Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balrog

#46
Elbiler i media / Sv: Tesla og bremse svikt
søndag 17. februar 2019, klokken 03:15
Bremsene på elbiler testes ved igangkjøring i kulda.
#47
Model 3 / Sv: Reservasjon. Bare tull nå?
lørdag 16. februar 2019, klokken 14:45
Fra InsideEV nå i januar 2019:

Electric car sales are set to rise dramatically in 2019 as rapid growth in the sector is expected to continue.
According to electric vehicle website Driving Electric, drivers who are considering taking the plunge are advised to strike now before supply bottlenecks take hold.


Research by the website shows that it usually takes around 10-12 weeks for a new car to be delivered, but lead times for some electric vehicles can be up to six months.

The website found that Hyundai claims to have "no lead time" between order and delivery for the hybrid version of the Ioniq hatchback, but buyers wanting plug-in hybrid or fully electric versions will have to wait around four months.

And if you want a conventional Volkswagen Golf, you're looking at a 14-week wait. But if you want the electric version, you'll be looking at adding another four weeks to that.

Those who want a new Jaguar will normally have to wait three months, but buyers of the brand's new I-Pace electric SUV will have to double that wait.

Yet all that pales into insignificance next to the new Hyundai Kona Electric, which is said to have a 10-month waiting list.

According to Driving Electric, the demand for electric vehicles (EVs) is only set to grow, and lead times look likely to lengthen.

"It has been a remarkable year for electric cars, with the segment performing much more strongly than the overall market," said Vicky Parrott, the associate editor of DrivingElectric.com.

"During 2018 the total of all new car registrations was nearly seven per cent down, compared with 2017. But pure electric cars were up by more than 10 per cent. And in November alone, compared to the same month a year ago, the overall market was three percent smaller while battery electric vehicles were nearly 70 percent ahead on the same month last year.

"Plug-in hybrid electric car sales have also risen in 2018 by around a quarter, helped by a combination of interest in electric and the reassurance of the range-extending possibilities of an additional conventional engine.

"With every sign that electric cars are immune to the doldrums much of the rest of the market has found itself in during 2018 we expect demand to rise even faster next year.

"Because EVs are seeing a global surge in interest, anyone who has pondered the idea of buying one is advised to stop dithering from this point and get ahead of any future supply bottlenecks caused by their popularity. It's time to stop pondering and pounce instead."
[/b]
#48
Model 3 / Sv: Reservasjon. Bare tull nå?
lørdag 16. februar 2019, klokken 14:02
Løve i kjent stil... Utrolig at det ikke er noen form for moderator-aktivitet på dette forumet.

Anbefaler eventuelt nye forumbrukere å lese alle Løves forutsigelser om at Tesla skulle gå konkurs hver eneste måned og latterlige vurderinger av fremtidig produksjon og levering.

Løve kjører Nissan Leaf visstnok (super bil med muligens markedets dårligste batteriteknologi) og har ingen egen erfaring med Tesla, men har samme forhold til Tesla som Listhaug har til innvandrere.

Jeg reserverte så tidlig det var mulig på begge mine Teslaer og fikk/får bilene så tidlig det var mulig.

Har tidlig reservasjon sammenheng med tidlig leveranse? Selvsagt. Er det mulig å levere bilene i den rekkefølge de ble bestilt? Selvsagt ikke. Produksjonslinja må drives effektivt, dvs batcher av "like biler" kjøres uavhengig av bestillingsrekkefølge, men variantene må selvsagt være bestilt. Deretter skal biler fraktes verden rundt med de logistikk- og klargjøringsutfordringer det medfører. Kunder skal varsles betalinger sikres, ombestillinger sjongleres, avbestillinger ombookes, og selvsagt skal kostnader holdes nede i alle ledd.

Dette betyr at Tesla ikke ringer rundt og forteller at "nå tror vi snart du får bilen din" til alle reservasjonsholdere. Telefonen kommer relativt kort tid før leveringen er klar.

Informasjonen jeg har fått fra Tesla har vært konsistent hele veien, kundebehandlingen super og laaangt bedre enn jeg har fått hos alle andre bilselgere, særlig i etterkant av salget. Servicen har vært topp, men kapasiteten er selvsagt i minste laget når en helt ny produsent selger så enorme volumer i et for dem helt nytt marked som Norge på så kort tid.

De aller fleste fornøyde kunder, som jeg er, gidder vel neppe å skrive om pent vær etc.

Ha litt tålmodighet, bilene kommer fort, men det er tusenvis av biler som skal leveres ut av noen hundre ansatte på svært kort tid, så er folk positive og pragmatiske så delivery service får jobbe effektivt er kanskje alle bilene som er reservert levert ut i løpet av cirka en måned fra i dag. Det er ikke lenge uansett hvilken bilprodusent det er snakk om med unntak av lagerbiler.

Vil du ha Norges beste bilkjøp aka value for money dvs Model 3 så fort som mulig? Bestill nå. Du kan angre om du vil og få refundert reservasjonsbeløpet.

Tesla leverer. Det gjør ikke så mange av konkurrentene for tiden. Hva er ventetiden på Kona? e-Tron? (Nei Løve, Nissan New Wrapping Leaf 40kW er på ingen måte en konkurrent til Model 3 LR, selv om det er en meget god bil)

Forresten - har Model 3 i det hele tatt noen konkurrent på markedet? Nei.....
#49
Model 3 / Sv: Finansiering gjennom tesla
lørdag 16. februar 2019, klokken 01:47
Fungerer veldig greit, Tesla fikset, superrask godkjenning og jeg signerte med bankid med dnb straks regnr var klart
#50
Model 3 / Sv: Første "kunderegistrerte" TM3?
fredag 15. februar 2019, klokken 20:27
Min som har fått regnr : Signerte nettopp lånepapirer på nett, bil leveres mandag kl 15 180219 i Drammen

Stusset også over ulik felgdimensjon foran og bak, derfor jeg la det ut i tillegg til at jeg ville mate hengerfesteentusiastene - åpenbart ikke godkjent for hengerfeste per i dag...
#51
Model 3 / Sv: Første "kunderegistrerte" TM3?
fredag 15. februar 2019, klokken 15:54
EV 434XX TESLA MODEL 3
EU-kontroll
Sist EU-godkjent
Ikke kontrollert
Neste frist for godkjent EU-kontroll
15.02.2023
Registreringsdata
Registreringsnummer
EV 434XX
Merke og modell
TESLA MODEL 3
Kjøretøygruppe
PERSONBIL (M1)
Registreringsår
2019
Antall seter
5
Farge
Svart
Understellsnummer
5YJ3E7EB8KF2001XX
Registrert første gang i Norge
15.02.2019
Registrert første gang på eier
15.02.2019
Registrert i distrikt
Billingstad
Bevaringsverdig
Nei
Oppbygd
Nei
Bruktimportert
Nei
Topphastighet
233 km/t
Utslipp
Miljøklasse
Ikke oppgitt
Partikkelfilter
Ikke oppgitt
CO2-utslipp
0
NOx-utslipp
0
Mål og vekt
Lengde
469 cm
Bredde
185 cm
Akselavstand
288 cm
Egenvekt
1 856 kg
Egenvekt med fører
1 931 kg
Tillatt totalvekt
2 305 kg
Maks nyttelast
374 kg
Maksvekt tilhenger m/brems
0 kg
Maksvekt tilhenger u/brems
0 kg
Maksvekt på tilhengerkobling
0 kg
Maks vogntogvekt
0 kg
Maks taklast
Ikke oppgitt
Maks aksellast foran
1 110 kg
Maks aksellast bak
1 257 kg
Luftfjæring
Ikke oppgitt
Motor/kraftoverføring
Slagvolum
0 cm3
Drivstoff
Elektrisitet
Motorytelse/effekt
65.00 KW (88 HK)
Antall aksler
2
Antall aksler med drift
2
Dekk/felg
Dekk foran (standard)
235/45R18
Dekk bak (standard)
235/40R19
Hastighetsindeks
W (270 km/t)
Lastindeks foran
98
Lastindeks bak
96
Innpress foran
40 mm
Innpress bak
40 mm
Kilometerstand
Kilometerstand vises ikke fordi kjøretøyet ikke er EU-kontrollert.
#52
Model 3 / Sv: Levering av model 3
torsdag 14. februar 2019, klokken 20:00
Fakturanummer skal brukes som KID:

Vi kan ikke se å ha mottatt betaling for bilen din. For å kunne foreta levering av bilen din ber vi om at dette betales så snart som mulig og at kvittering på utført betaling blir sendt som svar på denne mailen.
Det er viktig at kvittering inneholder: Riktig beløp, kontonummer pengene er overført til og riktig KID.
Det er også viktig at kvittering viser at betaling er "Utført". Betaling lagt til forfall er ikke gyldig.


Betalingsinformasjon:



Kontonummer: 8301.10.16653

KID: 4070B000000XXXX

Beløp: XXX.XXX,-



Kvittering på utført betaling kan sendes som svar på denne mailen.

Vi ber også om at dere bekrefter at forsikring på den nye bilen deres er i orden nå.


Forrige mail fra dem:

Egenkapital:

Hvis du skal betale egenkapital skal det betales en uke før levering.

Vi benytter ikke KID, vennligst skriv ditt Fakturanummer i melding til mottaker når du utfører transaksjonen. Vårt kontonummer: 8301.10.16653.

Dersom betaling skjer senere enn 5 dager før levering, ber vi om at du sende oss en pdf kvittering med status: utført betaling i PDF-format til denne mailen.
#53
Model 3 / Sv: Levering av model 3
torsdag 14. februar 2019, klokken 02:04
Leveringsdato mandag 18.2 i Drammen med forbehold om force majeure.

Har kun hatt kontakt med trivelige og hjelpsomme folk i Tesla, men det er klart at de ikke kan alt om bil, produksjon og transport. Betalte i dag og sendte pdf-kopi av betalingen som de ba om og booket forsikring, i håp om at alt går smurt som swix klister ved utleveringen.

Det er kanskje her jeg skulle skrike i vei om at leveringsestimatene har variert fra midten av februar til mars og true med å heve kjøpet fordi en som bor i Lillestrøm visstnok får bilen 2 dager før meg enda han reserverte 2 måneder etter meg?

Gleder meg som en unge på bursdagen til jesus til vår nye bil er klar...

#54
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
mandag 11. februar 2019, klokken 22:15
Det var akkurat det samme sjuke maset om takstativ til Model S. Jeg kastet meg over første og beste mulighet og kjøpte takstativet som har vært brukt 2 ganger i løpet av 5 og et halvt år, og ellers overfyller plassen i boden ved siden av hattehylla og takboksen som har blitt brukt en gang.

Utrolig mye greiere å transportere skia inne i bilen. Vurderer seriøst skiluke-fixen fra youtube.
#55
Model 3 / Sv: Betaling av sluttfaktura
mandag 11. februar 2019, klokken 13:30
Snakket med Tesla, min er på vei, levering slutten av feb, han sa jeg blir oppringt ift betaling og levering straks de har ting på plass. Da mente han at jeg fikk et KID-nr. Det later til at ting er på stell, men at det er sykt mye som skal gjøres på kort tid og at de får svært mange underlige spørsmål. Vi bør vel la dem få jobbe mest mulig i fred....

Jo flere som skal sabotere utleveringer ved å ha bilen på NAF-kontroll og undersøkt grundig av Detektiv Downs som finner en ripe på undersiden av rattstammen og ikke betaler før hele rattstammen er byttet, desto lengre tid tar det selvsagt før vi andre får utlevert vår bil. Er det uvesentlige mangler ved utlevering av bilen er det ikke verre enn at det noteres og Tesla fikser det på et egnet senere tidspunkt. Jeg har opplevd dette som svært ryddig av Tesla.

Dette er en bruksbil som skal kjøres noen hundre tusen km i regn, snø, saltsørpe, gjørme, sand og skitt. Om man har venner som kommer og måler avstanden mellom koffertlokket og bakskjermen for å se om det er helt likt på begge sider bør man kanskje finne seg venner med annet fokus.
#56
Model 3 / Sv: Levering av model 3
torsdag 07. februar 2019, klokken 02:10
Hva med å lage en egen Løve-tråd og flytte alle de fantastiske innleggene dit? Det kan jo være lystig lesning for dem som gidder, det er vel ikke et eneste av hans "til helvete med Tesla" som har slått til. Snakk om å ha lite fordrive tida med...
#57
Denne tråden burde vel ha vært på debattforumet til FrP?

Alle de som i fullt alvor påstår at biler drevet på fossilt drivstoff ikke påvirker miljøet:

Plasser deg og kjøretøyet på tomgang inne i en garasje med garasjedøra lukket i 60 minutter. Så snakkes vi etterpå, etter at jeg bæsjet i drikkevannskilden din. Kloakk forurenser ikke, det mener en 92 år gammel tobakkforsker og predikant fra Redneck Valley, Texas.

Det verste ved å kjøre MC er "lufta" i tunneler. Det verste med Oslo er lufta i sentrumsgatene.

Når det gjelder veislitasje er synderne tungtransport, piggdekk og telehiv.

Med de nye elbilene har alle argumenter for å kjøre fossilt forsvunnet.
#58
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
onsdag 30. januar 2019, klokken 00:07
Sitat fra: 3LRevO på tirsdag 29. januar 2019, klokken 19:42
Sitat fra: Balrog på tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:33
Fikk "superforsikring" fra If, Akershus vest, 16t km kr 7400 75%bonus

Var det bare bilen eller var flere forsikringer inne i bildet?
Jeg fikk også nogenlunde samme tilbud som deg men oppdaget at de da hadde satt opp de andre forsikringspremiene så totalt var ikke tilbudet så godt for min del. Greit å sjekke ihvertfall.

Har bøttevis med forsikringer der fra før av. Vi er vel en av kundene de tjener best på...
#59
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:33
Fikk "superforsikring" fra If, Akershus vest, 16t km kr 7400 75%bonus
#60
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Model 3
tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:28
Får min TM3 om 3 uker ferdig levert på 18" Nokian R3 av Tesla for 15k, Tesla har sommerhjulene på dekklager på Bryn for meg gratis og betaler hjulbytte til sommeren.

Nå kommer vel Løve og forteller at Tesla kommer til å gå konkurs før den tid, men...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA