Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PLUTO

#646
Andre elektriske doninger / HVORDAN BYGGE OM EN FOSSILBIL TIL ELBIL
lørdag 03. november 2007, klokken 21:15
Jeg har brukt en del kvelder til å se igjennom diverse ombyggings sider på nettet. den her syntes jeg var meget enkel og god.

Denne siden viser en flott illustrasjon over "koblingsskjema" for en elbil: http://www.evadc.org/build_wiring.html
Og her er en enkel beskrivelse av de ulike "delene" : http://www.evadc.org/build_components.html

Trykker du på "main page"(oppe til venstre) og leser videre leder de deg igjennom de fleste skritt for å ta riktige avgjørelser før du begynner å bygge din egen elbil. Alt er på engelsk, men skrevet på en lettlest måte.

La deg inspireres ;D
#647
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: diagnoseapparat
lørdag 03. november 2007, klokken 17:57
Da er diagnoseapparatet trygt ankommet Kristiansand og eies av Agder Elbilforening, slik at alle med Think i vår del av verden kan få gleden av det. Er det noen som har behov for det er det bare å melde seg inn i dette strømførende felleskap.
#648
Idag er Agder Elbilforening formellt startet. Vi hadde en hyggelig treff i solskinnet og utenfor mens de harde forhandlinger foregikk stod der både Think, Reva og Renault Clio. Kewet kunne vært representert, men eieren valgte å komme i fossilbil. Til info er Ken styreleder, jeg Pluto er nestleder og Olle er styremedlem. Til felles glede ankom også diagnoseapparatet til Think idag, så da er vi virkelig igang.
#649
Elbiler i media / Sv: Think er for dyr sier Matts Carlsson (TU 34)
lørdag 03. november 2007, klokken 17:36
Sitat fra: Griffel på lørdag 03. november 2007, klokken 13:45
MAO liten Elbil (Elmotorsykkel) er den mest miljøvennlige formen motorisert transport, bedre enn kollektiv.

Det siste der var jo ett interessant argument. For oss som bor i Kristiansand hvor vi hverken har T-bane eller trikk, betyr det jo at liten El bil er det mest miljøvennlige alternativ som finnes ;D ;D

ER det forresten noen som vet hvor stor forskjell i energibruk er det mellom de ulike elbilene?
#650
Ved vannfylling skal du slå av ladingen når den er ferdig med å fylle opp igjen (B116). du skal da vente 15 min før du fyller og deretter må du fylle i løpet av de neste 15 min, men det skal ikke fylles med for stort "trykk". NB jeg har kun teoretisk kunnskap om dette enn så lenge, men slik sies det fra Think
#651
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Webasto varmeren på 106
onsdag 31. oktober 2007, klokken 14:51
Hvordan er det egentlig tenkt at man skal finne frem til disse dokumentene? de ligger veldig bra på http://www.elbil.no/dokumenter/ , men det er ikke så lett å huske når man har behov for det. Er det en link direkte fra forumet, eller må man bare huske dette, eller må man finne de meldingene som har henvisningen for å klikke seg inn?
#652
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Webasto varmeren på 106
onsdag 31. oktober 2007, klokken 06:52
Hvorfor ikke legge instruksjonsboka ut på forumet slik som det er gjort med thinks verkstedsmanual? Kanskje der skulle vært en egen fane for dette med instruksjonsbøker, slik at det er lett å finne?
#653
Du er litt beskjeden der, Ken. Du er jo ikke bare med, men formann i denne nye forening.
#654
Vi er noen elbilfantaster på Sørlandet som nå starter opp Agder Elbilforening :). Er det noe slikt andre steder i landet? ??? Tanken vår er at vi ønsker å stå sammen for tips og hint, samt noe service og vedlikehold. Flere av oss har Think så vi har til foreningen kjøpt inn et diagnoseapparat til Think som alle medlemmer kan få bruke. På litt sikt blir det nok litt mer utstyr. Alle som har elbil er velkommen uansett merke.  I det foreløpige styret er to Thinker og en Clio. Poenget er å holde flest mulig elbiler på veien lengst mulig, uten dyrt vedlikehold. Hvem vet hva det kan utvikle seg til?
#655
Jeg har opplysningene mine fra Think.  B116 er snillere på overladingen og instrumentet viser mer nøyaktig fra 0 til 20%. i tillegg til dette er det en klar forbedring ved vannfylling. Med B116 vill vannfyllingsprogrammet holde batteriene klare for vannfylling "automatisk" i 72 timer slik at den kan settes til lading over natten og ta vannfylling neste dag. B111 må passes på for hånd slik at ladingen stoppes når den har nått rett nivå. Jeg tror Think er de eneste som kan oppgradere til B116.
#656
Tidlige: Buddy / Kewet / city jet 5 for ombygging?
mandag 29. oktober 2007, klokken 10:17
Jeg ser at det er en city jet 5 til salgs på Finn. Den trenger nye batterier og er ellers stått ute i 1,5 år og har vel rustet fast i bremsene. Har noen vært å sett på den? Tenkte kanskje det hadde vært et greit emne for ombygging til NiCd eller NiMh. Jeg har selv kun erfaring med eljet 2
#657
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
mandag 29. oktober 2007, klokken 10:12
Det hadde jo vært tøfft å spinne avgårde i 200 med en bitte liten Kewet. Sannsynligvis helt livsfarlig, men utvilsom gøy å kjøre fra de andre bilene ;D
Jeg vil anbefale en ny lader også i tillegg til det hens foreslo, ellers er det bare å bestille. ser at Zilla har ca 6mnd leveringstid for tiden :-[
#658
igjen takk for avklarende svar. I mitt aktuelle tilfelle hadde jeg planer om fire 12V og et 6V i serie for å økespenningen det lille hakket. jeg ville da ikke kunne få en 6V blokk av samme type som de andre. Jeg hadde en god lader for 48V koblet til de fire 12V blokkene og lurte da på å ha en lader kun for det nye 6V. Ut fra det dere sier høres det ut som om det ville ha fungert.
#659
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
fredag 26. oktober 2007, klokken 18:47
Jeg har hatt en eljet 2 og synes den gikk greit så lenge ikke bakkene var for lange og hadde for stor stigning. Et problem var å være to voksne opp en bakke. da føler man seg virkelig som en propp i veien. men jeg vil tro bilen er billig.  Under halv pris av en nr5 og er det mest flatmark du skal kjøre på og du ikke må kjøre over 60 er den helt ok. Over 60 går den neppe. et must på vinterstid er en eller annen form for varme siden det originale varmeapparatet kun greier å blåse noe varme på vinduet. vebasto eller lignende er å anbefale men er kjørestrekkningen din kort vil et elektrisk alternativ kunne gå (billigere). Den har eget batteri for lys og varme og det er ikke så stort, så her må du nok koble inn et ekstra om det skal gå med elektrisk varme.

er for øvrig nok så sikker på at elbilNorge vil fraråde deg å kjøpe en så gammel elbil, men det kommer som sagt ann på pris og behov.
#660
Sitat fra: bosonic på fredag 26. oktober 2007, klokken 00:05
Batteribalansere er bra, en lader pr batteri er best!
Jeg var i kontakt med en del folk i forbindelse med min Kewet med blybatterier og spurte om dette med flere ladere. Flere anbefalte meg å da ha en ordning som kobblet fra hvert enkelt batteri ved lading slik at stømmen ikke "fløt avgårde" til andre blokker. vel og merke var det da snakk om ulike batterityper jeg skulle koble sammen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA