgene er?

19" originalfelg er 8,5" bred, har 5*120 boltsirkel og ET 40 mm.
#2233
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance-sesongen over for denne gang...
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 07:35
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:46
Når det gjelder valg av vinterdekk så sto vel valget så vidt jeg husker mellom Nokian Hakka og Pirelli.  Noen nevnte Michelin over her - husker ikke om jeg fikk det valget.

Tesla tilbyr bare vinterhjulpakker med Nokian og Pirelli, men en del av de som kjøper vinterhjulene selv velger Michelin piggfritt.

Takk for at du deler dine erfaringer om lufttrykk og egenskaper på Nokian-dekkene!
#2234
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er 16A nok for deg?
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 07:24
Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 01:34
mener dere seriøst at dere med original kabelen kun kan lade 12km pr time?
da er jo rekevidden på S en ikke stort mere en hva en leaf kan greie om den lader like lenge.

Rekkevidden bestemmes jo mer av disponibel batterikapasitet og strømforbruk enn av ladehastighet?
Om man har tilgang til 13A både hjemme og på jobb, og bilen står parkert i arbeidstida på dagen (7,5 t) og mens man sover om natta (8+ t), vil man hvert døgn kunne fylle på ca. 250-300 km rekkevidde. For 95% av oss er dette mye mer enn vi i det daglige, samt at man med TMS vil ha en solid "rekkeviddebuffer" til de tilfellene hvor det blir mer kjøring enn normalt. For oss vil Teslaen dekke også helgeturbehovene og dermed være en fullverdig nr. 1-bil - til hverdagsbruk kunne vi klart oss greit med to stk Leaf.
#2235
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
mandag 21. oktober 2013, klokken 14:34
Jeg var i parkeringskjelleren på Lade arena i formiddag, og der sto en hvit TMS og lada med rød adapter. Jeg vet ikke om dette var norskspekka bil eller norsk adapter. Det hang en UMC til i samme kroken (med lås), også den med rød adapter, så det så ut som det er to TMS-er som har fast ladeplass der.
Noen som har peiling kan evt. stikke nedom og se.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA