Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1486
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdifall/Annenhåndsverdi.
mandag 03. mars 2014, klokken 10:00
For en vanlig forbruker i Norge vil under 70% restverdi gå på garantien. (Det har jeg fått bekreftet av selger hos Tesla).
For en taxikjører eller budbil el. lignende, kan det kanskje være lavere.
#1487
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdifall/Annenhåndsverdi.
mandag 03. mars 2014, klokken 09:27
Er rimelig trygg på minst 80% restverdi på batteriet etter 8 år.
Skulle det skje at vi etter mange år trenger lengre rekkevidde, vil jeg tippe at metall/luft batteriet til Tesla kan ettermonteres i frunken slik at vi kan få ca 25 mil ekstra rekkevidde.
Det kommer sikkert også flere forskjellige 3. parts oppvarmingsløsninger med f.eks diesel etterhvert. Da kan vi få nesten samme rekkevidde på vinteren.
Selv trenger jeg neppe mer enn 50% av rekkevidden jeg har i dag, så det blir nok lenge til at jeg trenger å gjøre noe.
#1488
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
lørdag 01. mars 2014, klokken 22:43
Har i dag kjørt 85 km med bykjøring med 3-5 stk i bilen. Totalt ca 13-14 forskjellige kjøreturer med stopp/start og alle ute av bilen over ca 4 timer. Sikkert kjørt over minst 150 fartshumper, og det var endel høydeforskjeller og veldig mye endring i farten fra 30-90 soner.
Endte opp med 190 wh/km siden sist lading.
Hadde det vært regn og vind tipper jeg forbruket på samme kjøreruten hadde blitt rundt 280wh/km.
Det var unødvendig å ha på varme i bilen i dag, for sola varmte såpass at det var ca 20 grader i bilen uten å ha på varmen.
Det som var litt morsomt å se var at forbruket over noen litt legre strekninger med 40-60 soner lå på bare 106-150wh/km de siste 10 km.
Føler meg rimelig trygg på at jeg kan komme rundt 500km på en lading nå når våren er kommet, bare farten ikke er for høy, og det ikke regner.
#1489
Sitat fra: janstok på lørdag 01. mars 2014, klokken 16:29
Hvilken sykkel har du, eller hvilket motorsett har du?
Jeg har sikkert forklart meg for dårlig, men det jeg ønsker meg er et motorsett eller byggesett for en vanlig sykkel.
Slik at den blir en elsykkel.
Jeg trenger ikke mer enn 3-5km rekkevidde og tenkte derfor at det ble unødvendig å kjøpe et nytt dyrt batteri i tillgg til en elmotor.
Tenkte kanskje at det fantes en motor som kan drive selve dekket direkte på gummien. Det må ihvertfall være utrolig enkelt å lage og montere.
#1490
Jeg har ikke noe annet enn et 12V batteri. Det fungerer utmerket til å drive el-påhengsen til båten vår, så synes det er litt rart hvis det ikke kan brukes på en sykkel også.
#1491
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dekktrykk på 50 psi
torsdag 27. februar 2014, klokken 21:24
Jeg har de siste 83000km kjørt med 45 psi istedenfor annbefalt 36 psi på arbeidsbilen. Bakdekkene har holdt alle disse kilometerne og er gjevnt slitt på hele dekkbredden (har ca 3mm igjen).
#1492
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dekktrykk på 50 psi
torsdag 27. februar 2014, klokken 20:57
Sitat fra: Mhal på torsdag 27. februar 2014, klokken 20:46
Fordel: Lengre rekevidde

Bakdel: Dårligere komfort og mer slitasje


Når det gjelder slitasje så går det vel begge veier. Dekk og batteri slites mindre, mens fjæringer og flere av delene som er i kontakt med hjulene slites fortere. 
#1493
Noen som vet om det finnes et enkelt kit som gjør det mulig å bruke et vanlig bilbatteri til å drive en sykkel?
#1494
Model S 2013 - 2022 / Sv: Optimal fart mellom superladere
tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:08
I 210km/t skal vel batteriet holde i ca 18 mil, hvis det er fulladet. Hvis du bruker ca 80% av batterikapasiteten vil rundt 150-160 km/t være ideell fart. (Regnet ikke så veldig nøye på det)
#1495
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reduksjon i batterikapasitet?
tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:10
Jeg leste for en stund tilbake at batteriene i Tesla model s var testet for 5250 ladesykluser og da hadde 82% restverdi.(Gidder ikke å google selv....)
#1496
Bortsett fra en litt dårlig gummi på vindusviskeren (som ble skiftet av Tesla samtidig som vinterhjulene ble satt på) og at vi måtte trykke på resettknappene en gang etter en programoppdatering så har bilen fungert perfekt og uten andre feil.
Har hatt den siden september og kjørt ca 5000km.
#1497
Model S 2013 - 2022 / Sv: Baksetet model s
søndag 23. februar 2014, klokken 22:38
Hva er grunnen til at det er minimum 15kg og minimum 3 år for bakerste seterad? Er ungen over 15 kg så spiller det vel ingen rolle om han er 2år?
#1498
Kan vi bruke kompenasjonen på 2500,- vi fikk for for sent adapter på å oppgradere til 8 års serviceavtale?
#1499
Lading av Tesla / Sv: 400V til garasjen.
søndag 23. februar 2014, klokken 21:29
Hvis en kun har  63A på hovedsikringen, vil det da være så smart å montere opp en 16A400v kurs? En kan vel ikke bruke alle de 11 kilowattene uten om på sommeren?

Vi har 32A230v, og for første gang siden vi fikk huset for 14 år siden så gikk hovedsikringen for halvannen uke siden. Hvis oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, vvbereder ,  stekeovn og to-tre kokeplater står på samtidig sammen med oppvarming av huset, så blir det vel neppe så mye igjen til elbilen. Vi har derfor skrudd styrken på ladingen litt ned foreløpig. Kommer sikkert til å skru den opp igjen når været blir varmere.
Vurderer også å sette på en timer på vv-berederen slik at den kun varmer en tid av døgnet som vi vanligvis ikke lader.
#1500
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første store utfartdag med superladerkø?
torsdag 13. februar 2014, klokken 22:04
Alternativet "Nei" mangler. Du kan skrive 1000 ting etter nei, men det er ikke nødvendig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA