Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jejl

Sider: [1] 2 3 ... 97
1
Når Tesla blir store nok forventer jeg at prisene justeres oppover. Jeg regner med supercharger-nettverket planlegges å bli en inntektskilde i fremtiden.
Det offisielle de har sagt er at de ikke planlegger å tjene penger på superladerne eller service. Men det er så klart mulig det vil endre seg en eller annen gang i fremtiden.
Kanskje de begynner å selge strøm til andre bilmerker for 8,39 kr pr kwh, og 1,7 kr til teslaer. :) :)

2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: torsdag 16. januar 2020, klokken 21:57 »
Konsekvensen av dette blir garantert at salget av andre (Tyske) el-biler kommer til å gå rett i dass.

Tenk når TB skal ta 1000 km testen på vinteren med f.eks en Porsche eller en Audi. 10 timer og 2345 kr i strøm.Dieselbil av samme størrelse: 9 timer og 900 kr i diesel. Dette kommer til å bli kjempe god reklame for å kjøpe disse elbilene som har best nytte av disse Ionity-laderne.

3
Model 3 / Sv: Hva er den totale kostnaden ved å eie en Tesla?
« på: onsdag 15. januar 2020, klokken 22:48 »
85 000 pr år? Ikke skriveleif?
Vår P85 startet på 4 800 kr i 2013, og har steget nokså jevnt til 6 800 kr nå. Forsikret i If 20 000 km i året.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: onsdag 15. januar 2020, klokken 01:47 »
Så et intervju med med en som forsket på resirkulering av lithium batterier, og hans forklaring på at dette enda ikke var særlig lønnsomt i forhold til å produsere nye, var at det foreløpig kom inn så mye forskjellige typer batterier. I all slags former og innpakninger. Han mente resirkulering først ville lønne seg når de fikk inn batterier i samme innpakning i stort antall.
Det kan vel gå endel år til før vi ser at store mengder like batteripakker blir sendt til gjenvinning, men når dette skjer mente han at gjenvinning ville bli lønnsomt.
I dag får de fleste batterier et liv nummer 2 i diverse former, eller det blir reparert (skiftet ut moduler f.eks) før det blir sendt til kverna.

5
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: søndag 12. januar 2020, klokken 16:32 »
https://www.motor.no/artikler/tesla-eieren-matte-hugge-opp-lokket/

Var dette virkelig den eneste måten å gjøre det på?

6
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: fredag 10. januar 2020, klokken 10:20 »
Mener jeg leste at et større dansk nettsted skrev at det var en Tesla som startet brannen, men at dette ble rettet på nokså raskt, så jeg tror ikke overskriften i artikkelen er helt feil.

7
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: onsdag 08. januar 2020, klokken 16:48 »
Tja, ganske sikker på at det har gått med en del elbiler, og at batteriene har tatt fyr. Dette var en veldig kraftig brann. Om en elbil tar fyr på flatmark kan man krysse fingrene for at batteripakken ikke tar fyr, men batteripakkene er på ingen måte designet for å overleve i et inferno.

To biler unna var det en Model X, blant annet:
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=50092.0;attach=72544;image

Jeg gjetter på at det har gått med 50-100 elbiler, der majoriteten har hatt brann i batteripakken. Og at enda flere har betydelige røykskader.

Jeg var i p-huset på lørdag, og utfra det jeg kan huske fra da var det ikke så veldig mange elbiler i 1.etg ihvertfall. Tipper på mindre enn 1 av 5. Derfor er mitt tips at 30-50 elbiler har gått med.

8
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: onsdag 08. januar 2020, klokken 10:45 »
https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969

At en dieselbil startet brannen er nå bekreftet av politiet.

9
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 13:04 »
For ca 20 år siden kjørte vi Ford Scorpio med piggdekk. I utgangspunktet en elendig bil på vinterføre grunnet veldig lav vekt på drivhjulene bak. Kom enkelt opp bakker med snø, der en av mine venner med 4 hjulstrekk og "helårsdekk" ikke hadde noen sjanse.

10
Model S / Sv: Levetid Modell S før Vraking
« på: torsdag 02. januar 2020, klokken 10:20 »
Musk twittret 13 april om 1 Mill miles levetid på DU. Men det var på Model 3. Hvor lenge de siste versjonene på Model S vil vare gjenstår å se. Men varer de over 3-400 000km vil de neppe ha særlig innvirkning på levetiden på bilen.
2-3 timer på utskiftning mener jeg de brukte på vår. Kona var ihvertfall å handlet på Ikea imens den ble skiftet.

11
Model S / Sv: Levetid Modell S før Vraking
« på: onsdag 01. januar 2020, klokken 18:18 »
Hvordan er det å skru på Tesla S selv? - bortsett fra elektronikken - skulle det være enklere .... hjuloppheng og bremser mye det samme - antar...    noen som har betalt for motor eller batteriskift selv?
Motor og batteripakke har 8 års garanti, så det er neppe mange som har måttet betale for det. Når det gjelder motor så skal det være en ny og forbedret utgave i motorene som er utskiftet siste året eller så med ca 1 Mill miles levetid. Hvis jeg husker rett så koster en motor ca 750 dollar å produsere. Og en mekaniker klarer å skifte en motor på 2-3 timer etter hva jeg har hørt, så prisen burde ikke bli all verden. Etter det jeg har forstått så har det også vært en fiks på batteripakkene på de tidligste årgangene som skal forbedre levetiden betydelig.

12
Model S / Sv: Levetid Modell S før Vraking
« på: onsdag 01. januar 2020, klokken 18:01 »
Jeg snakket med en som drev et taxifirma med 75 Teslaer i Nederland for noen mnd siden. Han ramset først opp alt som kunne gå galt med bilene, og hans råd var at jeg kvittet meg med min 2013 mod og heller kjøpte meg en minst 2-3 år nyere bil. Han mente det var betydelig bedre kvalitet på de nyere modellene. De kjørte bilene ca 400 km pr dag i snitt.
Jeg velger heller foreløpig å være optimist og tro at det viktigste er tatt når jeg hadde bilen under garanti. Ellers har jeg hatt et verksteds besøk til nå som har kostet i overkant av 30 lapper til nå etter 123 K km.




13
Model S / Sv: Levetid Modell S før Vraking
« på: søndag 29. desember 2019, klokken 09:01 »
Leste for en stund siden at bilene til Tesloop hadde gått over 4 Mill km totalt. 7 biler og tilsammen 6 batteribytter. Totale utgifter på bilene var 34 500 kr pr 100 000 km. Det inkluderte alle utgifter, reparasjoner, slitedeler, dekk og strøm. Ikke en eneste av bil var til nå blitt skiftet ut grunnet alderdom.
Levetiden på batteripakken ser for meg ut til å bli lang nok til at den ikke har særlig påvirkning på levetiden på bilen. Og en skal vel heller ikke se bort fra at et bytte til f.eks en 120 kWh pakke kan bli en mulighet i framtiden, til en overkommelig pris.

14
Model S / Sv: Levetid Modell S før Vraking
« på: lørdag 28. desember 2019, klokken 23:13 »
At flere teslaer etterhvert har kjørt langt har vi sett flere eksempler på i det siste. Bla tyskeren som har rundet 1mill km i en P85 og  tesloop som har mange biler som er kjørt over 500 000 km. Vi har flere eksempler på biler som har oppnåd tilsvarende km-stand, men poenget mitt med å starte denne tråden er at selv om mange biler kan oppnå en høy km-stand er det i praksis få bilmerker som oppnår særlig høy km-stand i snitt før de vrakes av flere grunner.
Her tror jeg Tesla etterhvert blir et unntak ,og vil bli betydelig bedre enn snittet.
Min spådom er at å eie en Tesla blir betydelig billigere enn andre biler grunnet at de blir bedre og bedre på viktige slitedeler, og at motor og batteripakke vil vare lengre enn konkurrentene. At de har gratis lading bidrar nok også med betydelig økt levetid.

15
Model S / Sv: Levetid Modell S før Vraking
« på: lørdag 28. desember 2019, klokken 17:51 »
Hva tror du?
Over 300 000 km.

Har i det siste sett og lest en del fra bla fra Sandy Munro der han forklarer hvorfor Tesla i realiteten er eneste elbilprodusent som går med overskudd, og ser ut til å gjøre det også fremover.
Snitt levetid i Tyskland er ca 150 000 km for bilparken der.
Etterhvert ser det ut til at Tesla har fått skikk på mer og mer med tanke på kvalitet og levetid på det meste.
Min spådom er at verdien på Teslas biler derfor vil holde seg betydelig bedre enn snittet. Og levetiden målt i km
 sammenlignet med resten av bilparken vil derfor bli minst det doble.


Sider: [1] 2 3 ... 97