Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jejl

Sider: [1] 2 3 ... 100
1
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Vindusviskere som bråker
« på: Onsdag 12. August 2020, klokken 17:09 »
Ved en feiltagelse kjøpte jeg billigste type på Biltema for en stund tilbake. De jeg hadde på bilen fra før var Biltema sine nest billigste som da var ca 2 år gamle. Monterte i regnvær utenfor butikken, og satte i gang viskerne. Disse var helt ubrukelige og mye dårligere enn de 2 år gamle som var på bilen fra før.
Fikk byttet i samme type som jeg hadde før, uten diskusjon.

2
Model 3 / Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
« på: Onsdag 05. August 2020, klokken 15:56 »

Vi observerte forresten det første skiltet med "lading av elbil forbudt" på en campingplass. Men det er vel uansett noe som hørte til i pionertiden, hvor man gjerne dro rundt med adaptere for komfyrkontakter osv. Det kommer vel ladebokser etterhvert.
Slike campingplasser blir ikke besøkt av oss.
Synes det er veldig kjekt å ankomme en plass med lite strøm og dra med full tank. Har betalt 100 kr for lading på en campingplass, og på to andre var lading inkludert i prisen. Hvis de er redde for høyt forbruk er det bare til å skru ned hastigheten til 7-8A. På sommeren er det neppe høyt strømforbruk på en campingplass uansett, så det bør ikke være noe problem noen plass.

3
P7 / Sv: Visning av P7 i Norge.
« på: Tirsdag 04. August 2020, klokken 17:28 »
Egentlig merkelig at Bjørn Nyland ikke er tilbudt jobb i Motor, eller for et annet bilblad/nettsted. Får ofte mye bedre info ved å se på videoene hans.
Med litt mer proff redigering og klipping av videoene kunne han sikkert fått mange flere seere.

4
Kjørte akkurat 2 x 42 mil med vår 7 år gamle P85. Brukte 98% den ene veien, og 106% den andre. Hadde en kort sc- lading hver vei, som passet greit med en dopause. Startet hver vei med tilnærmet fullt batteri. Dopausene måtte vi hatt uansett så turen hadde ikke gått raskere i en fossilbil.

Eneste hinderet var en lader i Lyngdal som ikke virket, men det var flere ledige. I lillesand funket ladingen fint, og vi fikk 14% i løpet av dopausen, noe som var nok til å komme frem.

5
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
« på: Mandag 03. August 2020, klokken 09:11 »
Det burde i det minste stått på skjermen i bilen hvilke ladere som er i ustand. Det var 3 stk som ikke virket for noen mnd siden på Vikeså. Veldig kjedelig å måtte prøve 2-3 stk før en finner den som virker når det 4 ledige.

6
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 28. Juli 2020, klokken 21:44 »
Sitter å ser på "Tesla vs Racecar Cross Country Roadtrip" på YouTube. De får 132 kW på en 2012 mod med 85 kwh, og etter det jeg ser, virkelig korte ladepauser opptil ca 50 %. Er det forskjell mellom Europa og USA?

Det er Rich Rebuilds sin bil med custom firmware. Han hacket til seg tilgang til SuC-nettverket etter å ha blitt svartelistet. I samme slengen har han sikkert fjernet SW-begrensingen av ladehastighet.
Håper Tesla gir oss frihet til selv å velge hvordan vi vil behandle batteripakken etter 8 -års garantien er utløpt. 2-3 toppladinger til ekte 100% i året, og sc på 130 kW vil øke bruksverdien betydelig.

7
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Lørdag 25. Juli 2020, klokken 21:54 »
Sitter å ser på "Tesla vs Racecar Cross Country Roadtrip" på YouTube. De får 132 kW på en 2012 mod med 85 kwh, og etter det jeg ser, virkelig korte ladepauser opptil ca 50 %. Er det forskjell mellom Europa og USA?

8
Kangoo / Sv: Ulike årsmodeller på Kangoo?
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 16:01 »
Den største forskjellen, og kanskje også største fordelen med denne i forhold til Nissan E-nv 200 er at den har dieselvarmer som standard.

På min er ikke forskjellen større enn 10-15%  mellom sommer og vinter.
Kan også være greit å vite at disse biltypene har veldig høyt forbruk i høy fart. Min rekord er 135,6km på en lading, med 11 km rest. I 110 km/t er rekkevidden trolig rundt kun 50-60 km.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 11:23 »
Er nokså sikker på at jeg leste 650 000 for noen uker siden.

10
Tesla / Sv: Kommer endelig MCU2 til oss med MCU1?
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 23:07 »
I Norge er det vel 5 års reklamasjonsrett.....

11
Lading av Tesla / Sv: Motor hurtiglading test sommer 2020
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 10:49 »
Det hadde vært interessant med en tilsvarende tabell over 10-15 min lading også.
Tallene for Nissan e-nv 200 bekrefter det jeg skrev for litt siden i et annet innlegg. 81 km pr halvtime er alt for lite til at det er lønnsomt å bruke denne bilen som arbeidsbil, dersom en har mye langkjøring.
10 timer for å kjøre 40 mil brukte en kamerat av meg med denne bilen, i motvind og vinterføre.

12
Tar opp disse gamle innleggene igjen etter en ny episode i dag:
Kjører kangooen fra motorveien i Stavanger og inn på Madlaveien mot sentrum der det ene feltet er blitt kollektivfelt nylig. I det jeg nærmer meg rundkjøringen i krysset ved Løkkeveien er det plutselig en billigst vrenger bilen over i kollektivfeltet maks 1 meter foran meg, selvsagt uten å bruke blinklys. Så kjører han såpass sakte at han ikke kjører forbi noen biler i venstre felt, for så å legge seg over i venstre felt igjen etter noen hundre meter.
Vil tippe det er en av disse idiotene som det er skrevet om i Stavanger Aftenblad den siste tiden som legger seg ut for å sperre på motorveien flere km før to felt blir til ett, før Auglendstunellen.

13
Alt det andre / Sv: Kjøpte en bil "usett" - og den stinker...
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 10:01 »
Jeg kjøpte to sofaer som var stått i et rom hvor det var blitt røykt. Fikk de omtrent gratis siden selger trodde at lukten aldri kom til å gå bort.
Eneste jeg gjorde var å ha de stående ute en stund før jeg tok dem inn, og etter rundt 100 dager var det ikke mulig å kjenne noe røyklukt.
En luftig garasje der bilen står med vinduene åpne vil sannsynligvis fjerne lukten helt, er mitt tips.

14
e-up! / Sv: Batterikapasitetsmåling
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 13:55 »
Jeg fikk 15,69 kWh ut av min Kangoo som er produsert i 2012. Originalt så skal den vel ha 19,8 kwh netto, så ut fra det har jeg mistet ca 20% kapasitet. Batteri og luft var ca 13 grader under testen.
Jeg tror ikke jeg ville fått ut 19,8 kwh selv når batteriet var nytt på en tilsvarende test, for noe energi forsvinner i varme, og en får vel heller ikke ut alle kWh når temperaturen er 13 grader. Jeg vil derfor tippe at det reelle tapet er på nærmere 10% enn 20.

15
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 20:37 »
Etter husken kjøres teslaene over 24 000 km pr år i snitt mot 15 000 km for resten av bilparken i USA. Tar undersøkelsen hensyn til det?

Sider: [1] 2 3 ... 100