Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balrog

#31
Sjefsargumentet for husmortanksene har falt bort her: Ved å bruke en diger og energi-ineffektiv SUV når du leverer barn i barnehagen er sannsynligheten for å omkomme i en trafikkulykke bittebittelittegrann mindre enn om man kjører i en tradisjonell bil.

Noe som irriterer meg med husmødre (av begge kjønn) i SUV er at på tross av at det er nettopp en SUV kan de ikke kjøre ut i kanten av veien når man møtes på smal vei, antagelig fordi de ikke ser en dritt rundt seg og peiser derfor på midt i veien. Som å kjøre Hummer i bytrafikk.
#32
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:20
Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:19
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:12
De aller fleste i samfunnet synes at å kjøpe opp billetter til konserter for å selge dem til overpris når det er utsolgt er uetisk, og det er i noen land ulovlig = svartebørssalg.
Hvilket belegg har du for å si at de fleste synes det? Jeg syns det er ugreit i Norge, fordi det er ulovlig. Å flippe bil er ikke ulovlig. Heller ikke å flippe en melkekartong eller en makrellboks, som kjøpmannen på Remaen nedi gata gjør, og tjener millioner på. Hva er forskjellen?

Du ser ikke forskjellen på å drive en mva-registrert matforretning som tilbyr tjenesten kvalitetssikrede matvarer nær deg nesten døgnet rundt hele uka, betaler skatt av overskuddet, har lønnede ansatte og det å haie inn kroner på skattefritt spekulativt kjøp og salg av bilreservasjoner (eller boligreservasjoner for den saks skyld) fra sofaen?

Jeg tviler på om noen av bilflipperne innberetter så mye som en krone av det som faktisk blir skattepliktig inntekt av dette.

Tips: Det er enda mer penger å tjene på å kjøpe opp mat i sultrammede land og selge det videre til flyplasspriser.

På dette området er jeg og Løve såpass meningsfeller at det nesten blir erotikk. De verste profitteksemplene var vel Opel Ampera-e som ble solgt svindyrt når GM stoppet leveringen av sine compliance cars.

Ettersom det later til at leveransene på TM3 kommer i skyhøyt tempo har bilflipperne svært dårlig tid om de skal gjøre kroner av dette. Av TM3-kjøperne som ikke har reservert er det ikke så veldig stor prosentandel som gidder å betale mange titusener for å slippe å vente noen uker på ny bil tror jeg.

OT: Jeg tror at de andre elbilprodusentene vil få merkbart med kanselleringer framover. Drøyt 100k mer for en TM3 enn å vente på en Hyundai Kona? Parkerte ved siden av en Kona i dag og vel, jeg finner ikke noe argument for Kona framfor TM3. Jeg koser meg ikke over dette, men TM3 kan nok gjøre ventetida på andre elbiler betydelig mindre enn i dag.
#33
Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:40
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34

Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...


Vel, ikkje heilt pensjonist, men midt i livet, lett korpulent og 188cm lav. Tross min sporty kropp,blir både Model S og Model 3 "trange" å komme seg inni i forhold til det å "sette seg rett inn" i en Model X.

Høyde er et helt annet argument ja - godt innspill for SUV. Med kroppshøyde over 190 sitter man dårlig i de fleste biler og sitter man greit er gjerne speilet plassert midt i synsfeltet, og kan selvsagt ikke flyttes. Det tar mye av sikten min også enda jeg er noen cm lavere enn du. Alle på din høyde må prøvesitte bil før man bestiller.

Er SKYNET bare en tullebruker?
#34
Model 3 / Sv: Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:38
Etter å ha hørt den sure lyden av steinsprut på E18 500 meter fra utleveringen av Model 3 lurer jeg på det samme: Priser/kvalitet - hvem gir hvilke tilbud på foliering av Model 3? Gjerne vindusfilm også.
#35
Å kjøre SUV er jo som å ri på en elefant. Alt av assosiasjon til sportslig kjøring/kjøreglede forsvinner. Det eneste argumentet jeg ser for å velge Model X eller Y måtte være hengerfeste for campingvognentusiaster eller om man produserer veldig mye søppel så man må på dynga hver uke. Top Gear har solid testet og dokumentert denne bilklassen.

Det hjelper liksom ikke å ha verdens raskeste elefant. Ingen tror at den er rask, så da må man kjøre som en idiot for å vise at det er verdens raskeste elefant. Og etter å ha gjort akkurat dette vil de fleste nok nikke anerkjennende og tenke "Jepp en idiot", ikke "for en rask elefant". Derfor synes seg grisetunge raske SUVer (Model X, Cayenne, X6) er noe av det rareste jeg ser på veien utenom griseharry pickups.

Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...

Trådtittelen er jo episk.

Hva er egentlig argumentet for SUV? Bakkeklaring? Min Model 3 har i praksis samme bakkeklaring som Model S med luftfjæring på HIGH. Når i all verden trenger man mer? Når man skal gjete sauer mens man sitter i bilen? Eller forresten: SUV er jo praktisk når man skal kjøre fort over fartsdempere...

En ting jeg alltid har forundret meg over er hvor lite plass det er i en SUV. Det ser ut som de har plass til hele garderoben til Erna, men KONA har vel akkurat samme innvendige plass som en E-Golf.

Kona er forresten en meget bra bil (om noen ble lei seg)

Vent det er mer: SUV med tohjulstrekk... hehehe
#36
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:12
De aller fleste i samfunnet synes at å kjøpe opp billetter til konserter for å selge dem til overpris når det er utsolgt er uetisk, og det er i noen land ulovlig = svartebørssalg.

Bilflipping der man bestiller en bil og snylter seg til noen tusenlapper på å utnytte et etterspørselsoverskudd i markedet er noe av det sleipeste jeg vet om. Å selge til kostpris er selvsagt helt greit.

Til alle som seriøst lurer på å kjøpe disse overprisede bilene: Ta kontakt med Tesla og reserver i dag. Alt ser ut til at for første gang i historien blir skikkelige elbiler til god pris levert raskt. Da kan du velge bilen akkurat slik du vil ha den og alt er helt trygt.
#37
Model 3 / Sv: Nybegynner med autopilot i Model 3
tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:02
Jeg spiller inn en liten kommentar til: Etter mye til og fra i tenkeboksen før kjøpet av Model S for 5 år siden valgte vi bort Tech-pakka for å spare noen kroner. En del av de funksjonene fra den pakka er enkelt for Tesla å legge til seinere (gjerne software som navigasjon), mens andre er hardware og vanskeligere/dyrere å etterinnstallere.

Ikke på noe tidspunkt har jeg fått noen mulighet til å oppgradere slikt i etterkant. Ingen i Tesla kan gi noen priser, annet enn å antyde at det er veeeldig vanskelig og sikkert blir veeeeldig dyrt. Litt som å prøve å få Apple til å oppgradere batteriet til et bedre i et av deres svindyre produkter.

Lærdommen jeg trekker ut av dette er at Tesla på ettermarkedssiden er som akkurat som andre bilprodusenter: Selg bilen kjøp en ny med det du mangler fra oss. Den manglende Tech-pakka har irritert meg med jevne mellomrom i fem og et halvt år. At Tesla fremdeles ikke har en skikkelig salgsavdeling for Teslagreier er jo litt ubegripelig (se trådene om matter, trådløse ladere etc)

Å etteraktivere autopilot vil neppe bli billigere enn 60 000, jeg tror det motsatte, ettersom Tesla uansett vil tjene mye mer på at folk bytter bil. Uten at jeg har statistikk på det tror jeg kundelojaliteten hos Teslakunder er helt i toppklasse, selv om Løve som aldri har hatt Tesla ikke vil ha. Jeg ser i allefall ingen andre bilmerker som aktuelle per i dag.

bno: Vi vet alle at det finnes pensjonister i alle aldre som behersker ny teknologi og unge mennesker som ikke klarer å bruke vipps i en salig blanding. Poenget mitt var at alle over 60 i trafikken (egentlig alle i det hele tatt) bør velge til alt de kan av passiv og aktiv sikkerhetsteknologi i kjøretøyene de har.

Autopilot er/vil bli aktiv sikkerhet i trafikken og teknologien er der nå. Om man ender opp med ikke å bruke all funksjonaliteten så gjør det utvilsomt bilen mer lettsolgt, ettersom de aller fleste som ser etter bruktbil vil ha alt utstyr med. Tviler på at det er lett å selge en model S med 40 eller 60kWh batteripakke nå.

For oss gadget freaks gjør autopilot bilen dobbelt så spennende. Men autopilot er ikke et hjelpemiddel til aggressiv kjøring om noen tror det, tvert i mot. Den er ikke langt unna å ha 100% funksjonalitet i å holde alle fartsgrenser for deg, en funksjon som kan hjelpe til å spare deg for mange sviende bøter om det fortsetter å dukke opp flere og flere automatiske trafikkontroller (bokser)

Hånd i været de som ikke har fått bot for å kjøre for fort?
#38
Model 3 / Nybegynner med autopilot i Model 3
tirsdag 19. februar 2019, klokken 03:50
Uten noe erfaring med autopilot fra før vil sikkert mange synes tråden og spesielt dette innlegget er helt på jordet, men kanskje vi kan hjelpe hverandre litt i gang med erfaringer fra norske forhold, og kanskje kan tråden være av interesse for de som lurer på om de skal velge autopilot eller ikke...

Min første tur med autopilot på ordentlig: Tenkte det var lurt å teste ut dette rundt midnatt, så jeg ikke lagde for mye sirkus i trafikken...

Kortfattet: Model 3 er en sykt fet og lettkjørt kvikk sportsbil. Å forsøke å bruke autopilot til slik "aktiv kjøring" gir deg en hvilepuls på langt over 100. Bruk av autopilot på jevn vei med godt tilpassede fartsgrenser i slapp-av-hastigheter fungerer derimot overraskende bra.

Litt om farta først:

Adaptiv Cruise Control (kun tilgjengelig på EAP-pakken) Utrolig deilig funksjon. Mange kjenner til dette fra før av og er bortimot så bra at det forsvarer EAP alene. Man slipper den stadige på og av med cruise controllen og Model 3 holder rimelig avstand (justerbar) til bilen foran, uten at kjøringen blir rykkete. Genialt å justere farten med scrollehjulet på rattet. Supert ved køkjøring.

Model 3 kan også holde fartsgrensene som bilen oppfatter (oppdatert fra Google maps?) og man kan øke eller redusere dette. under settings på autopilot +- 10km. Mer på scrollehjulet på rattet.

Digg å kunne holde fartsgrensene uten å følge med, men man må følge med fordi alle fartsgrenseendringer er ikke oppdatert i kartene på bilen.

Autopilot funker som bare det på motorvei og god landevei, og veier ned til 40 som har enkelt trafikkbilde uten for krappe svinger. Ja man må holde i rattet, men uten å styre.

Begrensningene er blant annet: Eksempelvis på vei inn til det lille tettstedet Vollen i Asker tror bilen at det er 60-sone når det er 40 med fartsdempere. Setter man den til å være +10 km betyr det at man kjører over en 40-sone fartsdemper i 70 om man ikke følger med til fare for alle medtrafikanter og man settes direkte i fengsel uten å passere Start.
Rundkjøringer er registrert som 40 eller 50-sone og bilen bremser på ingen måte ned. Fartsdempere bremses det ikke opp for, heller ikke fotgjengerfelt eller trafikkerte kryss. Her må man ta kontrollen selv. Er veien svingete og fartsgrensen for høy blir turen med autopilot ubehagelig og like spennende som fjellklatring uten tau. Det samme gjelder ved mye møtende trafikk. Setter man farten ned går det derimot helt fint

Er veien dårlig (hullete) er også autopilot ubrukelig, ettersom majoriteten av de store hullene i veien gjerne er midt i hjulsporene i veibanen. Det blir rimelig ubehagelig å kjøre rett oppi alle disse uten at farten reduseres så mye som en km/t. Autopiloten skrus av bare du vrir på rattet, på samme måte som cruise control skrus av når du trykker på bremsen.

Det er svært imponerende hvor godt bilen holder seg i feltet enda de nedslitte refleksstripene i veien er tildekket med sand, grus, is og snø. Motorvei går supert og med tålmodighet fungerer feltskifte-funksjonen utmerket (sett på blinklyset, vent og bilen skifter felt når det er klart)

Hver eneste gang jeg kjører bil framover når jeg er litt sliten eller spesielt interessert i omgivelsene vil autopilot bli brukt. Alle gamle i trafikken burde ha dette som krav når de kjøper bil i stedet for at bilen må være en Toyota i samme sølvgrå farge som håret deres.

Det er en del piping og meldinger fra autopiloten når den skrur seg av og på, og litt forvirrende at cruisecontrollen fortsetter når bilen slipper styringa, så jeg trenger nok en del timer med dette før jeg helt skjønner hvordan det fungerer best.

Håper at alle lar Tesla samle inn data om trafikk og veier så dette blir best mulig. Noen som vet hvordan man får meldt inn gale fartsgrenser?

Summon: kjøre bilen inn eller ut av (trang) parkerings- eller garasjeplass. Funker bra, man må holde forward eller reverse-knappen inne på mobilen mens man står maks noen meter fra bilen. Genialt når man har lite plass, eller er blitt parkert inne. Og ikke minst når du kan få andre til å se på at du kjører bilen utenfra med mobilen om du vil imponere naboer og sånt.

Har ikke testet autopark-funksjonen ennå.

"Naviger til" er ikke tilgjengelig før bilen min får lastet ned siste versjon av kart via wifi, som jeg ikke ser noe sted at jeg kan tvinge den til å gjøre.

Har heller ikke installert minnepinne til dashcam-et

Er autopilot verdt pengene?

Om all kjøringa di er til og fra nærbutikken og du ikke bor i Finnmark: Definitivt nei.

Jo lenger du har tenkt å ha bilen og jo mer du kjører, spesielt på litt større veier, desto mer verdi tror jeg den vil ha. Og det er ingen tvil om at den gjør det lettere å få solgt bilen når du eventuelt bytter den ut.

Jeg tror følgende testspørsmål er det enkleste: (om du har bil med cruise control fra før) Bruker du cruise control relativt mye fra tidligere: Velg autopilot-pakka. Har bilen din hatt cruise control, men du har aldri brukt den, da er autopilot neppe noe for deg.

Er autopilot vanskelig å bruke? Nei. Du vipper spaken på rattet ned to ganger og bilen svarer med et pip. Men det er jo noen blant oss som ikke klarer å håndtere de enkleste digitale hjelpemidler eller ikke klarer å kildesortere papir og plast, så det er neppe noe alle klarer å bruke.

#39
Model 3 / Sv: Mine første timer i min egen Model 3
mandag 18. februar 2019, klokken 21:10
Vel Model 3 kan vi vel kalle ganske stiv og sportslig i oppsettet, men sammenlignet med  Model S synes jeg den blir mer småbil og mangler Model S sin fine mix av comfort og sportslighet. Model 3 er veldig direkte i styrefølelsen og er derfor mer lettkjørt. Tidlig å konkludere men på småveier er derfor model 3 vinneren, mens model S tar seieren på landevei og motorvei. Nå er jo ikke bilene konkurrenter, men ønsker man en bil i luksusklassen, eller kjører veldig mye langturer er nok Model S bilen man vil ha. I byen derimot... Det skal sies at min favorittbil fra tidligere var Audi A8, som jeg fremdeles synes er det beste jeg har kjørt, med unntak av at den er en sinke i trafikken sammenlignet med alt Tesla har laget.

Setekomforten i Model 3 er helt upåklagelig, tviler på at noen ikke klarer å justere seg til en god posisjon, samtidig som man sitter veldig stadig (har gen 1-seter i Model S, der er sidestøtten ikke den beste).

Er man pensjonist og vil ha en komfortabel enkel bil bør man nok prøvekjøre Model 3 skikkelig. Det er en soleklar under-30-bil, mens de fleste som fikk utlevert bil i dag var godt voksne.

Skjermen synes jeg foreløpig er så fiklete at den er trafikkfarlig uten autopilot, så jeg anbefaler å lære seg å bruke talekommandoer.

Kun fart? Nei det fikk jeg ikke til, finner ingen mulighet til tilpasning av skjermen, men skal lete mer. Med svart skjerm er det lite som distraherer vekk fra hastigheten.
#40
Model 3 / Sv: Reservasjon. Bare tull nå?
mandag 18. februar 2019, klokken 19:32
Latterlig av Løvetrollet å trekke opp dieselfuskesvina i VAG som eksempelet på god leveringslogistikk. Jeg endte opp med feil farge på bilen jeg fikk der en gang i tiden for å få bil i nærheten av avtalt tid. Ventetiden på E-Golf har vel ikke akkurat vært å skryte av og de øvrige elektriske konseptbilene til VW (som nostalgibussen) er nettopp fremdeles konseptbiler mange år seinere. Lite skjer i fossibilgiganten. E-Up og E-golf er utmerkede biler, så det er sagt.

Jeg anbefaler alle å se Netflix-serien "Skitne penger" der VAG-gruppens sanne jeg avsløres. Det er langt værre enn noen kan forestille seg.

Min erfaring med leveringer fra Tesla er helt ypperlig, selv om det nå tok et år fra de leverte i USA til de kom over kjølen.

Ønsker man rask leveranse av bil vil selvsagt følgende være lurt uansett bilprodusent: Reserver tidlig, bestill bil med flest mulig avkrysninger på utstyrslista og alminnelige fargekombinasjoner. Motsatt: Bestill seinest mulig den billigste pakka og gul bil. Klaging og utskjelling per telefon og i media er også kontraproduktivt.

Kan vi ikke bare glede oss over at det nå kommer tusenvis av Model 3 på løpende bånd i steden for å syte over at noen får levert bil noen dager før andre? (selvsagt lett å si for meg som har fått bilen), men hvilken rolle spiller egentlig et par uker til eller fra på tidenes beste bil (pris/ytelse), eller at naboen får to dager før meg? Jeg er vel bare konge i gata i et par dager før det er 20 Model 3 i nærheten uansett...

Jeg synes det er smått utrolig med så rask levering etter typegodkjenning og såpass få dager in transit.

Telefonen dere venter på kommer bare noen få dager før levering. Bilen er mer enn verdt å vente på gitt.
#41
Model 3 / Sv: Tilbehør til Model 3
mandag 18. februar 2019, klokken 19:08
key fob?
Bilen åpnes med et nøkkelkort - dvs et bankkort som du fint åpner bilen med mens det er i lommeboka.

Om du ikke gidder det styret det er å ta ut lommeboka og holde foran b-stolpen er det bare å koble telefonen til bilen som autoåpner og starter bilen.

Hva skal man med ladeadaptere? Alt du trenger følger med.
#42
Model 3 / Sv: Hvilke adaptere følger med bilen?
mandag 18. februar 2019, klokken 19:04
Koblet forresten til min Model S gamle ladekabel av ren latskap og det fungerer som fy, spratt opp med 32A som jeg justerte ned.
#43
Model 3 / Sv: Hvilke adaptere følger med bilen?
mandag 18. februar 2019, klokken 18:50
Jeg fikk med Teslas ladekabel med blå industrikontakt og schuko. I tillegg leverte de med gratis type 2 ladekabel.
#44
Model 3 / Sv: Mine første timer i min egen Model 3
mandag 18. februar 2019, klokken 18:37
Da er Model 3 EV434XX hentet, kort tur fra Drammen, der utleveringen var 1 time forsinket (Den var til Løve så han kan mase om hvor elendig utleveringen til Tesla er). Tight og fin (ikke Løve, men Model 3) å kjøre, heftig regen, så batteriet var vel antagelig romtemperert. Må skuffe de som hyler om avvik på panel gaps etc., ingenting å sette fingeren på, men så hadde jeg verken med digitalt skyvelær eller advokat med spesialfelt salg og levering. Interiøret er lekkert. Forbruket over Lierbakkene på et par mil lå på 213 w/km i 3+. Fartsmåleren før Asker tyder på kun 3% høyere hastighet på speedometeret enn reelt. Så vær forsiktig med høyrefoten.

Tok ikke bilen opp i overlydshastighet ettersom det var nye Nokian piggfrie som sikkert må kjøres fri for produksjonsguffe. (har ikke performance på Model 3) Folk som kommer fra fossilbil vil føle at de er Petter Solberg i denne kjærra, muligens med noe bedre engelskferdigheter. Med Model S Performance fra tidligere er det ikke noe mer wow her enn fra før. Rattet virker mindre?

Praktisk: Signering skjer på nettsiden, så vær logget på når du møter opp så går det raskere. Bilen brukte drøyt 10 minutter på å kalibrere kameraer etc. og autosteer må skrus på i park. Navigasjonen fungerer ikke før kart oppdateres over Wifi som jeg får finne ut av. Autopiloten var ikke så glad i feltskifte, men det var muligens jeg som ble for utålmodig. Autopilot inn i rundkjøring var i hvertfall noe som fikk opp adrenalinnivået.

Må jo si at det er jævlig med første sølespruten og deretter de første steinsprutene på ny bil.

Speedometeret øverst til venstre fungerer utmerket. Jeg bruker Night view.

Må jo si at jeg trives noe bedre i Model S enn i Model 3 foreløpig, så jeg tenkte en tanke eller to på at de som stakk av med de siste S75D lagerbilene gjorde ikke noe dårlig valg om man ser bort fra den ekstra rekkevidden i Model 3 som følge av lavere forbruk. Luftfjæringa jeg har på Model S er digg. Model 3 virker mye mindre når man er i førersetet, men uten å ha kontrollmålt kan det skyldes at det meste av lengdeforskjellen på Model S og Model 3 er fra rattet og framover?

Uten å ha målt helt nøyaktig fant jeg at det er 200cm mellom høyre forseterygg i normalposisjon og skrått bakover med en bakseterygg nede. Det betyr at langrennski for gjennomsnittlige høye personer bør få plass inne i bilen, om man ikke er er mer enn 4 i bilen. Synes selv det er langt bedre å transportere ski inne i model S i skipose enn å mase med det jævla takstativet som gjerne fryser fast med snø og is over alt..

Digg at Tesla leverer med gratis ladekabel til type 2 ladestasjoner! Ladekabelen har både blå 1-fas plugg og schuko (vanlig plugg). Får vel sjekke om jeg også kan bruke ladekabelen til Model S før jeg setter den inn..

Jeg var ikke mye misunnelig på husmødrene i Toyota Rav4 på vei hjem, nei.

Eneste gale hittil var at det dukket opp melding om at jeg må kontakte Tesla service om TPMS (lufttrykkmålerne) som ga feilmelding. Heldigvis er alt originalt levert fra Tesla og ikke noe "like bra som originalt" fra Grøftekanten Auto og Dekk AS. Gjør vel det etterhvert, det er jo ingen hast.
#45
På alle elbiler og spesielt når de ha så kraftig regen som Tesla brukes bremser svært lite i forhold til fossilbiler. Ved temperaturer under frysepunktet kan man derfor i laaaaaangt større grad enn på fossilbiler oppleve is på bremseskiver. Derfor bør man foreta en god oppbremsing før man setter bilen fra seg og ta en god bremsesjekk før man starter å kjøre igjen.

En bremsetest før igangkjøring bør man gjøre uansett hva man kjører.

Jepp, jeg har opplevd ising på bremsene også på Nissan Leaf. Jepp det er helt jævlig. Jepp det burde vært mulig å skru på en automatisk bremsetest på bilen ved nullføre og under.

Er det en brukerfeil å la være å teste bremsene før man kjører ut på veien? Jepp. Test bremsene, kjør trygt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA