Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sølve

#136
Gode nyheter for oss på Vestlandet i dag:

4 nye hurtigladere i Sogn og Fjordane, http://www.nrk.no/sognogfjordane/fire-nye-hurtigladestasjonar-1.11415729

Hordaland:  Svært gode nyheter.  Fullfinansierte hurtigladestasjoner:
Oppgradering av ladepunkta i Halhjem, Fjøsanger, Knarvik, Dale, Leirvik og Voss. Nye hurtigladepunkt skal byggjast på Straume, Romarheim og Odda. Under bygging er hurtigladepunkta i Norheimsund, Eidfjord, Etne og Rosendal.  Les mer på Hordaland fylkeskommune sin nettside http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Kan-koyre-elbil-over-heile-Hordaland/
#137
Kjøpte viskergummi til frontruta på Mitsubishi (Motorforum) i dag. Prisen var 172,- og det jo en ok pris.  Litt mer forvirrende var at det ikke fulgte med noen instruksjoner og byttet ser litt mer knotete ut enn å bytte hele viskerarmen inkl gummi.   Hva er det lurt å løsne først?
#138
BMW i3 / Sv: Takstativ evt hengerfeste
mandag 25. november 2013, klokken 15:02
Denne løsningen her http://www.electricbike.com/bmw/ kunne løst dine problemer. Nettsiden omtaler en prototyp, men jeg er usikker på om den er eller kommer i produksjon.  Mailer du BMW kan du kanskje kjøpe prototypen?
#139
BMW i3 / Sv: 2 barnester i baksete på i3?
torsdag 24. oktober 2013, klokken 21:11
Prøvesatt i3 i Berlin: God plass både foran og bak.  Tror ikke bakovervendte seter bak byr på mer problemer enn i en hvilken som helst annen bil i mellomklassen.  Kupeen er romsligere enn en vanlig småbil.  Så sant du ikke velger det aller største setet du finner eller er 2,15 lang så tror jeg det går fint.   (Dette er subjektivt inntrykk basert på øyemål, jeg har ikke målt)
#140
 :) Takk for gode tips og bilder.  Fant litt mer (flere bilder og linker) om skifte av kupefilter på denne nettsiden http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?p=13420
#141
Takk for supert tips!  To små ting
1) Hvor pleier du å kjøpe pollenfilter?  Har dette noen typebetegnelse?
2) Mulig jeg er litt treg, men det hadde vært helt supert om du kunne utdype tilkomsten til pollenfilteret noe mer.  Om du hadde et bilde eller to til av hvordan du kom til så hadde det vært strålende.
#142
De nye hurtigladerne som Hordaland fylkeskommune er involvert i vil alle være duo-ladere med både Chademo og Combo (nye tyske bilene etc).  Dette gjelder også høstens stasjon i Etne og den planlagte i Odda neste år.  Øvrige 7 ekstisterende hurtigladere (minus Nissan-forhandlerne sine) har fylkeskommuen sendt søknad til Transnova om midler til oppgradering til Combo+Chademo.

Jobber ikke med dette selv, men har en kollega i fylkeskommunen som jobber med dette.   Ellers flott at du pusher på Telemark fylkeskommune for å få de på banen.  De har vært sinker i arbeidet så langt.

#143
Elbilen i Samfunnet / Sv: CO2-regnskap
fredag 04. oktober 2013, klokken 09:55
Du må ta med i regnestykket at raffinering av 1 liter bensin krever ca 1,5 kWh strøm.  I tillegg kommer den litt vanskeligere beregningen av utslipp ved utvinning og distribusjon av oljen og ferdig bensin inkludert utslipp ved bygging av oljeinfrastrukturen (rigger, rørledninger, supertankere, tankbiler og bensinstasjoner).   I tillegg må du beregne energikostnaden av en tyngre og større forbrenningsmotor, eksosanlegg osv.   På den andre siden kommer for elbilene utslippskostnader ved produksjon av elbilbatteriet.  75 kg CO2/kWh batteripakke kan være et utgangspunkt.  http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF ... De fleste regnestykkene du har lest om i pressen har ikke beregnet noen positiv effekt av gjenvinning/gjenbruk av batteripakken.  Jeg vil tro denne gevinsten er betydelig og kan redusere CO2-belastningen pr kWh batteripakke mye.   Alt i alt et komplisert regnestykket og premissene du legger inn i form av CO2 pr kWh strøm, størrelse på batteripakken og hva du skal beregne for å bringe en liter bensin fram til pumpe vil ha stor betydning for resultatet.
#144
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Rekkevidde i-MiEV
mandag 23. september 2013, klokken 20:51
Bergen - Voss med trilling er normalt kurant i sommerhalvåret uten annen varme enn evnt setevarme.  Om det er så kaldt at du må varme opp bilen med varmeapperatet ville jeg lagt inn en liten ladepause på Dale.  Jeg kjørte Nestun - Voss i sommer og hadde da 40 km igjen på antatt kjørelengde da jeg kom til Voss (2 passasjerer) og med C-Zero.
#145
Elbiler i media / Sv: Energy Innovation by Statoil
onsdag 07. august 2013, klokken 11:26
I tillegg til mijøkostnad ved raffinering av det fossile drivstoffet (krever ca 1,5 kWh pr liter bensin) bør du be han  plusse på miljøkostnader (CO2, radioaktivt avfall, energiforbruk, forurensning, klimakostnad) av utvinning og distribusjon av det fossile brennstoffet). Du kan også nevne at Elbil-foreningen har kjøpt opprinnelsegaranti-sertifikater for elbilene om han påstår at norske elbiler går på europeisk kullkraft.  Denn siden er du vel kjent med http://elbil.no/elbilfakta/miljo/837-er-elbiler-egentlig-miljovennlige
#146
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Bergen-Oslo i Nissan Leaf?
mandag 11. februar 2013, klokken 21:20
Hurtigladeren som Hordaland fylkeskommune planlegger i Eidfjord fikk av en eller annen underlig årsak ikke støtte da Transnova tildelte støtte nå sist fredag. Dessverre, da denne hadde vært veldig nyttig for øst-vest sambandet.  Fylkeskommunen vil søke på nytt om Eidfjord (og Odda) i neste tildelingsrunde og jobber videre med saken, men ingen hurtiglader vil være klar i Eidfjord til turen du planlegger.
#147
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Klokke ?
lørdag 26. januar 2013, klokken 19:01
Noen som har funnet noen egna klokke/temperaturmålerløsning som kan anbefales?  Hadde vært veldig kjekt å få dette i bilen.  Send gjerne med lenke for produktet.
#148
Som kjent har I-miev 2012 og 2013 mulighet til å forvarme samtidig som bilen står til lading.  Denne muligheten har ikke de andre tvillingene.  Mitt spørsmål er:  Er det noen av dere som vet eller aner om denne egenskapen er knytta til dataprogrammene til bilen eller om det er noe fysisk som skiller I-miev 2012/13 fra de øvrige tvillingmodellene?  Hadde det vært mulig med rette software å få denne egenskapen også på de andre trillingmodellene i prinsippet om Mitsubishi hadde villet det og tillatt verkstedene å gjøre det?   Citroen min har innebygget  gsm-kort i nød-oppropsfunksjonen.  Med rette software hadde det teknisk kanskje vært mulig å ringe opp bilen for å sette i gang forvarmingen om dette hadde vært tillatt å gjøre sammen med lading.   Hva tror dere?
Tror dere øvrige trillingmodeller i prinsippet og med godvilje kunne vært oppgradert til å forvarme?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA