Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PHsigP85

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du fått fartsbot i elbil?
fredag 20. september 2013, klokken 20:11
Nei, men slå denne: tre uker etter overtakelse av S'n klarte jeg å bli klokket inn en - 1 - km fra å miste lappen. I en 1994 modell Toyota Dyna med plan (og strikkmotor)...
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S....en gedigen skuffelse
søndag 15. september 2013, klokken 17:43
Mye hadde vært gjort om de laget en "brønn" ved bena i baksetet. Mao et felt på ca 40 cm lengde x bilens bredde i batteripakka hvor det ikke var batterier, men hvor en forsenkning i chassiet var mulig.

Ser ikke helt hvorfor det skulle være så vanskelig og det hadde definitivt gjort masse for sittefølelsen i baksetet. Tenkte faktisk på dette første gang jeg satt meg bak i egen bil. ...og jeg er ikke ingeniør en gang ;D
#33
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkeringvennlig?
lørdag 07. september 2013, klokken 18:10
Ingen problem.

Tidligere satset jeg alt på en plass kloss inntil inngangen, samme hvor trangt det var (ventet gjerne for å slippe å gå). Nå parkerer jeg laaaangt unna slik at risikoen for at noen dunker borti smykket av en bil er redusert til et minimum.

Anser det som trening og sparer medlemskap på treningsstudio samtidig  ;D ;D ;D
#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S som taxi?
fredag 06. september 2013, klokken 21:44
Sitat fra: Jejl på fredag 06. september 2013, klokken 20:54
Hvorfor sitter du ikke bra i baksetet?
Synes det var helt perfekt jeg, (er selv 186cm lang). Er du langt over gjennomsnittet høy kan det kanskje bli litt lavt under taket.  Kanskje de over 190cm må krøke seg sammen litt, men hvor ofte forekommer det at to på over 190 cm vil ta taxi.

Nei, perfekt er det på ingen måte. Batteriet bygger dessverre gulvet for høyt, noe som gjør at knærne/lårene er 5 cm over sitteputa. Takhøyden er faktisk ikke særlig problematisk (følte det var verre på us-utgaven?!).

Er selv 190cm og har vært så overbærende at jeg har satt meg i baksetet mens kjente prøvekjørte (to S solgt ila en uke - hvor er vervepremiene???).
#35
Sitat fra: Teslafrank på søndag 01. september 2013, klokken 14:31
Kommer helt an på hva du er vant til fra før...:)

Kjører du Citroen med 14" felger og balongdekk kommer du til å HATE 21"

Liker du "følelse" med veien og KJØRE bil- ingen problem med 21".

Jeg har hatt 19, 20, 21 og 22" på mine biler siste 7-8 år, og for meg er det absolutt ikke alternativ å kjøre TMS med 19", ble et motvillig valg på vinterdekkene...

Huh??? Helt enig i konklusjonen, men aldeles ikke enig i første utsagn etter halvannen uke i ny bil.

Kommer selv fra std stor stasjonsvogn med relativt mye gummi (195/65-15 og 205/55-16). Fryktet/regnet med at overgangen skulle bli stor. Egentlig valgte jeg Signature aller mest (hvis jeg må være helt ærlig) fordi det inkluderte 21" som jeg viste jeg ikke ville velge hvis dette måtte velges og betales for separat. Men de er jo så mye kulere enn alternativet...

Etter 10 dager er jeg i ekstase. 21" skaper ingen problem. Langt mindre støy enn min 9 år gamle japse. Sikkert mer enn 19" men det skulle da bare mangle. Ikke tung på rattet, ikke sporer den, og støy altså uproblematisk.

Thumbs up!
#36
Sitat fra: Spooz på fredag 06. september 2013, klokken 20:15
Bilene registreres ofte en god stund før de leveres, så tallene blir aldri 100% korrekt. Kan i enkelte tilfeller gå 14 dager fra reg. til faktisk levering.
Regnet også med det samme (jobbet som bilselger i min ungdom), og søkte stadig på bil og henger-appen den siste uken før avtalt overlevering. Siste kvelden mer frenetisk enn stadig skal det vel innrømmes.

Bilen ble registrert samme dag som henting. Avtalt og levert kl. 10.

Ser dermed ut som om alt er last minute call  :D
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS Android/ios App
onsdag 04. september 2013, klokken 21:36
Sitat fra: EvenSteven på onsdag 04. september 2013, klokken 15:14
Har forsøkt å følge linken for Tesla app Android, men får opp at ingen av mine enheter er kompatible... https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslamotors.tesla

Har samsung galaxy S2 GT-I9100 + Nexus 7

Hadde samme problem. Lastet ned Mozilla (hadde opera og standardleser på min S2) og plutselig gikk det. Lastet også ned Aptoide, men nå ble jeg plutselig usikker på om jeg brukte denne.
#38
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dører
onsdag 04. september 2013, klokken 21:01
Sitat fra: Finnøy på søndag 01. september 2013, klokken 10:32
*Bjart => Etter SSB sine stjerneforskere og samfunnsøkonomer Bjart Holsmark og Geir Bjartnes som etter grundig synsing bestemt mener at en elbil bare kjører 7500km i året og er en unødvendig bil nr2.
Mine 30 000 km i året med Leaf blir altså 4 Bjart, og vår #2 Caravelle 4Motion brukes 1,5 Bjart.
FANTASTISK! Inn i riksmålsordboka med det  ;D
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
tirsdag 03. september 2013, klokken 00:42
Sitat fra: SimenT på mandag 02. september 2013, klokken 22:45
I videoen står det virkelig EACH vehicle, ikke stikkprøver. Mulig en har en light test og noen få grundige da :(

Da har jeg vært heldig og fått en gjennomtestet bil.

Signature levert for en uke siden og nå rullet 100 mil. Bare velstand og ingenting å klage på bortsett fra litt dårlige mottakerforhold på DAB. Ettersom jeg ikke har erfart noe knirk av noe slag nyter jeg stillheten!
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tar dere sjansen på to elbiler?
tirsdag 03. september 2013, klokken 00:25
Ser ikke problemet med to elbiler nå med mindre man er avhengig av henger. Kjørte Oslo-Kragerø i dag - en strekning på ca 195km - og tenkte det var en fin anledning til å teste SC på Cinderella/Brokelandsheia.

Vel fremme i Kragerø (15 min før forventet ankomst iflg GPS) viste bilen Projected Range på 284km og et snittforbruk rundt 180kWh/km. Med så mye energi på batteriet så jeg ingen grunn til å teste SC likevel og endte med å lade på vanlig 13A mens jeg var i møte. Etter tre timer satt jeg snuta hjemover.

Vel hjemme hadde jeg 80 km igjen etter litt friskere kjøring, samt en demotur etter endt møte.

Ser dermed ut som om batteriet leverer som lovet uten at man må kjøre med egg under foten. Har aldri klart å få en fossilbil til å kjøre på oppgitt forbruk så igjen imponerte Model S meg.
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
søndag 01. september 2013, klokken 16:02
Ingen feil, men litt dårlig mottakerforhold på DAB.

Dermed fortsatt superhappy. Hallelujastemning, lykkerus, why not :-)
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Pinglemotor i Tesla?
lørdag 31. august 2013, klokken 00:09
Sitat fra: Leaf_entusiast på fredag 30. august 2013, klokken 23:40
I følge vognkortet har Tesla Model S 85 kwh kun 69kw. Det er ynkelige 94 hk! I vognkortet til Nissan Leaf står det 81 kw (110hk) slik det skal være. Noen som har en forklaring?

En annen ting er at Tesla ikke er helt stø på barneskolematte.  De oppgir effekten til 310kw. Det utgjør 421 hk og ikke 416 hk slik som Tesla påstår. Det morsomme er at omtrent alt av biljournalister gjengir samme feil. Feilen til Tesla stammer nok fra at horsepower i USA ikke er akkurat det samme som hestekrefter i Europa.

Du gir jo svaret selv... En metrisk hk er ca 735,5 watt, mens en britisk er ca 745,7 watt. Omregnet fra 310 kW blir dette hhv 416 hk og 421 hk. Altså ingen feil, det bare avhenger av hvilken enhet man benytter. Tror for øvrig Elon Musk og hans ingeniører går rundt og over oss når det gjelder barneskolematte. Håpløst innlegg...

Hvorfor vognkortet sier 69kW sliter jeg derimot med å forstå. Ikke har jeg fått et godt svar på dette heller, men så har jeg da også kun spurt min DS. Vi ble raskt enige i at det var viktigere ting å snakke om ;)
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gruppekjøp 32A type 2 <-> type 2 kabel
fredag 30. august 2013, klokken 23:47
Sitat fra: JohanH på onsdag 28. august 2013, klokken 22:15
Prisen fra Salto er god. Kunne ønsket 1-2 meter lengre kabel kanskje. Jeg kjøper aldri slike doninger fra Biltema, Jula, osv. Det er mye strøm vi snakker om her, det er ikke verdt å få en ulykke, brann eller lignende fordi du skulle spare 300 kr.

Helt enig! Har selv kjøpt fra Salto og ville ikke vurdert noe billig fra en ukjent kinesisk leverandør via en svensk billigkjede. Spare noen hundrelapper når man skal presse opptil 22kW inn i en bil til 600k+ høres ut som galskap i mine ører.

Synes 1500,- pluss mva for noe som virker som skikkelig tung, god tysk kvalitet er vel verdt pengene. Skjønner for øvrig ikke hvorfor ikke Tesla kan ta inn denne og selge den med bilen mva-fritt. Bedre for alle parter!
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
fredag 30. august 2013, klokken 23:27
Sitat fra: Jærbuen på fredag 30. august 2013, klokken 22:17
Så du mener at det er forsvinnende liten forskjell på Standard og Performance? Har store problem å velge, har ikke prøvd noen av dem, så begge vil nok gi en solid opptur, selv om jeg kommer fra 200 hk dieselpurke med 500 Nm.

Har du luftfjæring eller konvensjonell?

Vet ikke om forskjellen er "forsvinnende liten" hvis du går rett fra P til S, men nei, tror ikke du vil merke forskjell ellers. Dette er dessuten så heftig at det uansett må bli en opptur. Hadde forøvrig to demokjøringer, hvorav en på rundt 45 minutter, og er også vant til greit motoriserte biler fra før (3.0 l, 245 hk, stor tung us-produsert japansk suv, samt disponerte en nyere E300 4matic fram til levering av Model S).

Standard trekker ikke like mye (nervøst) sideveis under fullt pådrag, men det kan som sagt like gjerne skyldes bedre kjøreegenskaper. Jeg syns i hvert fall dette er like heftig som jeg husker det, og da er jeg happy.

Bilen har luftfjæring.
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
fredag 30. august 2013, klokken 22:08
Etter tre dager i ny standard 85 (men Signature så alt av morsomme tilvalg og 21" er jo standard), må jeg si meg mektig imponert over hva vi får levert.

Bilen er veldig godt skrudd sammen; lav fart på forferdelig skogsvei, høy fart på motorvei og inspirert kjøring på trange, svingete veier, takles uten noen form form stress. Ikke en ulyd å høre, god respons i ratt og pedaler og bilen går som ei kule og stopper vanvittig fort i forhold til hva jeg er vant til. Mange kg, ja, men doble skiver rund baut gjør sitt til at dette stopper fort og udramatisk.

Har tidligere bare kjørt P85, men etter nå å ha rattet standarden i noen dager kan jeg ikke si jeg merker forskjellen i ressurser. Hadde sikkert vært annerledes hvis jeg gikk rett fra P til S, men når referansen er normalbil er det overflod uansett. Fantastisk!

Slår meg var at bilen virker mer "kultivert" enn det jeg husket fra US-modellene. Bedre lydisolering, bedre finish og bedre tilpasninger har allerede blitt bekreftet av de første eierne, men jeg synes selve kjøreegenskapene er bedret også. Mulig det rett og slett skyldes mindre krefter på Std, men i så faller jeg veldig happy med (bort)valget av P.

Fort gjort at kjøringen blir litt mer inspirert enn normalt, og "frykter" dette blir den nye normalen. Dette er gøy! Dessverre gjør det noe med forbruket som for meg har snittet 230 Wh(?). Det gjør at bilen gir meg ca 320 km i rekkevidde på normalladning, men er happy med det. Hadde fryktet langt verre med tanke på kjøremønsteret de første dagene (kun langkjøring, hovedsakelig motorvei).

Hvordan rekkevidden er på småkjøring med ennå hyppigere akselerasjoner kjenner jeg blir irrelevant for da er man uansett i nærheten av en lading.

Har ikke fått testet Homelink, men alt annet fungerer i hvert fall som det skal. Synes kanskje ikke all rattstyring (av apper og info) flyter helt, men antar det kommer med litt tilvenning.

For øvrig gikk overleveringen på Alna uten noen form for problemer. Proft og effektivt og jeg fikk svar på alt jeg lurte på. Et spørsmål som ble besvart med en feil ble raskt korrigert pr mail med fyldig forklaring. Bra!

Alt i alt har hele erfaringen vært en deilig opptur. Gleder meg selvfølelig til å få manglende adaptere, nett, etc som ikke var klart, men det viktigste var bilen. Og den overgår mine høye forventninger.

GLED DERE!!

Ps. Allerede kjørt forbi 3 andre Model S på min vei til og fra Vestfold, så har følelsen at vi som har fått birne er mye på veien. Er jo ikke så mange registrert ennå  ;D



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA