Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 17. mars 2024, klokken 00:56
Lenge siden noen har skrevet noe her, og jeg trenger nye vinterdekk til neste sesong, så jeg lurer: hvilke vinterdekk skal jeg velge til en p85 2013 mod? Nokian R2 dekkene som fulgte med bilen har fungert bra, men jeg har forstått at tilsvarende disse er temmelig dyre nye nå. R2 dekkene har vært ganske gode på snøføre, selv om de har vært gamle. Finnes det billigere brukbare vinterdekk som kan erstatte dem?
#2
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
tirsdag 20. februar 2024, klokken 00:43
Resultatene i NAF-testen stemmer jo svært dårlig hvis en sammenligner med andre tester. De fikk altså mye korte rekkevidde på den nye TM3 enn den de gjorde med den gamle modellen. Det er lite logisk at det skulle stemme i praksis, og jeg har ikke sett at andre har fått liknende resultater som i NAF-testen.
Jeg stoler derfor ikke på hvordan hele testen er utført, og for meg så blir den derfor verdiløs.
#3
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 19. februar 2024, klokken 22:25
Sitat fra: knut3448 på onsdag 31. januar 2024, klokken 18:01I vintertesten fra 2021 gikk TM3 514 km med et snittforbruk på 136 Wh/km. Temperaturen var da mellom +4 og -5 *C.
https://www.motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-vinter-2021/193624

Forholdene er vel ikke helt ulike i dag? Kanskje litt mer vind, men det skulle jo favorisere en lav sedan... I 2024 testen gikk altså TM3 441 km med et snittforbruk på 172 Wh/km...

I 2022 greide TMY LR 451 km med et snittforbruk på 169 Wh/km, i temperaturer ned til -10*C. Her må det være noe galt et sted? Enten hos Motor/Naf eller hos Tesla.
https://www.youtube.com/watch?v=tn4F1n60ORc
Her har de testet en 2021 mod TM3 mot en 2024 model på samme tur. Ca -2 til 4 grader og snø/slaps og regn. Rekkevidden til 2024 modellen var 25% lengre (348 km for 2021 mot 436 km for 2024 modellen). Tror vi kan konkludere med at NAFs vintertest er verdiløs.
#4
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi
søndag 11. februar 2024, klokken 10:26
Jeg hadde kontaktet Kiwi umiddelbart! Hvis ledelsen er noenlunde oppegående så fjerner de disse strimlene og sørger for erstatning av skadene.
#5
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
torsdag 01. februar 2024, klokken 17:06
Husker Bjørn Nyland også hadde et poeng det året han egentlig skulle være med: Alle bilene skal kjøre etter fartsgrensen målt etter speedometeret. Hvis jeg husker rett så viste en bil 73 og en annen 80 i 80 km/t.
Ekstremt stor fordel for biler med stor feilmargin på speedometeret med andre ord.
#6
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
torsdag 01. februar 2024, klokken 00:21
Sammenlignet med andre biler fra tidligere tester så må det nesten være et eller annet galt med forbruket teslaen, ja.

Polestar 2 brukte f.eks 30,4% mer strøm enn Model 3 i 2021 vintertesten. I denne testen så brukte Polestar 2 kun 1,1% mer enn den nye teslaen, som skal ha en del lavere forbruk en den de brukte i 2021.

Forøvrig så jeg en test av den nye Model 3 på motorvei fra Frankrike i 130 km/t på langtur i ca 10 + grader, og da lå forbruket på omtrent det samme som i denne vintertesten.
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 31. januar 2024, klokken 17:03
Nå, har jeg ikke fulgt så mye med på testen, men ut i fra oppdateringene på Motor sine sider ser det ut til at teslaen har hatt mye høyere fart enn de andre?

16:39 Tesla Model 3 Stanset 441 km
16:39 Kona stanset 341,3 km
#8

Ser ut til at Bjørn Nyland opplevde det samme. Løsningen var varm garasje.
#9
Har du prøvd å plotte inn superladeren i navigasjonen i mens den står å lader? Da skal vel batterivarmeren slå inn? Men det er kanskje den som er defekt?
#10
Er en av de første med Model S, og vi har kjørt 7 ganger Norge-Spania  med samme bil. Vi har aldri brukt mer enn 36 timer på ca 2800 km, (og da er alt inkludert). I 2015 tilbakela vi de første 1500 km på godt under  15 timer (102 km/t i snitt husker jeg vi regnet oss frem til)
Siden vi er 4 stk i bilen har vi forskjellige nødvendige behov som blir bra dekket underveis på turen i en elbil med de nødvendige stoppene den trenger. Har prøvd å kjøre samme tur flere ganger tidligere  med diesel og bensin-biler, og det blir rett og slett mer stress for vår del, og det ender som regel med at vi trenger en overnatning på midten
#11
Hjul, dekk og felg. / Sv: TPMS levetid på originale Tesla-felger
tirsdag 21. november 2023, klokken 23:14
Etter det jeg vet er ingen av mine skiftet etter 10 år og 3 måneder.
#12
Tesla / Sv: Tesla forsikring
mandag 20. november 2023, klokken 09:42
Vi har skiftet frem og tilbake mellom If og Watercircles 5-6 ganger på vår P85 2013. Nå betaler vi litt over 5000 kr i året for 16 000 km full kasko.
Har funnet ut at eneste måten å prute på prisen for vår del er å skifte selskap, og ha en personlig rådgiver i hvert selskap som har tilgang til å sette prisen lavere enn de offesielle satsene i forsikringsselskapet.
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 11. september 2023, klokken 18:11
Nesten 10% opp til nå i dag :+1:
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Langsom lading på lynladere
lørdag 09. september 2023, klokken 18:42
Hvorfor starter du med rundt 40% soc? De aller fleste elbiler lader raskest ved å starte med lav soc typisk 0-10%.
Vi pleier å sikte på 2% når vi er på langtur med Teslaen vår.
#15
Er egentlig hastigheten på ladingen så veldig mye redusert egentlig sammenlignet med for 8-10 år siden? Var ikke superladerne på maks 90 kw i starten? Nå er det jo mulig å få opptil 132kw på 85 kwh pakken fra 0-10 soc, men så går det riktignok mye fortere nedover enn før ( kanskje rundt 10-20 kw lavere ved høyere soc). Vi hadde vel heller ikke skikkelig forvarming  av batteriet de første årene, så i praksis så er det neppe så veldig mye tid en taper totalt sett, i forhold til når bilene ble solgt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA