Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1456
Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. april 2014, klokken 08:03
Og jeg på 2,5 - 3 år. Heldigvis finnes det reklamasjonsrett.
Etter det jeg har forstått så er ikke reklamasjonsretten på 5 år noen absolutt grense. Hvis du kjører betydelig mer enn det som er vanlig, så bortfaller sannsynligvis reklamasjonsretten etter hvert. Kommer du noe særlig over 120.000km så tror jeg ikke du kan regne med å få noe på reklamasjon. Da må det isåfall være snakk om deler som er ment til å vare i minimum 5 år og som ikke blir påvirket av kjørelengden.
#1457
Model S 2013 - 2022 / Sv: rated range ved maks lading
lørdag 19. april 2014, klokken 15:46
Min er kjørt 7800km og jeg får 505km ved 100%.
Har aldri hatt under 20%  igjen på batteriet, og har foreløpig ikke ladet på sc.
#1458
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:51
Er det noe poeng i å bruke Low i det hele tatt? Har det noen merkbar effekt egentlig?
Den vil jo bli mer stabil på veien, særlig ved sterk vind.
Også vil den bruke litt mindre strøm (et par % kanskje?).
#1459
Sitat fra: hhartes på søndag 13. april 2014, klokken 08:52
Kjørte i går 338 km på 52,7 kMh / 156 Wh/km med fullastet bil (cirka 350 kg m/fører). Hvis det er 81 kWh tilgjengelig på batteriet, så tilsvarer dette en rekkevidde på 520 km. Kjørte for det meste i 80 km/t på spanske motorveier og ble forbikjørt av alt og alle, men hadde ingen andre valg. Temmelig dårlig ladeinfrastruktur her, så når 5 timer lading forsvinner pga en røket sikring da blir det sånn.

Om turen: 19-26 grader, AC på 20% av turen, start/stopp ved 0 moh, en del stigninger - maks 500 m, nøytral i nedoverbakker og inn mot kryss, 21" hjul / 45 PSI.

Er nok vanskeligere å få dette til i Norge.
Har du kjørt helt ned til Spania? Planlegger å kjøre ned selv, men venter til superladerne på strekningen er ferdige.
Hvis du gidder, vil jeg gjerne høre mer om dine erfaringer med å kjøre så langt .(Kjøretid og lademuligheter o.l.)
#1460
BMW i3 / Sv: Lade i3 med et eksternt mobilt agregat
søndag 13. april 2014, klokken 10:06
Jeg la inn 25 kg ekstra i jurassictest på strekningen Stavanger-Lyngdal og fikk oppgitt 3km kortere rekkevidde. Ingen erfaring i praksis.
#1461
BMW i3 / Sv: Lade i3 med et eksternt mobilt agregat
søndag 13. april 2014, klokken 08:26
Hvis strømaggregatet veier 25 kg inkl. bensin vil den ekstra vekten redusere rekkevidden på bilen med ca 3 km.
Hvis du skal lade på strømaggregat må du vente ca en time for å få strøm til 10 km. 

Skal du kjøre langt er det bedre å heller vurdere om du kan gjøre noe for å redusere forbruket, og heller se deg ut på forhånd en plass som du kan lade til nøds på veien.
Kjører du i 60 km/t i stedet for 80 så kommer du ca 20% lengre.
Hvis du har et forbruk på 1500w på varme og musikk o.l. så får du ca 20km kortere rekkevidde.
Hvis du har 10% ekstra luft i dekkene kommer du også betydelig lengre. Hvis du ser at rekkevidden er knapp, så stopp ved en bakketopp og vent til et (tungt lastet) vogntog kjører forbi, og legg deg bak denne for å redusere luftmotstanden.
#1462
Model S 2013 - 2022 / Sv: FW 5.9
lørdag 12. april 2014, klokken 20:06
Jeg parkerte inntill en vegg i dag og la merke til at lysene ganske raskt (10s?) skrudde av kjørelysene og slo på parklysene etter at jeg satte bilen i P. Dette er vel også en endring da det vel tok flere minutter tidligere?
#1463
Lading av Tesla / Bør batteriene lades til 100% av og til?
lørdag 12. april 2014, klokken 08:24
Har hatt bilen i 7 mnd nå og har ladet kun en gang til 100% for moro skyld. Ellers til maks 80-90%. Har aldri hatt under 20% restkapasitet, så vi trenger egentlig aldri lade til 100%, men er det bra for batteriet?
#1464
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S videoer
onsdag 09. april 2014, klokken 22:10
Sitat fra: Leif1 på onsdag 09. april 2014, klokken 21:56
Kan ikke ha hatt øynene åpne i nevneverdig grad de siste par tiårene...

http://www.autofil.no/919543/paul-rosenquist-elbil-er-det-reneste-tov

Han kan ikke være helt frisk.
#1465
Model S 2013 - 2022 / Sv: Utgifter på Tesla
onsdag 09. april 2014, klokken 21:54
Jeg regner med minst 15 års levetid på bilen(inkl batteripakken), og jeg kommer sannsynligvis til å ha bilen til det er kun vrakpantverdien er igjen.

Renteutgiftene for mitt lån er for tiden på ca 0,05% (etter inflasjon og skattefradrag).

Nå de første par årene kommer vi til å kjøre 16-20.000km i året, men det kommer etterhvert til å øke til 25-30.000km.
Vil tippe at bilen har gått 400.000km når den er 15 år.

Hvis jeg skal sammeligne med en bensinbil som bruker 0,8 liter pr mil og 15 kr/liter vil den bruke 480.000 kr i bensin på disse kilometerne.
Da stopper mitt regnestykke for jeg gidder ikke å regne på sparte penger på bompenger, parkering fergeutgifter osv.
Bilen blir lønnsom sammenlignet med fossile altarnativer nesten uannsett hvor pessimistiske Xer og Yer jeg setter inn i regnestykket.
#1466
Her er en serie med videoer hovedsaklig laget for fartsglade, fyllekjørere og trøtte sjåfører: http://www.youtube.com/watch?v=TfhR5w5uYWs&list=PLDAA7FF8481AA8362
http://www.youtube.com/watch?v=FqvLcVBOhP4&list=PLDAA7FF8481AA8362
Videoene er laget og vist på tv i delstaten Victoria i Australia i 1989. Antall trafikkdrepte gikk ned med nesten 30% et år etter at de begynte å vise filmene. (Av en eller annen grunn kommer det bare opp en og en video når jeg satt inn linkene. Det skal være ca 15 stk. i samme serie)
#1467
Leaf 2010-2017 / Sv: Tesla på CHAdeMO lader ok eller ikke?
søndag 06. april 2014, klokken 20:42
Tror ikke at det blir så veldig aktuelt for de fleste Teslaene å lade på CHAdeMO. Hurtigladerne til Tesla er jo gratis og de vil etterhvert dekke de mest traffikerte veistrekningene.
Eneste tilfelle jeg kan se for meg at jeg trenger å lade på CHAdeMO er på langtur i Europa, ned til Spania. Der kan det bli aktuelt å lade kanskje en halv time-time på CHAdeMO for å komme frem til målet som ligger rundt 50 mil fra nærmeste Tesla-superlader.
#1468
Det finnes for tiden 3643 CHAdeMO ladestasjoner i verden.
La oss si at adapteret koster 5.000kr pr stk. Det vil bli 18.215.000kr for 3643 adaptere. I årene fremover er det ventet at salget av Teslaer vil bli flere hundretusen i året når model E etterhvert kommer.
Om 4-5 år er det kanskje over en million Teslaer.  Hvis f.eks 5% av disse teslakjørerne ønsker å ha mulighet til å lade på CHAdeMO vil det si at 50.000 kan enten kjøpe et adapter hver til 5000 kr. Noe som totalt vil koste 250.000.000kr. Eller de kan de betale Tesla (eller et annet selskap som ønsker å investere i 3643 adaptere) 364kr for å få tilgang til å lade på CHAdeMO og selskapet vil da gå i 0.Hvis ytterligere 50.000 ønsker tilgang og betaler 364kr for det, vil Tesla (eller et annet selskap) da gå med 18.215.000kr i overskudd.  Dermed trenger ingen å drasse rundt på dette adapteret. 
Hva tenker dere om denne ideen?
#1469
Lading av Tesla / Sv: Unormalt høyt strømforbruk ved lading
onsdag 02. april 2014, klokken 18:12
Vi har ca 5 % lavere strømforbruk denne vinteren sammenlignet med i fjor, selv om Teslaen har kjørt ca 6500km.

Vi har 3 stk luft/luft varmepumper i huset, og de har nok likt seg veldig godt i vinden og plussgradene som har vært nesten i hele vinter. I fjor vinter brukte vi litt ved i tillegg, det har ikke vært nødvendig denne vinteren.
#1470
Humor og kanari / Sv: Adaptiv cruisekontroll: GRATIS ettermontering
tirsdag 01. april 2014, klokken 20:53
Var det i dag 1. april du hørte det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA