Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jejl

#21
Har fått time til å skifte ut denne på passasjersiden. De sa det kunne gjøres mens jeg venter, men glemte å spørre hvor lang tid det skulle ta. Noen som vet?
#22
Model 3 / Ladetid på superlader
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:22
Da jeg første gang leste om spesifikasjonene på Model 3, så det for meg ut at den ville få kortere ladetid enn Model S. http://www.teslarati.com/tesla-model-3-cross-country-cannonball-run-ca-ny/ Denne rekorden bekrefter antagelsen min. Denne etappen er det blitt forsøkt med diverse Model S mange ganger å sette rekord på tid, og en Model 3 slår ved første(?) forsøk rekorden med en halv time.

Ved første øyekast så virker kanskje ikke denne rekorden så veldig imponerende tidsmessig i forhold til distansen. Men jeg la inn ladestoppene de sannsynligvis har hatt (jeg hoppet over ca 1/3 av stoppene slik at det ble i snitt ca 24 mil mellom hvert stopp) i google maps. Da fikk jeg oppgitt 43 timer og 26 min i kjøring, og rekorden med Model 3 inkl lading er på 51 timer og 17 min. Det gir en snittfart på i underkant av 104km/t. Da slår den faktisk også 24 timers rekorden som er gjort i Model S som var på 102 km/t i snitt inkl lading. Denne rekorden ble tatt i Tyskland ved å kjøre frem og tilbake mellom de to samme superladere i 24 timer.

Redigert: googlet litt om kjøretid på denne kjøreturen, og frem til 1973 så var rekorden med fossilbil 53 timer og 30 min. Etter den tid er det visstnok 5-7 seriøse forsøk på å sette rekord på denne distansen årlig. Skal du slå denne rekorden som står i dag blir det med livet og (dine nærmeste venner)og lommeboken som innsats. Du må ha en snittfart på over 173km/t. Rekorden er nå på 26t og 28 min. De siste rekordene er gjort med temmelig modifiserte biler med bla. tre bensintanker og en mengde med medhjelpere og forskjellige hjelpemidler.
#23
Model S 2013 - 2022 / Reparasjon av kjente feil etter garantitiden
onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:15
Hva tror dere Tesla kommer til å dekke av feil etter at garantien er gått ut?
Det vil jo bli svært dårlig reklame for Tesla dersom f.eks flesteparten av alle som har model S får utgifter på titusenvis av kr på f.eks dørhåndtakene, som jeg har forstått er en feilkonstruksjon som etter x antall åpninger vil bli defekt?
Jeg kjenner til et annet bilmerke som dekket en kjent feil ved bilene i 12 år uten kostnad for bileier.
Tror dere Tesla vil gjøre noe lignende for oss som var tidlig ute å kjøpte de første modellene (som sannsynligvis får flest feil)?
#24
Lading av Tesla / Mindre gass i ac-anlegget = tregere SC?
mandag 12. juni 2017, klokken 16:47
Jeg så på en video på youtube der det hevdes at bilen bruker kjøling fra ac-anlegget hvis batteriet er varmt.
På Tesla hadde de sagt at en risikerer at bilen stopper dersom det er varmt i været, og batteriet ikke får nok kjøling fra ac. Jeg mistenker at ac-anlegget vårt mangler endel gass, for vi måtte kjøre med anlegget innstilt på 15,5 grader selv om vi satt i shorts og t-skjorte, når det var 26-27 grader i været for noen uker siden. Når bilen var ny kjølte bilen ekstremt bra, det mener jeg den ikke gjør lengre.
Noen som kan bekrefte at bilen bruker ac-anlegget for å kjøle ned batteripakken? Isåfall må vi få etterfylt før vi kjører til Spania.
#25
https://www.youtube.com/watch?v=Q3Xepwnqj_M

1:30
Fortjener å miste lappen for noen år for slik idiotkjøring.
Hvis føreren i det hele tatt hadde lappen.
#26
Model S 2013 - 2022 / Gjennomsnittlig årlig kjørelengde Tesla
tirsdag 30. mai 2017, klokken 00:38
Ifølge statistisk sentralbyrå kjørte en personbil i snitt 12289km pr år i 2015. Elbilene kjørte i snitt 12987km. Dette tallet er basert på spørreundersøkelser, og tall fra forhandlere.

Jeg har en mistanke om at årlig kjørelengde på elbilene er lengre enn dette, og satt opp følgende regnestykke:
Finn.no ligger det 76stk 2014 Tesla Model S for salg. I snitt har disse kjørt 69 362km. Hvis vi regner med at disse i snitt ble registrert midt i 2014 så er snittalderen 2,916år. Årlig kjørelengde blir da 23 787km.

Hva vil statistikken for elbiler vise når tallene etterhvert blir basert på kmstand på EU-kontrollen? Og kjøres Model S virkelig nesten dobbelt så langt som de andre elbilene i snitt?
#27
Lading av Tesla / Utsette lading: skal det lyse blått?
fredag 26. mai 2017, klokken 01:53
Skal kjøre en tur om 8-10 timer og har satt ladingen til å starte kl 5. (Første gang jeg prøver å utsette ladingen etter å hatt bilen i 3,5 år, så det var kanskje på tide) Det grønne ladelyset gikk på, men etter et minutt ble det blått. Så at det var 241/242V (blå 32A). Er det for høyt til at bilen vil starte ladingen, og er det derfor lyset ble bått?, eller er det fordi ladingen er utsatt?
#28
Episode 1: Kjører med Teslaen for et par dager siden sørover på lagårdsveien i Stavanger. I kjørefeltet til venstre ligger det 2 biler med 3-4 meters avstand i ca 45km/t.
Jeg nærmer meg, og idet jeg er 2-3 meter ifra, svinger plutselig den bakerste bilen godt over i mitt kjørefelt. Jeg bremste og tenkte at det sikkert var et uhell og at han satt i telefonen eller var uoppmerksom av en annen grunn. Men der tok jeg tydeligvis feil. Etter 10-15 sekunder nærmer jeg meg den bakeste bilen igjen og nok en gang svinger bilen bortimot en meter over i mitt kjørefelt. Denne gangen tuter jeg, og han legger seg halvtregt tilbake i sitt kjørefelt.
#29
Lading av Tesla / Lade fra 2 stk schuko kontakter samtidig
tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:17
Så en video for litt siden på Youtube der det var en i USA som brukte en boks med to ledninger til to schuko kontakter som var på to forskjellige kurser, og fikk (mer enn) doblet ladehastigheten.
Finnes dette i Europa også?
#30
http://www.aftenposten.no/osloby/Snart-skal-alle-drosjene-i-Oslo-vare-utslippsfrie-616582b.html

Forøvrig et veldig merkelig valg av eltaxi av Oslotaxi.
Uten hurtiglading er det ikke rart bilen ikke fungerer optimalt.
#31
TMS Hjul, dekk og felg. / Trenger nye hjulmuttere
mandag 06. februar 2017, klokken 23:58
De orginale hjulmutterene begynner å bli dårlige.
Noen som har en annen type å anbefale?
De orginale muttrene ser ut til å ha dårlig kvalitet siden de er hule, og det virker i tillegg som om metallet er litt for mykt? Er det noen som har prøvd å få nye på reklamasjon?
#32
Zoe / Teslabjørn prøver Zoe på langtur
søndag 22. januar 2017, klokken 23:12
https://www.youtube.com/watch?v=SN_CWtjPGNo

En grei test som viser at Zoe ikke akkurat er så veldig godt egnet til langtur.
37km/t inkl. lading var tregere enn jeg hadde trodd på forhånd.
#33
Lading av Tesla / Der ingen skulle tru at nokon kunne lade
tirsdag 10. januar 2017, klokken 21:45
Starter en ny tråd.
Tenkte vi kunne tipse hverandre om lademuligheter på steder der det ikke er så godt utbygd med Superladere.

Jeg kan begynne med: Coop Prix Åmli
Skulle kjøre Stavanger-Åmli som er ca 27mil til en hytte uten innlagt strøm. På strekningen er det ikke en eneste superlader, men det er mulighet for å kjøre en omvei på ca en halv time hver vei om Lyngdal eller Bygland for å lade der.
Eller du kan kjøre hele strekningen og kun lade en gang (i ca et døgn) på Prixen. Vi tok helgehandelen på Prixen og spurte betjeningen om å få bruke kontakten som er utenfor inngangen, og det var helt iorden så lenge vi ikke parkerte på hc-parkeringen. Det var vist andre som også hadde ladet her før oss. Måtte bruke skjøteledning, og ladet på 9A.
#34
Model S 2013 - 2022 / Mulig å kjøre med park på?
onsdag 28. desember 2016, klokken 20:04
Satt på i min egen bil i dag da føreren trykte opp og ned på girspaken og holdt inne park mens vi sto i ro (ufattelig irriterende). Fikk først opp en advarsel om ettellerannet om bremsen, og så satte han bilen i R og ga gass uten at bilen rikket seg. Vi hørte bare knaking og kunne se at bilen brukte en god del kw for å prøve å kjøre. Han satte den i park igjen (tror jeg) og vi begynnte å lete etter den P-bremsen på skjermen. Før vi fant den kom det opp en melding om bremsene, som jeg ikke fikk lest hele av. Så satte han den i R, og bilen kjørte som vanlig, men jeg mener jeg kunne høre en svak skranglelyd under bilen som jeg ikke hadde hørt før.

Hvordan fikk han til dette, og hva var det egentlig han gjorde?
#35
Model S 2013 - 2022 / Rette kjente feil/mangler etter garantitiden
mandag 05. desember 2016, klokken 09:18
Hvordan tror dere Tesla vil forholde seg til kjente feil/mangler etter at garantien på 5 år er utløpt?

Jeg kjenner til at et annet bilmerke har utbedret feil uten kostnad for kunden på en 14år gammel bil, fordi den hadde en del som hadde en kjent svakhet(/feilkonstruksjon?) som like gjerne kunne oppstått i garantitiden.

Hvis Tesla skal slutte helt med garantien etter 5 år, vil det spesielt for oss som var blandt de første "forsøkskaninene" til Tesla, bli en dyr fornøyelse å eie en Tesla uten garanti.

Som eksempel har jeg fått skiftet lysdiodene i bakruta. Dette var vistnok en dags arbeid? Og et defekt dørhåndtak: 4-5 timer??
#36
Her om dagen brukte jeg reservenøkkelen som har ligget i skuffen i litt over 3 år, og fikk opp en melding om at batteriet i nøkkelen snart måtte byttes.
Tenkte at denne meldingen ville forsvinne når jeg gikk tilbake til nøkkelen som vi bruker til vanlig, som har nytt batteri. Men det gjør den ikke, og reset hjalp ikke.
???
#37
Model S 2013 - 2022 / Levetid 12V batteriet
onsdag 02. november 2016, klokken 23:57
Har nå fått skiftet 3 stk 12V batteri på bilen, og har begynt på batteri nr 4. P85 fra sept13 kjørt 62 000km.
Skal disse batteriene virkelig ikke vare lengre enn 1 år/20 000km?
#38
Lading av Tesla / 12 kw lading med enkellader mulig?
mandag 11. juli 2016, klokken 00:01
Jeg ladet i dag med Type 2- kabelen og fikk 241V*3 på 16A.
Dette skulle vel bli  11,568kw.
Bilen viste 11-12kw.
Fikk jeg virkelig over 11kw med enkelladeren?
#40
Elbiler i media / Sabotasje av elbillading
søndag 10. april 2016, klokken 22:55
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA