Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PLUTO

Sider: 1 ... 43 44 [45] 46 47
661
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Krasjet Think
« på: Fredag 26. Oktober 2007, klokken 18:21 »
Fikk du kjøpt den Thinken i Mosterhamn? dersom du fikk det trenger kanskje tips til å demontere batteripakka for å skifte over fra den du har til den "nye" bilen. se http://elbil.no/forum/index.php?topic=279.0

662
Avansert: Batterier og Lading / Sv: blanding av nye og gamle blokker i et batteri
« på: Torsdag 25. Oktober 2007, klokken 20:58 »
Jeg skal ikke si at jeg virkelig har greie på dette, men så langt jeg kan se er Power Check designet for å utjevne skjevheter både ved opp og urlading. At det vil være en fordel å passe på at de ulike  blokkene blir laddet helt opp og ikke ujevt ladet/overladet er naturlig nok viktig for da vil alle blokker starte på samme nivå når bilen skal kjøre. Dersom Powercheck kan passe på at de ulike blokkene også tømmes likt vil jo det være med på å avlaste de svakeste blokkene og dermed føre til at de svake vil kunne leve lenger sammen med nye, enn de ellers ville ha gjort. Det er vel her Boogie mener at 2A er for lite til å følge med.

ser også på følgende nettside http://www.cityel-import.dk/  at både den gamle 5A typen og den nye 2A typen er å få tak i.  5A koster kun 350 Dkr og 2A typen koster 799 Dkr

663
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Krasjet Think
« på: Onsdag 24. Oktober 2007, klokken 13:00 »
Det var en think med ødelagte batterier til salgs i Bergen i forrige uke, men den er nå solgt desverre. Dersom du vurderer salg er jeg interessert i å kjøpe uansett stand på bilen.

664
Avansert: Batterier og Lading / Sv: blanding av nye og gamle blokker i et batteri
« på: Onsdag 24. Oktober 2007, klokken 08:10 »
Instillingen deres er jo bare helt fantastisk og er noe som elbileiere over hele landet nyter godt av. Prisen dere tar for å hjelpe andre er også meget fin og noe som passer oss hobby elbileiere godt. Jeg må bare på vegne av mange bukke og takke for dette.

Bor du i byen tenker jeg vel at kanskje også naboer begynner å klage snart og ikke bare kona. Er det egne prosjekter eller andres biler som venter på hjelp?

665
Avansert: Batterier og Lading / Sv: blanding av nye og gamle blokker i et batteri
« på: Tirsdag 23. Oktober 2007, klokken 22:23 »
ok. skjønner opplegget, Elektrolux. Ser under tema "recondisjonering av Saft blokker" at du skriver at det er anbefalt lading med 10A. i dokumentasjon fra saft (som du hadde som vedleg) beskriver de at blokkene kan hurtiglades opp til 75% på 30 min. dette ville jo senke ladetiden betraktelig.

kommentar til dette med Powerchec. 10.000 er jo en del penger men kan jo være økonomisk forsvarlig. Dersom den faktisk greier å jevne ut forskjellene vil det avlaste de svakere blokkene slik at de i hvertfall i teorien skulle kunne holde betraktelig lenger en ellers i en batteripakke som er sammensatt av nye og gamle blokker.

666
Kjøpe elbil? / Sv: Toyota RAV 4 EV
« på: Tirsdag 23. Oktober 2007, klokken 20:24 »
du kan jo sjekke denne websiden og eventuelt snakke med dem. Han holder til i Tønsberg

http://www.euromatic.no/brukt.html

667
Avansert: Batterier og Lading / Sv: blanding av nye og gamle blokker i et batteri
« på: Tirsdag 23. Oktober 2007, klokken 19:36 »
Jeg leser av den fine grafen at du belaster med 50A. dersom dette er fast under hele testen tar det ca 2 timer å "tømme" batteriene. regner med at de da blir litt varme under testingen, og det vil vel være noe ulik varmgang i de ulike blokkene. måler du det også? lurte også på hva det er i testprogrammet som gjør at du kun klarer to pr. døgn. Tar du kun en om gangen eller er det noe annet som bruker mye tid? urladingen tar ca 2 timer (hvis jeg skjønner riktig) og ladingen tar noen timer også avhengig av styrken på ladingen.

668
Avansert: Batterier og Lading / Sv: blanding av nye og gamle blokker i et batteri
« på: Mandag 22. Oktober 2007, klokken 23:00 »
har noen testet power cheq (battery Equalizer)?Den skal i følge reklamen passe på å utjevne forskjellen på blokkene. se link  
http://www.powerdesigners.com/powercheq.htm

Jeg bruker en stor motstand  på ca 2 ohm som trekker 60-65 A under utlading, det er omtrent det samme som en pen kjøretur, og en får da en utlading over ca 1,5 time. Typisk kapasitet er da 95-100 Ah før spenningen når 5 volt pr blokk.
til Hens: stopper du da første blokk er helt nede på 5V?

Til Lynet: Mener du at du tester hele batteriet under ett mens det sitter i bilen?

669
Avansert: Batterier og Lading / blanding av nye og gamle blokker i et batteri
« på: ſøndag 21. Oktober 2007, klokken 21:09 »
Jeg leser at det etter hvert er blitt vanlig at det i en bil er en blanding av nye og gamle blokker. jeg tenker at dette vil være noe uheldig, men trolig nødvendig siden brukte blokker er mangelvare. Hvordan vil dette påvirke de nye og gamle blokkene? Jeg er interessert i både erfaringer og teori om dette.

670
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: System failure og Charging fault
« på: ſøndag 21. Oktober 2007, klokken 20:54 »
Julle i Sverige (han med bilde av en lama) selger et apparat som sjekker alle batteriene i bilen hele tiden. Den gir visst et signal så fort en blokk oppfører seg unormalt. Den fungerer visst både for blybatterier og NiCd. Noe kobling av ledninger er det jo, men virker som en grei sak for å følge med på batteriene

671
se at der finnes statistikk over antall elbiler i Norges byer. er det mulig å få navn på bilenes eiere et eller annet sted, eller er det beskyttet under personvern?

672
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Krasjet Think
« på: Onsdag 17. Oktober 2007, klokken 22:03 »
Godt at du kom godt ut av det selv, selv om det er trist at Thinken stoppet. Vet ikke om noen delebil, men lurte på om du har løftet på lokket og sett etter hva som er ødelagt. Det er jo mulig å reparere en del av det som er der. Med en mer spesifisert melding om hva som må gjøres tror jeg nok at der er noen her i forumet som kan hjelpe enten med deler eller kunnskap.

673
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: diagnoseapparat
« på: Tirsdag 16. Oktober 2007, klokken 11:00 »
Takk Boogie. Jeg snakket med han idag og han sa at det kun var to til som var interessert og at han måtte ha over ti for at dette skulle være verdt å vurdere, helst tyve. prisen blir alt for høy ellers.

Jeg snakket med Arild på Think og han ruger på ett par stykker, men vil kun selge dersom vi er mange som går sammen om å kjøpe. Ideen hans er at de få apparatene som er igjen blir til glede for mange og ikke bare for en. Det er jo en god tanke, men da trenger vi at vi å samle oss.  Jeg foreslår at andre think eiere i Agder som er interessert, gir tilbakemelding til meg så kan vi se om vi blir mange nok til å få kjøpt ut et apparat. prisen er 12.000kr

674
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Avmontere Think batterikasse.
« på: Mandag 15. Oktober 2007, klokken 21:50 »
Det er vel grådig seint å svare på denne nå, men jeg har fersk erfaring fra demontring av batteriet og tenkte at noen kanskje ser på denne link som en referanse.
Det er selvsagt lettest og greiest med en skikkelig billøft men vi gjorde det med hjelp av enkelt utstyr i garasje. tror du vil slite hvis du har grus.

fremgangsmåte:
1. heis opp bilen forran og bak med garasje jekk nok så høyt og sett under 4 støttebukker. Batterikassa må kunne senkes 30cm for å få den ut, så bilen må opp 30cm pluss høyden av løfteutstyret for batterikassen.
2. Bruk en jekketralle som kan løfte høyt eller kjøp en MC løfter (899kr på Biltema) for å holde batterikassa oppe mens du skrur ut alle skruene. Vi brukte MC løft med noen kraftige planker for å få større løfteflate.
3. Senk ned batteriet forsiktig. se til at det ikke henger seg fast noe sted. (kjekkt å være to personer)
4. Trekk batteriet ut under bilen. (det er her du får problemer med grus for MC løften har ikke store hjul og batteriet veier mye.

675
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: diagnoseapparat
« på: Mandag 15. Oktober 2007, klokken 21:11 »
feilmeldingen var at mailen ikke var blitt levert innen 1,5 døgn så jeg tenkte at han kanskje hadde byttet jobb eller noe? lurte derfor på om noen kjente han og hadde annen mailadresse eller tlf nr.

Sider: 1 ... 43 44 [45] 46 47