Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PLUTO

Sider: 1 [2] 3 4 ... 47
16
Andre Elbiler / CLIO gassreglasje
« på: Tirsdag 05. Juli 2011, klokken 08:32 »
Vi har funnet en måte å lage et nytt gassreglasje til CLIO. Med litt mekanisk kunnskap og litt elektrisk kobling løser man et slikt problem forholdsvis enkelt med deler fra ELFA.

Send melding dersom noen er interessert i mer info.

17
Andre Elbiler / Sv: CLIO med Thunder sky batterier
« på: Tirsdag 05. Juli 2011, klokken 08:29 »
Jeg har nå kjørt bilen et par måneder (etter at biltilsynet tok laaaaang tid med å gi meg skiltene). Erfaringene er gode. Selv om Clio fra før er en nok så sprek elbil, har den forhøyede spenningen gjørt at man uten problemer følger trafikken, selv i oppoverbakke. Det at Li batteriene ikke synker så mye i spenning under strømtrekk er også klart merkbart i effekt. Jeg har en 90Ah pakke og kommer over 10 mil på en lading så jeg er temmelig fornøyd. Når jeg logger batteripakken er den temmelig jevn på de 40 cellene som er i bilen.

18
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statens vegvesen har overgått seg selv
« på: Tirsdag 05. Juli 2011, klokken 08:22 »
Tenkte det var på tide med en oppdatering. Det å registrere en bil er ikke lett når alt er opp til kontrolløren på biltisynet. Jeg fikk etter en tid papirene tilbake med anmerkning om at jeg måtte fremskaffe noen spesielle dokumentasjonspappirer på diverse ting. Jeg sendte da inn en klage. Det tok måneder før jeg hørte noe (men ville jo ikke mase og få dem enda mer irriterte), men ringte etter hvert og hørte hvor langt saken var gått. Jo da den var sendt til kontrolløren for kommentar, og han hadde ikke ferdigbehandlet den enda. Jeg ringte igjen etter en måned og da var den endelig kommet til toppen av bunken hans. Han opplyste om at dersom han ikke kunne godkjenne den ville den går videre i systemet og da ville det ta tid (altså, hans flere måneder lange ventetid var ikke lenge). Et en en del om og men endte det opp med at de godtok min dokumentasjon på alt bortsett fra speedometeret, bilens maksimale konstruktive hastighet (dette for å kunne avgjøre hvilken type dekk de skulle si at bilen trengte) i tillegg til at de ville veie bilen (hvorfor i all verden gjorde de ikke det når de først hadde den inne i hallen?). De ville ha et eller annet papir på speedometeret, men jeg fikk en avtale på at de ville godkjenne den dersom jeg tok en speedometertest og fikk dokumentasjon på bilens maksimale hastighet (for Renaults dokumentasjon  på dette var ikke nok).  Jeg ordnet dette og fikk skilter på bilen i mai. Jippi Nå har jeg en knall god elbil.

19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statens vegvesen har overgått seg selv
« på: Tirsdag 24. August 2010, klokken 19:18 »
Det er bare fantastisk dette overbyråkratiske landet vårt :'(. Kontrolløren sa: Jo da det var riktig det at jeg skulle bringe frem en hel perm full med dokumentasjon for å få bilen godkjent. I tillegg hadde tollvesenet skrevet en bokstav feil på rammenummeret og dermed måtte jeg til Tollen og få rettet opp i dette. De måtte stemple på nytt, skrive under og få en to siders bekreftelse på rettelsen. Tilbake til biltisynet er nå pappirene tilsammen med diverse dokumentasjon. Jeg får se om de kommer frem til at jeg trenger enda noe mer om noen dager.

20
Elbilen i Samfunnet / Statens vegvesen har overgått seg selv
« på: Mandag 23. August 2010, klokken 20:40 »
I dag var min importerte Renault Clio inne til biltilsynet for å få sine lenge etterlengtede norske skilter. Det gikk greit i fjor når jeg importerte en helt lik bil. Det vil si jeg måtte tre ganger innom tollen og tre ganger innom biltilsynet för jeg hadde skiltene på bilen. Jeg ble frustrert den gang av all denne unyttige papirforflyttingen, men nå i år har de sannelig overgått seg selv. Det var kona som skulle innom og hente nöklene og papirene. De mötte henne med de mest utrolige spörsmål og utsag:. Det står her at bilen har bensitank. Det kan jo ikke en elbil ha! Har bilen tilhengerfeste? Har den tåkelys? Dette var altså etter at de hadde hatt bilen inne i  hallen til kontroll. Ut fra kontoret kom min kone (nok så frustrert) med en liste på to A4 sider med krav om dokumentasjon. De ber meg dokumentere signahorn, dörlåser og hengsler, bremser, radiostöydemping, innvendig utstyr, utvendig stikkende deler osv i en uendelighet. alt med henvisning til paragrafer. Utrolig at de kan lage så mye styr for en bil som er 12 år gammel og bygd av Renault på deres fabrikk. Det blir nok en frustrerende samtale med kontrollören der i morgen >:(

21
Andre Elbiler / Sv: CLIO med Thunder sky batterier
« på: Onsdag 04. August 2010, klokken 17:52 »
Nå er BMS og dekslene under montert slik at bilen nå er helt flat under!

22
Andre Elbiler / CLIO med Thunder sky batterier
« på: Lørdag 31. Juli 2010, klokken 15:25 »
I natt kom min "nye" Clio med LiFeYPO4 batterier.
Datablad her: http://www.thunder-sky.com/pdf/2010723131240.pdf
Jeg får nok ikke registrert den inn før i slutten av august og har derfor lite å si annet enn at det er et meget pent arbeid som "Julle" i Sverige har gjort.

Blokkene er satt sammen i spesiallagde aluminiumskasser som er lett tilgjengelige ovenfra. Kassene er isolerte og har 220V varming for å holde dem ved en god temperatur om vinteren. En egen BMS overvåker hver blokk på mV nivå. Denne er også koblet opp mot bilens opprinnelige computer slik at denne tror at det sitter vanlige NiCd blokker i bilen. Dette medfører at alle instrumenter virker og at den originale laderen kan brukes. Det er også et eget display til denne BMS, men dette er enda ikke helt ferdig.

23
Rogaland elbilforening / Sv: Medlemsmøte og andre aktiviteter våren 2010
« på: Torsdag 22. April 2010, klokken 19:00 »
Da håper jeg at dere ikke har en Reva med blybatterier, for da kan syren som vil renne ut føre til at buksene ikke vil være like pene etterpå. ;D

24
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
« på: Torsdag 22. April 2010, klokken 18:55 »
... Hvor kan man få tak i nytt keramisk element evt. nytt brennkammer ?

Webasto verksteder kan skaffe deler. I Kristiansand kan også Sangvik Service reparere og skaffe deler.

25
Elbiler i media / Sv: El-bil i brann på E18
« på: Fredag 12. Mars 2010, klokken 22:14 »
Uten tvil en P106, men ikke viste jeg at E18 gikk rett inn i garasjen hans.  ;D Det er jo E18 brann dene tråd handler om.

26
Velkommen til forumet Saxooo ;D

Det er min gamle bil Saxooo kjører og alle blokker er testet og kontrollert.

Det er første blokk i 6er kassen som må ut, så det er ikke noen stor jobb om det er noen som har en jekk og noen bukker, men jeg vet ikke hvem i Trondhjem som har det. Jeg bor desverre alt for langt vekk for å hjelpe.

27
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
« på: Torsdag 11. Mars 2010, klokken 06:59 »
Bensinfilteret (hvis Saxo har det) kan også være halvfullt av vann.
Bensinfilter finnes ikke originalt.

* Det er slik at den ikke kan startes umiddelbart etter at den har stoppet, det er en elektronikken som forhindrer dette, men det skal ikke være nødvendig å vente mer enn 1-2 minutter.
* Det keramiske brennelegemet kan være nesten tett
* pumpen kan ha problemer. Sjekk om det er bensin i slangen når den har stoppet. sjekk også om pumpen starter ved nytt startforsøk.
* sjekk for luft i slangen. Jeg har vært borte i en som hadde en dårlig skjøt

28
Enkle batterispørsmål / Sv: Hvilken batteriovervåkning bør jeg velge?
« på: ſøndag 07. Mars 2010, klokken 13:28 »
Foreslår at dikusjonen om problemer med PakTrakr fortsetter i tråden som allered er opprettet for PakTrakr:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1543.15
Enig med Lynet, jeg har postet et svar der.

29
Avansert: Batterier og Lading / Sv: PakTrakr
« på: ſøndag 07. Mars 2010, klokken 13:27 »
fortsettelse fra http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2258.15
som egentlig handler om noe annet , men endte opp med et sidesprang inn på dette med Rubbish data på Think.

Jeg har ikke opplevd slik Rubbish data på noen av de i hvert fall fem PakTrakr systemene jeg har hatt tilgang til. Slik dt er i ditt tilfelle er det joe nesten på hver eneste linje og å la PC'en automatisk fjerne rader med feil ville jo føre til at du nesten ikke fikk noen data. Jeg kan desverre ikke nok om Access programmering selv, men så at han som var hos meg la inn programbiter som fjernet uinteressant data. Vi fjernet også automatisk all data på bil som står stille. Dette ved å sammenligne om det var like tall minimum fire ganger etter hverandre. Vi vil jo ikke fjerne det ved røtt lys og slikt. En annen fordel med Access er at du kan lagre alle data fra bilen og/eller for andre biler og lagre det i databasen. Ut fra denne database kan du lage en spørring som gjør at du kan få frem data fra en bil og sammenligne med en annen, eller du kan sammenligne data fra i fjor sommer med data fra nå i mars. Det er spennende for da kan du følge utviklingen på en pakke eller en blokk. Man kan enkelt sammenligne sommer og vinter lading og kjøring.

30
Enkle batterispørsmål / Sv: Gåen påfyllingsnippel - vann i batterikassa
« på: ſøndag 07. Mars 2010, klokken 13:13 »
Under batterifylling i dag oppdaget jeg plutselig (i det vi var ferdige, selvsagt) at nippelen på bakerste rekka har fått seg en knekk, slik at det har lekket vann ut i batterikassa....
Antar at jeg også kan belage meg på jordfeil framover?  :-\
Hva mener du med at nippelen har fått seg en knekk? er selve plastikken sprukket slik at det lekker ut vann i kassen i tillkegg til at det renner vann inn i blokkene? Eller kommer det ikke noe vann til blokkene?

Kassen har dreneringshull og om jeg ikke husker feil er dei midten, så ikke få bilen til å helle i en eller annen retning, da vil det bare samle seg. Batteriene sitter i en kasse med vegger! og jorfeil er nok så sannsynlig ja. Jeg håper virkelig ikke at vannet har rent inn i HV boksen eller BMS. Begge skal være tette, men  man vet jo aldri og de er jo rett under påfyllingsnipplene. En lite klok plassering spør du meg..

Sider: 1 [2] 3 4 ... 47