Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PLUTO

#21
Avansert: Batterier og Lading / Reversering av celler
søndag 16. november 2008, klokken 07:58
Det er slik at enkeltceller kan reversere dersom man kjører batteriet lavt ned, som foreksempel at man kjører en elbil til den stopper. Dette skal ikke være farlig og er noe blokkene tåler står det i databladene fra SAFT, men det bør ikke skje for ofte står det også (i hvertfall i brukerhånbøkene til bilene).

Kan noen forklare hva som faktisk skjer og også når de snur tilbake igjen?
Hvor lenge er de snudd?
#22
Årsmøter og medlemsarrangement / 2008 Årsmøte 27. november
onsdag 12. november 2008, klokken 22:09
Det er tid for årsmøte og vi har mye å snakke om etter ett år i aktivitet og mange ting er skjedd. for mer info se: http://elbilagder.org/web/index.php?a=arrangement
#23
Avansert: Avanserte reparasjoner / Webasto på PSA
søndag 26. oktober 2008, klokken 08:01
Jeg ser at dette med Webast problemer er behandlet noen ganger på ulike tråder her på forumet, men jeg finner ingen tydelig beskrivelse av systemet. Jeg har en Webasto som slår seg på og av slik at det ikke blir mye varmt. Den slår seg på og etter en kort tid slår den seg av. Den øvre slangen er da varm, mens returslangen er like kjølig. Det har skjedd at alt har fungert og at alt har blitt varmt som det skal, men det er sjelden. Jeg har nullstillt elektronikken uten forandret virkning.

Er det noen som har en sprengskisse?
Er det en ekstern temperatursensor, eller er den intern i enheten?
Er det en ekstern vannpumpe, eller er den intern?
#24
Avansert: Avanserte reparasjoner / beskrivelse av børsteskft på PSA
mandag 20. oktober 2008, klokken 22:10
jeg har laget enn beskrivelse av børsteskift på PSA bil. jeg synes selv det er greit med tekst og bilder og har derfor laget en PDF fil med det. håper den er til hjelp for noen. På grunn av begrensningen her på formumet er den komprimert slik at målene på børstene ikke kommer tydelig frem. jeg har derfor lagt det inn som et eget bilde på neste innlegg. ;)
#25
Avansert: Batterier og Lading / NiCd on fire
fredag 17. oktober 2008, klokken 13:09
Jeg hadde en blokk til lading på 10A over natten og når jeg skulle på jobb idag hadde den ladet i ca 10 timer. plutselig begynte det å ryke fra den og man kunne se glød inne i hullet som ble brennt. Den røyk nok så lenge. Jeg syntes jo det var mest kul jeg da siden det skjedde i kontrollerte former. men er glad at den ikke ble stående der inne i garasjen til timeren hadde slått den av. Jeg tok det hele opp med kameramobilen, men fikk ikke til å redigere den mp4 filen med moviemaker så jeg har bare lagt ved et bilde. Dersom dette hadde skjedd mens blokken hadde vært i bilen ville det blitt forferdelig mye røyk fra bilen.
#26
min brors Clio har problemer med releet. det har brennt istykker kontaktflatene og vi fikset det med sølvlodd, men det holdt ikke. er det noen som har tips om det er mulig å kjøpe reparasjonssett, eller om man må kjøpe nye. Det finnes vel elektroniske releer. er det noen som har erfaringer?

Clio har to slike under bilen ved batterikassene, det er ikke slik som på PSA og Think
#27
Avansert: Batterier og Lading / Demontering av batterikasser på PSA
onsdag 08. oktober 2008, klokken 22:46
Hvor lang tid bruker en "proff" som electrolux på å få ut alle tre batterikassene i en PSA bil?
Er mine beregninger over noenlunde riktige tror du?
#28
Kjøp og salg av deler og utstyr / salg av Pak Trakr til Think
tirsdag 07. oktober 2008, klokken 11:11
Jeg har to komplette sett med Pak trakr til salgs for 3.300 kr st dersom noen trenger og vil ha dem med en gang. Det tar noen uker fra USA ellers.

Det er da med tre remotes slik at alle blokker kan være under kontroll, display, stømsensor, minne og Serieport. Det er også med en kobberskinne til strømsensoren. De er helt nye og ankom i posten idag (7/10-08). Garanti gjelder selvsagt.

se www.paktrakr.com for mer info

er du interessert sender du meg en melding eller mail.
#29
Avansert: Avanserte reparasjoner / montering av Pak Trakr i PSA
lørdag 27. september 2008, klokken 14:25
Jeg har nå montert PakTrakr i min Saxo og tenkte at jeg skulle legge ut noen bilder slik at andre som vil gjøre det samme, ikke trenger å tenke ut så mye hvordan man kan gjøre det.
Jeg bestilte 4 remotes for 6 batterier. Jeg gjorde en spesialbestilling hvor en remote med ekstra kort ledning og en med ekstra lang ledning, begge disse er for 11 kassen (jeg vil anbefale 17 fot for da kan du ta ned 11 kassen og skifte blokker uten å ta ut ledningen  framme). Den lange er for at den skal rekke frem til 6er kassen og kobles inn på den remoten som er der. Leding går derifra til remote i 3er kassen.
Remotene blir da slik: A og B i 11 kassen, B i 6er kassen og D i 3er kassen. I 3er kassen har jeg også montert amperemåleren. Her måtte jeg slipe litt på metallskinnen for å få den på. Ledningene kan komme ut gjennom luftehullene i boksene, men det må bores hull i 3er og 6er kasse slik at det går ann å koble til ledning fra de øvrige remotes. Det er passe trangt mellom kassen og blokker der hvor vannet kommer inn slik at de ikke beveger seg når du skal sette inn ledningen fra den foregående remote.

De to ledningene fra remote D og strømmåleren går fra 3er kassen og inn i kupéen og kobles på displayet. Det er et ferdig hull i panserveggen bak 3er kassen som passer perfekt. Du kommer da ut rett bak askebegeret. Foreløpig har jeg kun festet displayet med dobbelsidig tape.
#30
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Delebil 2002 mod Think
onsdag 10. september 2008, klokken 19:42
Bil uten batterier selges. To sett med hjul (4 alu felger og 4 stål). Lader og alt annet virker. Batteriene har jeg tatt for å få andre elbiler til å fungere. Er det noen som trenger et ekstra sett med deler?

Bilen er gul
#31
Elbilen i Samfunnet / Elbilens historie
fredag 15. august 2008, klokken 10:06
Jeg har lagt ut en liten artikkel om elbilens spennende historie på hjemmesiden vår: www.elbilagder.org
Her kan du lese at elbiler har vært på veiene siden 1830 tallet og at den bil som først brøt 100 km/h grensen faktisk var en elbil. Dette skjedde allerede i 1899!

Tenk om elbilen hadde fått utvikles fra den tid og ikke hadde blitt "parkert". Da hadde vi hatt en fantastisk batteriteknologi idag.
#32
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / airbag lampa lyser
onsdag 13. august 2008, klokken 22:18
Jeg har nå vært borti flere Thinker som har fått airbag lampa til å lyse. Er det noen med erfaring med slikt?
#33
Jeg har laget noen enkle slangestusser for de ekstra NiCd blokkene jeg har. jeg kjøpte PVC slange på Biltema til dette (art.no: 15-312 og 15-314). For vannpåfyllingshullene laget jeg noen korte endestusser. Jeg varmet dem først opp i endene, klemte dem sammen slik at de ble tette og klipte av i passende lengde. Til kjølevannet klipte jeg bare til noen greie slangebiter. Med dette på plass står de trygt for lagring og transport uten at det lekker noe ut om de skulle velte og uten at det  kommer skitt eller luft til elektrolytten.
#34
Elbiler i media / statistikk over elbiler
lørdag 28. juni 2008, klokken 08:52
Jeg husker ikke hvor jeg finner statistikk over hvor mange elbiler det er i Norge, kan noen hjelpe meg?
#35
Agder elbilforening / om elbil i Færdelandsvennen i morgen
tirsdag 24. juni 2008, klokken 14:39
Trolig kommer det en artikkel om elbil og dette med manglende lademuligheter i Fædrelandsvennen i morgendagens avis. Følg også med på nettet www.fvn.no
#36
Tidlige elbiler: PSA / vask av motor
mandag 23. juni 2008, klokken 22:34
Jeg hørte av en Saxo eier at motoren skal vaskes en gang per år. Man skal da skru ut bunnplata på motoren og spyle vann inn i luftintaket oppe ved 3er kassen, og deretter la bilen stå og tørke til dagen etter før man skrur på lokket igjen. Er dette vanlig service på PSA?
#37
Avansert: Batterier og Lading / Teorier om batterieksplosjon
lørdag 21. juni 2008, klokken 10:43
Det er hender tid til annen at noen opplever at de får batterieksplosjon.
En forklaring som er blitt gitt er at dersom de er blitt tørre vil dette skje. Flere har derfor prøvet å klage til verksted dersom dette har skjedd nok så kort etter vannfylling. Man har da tenkt at det kan være at verkstedet har glemt å fylle vann i en rekke og at denne rekke, eller en blokk i den rekken har eksplodert. Dette høres trolig ut, men jeg har nå sett flere eksploderte blokker som har hatt nok av vann (i de øvrige celler og i de omkringliggende blokker hvor man kan sjekke dette).

Hva er da årsaken? Jeg tenkte vi i denne tråd kunne tenke litt høyt om det.
#38
Andre Elbiler / Sommer elbil til under 70 000kr
mandag 02. juni 2008, klokken 14:36
Her er en variant for to til en nypris av kun 70 000 kr. totaltvekt er kun 550 kg
http://www.arngren.net/el-bil-4.html

og her er en annen. litt billigere og litt tregere:
http://www.arngren.net/el-bil.html
#39
Årsmøter og medlemsarrangement / Nytt treff i Kristiansand
søndag 01. juni 2008, klokken 17:14
Vi treffes på tirsdag kl 18:00 på Dueknipen 1, Bellevue i Kristiansand. Kjør mot Arkivet som ligger like ved Samsen. Etter ca 100m kommer du til et stort hus, og vips så er du fremme. Det er lademuligheter der!

Ravn skal montere en av hans SMS datalogg og diagnose apparat vil være tilstede så at vi kan logge ut data og sjekke vannfyllingsbehov før sommerferien.

Ellers blir det elbil prat og orientering om P-hus skandale ved Slottet.

Ikke meldeplikt, bare kom.

#40
Jeg er nå endelig i besittelse av en PSA bil og ser med glede på det ryddige kabelsystemet den har. batterikassene ser jo også meget greie ut. Enkelt å komme til å måle var det jo også. Jeg må til å demontere kassene for å sjekke blokkene og kommer til å montere PakTrakr også i denne bil. Kan jeg få noen tips til demonteringen av dere med erfaring med PSA. Jeg kan det nok i blinde på en Think, men her er det litt annen oppygging. Er det noe jeg må tenke på? Jeg tenkte på tips i forhold til rekkefølge på demontering. Hva er lurt å fjerne, hva er ikke osv. Øverste pakka forran er ju under en hel masse kabler for eksempel.

Jeg målte kassene en time etter at bilen var ferdig med å lade og den viste da: 16,6V 38,2V 70,9V
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA