Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PLUTO

#1
Etter at vi startet bilen en gang uten airbag ledningene i på setene har airbaglampen lyst. Jeg koblet inn OBDII og leste av feilkoder. Fant fire gamle feilkoder, men ingen aktive. Slettet de gamle slik at minnet er tomt og den ikke viser noen aktive feilmeldinger, men fortsatt lyser airbag-lampen. Noen som har tips?
Jeg brukte Carscanner appen sammen med en OBDII bluetooth enhet. De ser ut å fungere fint og gir meg mye info om bilen og batteriene, men altså ikke dette med airbaglampen.
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Deler til clio
fredag 02. november 2012, klokken 20:38
Siden vi har gått over til nyere elbiler sitter vi igjen med litt deler til clio electric. Ladere, hacker (motorstyring), ucl, dc/dc, komplett motor og litt mer småtteri. Ta kontakt om det er noen som trenger slikt.
#3
Andre Elbiler / CLIO gassreglasje
tirsdag 05. juli 2011, klokken 08:32
Vi har funnet en måte å lage et nytt gassreglasje til CLIO. Med litt mekanisk kunnskap og litt elektrisk kobling løser man et slikt problem forholdsvis enkelt med deler fra ELFA.

Send melding dersom noen er interessert i mer info.
#4
Elbilen i Samfunnet / Statens vegvesen har overgått seg selv
mandag 23. august 2010, klokken 20:40
I dag var min importerte Renault Clio inne til biltilsynet for å få sine lenge etterlengtede norske skilter. Det gikk greit i fjor når jeg importerte en helt lik bil. Det vil si jeg måtte tre ganger innom tollen og tre ganger innom biltilsynet för jeg hadde skiltene på bilen. Jeg ble frustrert den gang av all denne unyttige papirforflyttingen, men nå i år har de sannelig overgått seg selv. Det var kona som skulle innom og hente nöklene og papirene. De mötte henne med de mest utrolige spörsmål og utsag:. Det står her at bilen har bensitank. Det kan jo ikke en elbil ha! Har bilen tilhengerfeste? Har den tåkelys? Dette var altså etter at de hadde hatt bilen inne i  hallen til kontroll. Ut fra kontoret kom min kone (nok så frustrert) med en liste på to A4 sider med krav om dokumentasjon. De ber meg dokumentere signahorn, dörlåser og hengsler, bremser, radiostöydemping, innvendig utstyr, utvendig stikkende deler osv i en uendelighet. alt med henvisning til paragrafer. Utrolig at de kan lage så mye styr for en bil som er 12 år gammel og bygd av Renault på deres fabrikk. Det blir nok en frustrerende samtale med kontrollören der i morgen >:(
#5
Andre Elbiler / CLIO med Thunder sky batterier
lørdag 31. juli 2010, klokken 15:25
I natt kom min "nye" Clio med LiFeYPO4 batterier.
Datablad her: http://www.thunder-sky.com/pdf/2010723131240.pdf
Jeg får nok ikke registrert den inn før i slutten av august og har derfor lite å si annet enn at det er et meget pent arbeid som "Julle" i Sverige har gjort.

Blokkene er satt sammen i spesiallagde aluminiumskasser som er lett tilgjengelige ovenfra. Kassene er isolerte og har 220V varming for å holde dem ved en god temperatur om vinteren. En egen BMS overvåker hver blokk på mV nivå. Denne er også koblet opp mot bilens opprinnelige computer slik at denne tror at det sitter vanlige NiCd blokker i bilen. Dette medfører at alle instrumenter virker og at den originale laderen kan brukes. Det er også et eget display til denne BMS, men dette er enda ikke helt ferdig.
#6
Avansert: Batterier og Lading / Erfaringer med SoftCharger?
lørdag 13. februar 2010, klokken 18:39
Jeg har i det siste fått en del e-post reklame for et produkt som sier at det skal forhindre batterihavari. Systemet heter SoftCharger og koster vanligvis over 10 000 kr. Jeg er interessert i å høre med andre hvilke erfaringer de har med dette produkt. Grunnen til at jeg er interessert er at jeg har kommet over en P106 som hadde en slik montert, men allikevel fikk batterihavari.

Produktet skal i følge produsent fjerne all unødvendig overlanding. Denne overlading er i følge produsent det som får blokene til å gå i stykker. Det er altså en modul som overstyrer bilens eget ladesystem.
#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Noen som har en HV boks til Think?
torsdag 04. februar 2010, klokken 19:26
VI har fått inn en Think med trolig feil i HV boks. Er det noen som har en slik som de er villige til å selge?

Send meg PM
#8
Avansert: Avanserte reparasjoner / Think og Renault lader
søndag 31. januar 2010, klokken 18:06
Think og Renault Clio bruker begge luftkjølt lader fra ACTIA. De ser helt like ut på utsiden, men det er ulike nr på styringskortet. Jeg tok allikevel sjansen i dag og satte en Think lader over i min Clio. Det ser ut som om det fungerer meget fint. Den kjørte lading på 10 og 16A uten problemer og gikk over til fase to som den originale laderen. Viftene starter og stopper som de skal og laderen stopper når syklusen er ferdig.

Jeg må teste litt til, men det ser ut som om eneste tapet er at jeg ikke får frem hvor lang ladetid det er igjen på displayet slik det gjør med den originale laderen. Originalt kan man ved å slå på tenningen under lading få bilen til å fortelle hvor lang tid det er igjen til den er helt ferdig med ladesyklusen. ;D
#9
Avansert: Avanserte reparasjoner / Reparasjon av blokker
søndag 31. januar 2010, klokken 13:16
Jeg er litt på det svenseke elbilforumet (siden jeg har Clio og det er mest av dem der).

Det er åpenbart et problem der i øst, med celler som gir seg. Det er et kjent problem også her. Når en blokk går isttykker er det som rekgel kun en celle i en blokk som er brent eller ødelagt. Der i øst snakker de om å bruke også disse ødelagte blokkene. De kortslutter den ødelagte cellen og bruker blokken videre. se for eksempel:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about2027.html
Er det noen her i vest som har erfaring med slikt?
#10
Elbiler i media / Fisker ny værsting
søndag 10. januar 2010, klokken 19:38
Jeg leser på ferdinand motors hjemmeside om en konkurrent til Tesla.
Rå ytelse og med ekte "range extender". Bilen har en bensidrevet batterilader på 265 Hk! Bilen yter 406 Hk og skal klare å kjøre over 48 mil.
#11
Tidlige elbiler: PSA / Pimp my EV
søndag 20. desember 2009, klokken 15:00
Det har blitt skrevet litt om pimping av Think. Når det gjelder de andre biltypene (Renault, Citroen og Peugeot) er det mye lettere.
www.bsbildeler.no er det mye diverse til styling, spoilere, vinger og slikt. Det er også mange ulike typer av lykter og annet snaks å pimpe bilen med. Bildet viser nye lykter med "devil eyes" led til P106 (pris rett over 3000kr), og det andre et nok så tøft body kit til samme bil.
#12
Avansert: Avanserte reparasjoner / Enkel adkomst til batterier, Clio
lørdag 21. november 2009, klokken 19:12
I min Clio er det det saget ut hull slik at man kommer til alle batterier uten å måtte løfte opp bilen eller å måtte demontere hele kasser. Som dere ser av bildene er det enkelt å komme til for å måle eller å skifte ut blokker dersom det er beholv for det.

Dere kan også se at alle blokker har separat vannfylling. Dette gjør at man har full oversikt over vannforbruk i hver blokk, men også at man forhindrer at en batterieksplosjon ødelegger andre blokker, slik det skjer dersom de er koblet sammen. Det betyr i praksis at det er litt mer styrete å fylle vann siden jeg må koble til slangen på hvert batteri.

Til en forskjell fra PSA så er det ikke noen tette kasser som blokkene er i. De kun dekket til med et deksel under. De henger ellers i noen holdere og det er åpent rundt dem. Det blir derfor litt støvete på blokkene i en Clio. Det er trolig også en av grunnene til at Clio nesten alltid har jordfeil i regnvær.
#13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / SAXO -99 til salgs
onsdag 11. november 2009, klokken 22:05
Jeg har min Saxo -99 til salgs for 97 000 kr.

Ingen batterier er fra bilen var ny. Alle er skiftet det siste året og alle måler over 100Ah. Bilen går godt og er i god stand. Børstene er gode og bilen har PakTrakr selvfølgelig. Dersom kjøper bor i nærheten av Kristiansand stiller jeg med gratis service.

Jeg selger den fordi at jeg jobber med et lithium prosjekt.

Bilen med bilder finner dere på FINN.no
#14
Avansert: Avanserte reparasjoner / Gassreglasje til CLIO
tirsdag 10. november 2009, klokken 19:43
Jeg har fått litt problemer med trimpoten til gassen på min gamle Clio. Det er denne som vieren fra gasspedalen er koblet til. Jeg lurer på om det er noen som har en brukt slik til salgs.

Jeg har sagd av noen biter for å se hvordan den ser ut inni. Det er altså ikke bare en enkel trimpot med endebrytere, som jeg hadde håpt, men den har noen IC kretser og annet knask.
#15
Tidlige elbiler: PSA / jordfeil lampe
mandag 02. november 2009, klokken 19:37
jeg er kommet over en bil som jordfeillampen lyser av og til. Dette er ikke så vanlig for PSA. Noen erfaringer? Bilen både kjører og lader like fint selv om lampen lyser.
#16
Kjøp og salg av deler og utstyr / Blokker til salgs
lørdag 31. oktober 2009, klokken 21:29
Jeg har kommet over endel gode blokker, så dersom det er noen som trenger det er det bare å si ifra.
målt kapsitet fra 99 til 116Ah. Jeg har både typer for PSA og Think.
#17
Avansert: Avanserte reparasjoner / rele til varmeapparat?
fredag 30. oktober 2009, klokken 19:32
Noen som vet hvor releet som gir strøm til Webasto sitter?

Jeg har fått en PSA bil til reparasjon hvor blandt annet Webasto ikke virker. Det er flere feil, men den får ikke 12V frem til Webasto. Lampen lyser inne ved varmereguleringen og alle sikringer er hele. Jeg tenkte da at det kan være et rele ett eller annet sted som ikke virker som det skal.
#18
Avansert: Batterier og Lading / Konvertering av blokker
lørdag 17. oktober 2009, klokken 07:58
Som de fleste nok vet så er det fire ulike design på de NiCd blokkene som er i forholdsvis Think, Renault Clio og Peugeot og Citroen sine biler. Forskjellen er plassering av polene og plassering av vanfyllingsstussene. Elektrolux har et sett med slanger som gjør at man kan bruke PSA blokker i en Think. Jeg har nå begynt å bruke en annen metode som gjør at man ikke trenger å bytte ut noen slanger.

Jeg sager av vannstussene fra en blokk som er ødelagt og monterer dem på riktig sted på erstatningsblokken. Ved å bore et 10mm hull på riktig sted (hvor dette er ser man ved å se på den blokk man tok ut). Den avsagede stussen passer nå passe tregt inn i dette hull. Jeg monterer dem der med litt lynlim. Detter blir en tett, stødig og god forbindelse. De overflødige vannstussene må tettes. Dette kan gjøres ved smeltelim, eller ved at man monterer en hette på dem. ;)
#19
Jeg er interessert i å kjøpe en Webasto til PSA bil. Enten som deler eller komplett. Helst det siste
#20
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Think 2000 til salgs
tirsdag 25. november 2008, klokken 15:05
Min trogne følgesvenn og store kjøreglede skal selges.

Vi er en familie med barn og Saxoen som er tregere, men mer praksisk med fire seter skal overta for denne.
Det er batteriovervåking (PakTrakr) på bilen og alle batterier er temmelig like gode.
Bilen går ca 8 mil på en lading.
Det er helt nye bremsesko bak og nytt hjullager fremme.
Sommer og vinterhjul på aluminiumsfelger.
Bilen har gått 97000 km og er utvilsomt den kjappeste og morsomste av mine elbiler.
Den er sort og dermed den peneste av de Think'er jeg har hatt.
Kjøpere som bor på Agder får selvsagt gratis vedlikehold :D

Pris: Jeg tenker at batteriene i seg selv er verdt ca 60.000 på bruktmarkedet og bilen ca 20.000. Prisen er dermed satt til 78000kr, men jeg tar imot bud.

Send melding eller mail om du er interessert i bilder og mer info
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA