Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jejl

Sider: 1 ... 96 97 [98] 99
1457
Model S / Sv: Diverse artikler som omhandler Tesla (ikke tester)
« på: Fredag 31. Mai 2013, klokken 08:33 »
Morsom artikkel i det nyeste Illustrert Vitenskap som handler om historien til elbilen.

Model S omtales som "kongen blant elbilene". Ellers var det endel utgått info om bilen.

På slutten av 1800-tallet var elbilen mer utbredt enn bensinbilen. Det var først i 1908 at salget av bensinbilen tok av.

I 1899 ble elbilen Jamais Contente bygget i Paris. Toppfarten var 105km/t.

Henny kilowatt var den første masseproduserte elbilen i 1964. Av 100 produsert ble 47 solgt. Rekkevidde 64 km og toppfart 64km/t.

1458
Model S / Sv: Planlagte langturer med TMS
« på: Onsdag 29. Mai 2013, klokken 23:04 »
Vurderer å kjøre ned til huset vårt i Alfaz del pi i Spania hvis det kommer nok hurtigladestasjoner.

Tviler litt på at det blir så mange SC i Spania med det første, så det blir kanskje nødvendig med en ekstra overnatting (med treg lading) i Spania.

1459
Model S / Sv: Dekk og felger
« på: Onsdag 29. Mai 2013, klokken 00:02 »
For et par år siden informerte tesla om at model s også kunne leveres med lettrullende dekk som skulle gi 51,5 mil rekkevidde.
Har de gått vekk fra dette?

I den første artikkelen jeg leste om model s(mange år siden) sto det at bilen også skulle komme i en spesialversjon med 96 mil rekkevidde.
Har de gått vekk fra dette også?

1460
Kan varmen i baksetet justeres med forskjellig styrke i alle 3 baksetene?

Noen som gidder å regne ut ca hvor mye lengre rekkevidde vi kan få, f.eks ved å bruke litt varme i 4 seter og justere ned temperaturen i kupeen fra +22 til +15 grader ved 0 grader utetemperatur?

1461
Model S / Sv: Ny design på spolieren
« på: Mandag 06. Mai 2013, klokken 23:10 »
Vil tro at den vil øke rekkevidden, pga mindre turbulens bak bilen.

Se f.eks her:http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=33065


1462
Model S / Sv: Gratis pils til sjåføren?
« på: Tirsdag 02. April 2013, klokken 09:57 »
Hvis jeg hadde sittet på i en model s og skulle delt utgiftene med sjåføren hadde jeg betalt 2,1 kr pr km.

(Hvorfor være gjerrigere enn at du kan bruke statens satser for kjøregodtgjørelse som er på 4,2 kr pr km)

1463
Model S / Bremselyset på ved regenerering?
« på: Torsdag 21. Mars 2013, klokken 17:12 »
Som kjent(?) er det påbudt å varsle bilen bak om at du reduserer farten.

(Det er f.eks forbudt å bremse på giret uten at du holder inne bremsepedalen.)

Kommer bremselyset på automatisk eller må en holde inne bremsen ved regenerering?

1464
Model S / Sv: Selvforsynt strøm!
« på: Fredag 15. Mars 2013, klokken 09:26 »
Har også tenkt litt på solceller, men i Norge er det ikke lønnsomt(foreløpig).

Det blir i tilfelle i feriehuset i Spania. Ca dobbel strømpris og ca 3400 årlige
soltimer i forhold til 1535 timer her, gjør at jeg vurderer det.

Men prisene på solceller går for raskt nedover til at jeg tror det lønner seg i forhold til den forventede prisen på solceller i framtiden.

Om 5 år kanskje.

1465
Model S / Sv: Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.
« på: ſøndag 10. Mars 2013, klokken 19:18 »
Jeg har for moro skyld begynt å nullstille kjørekomputeren i bilen vår før hver kjøretur. 2 liter diesel ww motor.
Har fått alt fra 0,41l/mil til 0,95 i forbruk.

0,41 er oppnådd med varm motor og stort sett kjøring i 6. gir i 65-70km/t.

0,95 ble forbruket til kona etter tur/retur barnehagen, med en god del fartshumper og 30 og 50 soner, og 4,2km kjøring totalt, startet med kald motor.

1466
Model S / Sv: 19" mot 21"
« på: Onsdag 20. Februar 2013, klokken 09:51 »
Hva er vekten på disse rialfelgene?

Det var en som sa at 1kg redusert vekt på hjulene tilsvarer ca4kg redusert vekt på bilen, i forhold til forbruk og aks.

1467
Model S / Sv: Regn med ca. 30% reduksjon i rekkevidde om vinteren, mer med økt fart...
« på: Tirsdag 05. Februar 2013, klokken 19:39 »
Det hadde vært interessant å få vite spesifikasjonene til varmepumpen.

I teorien kan det lages en varmepumpe med COP på 22,5 ved å varme opp fra 7 til 20 grader. Da kunne en fått 2,25 kw ved å bruke 100w.

I praksis er det ikke mulig å lage en så god varmepumpe, de beste på markedet har vel en COP på 5 til 6 ved disse temperaturene, og mellom 7 og 8 ved vedlikeholdsvarme (fra 7 til 10 grader).

Jo kaldere det blir, jo dårligere vil COP-verdien bli og ved -15 ligger de beste på varmepumpene på ca COP 2,5.

Ved ca -25 til -30 blir COP- verdien 1.

Forhåpentligvis stopper ikke oppvarmingen når varmepumpen avrimes, (det er kun Panasonic som har varmepumper som varmer under avriming).

En varmepumpe trenger masse luft for å fungere optimalt, og en tett liten garasje vil nok bli en ulempe, da alt luften i garasjen raskt vil bli nedkjølt og COP- verdien vil da bli dårlig.

Hvis varmepumpen trekker 800w tipper jeg den gir ca3,2 kw varme ved 0 grader, og kanskje 2kw ved -15.



1468
Model S / Sv: Finansiering, hvilken bank benytter du?
« på: Mandag 28. Januar 2013, klokken 15:56 »
Har flexilån hos Din Bank.no.
Hvis jeg husker rett er renta 3,55% effektiv.

Veldig greit å slippe å søke om lån på ny, hvis en trenger litt penger f.eks til en ny Tesla. :)

1469
Model S / Sv: Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.
« på: Torsdag 24. Januar 2013, klokken 23:58 »
Regenerering av enerigien i fjæringene burde vel være mulig, og gunstig på norske veier.

Leste for en stund tilbake om noen lastebiler som hadde testet ut dette og fått redusert drivstofforbruket med opptil 10%.

1470
Model S / Sv: Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid
« på: Torsdag 24. Januar 2013, klokken 23:48 »
Hva skjer hvis du slipper opp gassen i en sving, hvor det er snø/is.

Kan regenereringen av batteriene føre til låste bakhjul?


Sider: 1 ... 96 97 [98] 99