Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balrog

#916
Sitat fra: elbilskeptiker på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:40
Går det an å sette hundebur bak 2dre seterad og la hunden hoppe inn gjennom bakdøren?

Nei. Bakdøren må åpnes før hunden kan komme inn. Ellers vil glasset knuse og hunden blir antagelig skadet.

Hundebur-opsjonen er selvsagt avhengig av størrelsen - snakker vi grand danois eller cocker spaniel?
#917
Hmm. Tydelig at jeg har truffet mitt inkompetansenivå her. Jeg skjønner mindre og mindre. Kanskje er det flere brukere som er like dust som jeg på dette området og jeg tyr derfor til å be om hjelp på noen oppklaringer:

I carporten hjemme kan jeg ha:
230V 10A standard stikkontakt som gir 2,3kW evt.
230V 16A standard stikkontakt som gir 3,68kW

I sikringsskapet har jeg 3-fas og såvidt jeg forstår kan det trekkes ut 230V 32A 3-fas som gir 22kW(?) med "blå plugg"?

400V hjemme krever vel helt andre installasjoner?

Tesla S kommer med 3 ladevarianter:
10kW
20kW eller
supercharger avhengig av hva man vil betale.

99% av mitt ladebehov gjøres unna hjemme. Hva kobles Teslaen til med de ulike ladevariantene og hva bør jeg installere i carporten?
#918
Model S 2013 - 2022 / Sv: Servicekostnader - alternativer
lørdag 22. desember 2012, klokken 01:41
I Osloforretningen visste de ikke, men ga uttrykk for at de forventet lave servicekostnader, under henvisning til at Roadsteren skal ha lavere servicekostnader enn en Golf.

Strengt tatt er det vel ikke stort mer de gjør enn å lese av elektroniske data og evt oppdatere computeren, etterfylle spylervæske, sjekke lysene, sjekke bremseklosser og sparke i dekkene?

Bra svar her:

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:40
Prisen på service kommer nok sammen med prisen på bilen, så vi får håpe vi vet det i løpet av uken. I USA koster det $1900 for 4 år (og $1900 for de 4 neste). Oversatt til "norske" priser vil jeg tro det havner på ca. 4000-4500,- pr. år. Men da er alle slitedeler unntatt dekk inkludert, så det blir ingen ekstra regning for bremsevæske, bremseklosser, spylervæske, pussergummi, kabinluftfilter, kjølevæske og lignende.
#919
Betyr det at jeg lader 230V fra 2 ulike kurser ("2 stikkontakter")? Eller er jeg helt på jordet her?
#920
prøver i denne tråden:
noen som vet hva dette betyr?

"Dobbeltladere
20 kW innebygget lader. Ideell for sammenkobling med høyspenningsstrømkontakten. Opptil 100 kilometer rekkevidde per ladetime.
kr 9550"
#921
noen som vet hva dette betyr?

"Dobbeltladere
20 kW innebygget lader. Ideell for sammenkobling med høyspenningsstrømkontakten. Opptil 100 kilometer rekkevidde per ladetime.
kr 9550"
#922
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fremtiden for elbiler
mandag 17. desember 2012, klokken 21:27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2012, klokken 17:31
Sitat fra: Griffel på mandag 17. desember 2012, klokken 16:49
Ellers er det jo rart at Normann ikke har fått med seg at samtidig som elforbruket øker i Europa, øker også den andelen som kommer fra fornybare kilder. Da blir det rart å hevde at biler er de som bruker det som bli igjen av kullkraft.
Det motsatte er tilfelle for olje hvor energiforbruket til utvinning øker.
De som misliker elbiler elsker å poengtere at alle elbiler går på kullkraft, og at produksjonen av elbiler foregår med kullkraft.

.... selvsagt til forskjell fra bensin- og dieselbiler som produsert utelukkende av miljøvennlig strøm laget av regnbuer. Materialene til bensin og dieselbiler er selvsagt også kun kaninfjær, aloevera-olje og fikenblader, til forskjell fra de sterkt forurensende elbilene som utelukkende lages av forbudte radioaktive utrydningstruede tungmetaller som har måttet transoprteres et titalls ganger rundt jorda med fly. Og forresten lages de av barnearbeidere på Vågå som blir misbrukt av ordførere.

Nei elbiler er nok bare en sånn mote-greie, akkurat som internett.
#923
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
mandag 17. desember 2012, klokken 17:13
designet er da ikke problemet med verken i3, i8 eller r8. Problemet er at det lages konkurrenter til mikronisjen Smart Forfour og toseters sportsbiler som til sammen har lavere markedsandel og enn brannbiler.

Jeg forstår ikke det store og nesten utelukkende fokuset på bybilkonseptet med elbiler når det stort sett er folk i forstedene som her egnede lademuligheter og økonomi/behov for elbiler. Skal man slåss med Nissan Micra, Toyota Iq, og Tata som koster rundt 40.000 i andre land med en batteripakke som alene koster like mye er prosjektet ganske dødt.

Håper BMW klarer å utvide i-serien med flere og større modeller asap
#924
Model X 2014 - 2022 / Sv: Reservasjon
mandag 17. desember 2012, klokken 11:53
Apropos reservasjon - er det noen her som vet om de som har trukket sine reservasjoner faktisk har fått depositumet tilbakebetalt? (Jeg har svært dårlig erfaring med å betale depositum, så jeg nøler litt med å trykke "send" i nettbanken)
#925
Elbiler i media / Sv: BMW: 40 år med elektriske forsøk
mandag 17. desember 2012, klokken 11:48
Jeg er virkelig blant dem som hadde løpt og kjøpt elektrisk BMW (Har kjørt BMW  MC i 15 år). 40 års "jobbing" med elektriske biler uten å bry seg med å selge en eneste til forbruker er alt annet enn imponerende. Med BMWs teknologiske know-how burde de kunne utvikle og slippe en fullverdig elbil i løpet av 3-5 år.

i3 og i8 plasserer seg trygt utenfor BMWs eksisterende produktlinje. Jeg antar at flere enn meg hadde vrengt lommeboka for en 1, 3 eller 5-serie i elektrisk utgave. Når sylferske Tesla kan, hvorfor skal ikke BMW kunne levere noe heftigere enn en lekkert utseende i-Miev? BMW har da aldri vært opptatt av lave priser på produktene sine?

Skal elbiler bli tatt seriøst i det norske markedet må produsentene slutte å kun pøse ut mopedbiler som konkurrerer om merkeligst design. Nordmenn kjøper Golf/Passat og over.

På hjemmesida til BMW http://www.bmw-i.no/nn_no/ som er meget ordrik finner jeg INGENTING om antatt leveringstidspunkt, produksjonsstart, volum eller prisleie. Noen som kan hjelpe meg?
#926
Zoe / Fluence ti Norge
mandag 10. desember 2012, klokken 01:42
Snakket med en forhandler som sa at det nå er bestemt at Fluence ZE også skal selges i Norge, uten at han kunne oppgi pris.

Fluence vil jo uten konkurranse være den lekreste 5-seters elbil tilgjengelig i Norge fram til Tesla S dukker opp.
#927
Zoe / Sv: Batterier - Eie vs Leie?
mandag 10. desember 2012, klokken 01:38
Renault burde kunne løse dette enkelt ved å gi kunden valget mellom kjøp og leie.
#928
Leaf 2010-2017 / Garantivilkår Leaf
torsdag 06. desember 2012, klokken 00:52
Beklager, fant ingen tråd som direkte tar for seg dette temaet.
Jeg drømmer om en Tesla S, men vurderer en elbil inntil de leveres på det norske markedet. Da er det dessverre ikke mye pent og praktisk å velge mellom. Jeg synes Leafen er relativt stivt priset her til lands, antagelig grunnet den grusomme forhandler-monopol-kulturen i Norge.

finn.no selges import-Leafer fra 200' (US) og 220' (GER). Jeg tillot meg derfor å ringe kundeservice hos Nissan for å høre om garantivilkår hos Nissan. Straks jeg spurte om US-import ble tonen ganske sur hos Nissan Norge, og jeg fikk følelsen av at jeg ringte politiet og spurte om lengden på fengselsstraff avhengig av hvor mye heroin jeg skal smugle.

Nissan Norge forteller at USA-garanti KUN gjelder i USA og det virket som de ikke vil ta i US-biler med ildtang. De er nemlig av betydelig dårligere kvalitet og er "IKKE beregnet på å tåle det barske norske klimaet"(?!). Antagelig produseres de av underbetalte funksjonshemmede oompa-loompaer.

Tyskimporterte biler har heller ingen form for garanti her til lands hevdet hun videre, selv om hun ikke kunne bruke utstyrs-argumentet på samme måte.

Jeg stusset litt over dette og tillot meg da å spørre om ikke jeg da har et kjempeproblem om jeg tilsvaarende tar med meg en norsk Leaf til Tyskland og den stopper der. Må jeg så selv få fraktet Leafen til BNH i Oslo i håp om garantiutbedring? Det var hun litt usikker på, men det var nok slik, ja.

Jeg kjører i dag Audi, som har world wide garanti og gir meg internasjonal mobilitetsgaranti når jeg tar servicene hos Audi-godkjente verksteder. Reklamasjonsrett etter norsk lov gjelder selvsagt kun for biler kjøpt i Norge, men Audi-garantien gjelder overalt i verden.

Jeg synes svarene jeg fikk "fra høyeste hold" i Nissan-systemet var mildt sagt useriøse, og veien til å kjøpe meg en Leaf ble umiddelbart lengre. Så har jeg lest litt rundt på forumet her og det later ikke akkurat til at Nissan er bilmerket å velge om man ønsker et enkelt liv.

Jeg kan ikke begripe at ikke Nissans batterigaranti skal gjelde internasjonalt. Hva slags "garanti" er det da når Nissan er et internasjonalt selskap og bilene lages på deres egne fabrikker? Hvis jeg bestemmer meg for å flytte utenlands må jeg jo kvitte meg med en Nissan Leaf bare av frykt for normale garantirettigheter.

Er det virkelig slik at Nissans garantier kun gjelder i 1 land (eventuelt kun hos én forhandler/kjede)?

Har noen erfaringer med dette som kan hjelpe meg videre i min jakt på elektrisk kjøretøy? Er man tilnærmet dødsdømt om man kjøper en importert Leaf?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA