Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1516
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
fredag 24. januar 2014, klokken 12:05
BB:

Hvis jeg har rett i at varmetapet er 150watt mindre etter isoleringen av takluken  vil gevinsten i denne testen bli 1,875 wh/km ved en forskjell på 40 grader ute/inne.

Altså knapt målbart (noen vindpust har sikkert større utslag).
#1517
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
fredag 24. januar 2014, klokken 11:29
En skillevegg rett bak fremsetene vil nok ha større gevinst. (Hadde sikkert blitt vakkert)
#1518
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
fredag 24. januar 2014, klokken 11:22
Det finnes formler for å regne ut hvor mye energi du sparer på dekke til takluken. Et enkelt glass har en u-verdi på ca 5,0 ved 3,5 m/s vind. Det vil si at hvis takluken er 1 m2 og forskjellen mellom ute og innetemperatur er 40 grader blir varmetapet i takluken  på 200 watt (1m2x40x5).

Jeg er ikke sikker på hvordan u-verdien beregnes ved høyere vindhastighet (kan sikkert googles) men kan tippe at du under kjøring får en økning i u-verdien på kanskje 50%. Det vil si at du får et varmetap på 300 watt.
Jeg tipper dette skummet kanskje kan halvere varmetapet slik at du får 150 watt gevinst.
#1519
Lading av Tesla / Sv: Supercharger-nettverk Europa 2014
onsdag 22. januar 2014, klokken 08:38
Hvis du kjører 6 timer pr døgn på 57 mil(to etapper), har du til sammen 18 timer igjen å lade på.
Hvis vi regner med 2 kwh pr mil betyr det ca 15,4 timer med lading på 7,4.

I praksis så blir det selvsagt noe helt annet siden det allerede er endel Superladere. Jeg ville forsøkt å finne passende plasser for å lade der superladerene ikke dekker, der det er passende å overnatte. Jeg hadde ivertfall selv satset på å kjørt.

Vi vurderer selv å kjøre ned til Altea i Spania, men det blir nok ikke før 1 1/2 år da vi satser på å ikke bruke så mye mer enn 30 timer totalt fra Stavanger.(Jeg er kanskje en optimist :) )
#1520
Lading av Tesla / Sv: Supercharger-nettverk Europa 2014
onsdag 22. januar 2014, klokken 00:15
Sitat fra: Harlex på tirsdag 21. januar 2014, klokken 23:57
Jeg leste et sted her på forumet at noen i Tesla hadde sagt at de prøver å få til Bergen - Nice til kommende sommer... Det vil jeg gjerne høre mer om... Sitter å vurderer nå om jeg skal kjøre eller ta fly.... Beslutningen blir tatt ganske snart. Det må/ bør komme flere SC nedover til sommeren. Å basere seg på 20 kW punkt vil bli for tregt... Ser for meg 4 dagers reise hver vei....
Hvis du har hele 4 dager på turen vil vel det si bare 57 mil pr dag? Du hadde jo klart deg kun med å lade på 7,4kw dersom dette var tilgjengelig.
#1521
Model S 2013 - 2022 / Hvordan behandle bremsene?
tirsdag 21. januar 2014, klokken 19:57
Er det nødvendig å foreta en ekstra oppbremsing før bilen parkeres i garasjen når det er snø/regn/salt. Eller ser det ut som om kvaliteten på bremsene så gode at dette blir unødvendig. Har ikke sett noe rust på mine skiver enda, men det ser ut til at andre bilmerker sliter:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/kan-virke-som-noen-nybiler-ikke-taaler-norsk-vinter-4178765.html
#1522
TLC / Sv: Dieselvarmer, noen erfaringer?
tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:28
Hva med å fylle baksetene/bagasjerommet med hoppeballer e.l.
I arbeidsbilen min (Peugeot Partner, bensin) er det en skillevegg rett bak setene av gjenomsiktig plast fra tak til gulv og lasterommet får omtrent ingen varme, mens det blir svært fort varmt i fremsetene.
En lignende løsning hadde vel redusert behove for varme betraktelig i Leafen.
#1523
ca 0,14 km/t (typical).
#1524
Model S 2013 - 2022 / Sv: Strømpriser
fredag 17. januar 2014, klokken 11:29
Har Kvitfjell World Cup Social Spot. Spotpris uten påslag eller annet tillegg i prisen.
Har 2 strømmålere på et abonement i huset, så vi betaler 1800/2=900 i året i faste utgifter.

Ca 68 øre pr kwh for tiden.

I de andre vintrene der spotprisen har skutt i været, har vi gått over til variabel kraftpris for noen mnd. Regnet ut at vi sparte ca 16øre/kwh totalt, året sett under ett på å gjøre det.
#1525
Model S 2013 - 2022 / Sv: Heated wipers
mandag 13. januar 2014, klokken 23:19
Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 22:52
Snodig, dette har jeg ikke merket på noen av mine biler gjennom 24 år...
Du får sende inn den magiske væsken i bilen din til de som har utført denne testen:  http://www.nrk.no/livsstil/test-av-spylevaesker-1.9409321
Sitat: "Samtlige væsker i testen vil i varierende grad legge igjen en isfilm på ruta di før motoren er varm og får varmet opp frontruta, fra rundt fem minusgrader og nedover."
#1526
Model S 2013 - 2022 / Sv: Heated wipers
mandag 13. januar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 21:52
Sitat fra: Jejl på mandag 13. januar 2014, klokken 21:30
Hvis de oppvarmede spyledysene fører til at spylervesken blir litt varmere, så har de absolutt noe for seg. Hvis spylervesken er kaldere enn ca -5 dannes det en isfilm på ruten (samme hvor mange minusgrader sylervesken er beregnet for)hvis frontruta også er under -5 grader.

Hvis spylervesken derimot er varmere, kan spylerveske brukes ved noe kaldere temperatur uten at det blir isfilm på ruta.
Artig teori. Har aldri noensinne hatt problemer med at spylevæsken lager is på ruta, men vi bruker kanskje forskjellig spylervæske?

Jeg regner med spylevæsken i bilen min holdt minst tosifret antall minusgrader etter en helg ned mot 23-24 minus, og jeg brukte den helt problemfritt i -12. Toppet til og med opp en liten slant som lå i bunn av bagasjerommet før jeg dro for å få plass til reisesenga. Den var ganske tyktflytende, og den toppet jeg opp spylevæsketanken med :)

Jeg lurer også på hvor mye effekt oppvarmede dyser har i praksis når væsken holder kanskje -15, og den spyles på ruten i 100km/t. Må vel kjøles ganske kraftig før den treffer ruten, og ikke minst når den smøres utover ruten.
Det er ikke en teori. Sett deg inn i en kald bil som har stått utdendørs i kaldere enn -5 og trykk på spylerknappen. Hva skjer? Jo det dannes en isfilm på hele ruta. En test av forskjellige spylervesker for noen år siden viste at ingen av de forskjellige spylerveskene på markedet klarte å unngå denne isen hvis det var noe særlig kaldere enn -5 dersom frontruta var like kald.
#1527
Model S 2013 - 2022 / Sv: Heated wipers
mandag 13. januar 2014, klokken 21:30
Hvis de oppvarmede spyledysene fører til at spylervesken blir litt varmere, så har de absolutt noe for seg. Hvis spylervesken er kaldere enn ca -5 dannes det en isfilm på ruten (samme hvor mange minusgrader sylervesken er beregnet for)hvis frontruta også er under -5 grader.

Hvis spylervesken derimot er varmere, kan spylerveske brukes ved noe kaldere temperatur uten at det blir isfilm på ruta.
#1528
Sitat fra: p10 på fredag 10. januar 2014, klokken 20:36


1. Osram Nightbreaker Pluss


Alternativ 1 er det billigste og krever minst arbeid. Har lest at Nightbreaker-pærene gir mer og hvitere lys. H4- utgaven av disse pærene vinner også de fleste testene jeg har kommet over. Ulempen kan være høy pris (til lyspære å være) kombinert med kort levetid. Noen som har erfaringer?



http://www.powerbulbs.com/

Ser de har januarsalg her, og Osram-pærene kan fås til under 200kr inkl. frakt. (Vet ikke hva de koster i butikken i Norge)
#1529
Vi har også nettopp vært litt over to uker på ferie.
Parkbremsen fungerte utmerket som den pleier. (Kan det ha å gjøre med at bilen omtrent ikke har kjørt på saltede veier?)
Batteriet mistet 49 km.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA