Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jejl

#61
Vil tro at de må sette ned prisen på Model S hvis denne skal fortsette å selge like bra etter at Model 3 kommer.
Når den skal få 32 reelle mil rekkevidde så er den ikke så veldig langt unna en 60 kwh Model S.
Alternativt tenker jeg de kommer til å øke rekkevidden på Model S når Model 3 kommer, uten å sette opp prisen. Når gigafabrikken åpner skal jo batterikostnaden reduseres med minst 30%.
Hva tror dere?
#62
Model S 2013 - 2022 / Destination chargers
tirsdag 14. april 2015, klokken 23:42
http://www.teslamotors.com/no_NO/findus#/bounds/38.551451837252756,105.15530781250004,34.51454582792011,95.92679218750004,d?search=supercharger,destination%20charger,&name=europe&place=dc4294

Er det bare meg som ikke har studert ladekartet i det siste, eller har Tesla åpnet 100-vis av nye destinasjonsladere i dag?
Ser det er veldig mange enkelte steder, og mye mer som dukker opp bak superladerne hvis du forstørrer kartet. Foreløpig bare i USA, Kina og Japan etter det jeg kan se. I kina ser jeg det hovedsaklig er ca 2 stk 32A, mens i Japan er det 70A, mens i USA er det 32A, 40A, 64A og 80A.

Når kommer de til Europa, og hva blir den vanligste ladefarten?
Det kan bli kjekt å ha valget mellom å stå en halvtime på en sc eller legge seg inn på et hotell for natten å ha fulladet batteri til neste morgen.

Edit : Obs, trodde jeg la denne ut på "lading av tesla". Bare flytt moderator.
#65
Model S 2013 - 2022 / Lengst kjørelengde på 24 timer
torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02
Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.
#66
Skal jeg beregne en kw-pris bassert på antall kjørte km?
Vil f.eks skattemyndighetene godta at jeg skriver 2-2,5kr pr mil, eller må det være mer nøyaktig dokumentasjon på antall kwh, og at bilen er ladet hjemme?
#67
Model S 2013 - 2022 / Sanntids trafikkinformasjon - erfaringer
søndag 18. januar 2015, klokken 00:38
Fikk erfare hvor nyttig denne funksjonen kan være når vi kjørte fra Stavanger og sørover midt i rushtiden for et par dager siden. Raskeste vei er jo selvfølgelig å bare kjøre på E39 hvis det ikke er mye trafikk, men i rushet går det fryktelig tregt der av og til. Den førte oss inn på flere alternative veier som var omtrent uten kø, og når vi kom inn på E39 etterhvert så ville den at vi skulle kjøre av E39 igjen etter et stykke forbi Sandnes og så rett på igjen etter 500 meter.
Følte meg litt som en juksepave når vi kunne se at vi passerte sikkert 100 biler som sto nesten stille på E39 fordi vi fulgte gps-en.
#68
Jeg har av og til utsatt ladingen til å starte kl 3.00.
Når jeg prøvde i dag var det ikke mulig å stille den høyere enn 13A hvis jeg ville utsette ladingen.
32A fikk jeg hvis jeg ville begynne ladingen med en gang.
Noen som vet hva som er grunnen til dette?
#69
Model S 2013 - 2022 / Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?
fredag 26. desember 2014, klokken 09:45
Jeg fikk bare 467km (på ratet) i dag. Sist gang jeg toppladet fikk jeg 514km.
#71
Model S 2013 - 2022 / Til de som sitter på gjæret å venter: kjøp nå
tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:59
Dollaren har styrket seg med 25% i forhold til krona siste 6 mnd.

Hvorfor skal Tesla fortsette å selge biler med med mintre fortjenestemargin akkurat bare til Norge?

http://www.hegnar.no/motor/artikkel529687.ece
#72
JUSS / Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
mandag 15. desember 2014, klokken 20:57
Noen som vet (100% sikkert) om dieselvarmer på elbil lovlig kan fylles med avgiftsfri diesel? Og kan avgiftsfri diesel brukes på dieselvarmer på fossilbiler, når den ikke brukes til fremdrift?
#73
Model S 2013 - 2022 / Maks nyttelast
lørdag 06. desember 2014, klokken 21:53
Er det noe forskjell på de ulike modellene på hvor mye nyttelast de kan ha i forhold til ekstrautstyret? Jeg har f.eks ikke takluke på min bil som jeg har sett veier 68kg ekstra , eller dobbeltlader som sikkert også veier endel kilo.
#74
Model S 2013 - 2022 / Har du kjørt tom for strøm noen gang?
fredag 05. desember 2014, klokken 17:34
Jeg får faktisk dette spørsmålet ganske ofte. I går var det en som mente at det var veldig vanlig at Teslaene gikk tom for strøm. Så hvor vanlig det er, kan vi kanskje få et bilde av med denne testen.  Selv har jeg bare hatt under 80 km rest to-tre ganger i løpet av ca 18.000km, og aldri vært i nærheten av å gå tom.
Til de som krysser av alternativ 1 "ja", hadde det vært interessant om de kunne skrevet litt om årsaken til at de gikk tom. (Kjørt seg vill, plutselig uvær/motvind, uventet lang køkjøring, ladeplass i ustand osv)
#75
Kangoo / Rekkevidde på vinteren?
torsdag 27. november 2014, klokken 21:28
Noen som har erfaring med hvor langt Kangooen kommer på en lading nå på vinteren? Og hvor mye  dieselvarmeren har å si for rekkevidden?
#76
Lading av Tesla / Lade 2 biler på samme 32a uttak?
tirsdag 18. november 2014, klokken 18:13
Er det mulig?
Lader normalt Teslaen på blå 32a kontakt i garasjen.
Vurderer en til elbil og det medfølger 16a schuko ladekabel. (Jeg trodde ikke det var mulig å lade med 16a på schuko, men bilselgeren mener bestemt at laderen trekker 16a eller 8a).
Hva er beste løsning her?
#77
Har vært å sett på noen nye blokkleiligheter med  en parkeringskjeller for 60 leiligheter med 60 p-plasser. Det finnes ikke en eneste stikkontakt i hele kjelleren som rekker bort til p-plassene.

Er det ikke på høy tid at det blir påbudt å tilrettelegge for elbillading ved slike nybygg? Det blir jo ikke mindre elbiler med tiden.
#78
Lading av Tesla / Bør batteriene lades til 100% av og til?
lørdag 12. april 2014, klokken 08:24
Har hatt bilen i 7 mnd nå og har ladet kun en gang til 100% for moro skyld. Ellers til maks 80-90%. Har aldri hatt under 20% restkapasitet, så vi trenger egentlig aldri lade til 100%, men er det bra for batteriet?
#79
Det finnes for tiden 3643 CHAdeMO ladestasjoner i verden.
La oss si at adapteret koster 5.000kr pr stk. Det vil bli 18.215.000kr for 3643 adaptere. I årene fremover er det ventet at salget av Teslaer vil bli flere hundretusen i året når model E etterhvert kommer.
Om 4-5 år er det kanskje over en million Teslaer.  Hvis f.eks 5% av disse teslakjørerne ønsker å ha mulighet til å lade på CHAdeMO vil det si at 50.000 kan enten kjøpe et adapter hver til 5000 kr. Noe som totalt vil koste 250.000.000kr. Eller de kan de betale Tesla (eller et annet selskap som ønsker å investere i 3643 adaptere) 364kr for å få tilgang til å lade på CHAdeMO og selskapet vil da gå i 0.Hvis ytterligere 50.000 ønsker tilgang og betaler 364kr for det, vil Tesla (eller et annet selskap) da gå med 18.215.000kr i overskudd.  Dermed trenger ingen å drasse rundt på dette adapteret. 
Hva tenker dere om denne ideen?
#80
Har latt merke til at når alt står på auto, og sola skinner så slår ac seg på for å holde innstilt temperatur selv om det er ganske kaldt ute.
I ettermiddag var det ikke mer enn 10 grader ute og ac var på for å kjøle til 20 grader inne i bilen. Når jeg skrudde av ac så steg viftehastigheten fra 3 til 6. For å spare strøm vil det vel være smart å skru av ac (eller trekker den økte viftehastigheten mer strøm?)
Det hadde av og til vært nyttig å sett helt nøyaktig hva bilen bruker av strøm på de forskjellige tingene uten om det som går til fremdriften.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA