Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1471
Humor og kanari / Sv: Adaptiv cruisekontroll: GRATIS ettermontering
tirsdag 01. april 2014, klokken 20:53
Var det i dag 1. april du hørte det?
#1472
Har latt merke til at når alt står på auto, og sola skinner så slår ac seg på for å holde innstilt temperatur selv om det er ganske kaldt ute.
I ettermiddag var det ikke mer enn 10 grader ute og ac var på for å kjøle til 20 grader inne i bilen. Når jeg skrudde av ac så steg viftehastigheten fra 3 til 6. For å spare strøm vil det vel være smart å skru av ac (eller trekker den økte viftehastigheten mer strøm?)
Det hadde av og til vært nyttig å sett helt nøyaktig hva bilen bruker av strøm på de forskjellige tingene uten om det som går til fremdriften.
#1473
Har kjørt ca en mnd på sommerdekkene nå, og vi synes egentlig ikke det var noe forskjell av betydning på støyen sammenlignet Pirellidekkene. Forbruket på bykjøring har ligget på 170-180 i snitt de siste dagene. Tviler på at forbruket hadde vært noe særlig lavere med vinterdekkene.Har ca 49 psi trykk i dekkene.
#1474
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterforvarming av batteri
onsdag 19. mars 2014, klokken 21:50
Utetemperaturen har vel veldig mye å si. Vi bor i Stavanger, og på vår bil har det nesten aldri vært under 30 kw regen. Minste jeg har sett, tror jeg var ca 10kw etter at bilen hadde stått utendørs i 2 døgn uten lading på hytta den kaldeste helgen i vinter.
Hvis jeg har ladet batteriet før kjøring pleier det å være full regen fra start. Hvis ikke pleier det å være ca 30kw.
Forvarming har jeg bare prøvd et par ganger, men synes egentlig ikke det er så mye vits. Etter å ha festet ungene i setene, er det nesten t-skjortetemperatur i bilen likevel.
#1475
Model S 2013 - 2022 / Sv: Feilfrie biler!
mandag 17. mars 2014, klokken 21:45
6200 km her, og ingen feil bortsett fra at vi måtte trykke på resetknappene en gang etter en sw oppdatering, og en gummi på vindusviskeren som ble skiftet  samtidig som vi skiftet til vinterdekk pga at den ikke var helt rett.
#1476
Kan du ikke bare sjekke værmeldingen?
Tror ikke det er noen stor sjanse for at det kommer snø som legger seg på bakken. Frost på morgenen er det vel litt større sjanse for, men de salter jo veiene.
#1477
Hvis et taxiselskap kjøpte 2-300 Teslaer kunne det kanskje vært nok til at en battery swap stasjon kunne blitt lønnsom. Da kunne bilene gått hele døgnet.
#1478
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 07. mars 2014, klokken 11:02
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Foleson på fredag 07. mars 2014, klokken 10:16
Med 2 x tidligere Shell-sjefer som skriver en kommentar, hvor mange dårlige regnestykker og ulogiske slutninger kan du forvente? En hel del.

Når det er sagt så er jeg enig i at moms på elsykler er tull

For ikke å snakke om vanlige sykler (enda mere miljøvennlig). Og hva med joggesko, Segway, sparkstøtting, sparkesykkel osv? Kan dra den der ganske langt, selv om jeg som ihuga syklist skulle ønske det var sånn...
Det var en som regnet på miljøvennligheten til sykkel vs elsykkel. Han fant faktisk ut at elsykkel var mest miljøvennlig (litt avhengig av hva syklisten spiser).
#1479
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Skiftet til sommerdekk?
torsdag 06. mars 2014, klokken 09:39
Har skiftet til sommerdekk.
Å ha på vinterdekkene denne vintersesongen i Stavanger var egentlig en vits. Totalt kjørte vi en tur på 11 km på snøføre med vinterdekkene. Dagen etter var alt snøen regnet vekk. Det hadde sikkert gått fortere å gå disse 11 km enn tiden det tok å måke oppkjørselen vår, og kjøre 2 ganger til Tesla for å skifte dekk.
#1480
Kjøpe elbil? / Tesla model E privatbil vs bensin firmabil
onsdag 05. mars 2014, klokken 22:51
Hva vil være mest lønnsomt på lang sikt, både med tanke på økonomi i firma (familiebedrift) og privat? Har i dag bensin firmabil som kjøres ca 9000 km pr år kun i jobbsammenheng.
Bilen er ca 10 år gammel, og de siste gangene den har vært på besøk hos verksted har det ikke akkurat vært billig.
Jeg vil tippe at bilen koster firmaet minst 30.000,- pr år i driftsutgifter, (dekk, service, årsavgift, bensin, bompenger, eu-kontroll, forsikring osv). I tillegg kommer verditapet på bilen, som selvsagt blir bli mindre og mindre år for år, men driftsutgiftene blir bare høyere og høyere.

Hvis en Tesla model E koster rundt 250.000kr når den kommer, tenker jeg at det kanskje kan bli en lønnsom innvestering å kjøpe denne privat og skrive km-godtgjørelse.
Det er neppe noen andre elbiler som er aktuelle, da jeg av og til trenger opp mot 15-20 mil rekkevidde på en dag om vinteren.
Hva tenker dere?
#1481
Kjøretips / Sv: Hvordan få lengst mulig rekkevidde
tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:40
Sitat fra: tstens på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:21
Hei har tenkt litt rundt dette m cruisecontrol.
Hva med en watt basert cruisecontrol ?. Man setter feks maks 200w i forbruk og setter i tilegg maksfart og minimum fart . Bilen vil da holde et maks forbruk på 200w intill man evt mister fart til minimumsfart (oppover) gir på så man holder . Og motsatt når man når maksfart i utover bakke, og dermed slår av på gassen og evt går i regen . Vil antagelig bli noe jojo kjøring , men en mulighet hvis man er relativt alene på veien . Man får ihvertfall hjelp m kontroll på forbruket . Vet ikke om noe sånt kan være mulig men hadde vært interresant .
Terje
Jeg tror Volvo har noe lignende allerede i noen av sine trailere. Du kan stille inn cc til f.eks maks 5 km/t over fartsgrensen og 10 km/t under. Den tar da hensyn til høyden i trenget, svinger og beregner en fornuftig fart. Drivstoffbesparelsen var 5-30%.
#1482
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdifall/Annenhåndsverdi.
tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:15
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:44
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:29
Eller tenker du på drain ved belastning av batteriet? Bruken av batteriet innebærer at man må ha et batteriovervåkningssystem som gir info om ladestatus. Batteriet har begrenset verdi som kilde til varme etc, men til tv/lys/stereo etc. bør det fungere bra.

Det bør fungere fint til ting som stekeovn og mikroovn også. Samt lading av en slik MTT-136 som jeg ønsker meg ;)
Det kan sikkert brukes til oppvaskmaskin, vaskemaskin og kjøleskap også. Men en vindmølle på rundt en kw bør kanskje brukes i tillegg til solceller.
#1483
Hjul, dekk og felg. / Sjekk bakdekket ditt El31234
tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:00
Kjørte bak EL31234 på madlaveien/løkkeveien i Stavanger for en time siden, og det venstre bakdekket ditt vinglet frem og tilbake flere cm. Det kunne se ut til at det ikke er skrudd skikkelig fast, og holder på å falle av.
#1484
Model S 2013 - 2022 / Sv: Småbarn i Tesla Model S
tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:13
Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:45
Er usikker på om vi skal bestille Model S med 2 ekstraseter i bagasjerommet, og trenger innspill.

Har 3 barn på 5, 3 og 0. Men tror det blir trangt og knotete å bruke 3 barneseter i baksetet i hverdagen. Det vil være enklere å lempe de to største inn og ut av ekstrasetene i bagasjerommet. På langtur må man få inn 3 seter i baksetet, slik at man får bagasje i bagasjerommet. Så uansett må vi få inn 3 barneseter i baksetet.

Men når man folder ned ekstrasetene mister man oppbevaringsrommet under bagasjerommet, og med 3 små ønsker jeg mest mulig bagasjeplass... Små barn tar mye plass!

Er det noen som har fått inn 3 barneseter i baksetet, i såfall hvilke stoler?

En annen mulighet er å feste det minste setet i forsetet, antar det går an å deaktivere airbagen på passasjersiden?

Det ser ut som at man kan demontere ekstrasetene i bagasjerommet, er det noen som har forsøkt å gjøre dette?
Bestill bilen med 2 ekstraseter.
Vi har mange ganger kjørt med både 6 og 7 personer i bilen, og bagasjeplassen er likevel mer enn god nok.
Er dere 5 i bilen på langtur, kan dere f.eks bare bruke det ene ekstrasetet bak og fylle ett av baksetene med bagasje.
#1485
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdifall/Annenhåndsverdi.
tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:43
Hvis batteriet en gang i tiden skal byttes ut fordi det har halvert kapasiteten, tror jeg vi kan få godt betalt for det av hytteeiere uten innlagt strøm. Et fritidsbatteri på 40kwh er ikke akkurat billig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA