Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fonberg

#2146
Model S 2013 - 2022 / Sv: Styre spotify fra bilen
tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:38
Gammel Android (HTC Desire fra 2011) viser ikke covergrafikk.
#2147
Model S 2013 - 2022 / Sv: SIM kort
tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:00
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 14. januar 2014, klokken 14:26
Det finnes jo en haug med abonnement med enten fri datatrafikk (med hastighetsbegrensning etter så og så lang tid) som man kan kjøre tvillingsim med som sikkert funker bra i bilen :) Men går ut ifra at vi har gratis abonnement i flere år framover!

Mener det ble sagt ved levering at abonnement gjelder i 7 år?
#2148
Model S 2013 - 2022 / Sv: Styre spotify fra bilen
tirsdag 14. januar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: Orcuz på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:59
Hvordan fungerer det med Android telefon da?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

BT og Android: du kan bytte låt, starte og stoppe avspilling fra bilen i den spillelista du befinner deg i på telefonen. Skal du bytte spilleliste må det gjøres fra telefonen. Covergrafikk kommer ikke opp i bilen.

BT og iDings: Samme som Android, men du får covergrafikk i tillegg.
#2149
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
mandag 13. januar 2014, klokken 09:17
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 09:06
Sitat fra: Cirion på mandag 13. januar 2014, klokken 08:50
Det kommer en fiks, og den burde ha kommet før, men det stopper da ingen å bruke bilen.

Ikke ? F.eks på fredagen så kjørte jeg ca 25 mil, hadde vel 8 mil range igjen når jeg kom hjem. Satte i UMCen, så at det blinket grønt, og gikk inn. Skulle til Sverige morgenen etter, en 16-17 mils tur. Hadde jeg ikke dobbeltsjekket litt senere, og sett at den ikke ladet, så ville jeg måttet kansellere turen dagen etterpå. Det stopper meg fra å bruke bilen.

Enda værre er de tilfellene når den faktisk stopper å lade etter å ha ladet en stund, si at den stopper etter man har lagt seg for natten, det har man ikke mulighet til å fange opp. Det siste jeg gjør før jeg legger meg er å sjekke at bilen lader, det samme når jeg står opp. Det er rett og slett håpløst og for dårlig.

Helt enig. Jeg har også hatt ladestopp etter noen timer begge nettene i helga - og det er ikke akeptabelt i det hele tatt. I går kveld begynte mystisk nok bilen å lade igjen, uten at jeg gjorde noe, og det var også like kaldt. Jeg kontaktet Tesla Trondheim mens den fortsatt nektet å lade, så de skal få se på den. Kan ikke ha denne uforutsigbarheten.

Spørsmål: kan man se i Visible Tesla om batterivarmer er aktiv under lading? Er det verdien på Battery current som sier noe om dette, eller er det annet?
#2150
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
søndag 12. januar 2014, klokken 18:13
Sitat fra: Lanber på søndag 12. januar 2014, klokken 17:45
Dere med ladeproblemer. Har dere bilen i range mode som kobler ut batterivarme?

Jeg slo av Range mode i går, men ladeproblematikken er den samme hos meg for det.
#2151
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
søndag 12. januar 2014, klokken 15:20
Ladeproblem i kulden her også, for andre dag på rad. Bruker org. UMC med schuko. Har siste softwareoppdatering.

Ca. -13, og bilen lader som den skal når jeg starter lading med varm bil. Men både i går og i dag detter etter hvert strømtrekk fra 13A til 1A. Virker som batteriet etter hvert blir for kaldt til å ta lading. Hvis jeg starter forvarming så øker strømtrekk til 13A, men strømtrekket detter ned igjen når forvarming avsluttes.

I natt ladet bilen ti timer på 13A før strømtrekket datt.
#2152
Har sett en sølvgrå TMS som går som taxi i Trondheim.
#2153
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterlading av Model S
lørdag 11. januar 2014, klokken 18:53
Da jeg skrudde av Range mode og forvarma litt fra appen så lada den med 13A trekk - men gikk ned til 1A igjen rimelig fort etterpå...

Etter en kjøretur med Range mode av i dag så lader den nå normal hastighet på Schuko Min konklusjon er å ha Range mode skrudd av når det er under -10.

Vil lading med kaldt batteri fungere bedre til kraftigere strøm man bruker?
#2154
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterlading av Model S
lørdag 11. januar 2014, klokken 13:58
Jeg har akkurat samme problem som deg i dag Teslafrank. Har ikke opplevd ladeproblemer før, men i lorres var trekket redusert til 1A, etter at jeg satte den på 5A trekk i går kveld. Har vel vært -15 i natt, og jeg har range mode på.

Har prøvd å resette UMC, samt starte lading på nytt, men bilen teller opp til 6A før den går ned til 1A igjen.

Regner med det er som Muffinman sier da, at batteriet er for kaldt. Skrur av Range mode og satser på at det hjelper.
#2155
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85 vs P85+ - noen (pussige) betraktninger
torsdag 09. januar 2014, klokken 13:08
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:49
SitatI know the early sigs have the soft sub-frame bushings which is why they require a new sub-frame when doing a P+ conversion. I do not know when the change was made but know my 4288 P85 had the improved sub-frame bushings (early Feb delivery) but did not have the new lower a-arm bushings. My wife's Sept delivery S85 had the new lower a-arm bushings. I thought it was just the coils that made the car feel sooooo much better than my original P85 but it was the combination of a-arms and coils. Apparently the new a-arms were used initially in the P+ then migrated to production wide.

A Tesla Service Center parts guy/gal can check the sub-frame part number for your ViN and tell you what you have (I think as they do parts by ViN).

I følge brukeren "lolachampcar" har S også de nye foringene fra minst september. Yay, 1/2 + ;)

Dette gir mening. Jeg synes også at min S85 med luft, produsert i oktober, har fastere fjæring bak enn P85-en jeg prøvde i mai.
#2156
Det er mange måter å vise gjenværende rekkevidde på i bilen, på appen og på Visible Tesla. Så vidt jeg har skjønt har "Estimated Range" i Visible Tesla tilsvart "Typical Range" i appen og i bilen.

I dag viser "Typical Range" i bil og på app plutselig det samme som "Ideal Range" i Visible Tesla. Er det bare jeg som roter?

Det hadde vært fint hvis noen kan gi (henvisning til) en oversikt over de ulike rekkeviddemålene og hva de baseres på!
#2157
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny software oppdatering
tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:33
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:28
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:24
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:02
Ser ut som om de jobber videre med UMC-feilfunksjonen- man reduserer ladehastighet med 25% når man måler høye spenningssvingninger og håper antakelig at ladingen fortsettes og avsluttes "ukomplisert".

Tror denne funksjonen vil ha fint lite å si for UMC problematikken (12V, restart av lading) som oppleves her til lands...
UMC blir antakelig ikke bedre -det er jeg enig i. 12V problematikken ligger imidlertid i bilen og kan godt hende bedres/ rettes med den nye FW.
Estimert tid: 3 timer - det er en større oppgradering

Estimert tid var 3 timer for *.30 også - men den oppdateringen tok under halvtimen i min bil.

Jeg er enig med de over her som mener at Tesla bør skjerpe sine "Release notes".
#2158
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:30
Sitat fra: Gusse på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:33
Hos meg står det at tms lader med 13km/t fra 16A Shuko. I tillegg står det + 5km/t. Kan noen forklare det?

Jepp, bilen lader med ca. 1tkm per A ladestrøm. Bruker du Teslas schuko-adapter får du kun 13A, noe som gir 13km/t.

Vil du lade med 16A (16km/t) fra schuko med UMC må du ha en adapter fra schuko til blå 32A hun samt bruke det blå adapteret på UMCen.

Supplerer: "+5km" betyr at du på det tidspunktet hadde økt rekkevidden med 5 km siden du startet ladingen.

PS: med "tkm" mener jkirkebo typical km, som tilsvarer antall kilometer du får kjørt ved et snittforbruk på 205 wh/km. Trur eg.
#2159
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mye koster Teslaen i strøm pr mil?
fredag 03. januar 2014, klokken 14:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2014, klokken 14:19
Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 13:38
I bunn og grunn tror jeg at et anslag på cirka 25 øre pr km, eller 2,50 pr mil er noe de aller fleste vil havne nært, eller under, gitt at de lader kun hjemme. Så snart man introduserer superladere eller andre offentlige og private gratisalternativer for lading blir jo den rene drivstoffskostnaden straks mye mindre.

Nettopp. Jeg kjørte rett under 10.000km i fjor og brukte 730kWh med strøm hjemme. Det blir ca. 5,5 øre pr. km :)

Litt OT, men: Jeg har nå kjørt 5000 km med Teslaen siden jeg fikk den 13. november. Jeg lader til daglig gratis på jobb, og på langturer har jeg brukt SC og lading på hoteller samt offentlig lading. Drivstoffkostnaden så langt er derfor kr. 0,-  8) Sammen med besparte bom- og fergeutgifter har jeg til nå spart ca. 10.000,- i driftsutgifter sammenlignet med om jeg hadde kjørt den gamle fossilbilen disse knappe to månedene  8) 8)
#2160
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla moments
tirsdag 24. desember 2013, klokken 19:19
Tesla moment julaften: når jeg ikke fant gaven til min kjære, og til slutt fant den i frunken
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA