Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PLUTO

#46
Jeg vet ikke enda. Det er en Think som har vært hos Ford for reparasjon. Bilen vil ikke kjøre. De trodde først det var motoren og byttet den ut med en annen, men det var ikke feilen. Nå trodde de at det var HV boksen som ikke virket og de anso 30 000 kr for den reparasjonen. Eieren kontaktet dermed Agder Elbilforening for å høre om det var noen som kunne hjelpe. Jeg vil først bare vite om det finnes HV boks å få tak i til en overkommelig pris.
#47
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Dokumentasjon ved registrering, P106
torsdag 04. februar 2010, klokken 19:31
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. februar 2010, klokken 16:00
Ganske typiske god dag manns økseskaft svar.

Du er akkurat like klok etterpå, og kommer aldri lenger heller.
Er det ikke fantastisk at han svarer at det kommer ann på kontrolløren. Har de ingen retningslinjer? Har kontrolløren en god dag kan det gå, har han en dårlig dag vil det ikke gå. >:(
#48
Kjøp og salg av deler og utstyr / Noen som har en HV boks til Think?
torsdag 04. februar 2010, klokken 19:26
VI har fått inn en Think med trolig feil i HV boks. Er det noen som har en slik som de er villige til å selge?

Send meg PM
#49
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Dokumentasjon ved registrering, P106
torsdag 04. februar 2010, klokken 15:43
Seg sendte inn et avklarende spørsmål og fikk et litt uklart svar.

mitt spørsmål:
...Du skriver at jeg bør innhente bekreftelse fra fabrikant på at en vektreduksjon på 100 kg ikke gjør noe med hjulvinkler og lignende. Er det et bør, eller et MÅ? ...

Svar:
Endringer som dokumenteres av fabrikanten er kurant å få godkjent, ser bilen lett og høy ut vill bekreftelse kansje bli forlangt. Det blir opp til kontroløren å avgjøre dette, jeg har ingen formening om at det ser galt ut eller at vektreduksjonen på 100 kg er av stor betydning.

  Mvh. ...
#50
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Dokumentasjon ved registrering, P106
tirsdag 02. februar 2010, klokken 17:03
Det er kanskje ikke rett tråd for dette, men skriver her.

Jeg har sendt en forespørsel til Statens vegvesen om de vil godkjenne at jeg skifter til Li batterier som gjør at bilen blir lettere. Her er svaret jeg fikk i går:

" Vi kan ikke se at det er noe i veien for å bytte til batterier slik du ønsker. Egenvekt reduksjonen på 100 kg vil sansynligvis ikke bety noe for hjulvinkler og lignende , men dette bør du få bekreftet av fabrikanten.
Bilen må fremstilles for kontroll ved en trafikkstasjon, ta med bekreftelsen fra fabrikken.
Ny egenvekt må da kunne fastsettes ved veiing og er da lastekapasiteten slik at setekapasiteten kan endres til 5 stk. må dette være ok."

Statens vegvesen Region sør
#51
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Think og Renault lader
søndag 31. januar 2010, klokken 21:38
Er det mangel på dem?
Sist det var en som spurte etter det her på forumet husker jeg at det var flere som svarte at de hadde slike for salg. De fleste som bygger om til Li skifter lader og dermed kommer det fler og fler brukte ladere på markedet.
#52
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Gassreglasje til CLIO
søndag 31. januar 2010, klokken 18:10
Etter en del styr fikk jeg endelig fatt i de riktige delene for å bygge mitt eget gassreglasje, men i mellomtiden fikk jeg tak i en brukt original hallpot så montering av dette nye får vente til jeg trenger det, eller har ledig tid mellom en fars kjøring av barn til allt mulig av aktiviteter.
#53
Avansert: Avanserte reparasjoner / Think og Renault lader
søndag 31. januar 2010, klokken 18:06
Think og Renault Clio bruker begge luftkjølt lader fra ACTIA. De ser helt like ut på utsiden, men det er ulike nr på styringskortet. Jeg tok allikevel sjansen i dag og satte en Think lader over i min Clio. Det ser ut som om det fungerer meget fint. Den kjørte lading på 10 og 16A uten problemer og gikk over til fase to som den originale laderen. Viftene starter og stopper som de skal og laderen stopper når syklusen er ferdig.

Jeg må teste litt til, men det ser ut som om eneste tapet er at jeg ikke får frem hvor lang ladetid det er igjen på displayet slik det gjør med den originale laderen. Originalt kan man ved å slå på tenningen under lading få bilen til å fortelle hvor lang tid det er igjen til den er helt ferdig med ladesyklusen. ;D
#54
Jeg jobber med noe tillsvarende for min egen del. Thunder sky LiFe 90 Ah pakke. Prisen bør havne på 45k. Når snøen smelter er jeg nok nærmere å få dette på veien. Tanken er å bruke lader fra bilen og "lure" BMS med en egen "Blackboks". Bilen blir ca 100 kg lettere med denne pakke og jeg har en forespørsel til vegvesenet om dette. Jeg vil helst få bilen registrert for fem og da må vekten ned.
#55
Avansert: Avanserte reparasjoner / Reparasjon av blokker
søndag 31. januar 2010, klokken 13:16
Jeg er litt på det svenseke elbilforumet (siden jeg har Clio og det er mest av dem der).

Det er åpenbart et problem der i øst, med celler som gir seg. Det er et kjent problem også her. Når en blokk går isttykker er det som rekgel kun en celle i en blokk som er brent eller ødelagt. Der i øst snakker de om å bruke også disse ødelagte blokkene. De kortslutter den ødelagte cellen og bruker blokken videre. se for eksempel:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about2027.html
Er det noen her i vest som har erfaring med slikt?
#56
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Rekondisjonering av batterier.
søndag 31. januar 2010, klokken 12:37
Jeg har god erfaring med å recondisjonere blokker som har lav recond (under 20Ah). Så langt ser det ut som om det øker kapasiteten i tillegg til at det jevner ut cellene i blokken. Jeg trenger mer tid til testing i bil for å se at det er en vedvarende Ah økning, men det ser lovende ut en så lenge.
#57
Sålangt jeg kan se er det ikke noe annerledes i rørkoblingene, men ledningene er annerledes. Det finnes flere ulike festesystemer, men på denne følger hele eksossystemet med så det skulle uansett type bilen din har ikke føre til store utfordringer. Det kan være å bare sette på plass der den originale sitter, men du må koble om strømmen. Det er ikke spesielt vanskelig. Jeg monterte en slik i en PSA bil i fjor. Du tar strømtilføselen fra den originale og kobler inn det på denne. Det som krever litt mer arbeid er å koble den inn slik at den starter inneviften når den skal starte på timer. Om man ikke gjør det vil den kun varme opp vannet. Du vil da få full varme med en gang du setter deg i bilen, men det er jo bedre om bilen er isfri og varm når du skal kjøre.
#58
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
onsdag 27. januar 2010, klokken 16:20
Jeg har vært borte i at slangen er hoppet av bak ved pumpen. Jeg har også erfaring med at det er kortslutning i ledningen til pumpa.
#59
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
lørdag 23. januar 2010, klokken 15:28
Den skal ha "en del" bensin til å begynne med for å kunne komme igang, så du kan godt "gnistre" en stund til å begynne med. Elektrolux er glad i fyr og spenning forstår jeg  :D.
#60
Elbiler i media / Fisker ny værsting
søndag 10. januar 2010, klokken 19:38
Jeg leser på ferdinand motors hjemmeside om en konkurrent til Tesla.
Rå ytelse og med ekte "range extender". Bilen har en bensidrevet batterilader på 265 Hk! Bilen yter 406 Hk og skal klare å kjøre over 48 mil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA