Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Havebigfun

#3526
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fremtiden for elbiler
lørdag 15. desember 2012, klokken 10:25
Idag redegjør Victor Normann for sitt syn på elbiler på side 3 i Dagens Næringsliv. Han mener at elbiler står for ca 200g CO2 per km ettersom samme strømmen kan erstatte kulkraft om den eksporteres. Dette er en sannhet med modifikajoner ettersom det er begrenset kapasitet av kabler til kontinentet og kraften som kan eksporteres er dertil begrenset. Denne kapasiteten økes imidlertid med en ny stor ledning til Tyskland som skal være ferig ca 2014/15. Om det blir komplett tilslutning til det europeiske markedet blir hans argument relevant- da vil prisene også stige i Norge.
Normann mener altså elbiler er en blindvei og det er vel flere i verdenen som har samme oppfattning- Han har bestillt A4 quattro med 160 g CO2  ;)
Det ser ut som om det beste argumentet for Mod S er at man vil ha det morro og billig samtidig.  :'(
#3527
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fremtiden for elbiler
fredag 14. desember 2012, klokken 14:56
Elbiler har også noen ulemper:
Meg bekjent er litium en svært begrenset ressurs og det er på ingen måte nok til å elektrifisere verdens bilpark.
Strømmen kommer ikke fra stkkontakten men produseres ;). Det siste året har det regnet mye i Norge og det har vært nettoeksport hele tiden. Årene før var det så som så og det ble importert mye strom fra kullkraft i nabolandene. Mtp CO2-regnskapen betyr det at det er like mye absolutt forurensning som med en sparsom fossilbil.
Norge er et lite land i en stor verden. De fleste steder er det ikke overskudd av miljøvennlig kraft- derfor er prosjektet per nå samfunnsmessig ikke bærekraftig.
I det siste er det skikkelig trykk på utvikling av miljøvennlig energi i noen land, eks Tyskland.
Om det blir overskudd av miljøvennlig elektrisk kraft kommer bilprodusentene helt sikkert etter.

Om forbrenningsmotoren er død på sikt er etter min mening usikker. Lykkes man med prisgunstig produksjon av miljøvennlig drivstoff av biomasse med lav verdi eks kjøkkenavfall skogsavfall, alt Karbon som havner i søpla... vil dette kunne bli mainstream om noen år. Det er et stort slikt forskningsanlegg i Tyskland som cracker biomassen under svært høy temperatur opp og lager de forbindelser man ønsker. Denne drivstoffen er vesentlig renere enn den fossile men for dyrt per idag.
I Norge kommer det til å bli betydelig kraftoverskudd i fremtiden pga ny vindenergi og effektivisering av vannkraft. Her kan vi kjøre elbil med god samvittighet- ihvertfall stort sett.
Andre land kan komme til helt andre løsninger.
Det er den totale CO2 balansen som teller- ikke det som bilen evtl spytter ut :o
Det er vanskelig å spå- særlig om fremtiden 8)

#3528
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
onsdag 12. desember 2012, klokken 22:39
Vi kan danne en interessegruppe som ønsker å få utlevert bilen uten seter mot et prisavslag.
Det er ikke noe problen å bestille seter andre steder- da imidlertid ikke momsfri  :(
Er vi mange nok kan vi evt påvirke Tesla å sette inn Recaroseter (eller andre) i Nederland mot et påslag.
Det er snakk om 10-20k kr- lite i totalsammenhengen og etter min mening ikke grunn til å kansellere hele opplegget.
eks:
http://www.ebay.de/itm/Recaro-Speed-Noppensaturn-Neu-/110374252498?pt=DE_Autoteile&hash=item19b2d16fd2
#3529
Model S 2013 - 2022 / Parallelimport
tirsdag 04. desember 2012, klokken 17:48
Ferdinand har i flere år hatt en annonse på finn. De overtok sin første Modell S for ca 3 uker siden.
Annonsen forsvant fra finn for over en uke siden.
Man kan spekulere i årsakene.
Den beste årsaken for oss ville vært om EU- prisene blir så lave at det ikke lønner seg med parallelimport :)
Er det noen som vet hvorfor Ferdinand ikke er interessert i å verve flere kunder?? 8)
#3530
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
mandag 03. desember 2012, klokken 21:51
Bilen varmes med (luft-luft-) varmepumpe
Disse har en nedre grense hvor de får betydelig redusert virkningsgrad. Denne er avhenging av kvaliteten på varmepumpen på -10 til -15. I California har man vel også mer fokus på aircon- siden slik at kuldeegenskapene ikke er like optimale.
Når virkningsgraden går ned ved lave temeraturer øker strømforbruket...
Det hadde vært interessant om de som prøvekjører i disse kalde tider observerer hvordan det er med varme i kupeen og om de evt er "rask" fallende igjenværende km som tegn på at oppvarmingen tar vesentlig mer strøm enn man kan regne med- sikkert ikke lett å finne ut av.
Men det er mange øyne og mange som kan stille spørsmål  ;) 

Georg
#3531
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S med hengerfeste?
mandag 03. desember 2012, klokken 19:12
I det tyske vognkortet var det 488 kg mellom netto- og max vekt.
Omregnet til norske forhold svarer det ca 413 kg siden 75 kg for sjafør inkludres i nettovekt. Plassen - med inntil 7 personer og luftfjæring tatt i betraktning er det relativt lite- synes jeg
Det er mange biler med relativ lav "bæreevne" -antakelig fordi kjøperne ikke er interessert i slike data.
Husker jeg rett har en E-Klasse ca 700 kg med luftfjæring
#3532
Model S 2013 - 2022 / Sv: Driftskostnader for Model S Performance?
torsdag 29. november 2012, klokken 14:31
Ved siste besøk hos Tesla hørte jeg at det heller var snakk om service hver 25000 km- dette virker mere rimelig for meg og samsvarer med serviceintervallene for andre biler som må skifte væsker- for mitt vedkommende blir det service hvert 2-3 år i såfall virker prisen rimelig :)

Georg
#3533
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 21. november 2012, klokken 23:17
Det er åpenbart at alle gjør feil- spørs bare hvilke konsekvenser det får.
Hvis man tenker seg at det eksempelvis skjer branner på 10 av de første 20000 produserte bilene pga en minimal -men systemisk- feil i motoren. Brannene medfører- ved uflaks noen dødsfall. Med rettssystemet i USA truer enorme erstattningskrav og alle bilene kalles inn, motorene tas ut og erstattes med nye eller reparerte motorer.
Hvis Tesla da brekker ryggen blir det smalt med aksjeverdier.
Samtidig styrter bruktbilprisene fordi det er uklart hvor man får slite/reparasjonsdelene fra (de som er designet og produsert hos Tesla).  Det kan fort bli dyrt med gearing.

Hvis alt går bra-og det er det vi håper på- kan jo gevinsten også være betydelig (noe man bør forvente når man ta risiko).
1. bil som funker og gir stor glede samt god samvittighet.
2. bil med beskjeden verditap og lav driftskostnad.
3. betydelig verdiøkning av aksjene.
(4. Endelig en ny bil på norsk jord som er billigere enn samme bil i Tyskland -relevant for mitt vedkommende ihvertfall)

Tesla husker åpenbart på shareholderne sine- de holder EU-prisene ikke uten grunn tilbake. Et aspekt er sikkert å se på nybestillingene (i Europa) relatert til lanseringen i USA.
Jo høyere nybestillingstallet blir jo høyere blir prisen... 8)
Serviceplanen for bilen er ytterlige et tegn på at Tesla har et ønske om å tjene penger.

Således kan man snu på det og se aksjer som en mulighet til å få noen av pengene man brukte på bilen tilbake ved verdiøkning av aksjene eller ved utbytte.
(men da skal det ikke skje noen tunge hendelser som beskrevet overfor)

Bare for å nevne det - jeg er også på bestillingslisten #1548 hvis jeg husker rett- men prøver å kontrollere enthusiasmen slik at den ikke tar helt av  :)
Georg

#3534
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 21. november 2012, klokken 19:10
Det er vanskelig å spå- særlig om fremtiden.
Selv og den utstillte modellen ser svært bra ut og de testene de fleste av oss har sett på Youtube er svært positive må vi ikke glemme at det er et nytt produkt med mange nydesignede deler.
Det er en viss sannsynlighet at det kan komme til tilbakekallingsaksjoner med en kostnad som kan bli svært høye for Tesla. Hvis man ser den omfattende testingen som foregår hos de store konkurentene før de slipper nye modeller ut på markedet kan man bli engstelig. De store har i tillegg mange årtiers erfaring med utvikling/feil på tidl. modeller som man tenker på fra tegnebrettet. 
Slike tilbakekallingsaksjoner kan knekke en relativt ung bedrift...
Å både kjøpe bilen og aksjer av Tesla er en slags gearing 8).
Det er mulig å ta ned risikoen ved å satse på annen miljøteknologi- eks vindkraft eller strømlagring...
#3535
Model S 2013 - 2022 / Sv: Driftskostnader for Model S Performance?
onsdag 21. november 2012, klokken 18:43
Til driftskostnadene hører også servicekostnaden.
Meg bekjent mener Tesla årlig service til en pris av 6000Nkr er nødvendig.
Jeg synes dette virker mye, spes siden det de førtse årene antakelig kun dreier seg om softwareoppgraderinger. Dessuten virker årlig service hyppig ettersom de fleste andre leverandører nå tilbyr service hvert 2. år.
I denne bilen er det ikke olje som blir gammel ;)
I USA koster servicen 600 USD.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA