Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PLUTO

#631
Andre Elbiler / Sv: Import
tirsdag 13. november 2007, klokken 12:07
Sitat fra: Cobos på mandag 12. november 2007, klokken 23:12
Mulig jeg har misforstått men jeg var sikker på at elbiler var fritatt for MVA også ?
Dette høres jo uansett ut som en god løsning....

Cobos

beklager. Det er helt riktig, Cobos. Elbiler skal idet kke betales hverken engangsavgift eller mva for. kun vrakpant!
#632
En annen ting med blanding av blokker i et batteri. Bør man sette de med mest lik Ah i en rekke? Jeg tenker da på en vannfyllings rekke slik det er i Think. Ideen min var at de da kanskje er mest sannsynlig at de vil drikke noenlunde likt med vann.
#633
Andre Elbiler / Sv: Import
mandag 12. november 2007, klokken 22:54
Dette synes jeg du skal se mer på. Johannes på www.elbilimport.com importerer de store Ford Ranger EV. Kanskje han har noe info å gi. Se også link http://elbil.no/forum/index.php?topic=386.0

Jeg har selv noe erfaring med bruktimport av fossilbiler og kan si at det ikke alltid er like lett, spesielt med biler som er av eldre dato enn ca 2000 (men stort sett går det bra). et problem kan være biler som ikke tidligere har vært solgt i Norge.

#634
Jeg skal få en Pak Trakr til helgen sammen med noen blokker. Jeg vil da komme tilbake med hvordan det går en gang i neste uke. I følge levereandør skal den ikke ha noen tilkobling utenom direkte til blokkene og dermed er det ingen kobling til jord ;D, men vi får se.
#635
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ladac batteriskole
onsdag 07. november 2007, klokken 17:18
Ladac har gode og velutprovede produkter. Jeg har kjennskap til bruk av deres regulator montert i båt og det har fungert som en meget god sikkerhet for godt oppladede batterier. De fungere år etter år og styrer ladingen meget godt. Noe som virkelig er et must når man er langt fra land og trenger strøm.
#636
Mener du at det så lett vil bli registrert jordfeil på en Think at det neppe vil være mulig å få montert en PakTrakr uten at det vil slå ut? jeg er jo utrolig nysgjerrig på å følge med :'(
#637
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
tirsdag 06. november 2007, klokken 22:14
Sitat fra: Tencor på tirsdag 06. november 2007, klokken 21:24
Snakket og med ElbilNorge om motorstyringen. Der sa de at den tålte opp til 54V maks. Er 60V på Kewet 2 testet ut?
Jeg har fått den tilbakemeldingen fra flere og synes å huske at Petter på ELbilnorge bekreftet dette når jeg jobbet med min Kewet 2. Den kutter når spenningen er over 60V, men du vil ha noe spenningsfall i kablene så det går bra. kan være problem å starte rett etter lading, men spenningen synker nok så raskt og da skal det gå bra. Hens er vel ellers en med mye direkte erfaring
#638
Takk for tilbakemelding Elektrolux.
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2007, klokken 23:57
Tror ikke du bør bruke Power check på NiCd eller NiMh
Jeg mailet med City El i Danmark igjen og fått bekreftet at den kun fungere til blybatterier. den er faktisk slik at den kutter ut hvis spenningen går under 10V på en blokk. Dermed var det helt utelukket for mine Saft batterier. Får se på dette med Pak Trakr for å følge med hver enkelt blokk istedet.
#639
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
tirsdag 06. november 2007, klokken 18:52
De nye 6V batteriene som elbilnorge selger passer ikke direkte i bilen. Uten å sveise litt får du kun plass til halve mengden og det betyr kort kjørelengde. dersom du har mulighet for å sveise litt er det ikke noe problem å få det til. Kewet 2 går kun 48V men kan "trimmes" opp til 60V med flere blokker, men damå du skifte lader. styringen skal tåle det. uansett trenger du å skifte litt kabler. Normalt sitter der fire store 12V batterier i bilen (to forran og to under setet
#640
Sitat fra: frank på tirsdag 06. november 2007, klokken 07:30
Hvis man skal koble ladere på hver blokk i en serie må man forsikre seg om at de har galvanisk skille.
Frank

jeg skjønner ikke dette helt når jeg ser din kommentar sammen med hens sin
Sitat fra: hens på lørdag 27. oktober 2007, klokken 07:43
Når det settes en lader på hvert batteri vil ikke strømmen kunne gå noe annet sted enn det batteri den er koblet til. ¨
Det er derfor det er en fordel med en elektronisk styrt lader for hvert batteri,
for å sikre at hvert batteri får en individuell riktig oppladning.
#641
en rettelse til et tidligere innlegg av meg i denne link.

Det gjelder de power Chek som vi snakket om

Jeg har mailet med  City el i Danmark og de opplyser at det er 2A modellen som er den gamle (selv om den er dyrere). denne kommer fra USA. 5A typen er en nyutviklet dansk sak som de er grossist for og at derfor selger den for 280 Dkr for eksport til Norge(uten dansk moms). Designmessig er den amerikanske mer fancy, men det betyr jo lite siden de ikke vil være synlige.

Jeg regner med at jeg setter inn 18 slike i min Think for å utjevne mine blokker som etter test hos elektrolux gir fra 98 til 110 Ah. 10% forskjell er jo endel.
#642
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Michelin Proxima dekk
mandag 05. november 2007, klokken 19:18
Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe gamle usolgte dekk, selv om de ruller lettere. teoretisk vill dekkene daogså rulle lettere når de er gamle siden de er hardere. Gummien i dekkene blir harde med årene og de har dermed dårligere veigrep. Så kalte helårsdekk har en gumkiblanding som holder seg myk også i kulde. noe som gjør dem meget myke om sommeren og de har derfor ikke optimalt feste. det står alltid en kode på siden av dekkene som angir uke og år som dekkene er produsert.
#643
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hilseplikt blant El-biler?
mandag 05. november 2007, klokken 11:35
i Mc miljøer er det også en tradisjon med hilsing. Jeg går gjerne inn for det her i Agder
#644
Kjøretips / Sv: Nitrogen i dekkene
søndag 04. november 2007, klokken 08:56
har dere sjekket effekten av å ha høyere trykk i dekkene? Det er jo klart mulig å ha høyere dekktrykk enn det anbefalte. Det vil bli ujevt dekkslitasje dersom det er allt for høyt, men der finnes dekk som er laget for ekstra stort trykk. Med høyere trykk betyr det mindre deformasjon under rulling og dermed mindre motstand. Dette er jo noe som er meget viktig i sykkel sammenheng.
#645
Elbiler i media / Sv: Think er for dyr sier Matts Carlsson (TU 34)
søndag 04. november 2007, klokken 08:49
Iinteressant det med det at det skulle være mer mijøvennlig å kjøre scooter enn å gå. Må nok beregne dekkslitasje kontra skoslitasje, miljøgevinst av bedre helse kontra kroppsslitasje med mer for å ende opp med en vinner, men interessant.

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2007, klokken 05:07
målt med en ekte kWt måler som gjerne kan skaffes gratis hos din lokale strømleverandør. Claes Olson sin sak som ikke måler like nøyaktig på denne typen last. (induktiv i stedet for resistiv)

Hva mente du med en ekte kWt måler som man kan få gratis? Jeg har selv den Clas Ohlsson varianten.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA