Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jejl

#81
Kjøpe elbil? / Tesla model E privatbil vs bensin firmabil
onsdag 05. mars 2014, klokken 22:51
Hva vil være mest lønnsomt på lang sikt, både med tanke på økonomi i firma (familiebedrift) og privat? Har i dag bensin firmabil som kjøres ca 9000 km pr år kun i jobbsammenheng.
Bilen er ca 10 år gammel, og de siste gangene den har vært på besøk hos verksted har det ikke akkurat vært billig.
Jeg vil tippe at bilen koster firmaet minst 30.000,- pr år i driftsutgifter, (dekk, service, årsavgift, bensin, bompenger, eu-kontroll, forsikring osv). I tillegg kommer verditapet på bilen, som selvsagt blir bli mindre og mindre år for år, men driftsutgiftene blir bare høyere og høyere.

Hvis en Tesla model E koster rundt 250.000kr når den kommer, tenker jeg at det kanskje kan bli en lønnsom innvestering å kjøpe denne privat og skrive km-godtgjørelse.
Det er neppe noen andre elbiler som er aktuelle, da jeg av og til trenger opp mot 15-20 mil rekkevidde på en dag om vinteren.
Hva tenker dere?
#82
Hjul, dekk og felg. / Sjekk bakdekket ditt El31234
tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:00
Kjørte bak EL31234 på madlaveien/løkkeveien i Stavanger for en time siden, og det venstre bakdekket ditt vinglet frem og tilbake flere cm. Det kunne se ut til at det ikke er skrudd skikkelig fast, og holder på å falle av.
#83
Noen som vet om det finnes et enkelt kit som gjør det mulig å bruke et vanlig bilbatteri til å drive en sykkel?
#84
Model S 2013 - 2022 / Hvordan behandle bremsene?
tirsdag 21. januar 2014, klokken 19:57
Er det nødvendig å foreta en ekstra oppbremsing før bilen parkeres i garasjen når det er snø/regn/salt. Eller ser det ut som om kvaliteten på bremsene så gode at dette blir unødvendig. Har ikke sett noe rust på mine skiver enda, men det ser ut til at andre bilmerker sliter:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/kan-virke-som-noen-nybiler-ikke-taaler-norsk-vinter-4178765.html
#85
Model S 2013 - 2022 / Åpne ladeluken
tirsdag 10. desember 2013, klokken 23:49
Etter å ha hatt bilen i nesten 3 mnd fant jeg nå ut at ladeluken kan åpnes med å trykke knappen på kontakten. Har før dette åpnet den ved å gå inn i menyen.
Jeg må være et teknisk geni.
#86
Model S 2013 - 2022 / Bjarts og TØIs pølsevevsrapport
lørdag 09. november 2013, klokken 19:30
Denne artikkelen http://www.tv2.no/underholdning/broom/ja-elbiler-er-skattelette-for-de-rike-4152155.html kommer med denne påstanden: Rapporten viser også at opp mot 93 prosent av de som har kjøpt elbil, har den som en såkalt nummer to-bil. er 93% av elbilene en nr 2 bil i husholdningen.

Tror overhode ingenting på denne rapporten i det hele tatt, og tenkte derfor at vi kunne finne ut av hvor mange % som har bilen som en nr 2 bil.
#87
Model S 2013 - 2022 / Parkering på Sola flyplass
lørdag 12. oktober 2013, klokken 07:22
Noen som vet hvor elbilparkeringen på Sola flyplass er?  Er det el-plasser både på p7 og p8, og pleier disse være ledige?
#88
Model S 2013 - 2022 / Totalt strømforbruk av din bil
mandag 30. september 2013, klokken 20:51
Har selv hatt bilen i 15 dager, og totalt strømforbruk (målt i bilen) er 209 wh/km.
Det vil si en gjennomsnittlig rekkevidde  på ca 39 mil. Nesten all vår kjøring har vært bykjøring, kun en "langtur" på ca 20 mil.
#89
Model S 2013 - 2022 / 428,2 hk
tirsdag 17. september 2013, klokken 23:36
Hadde en liten mistanke om at det var litt ekstra hk i forhold til oppgitt:


http://www.youtube.com/watch?v=xVmdr5nUArQ
#90
Model S 2013 - 2022 / Elektriker i Stavanger?
tirsdag 03. september 2013, klokken 19:28
Oppdaget i dag at strømkursen til garasjen er en av de få 10A kursene i sikringsskapet. Enda bedre: vaskemaskinen er på samme kurs. Ja, ja, kjempe lurt å sjekke dette 13 dager før bilen kommer.

Har Tesla avtale med et elektrikerfirma?

Har 63A hovedsikring. Kanskje det ville være smart å montere en 32A sikring når elektrikeren først er her?

Noen forslag og tips?
#91
Har inntrykk av at det er kjøpers marked på bruktbilmarkedet. Vet om flere som har brukt utrolig lang tid på å selge bilen.
Stem her når bilen din er solgt.

Selv var jeg heldig og fikk solgt til prisant. etter 42 dager på Finn.no. Fikk først et bud på bilen som var 29% under prisant, så kom det et som var 19% under prisant. til slutt kom det en som ville ha bilen til prisant.
#92
Model S 2013 - 2022 / Bremselyset på ved regenerering?
torsdag 21. mars 2013, klokken 17:12
Som kjent(?) er det påbudt å varsle bilen bak om at du reduserer farten.

(Det er f.eks forbudt å bremse på giret uten at du holder inne bremsepedalen.)

Kommer bremselyset på automatisk eller må en holde inne bremsen ved regenerering?
#93
Model S 2013 - 2022 / Rustbeskyttelse
søndag 20. januar 2013, klokken 22:12
Er rustbeskyttelsen på bilen god nok for saltede norske veier, eller bør den etterbehandles?
#94
Model S 2013 - 2022 / Tåler batteriene fartshumper
onsdag 16. januar 2013, klokken 20:36
Hva vil skje dersom en kjører litt for fort over en fartshump?
#95
Model S 2013 - 2022 / Hvordan få rabatten på 1700 euro?
torsdag 20. desember 2012, klokken 21:43
Leser at de som har bestilt bil før 31. des og konfigurerert bestillingen får 1700 euro i rabatt.

Hva innebærer det at bestillingen er konfigurerert?
#96
Model S 2013 - 2022 / Vurderer å bestille
tirsdag 04. desember 2012, klokken 20:50
en Tesla model S.
Lurer på et par ting som sikkert noen her inne kan svare på.

1.Er det mulig å oppgradere til større batterikapasitet senere, hvis vi velger den minste batteripakken? (Er det f.eks plass til to av de minste batterieriene?)

2. Er det mindre hk i bilen hvis vi velger det minste batteriet? Bilen blir vel betydelig raskere (og rimeligere i drift) med det minste batteriet, hvis effekten er lik p.g.a. lavere vekt.

3. Er det avgjort hvor i Norge en kan få utført service på bilen?

4. Hvor mye lengre levetid på batteriet er det forventet at den største batteripakken har i forhold til den minste?

5. Hvor kan vi bestille bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA