Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PLUTO

#61
Tidlige elbiler: PSA / Pimp my EV
søndag 20. desember 2009, klokken 15:00
Det har blitt skrevet litt om pimping av Think. Når det gjelder de andre biltypene (Renault, Citroen og Peugeot) er det mye lettere.
www.bsbildeler.no er det mye diverse til styling, spoilere, vinger og slikt. Det er også mange ulike typer av lykter og annet snaks å pimpe bilen med. Bildet viser nye lykter med "devil eyes" led til P106 (pris rett over 3000kr), og det andre et nok så tøft body kit til samme bil.
#62
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Isolasjonsfeil ved lading
torsdag 17. desember 2009, klokken 09:22
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2009, klokken 21:15
...Der er nemlig 2 Ken'er i Kristiansand.
Ja vi har faktisk to Kenneth'er i styret i agder elbilforening, men det er nesten bare Ken Webster som skriver ting her på forumet. Han andre er min bror, kjører Clio og har nå også den "Revne" P106'en du vet om.
#63
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Gassreglasje til CLIO
onsdag 16. desember 2009, klokken 22:57
TUSEN TAKK. Jeg fikk beskjed fra Farnell i Norge at de ville trenge 20 dager for å skaffe den. Jeg går for billigste firma og betaler heller for ekspress frakt.
#64
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Peugot 106 - vil ikke lade
onsdag 16. desember 2009, klokken 18:23
Den sorte boksen i bakkant av batteriet i motorrommet er kun en sikring. Når man tar ut denne kobler man fra fremdriftsbatteriet. Dersom batteriet er kommet lavt i spenning og man ikke kan kjøre lenger kan man trekke ut dette og sette det inn igjen. Bilen vil da kunne kjøre igjen helt til spenningen er kommet lavt nok. NB dette er risikosport og kan være farlig for batteriene. Er det på flat mark og du kun skal 100 meter kan det brukes, eller ikke.

Dersom Enviro ville at du skulle gjøre en nullstilling av elektronikken må du i tillegg koble fra 12V batteriet.
1. koble fra den sorte sikringen bak batteriet
2. koble fra plusspolen på batteriet
3. vent et minutt
4. koble inn plusspolen på 12v batteriet
5. koble inn den sorte sikringen igjen.

Du har nå nullstilt det som er å nullstille i bilen. Dette kan være nyttig av og til om det oppstår problemer.
#65
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Gassreglasje til CLIO
torsdag 10. desember 2009, klokken 18:27
ELfa får ikke inn den halleffektsensoren før tidligst i februar. Er det noen som vet om noen andre som selger slikt og som kan sende det fort?

Det er da noe tilsvarende denne jeg trenger: http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no-no&i=64-900-23
#66
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bremsefeil på Saxo
lørdag 05. desember 2009, klokken 21:16
Sitat fra: El rayo på lørdag 05. desember 2009, klokken 13:16
Dette systemet er ikke koblet til gasspedalen på noen måte.
Det er for så vidt sant at de ikke burde ha noe med hverandre å kjøre, men i Gautes Saxo har de tydeligvis en eller annen forbindelse. Bare brems medfører at bremsekraftforsterkeren kobler ut (eller ikke gir noe hjelp). Derimot gir brems og gass full bremsing, i hans bil.

Gaute som er en glup mann har tenkt mye frem og tilbake på dette. Det samme har den erfarne mekanikeren på verkstedet. Alt ser ut å fungere som det skal, men det gjør ikke det allikevel. ???
#67
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Gassreglasje til CLIO
onsdag 02. desember 2009, klokken 19:04
Fikk idag tips om at feilen trolig var at den ene endebryteren ikke fikk kontakt. Ved å koble ut denne tror bilen at gassen alltid er litt trykt inn og man får ikke noen regenering, men bilen vil ellers fungere som den skal. For midt vedkommende kom dette tips litt sent, siden jeg har sagd hele enheten i to for å stille min nysgjerighet.
#69
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Gassreglasje til CLIO
mandag 30. november 2009, klokken 15:37
Jeg har nå forsøkt å få tak i et slikt "potentiometer" på ulikt vis uten å lykkes. De lages ikke lenger, er opplysningen fra Frankrike. Huff. Det ser da ut som om jeg må lage et selv. Er det noen som har noen andre gode forslag?
#70
Sitat fra: Caspar på lørdag 28. november 2009, klokken 22:56
...alt er ikke så håpløst i dette landet som man ofte tror.

For min del har det heller vært den andre veien. Jeg trodde ikke det kunne være så håpløst som det ser ut å være. På mine formelle henvendelser er det bare negative svar jeg har fått når det gjelder konvertering. De krever godkjennelse fra bilprodusent og ny kræsjtest :'(. Jeg venter ennå på et svar på om jeg formelt kan få lov å konvertere NiCd elbilen til Lithium når vekten går ned på grunn av dette.
#71
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Dagens DYRESTE
lørdag 28. november 2009, klokken 09:01
Think biler som har vært en tur til USA har ladeluke på venstre side. I USA måtte bilene ha en større kontakt en den lille DEFA kontakten man har her. Noen biler er bygget om slik at de allikevel bruker den lille DEFA kontakten som de norske Think bilene har, men noen har en "skikkelig" kontakt bak dette lokk. Lokket ble originalt ikke klippet ut av taket på en Think selv om det kan se slik ut. Grunnen til at jeg vet det er at jeg tilfeldigvis traff en mann som kom bort til meg når jeg kom kjørende i en Think med et slikt USA lokk. Han var helt begreistret for han lagde slike lokk på den fabrikk han jobbet på tidligere. Han hadde noen liggende hjemme sa han, men jeg har desverre mistet både navn eller nr til denne mann.

Jeg ser også at noen har fått laget lokk av aluminium som ser ganske kule ut.
#72
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Enkel adkomst til batterier, Clio
tirsdag 24. november 2009, klokken 06:59
Jeg kan ikke se at det står noe om det i verkstedshåndboken. Det står at den utfører en automatisk utjevningslading på 3 timer ekstra etter ladet 2000Ah. Jeg har lest på et CLio forum at i noen UCL (BMS) versjoner styres dette med klokken slik at en utjenvingslading kjøres en gang hver måned.

Det står også at den ved servicelading gir 8 timer med 5A, altså 40Ah overlading. Det som er utfordringen i forhold til å ta en vannfylling på en Clio er at det eneste apparat som fungerer på bilen er et som heter XR-25 og slike er nesten umulig å få kjøpt (de er selvsagt ikke i produksjon lenger). Vannfylling må da gjøres ved å spare opp overlading, eller ved å skru klokken frem en måned slik at den gir nok overlading.
#73
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Enkel adkomst til batterier
søndag 22. november 2009, klokken 09:14
Ladestrømmen kan enkelt stilles slik at den trekker enten 10Aeller 16A fra stikk. På 16A måler jeg 20A til batteriene under første fase. Under overlading måler jeg 5A. Jeg har ikke målt flere ganger under de ulike fasene, men det skal jeg gjøre en annen gang.

I følge verkstedshåndboken er dette en normal lading:
fase 1. konstant effekt (3250W)
fase 2. konstant strøm (5A)
Overgang fra fase 1 til fase 2 skjer ved 152V dersom temperaturen er 20grader. Utspenningen på batteriet begrenses til 171 V (9V per blokk), etter dette minsker den stømen for å reglere spenningen. Dersom spenningen kommer over 178V (9,37V per blokk) stenger den av ladingen.

Dersom batteriet skulle bli varmt (over 35grader) uten å komme opp i 152V slår en tidsstyrt teller inn og den går over til fase 2 lading.
#74
Avansert: Avanserte reparasjoner / Enkel adkomst til batterier, Clio
lørdag 21. november 2009, klokken 19:12
I min Clio er det det saget ut hull slik at man kommer til alle batterier uten å måtte løfte opp bilen eller å måtte demontere hele kasser. Som dere ser av bildene er det enkelt å komme til for å måle eller å skifte ut blokker dersom det er beholv for det.

Dere kan også se at alle blokker har separat vannfylling. Dette gjør at man har full oversikt over vannforbruk i hver blokk, men også at man forhindrer at en batterieksplosjon ødelegger andre blokker, slik det skjer dersom de er koblet sammen. Det betyr i praksis at det er litt mer styrete å fylle vann siden jeg må koble til slangen på hvert batteri.

Til en forskjell fra PSA så er det ikke noen tette kasser som blokkene er i. De kun dekket til med et deksel under. De henger ellers i noen holdere og det er åpent rundt dem. Det blir derfor litt støvete på blokkene i en Clio. Det er trolig også en av grunnene til at Clio nesten alltid har jordfeil i regnvær.
#75
Sitat fra: Ken på lørdag 21. november 2009, klokken 11:59
Er det den løsningen du skal benytte i Clioen Pluto?
Yepp!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA