Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Havebigfun

#31
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.3
torsdag 19. desember 2019, klokken 13:24
Optimistene kan tenke at Tesla her får muligheten til å plukke de 85-batteriene som er i faresonen mtp brannene under lading. Så kan man gi dem nye batterier mens alle andre får sin gamle ladehastighet og batterikapasitet tilbake. Mulig Tesla har ikke hatt mulighet til denne filtreringen av problembatterier hittil- hvorfor alle (>70k) 85- eiere har fått svi.
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 19. desember 2019, klokken 08:07
Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. desember 2019, klokken 07:49
de rammede er fratatt muligheten til å bruke ca 10kWh av batteriet.
Disse ca 10kWh er i tatt i toppen- det betyr at vi lader til ca 87% når det står 100 på displayen etter denne SW-"oppgraderingen" Det igjen betyr at man kan lade til en høyere SOC i daglig bruk. Det skader ikke batteriet noe særlig å gå til 90% og man kan være liberal med å gå til 100%. Til hverdags har jeg stort sett ladet til 70% for å ha så lav degenerering som mulig- nå går jeg til 85%.

Når det er sagt er det stjele fra oss verdier ved et SW-upgrade et skikkelig svineri- og de bør få svi!! P85D saken viste at Tesla er villig til å betale når man har en god sak og presser de hardt- via rettssystemet.
#33
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 20. november 2019, klokken 20:40
Spørsmålet mtp det aktuelle eventet er hvilke andre nyheter Tesla kommer med og hvordan disse verdtsettes av markedet- dette kan trekke opp vel så mye som Pickupen.
eks: Y godt i gang med produksjonen- massive utleveringer allerede i jan 2020...
       2170 på S/X med dertil økt rekkevidde til samme pris.
       tilhengerfeste på S
       nyheter GF3
       osv..
Det er vel bare fantasien som setter grenser for spekulasjonene. Ikke så lett å bestemme seg for om det skal opp eller ned på fredag :o
#34
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 20. november 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2019, klokken 14:34
TSLA er notert i USA og faller dermed utenfor EU/EØS ift aksjesparekonto. Formue - ja. Realisert gevinst - ja, når det gjelder TSLA.
...
Men dette gjelder som sagt ikke aksjer notert utenfor EU/EØS.
Investeringskonto Zero hos Nordnet løser biffen- man kan gå inn - og ut av TSLA uten at det utløser skatt før pengene tas ut av kontoen. Ulempen med denne kontoen er at RISK ikke tilgodesees deg.
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla model S P85 runder 1 000 000 km
onsdag 20. november 2019, klokken 20:18
Jeg snakket med ham for noen år siden ved en SuC i Sør-Tyskland. Han var da nærmere 400k. Hans mål er flest mulig km på bilen, han kaller seg "privatier", noe som vel betyr at han har økonomisk kontroll uten å måtte jobbe.. I stedet er hans prosjekt å få bilen til å gå så mye som overhodet mulig- slik jeg oppfatter det for Teslas og elbilenes omdømme. Overordnet mål er ombygging av samfunnet til bærekraft..
Bilen blir kjørt svært forsiktig men superladet en del- han bruker da en lader hvor den parede allerede er i bruk slik at ladestrømmen blir så lav som mulig. Han har også en roadster som har gått over 600k... han twittrer 4.Nov at hans andre batteri i TMS har gått >500k. Husker jeg rett hadde han skiftet DU da jeg snakket med ham.
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 06. november 2019, klokken 18:26
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
mandag 04. november 2019, klokken 21:31
Da jeg startet tråden visste jeg at den tyske bilindustrien hadde hatt el og hydrogen på agendaen en del ganger fra 70-tallet- og lagt det i skuffen igjen. Jeg mistenkte desverre at det kom til å bli slik det ble. Underveis kom Dieselgate som er en katasttrofe mtp troverdigheten av (alle!) premium-produsentene. Selv med dette ansiktstapet er det tilsynelatende kun VAG som mener (litt) alvor. Billobbyen er desverre svært sterk i Tyskland- de får de betingelsene de påstår at de trenger fra politikkerne og de har biljournalismen under kontroll. Det er utrolig flott at Tesla har greid å holde ut i et slikt miljø av giftige publikasjoner med mye rart av påstander fra alle sider og har gjort det så bra. Det ser ut som om Tesla fortsatt tilbyr det beste konseptet- etter så mange år- mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg. Hadde de brukt 10% av forskningsbudsjettene de siste 10 årene på E-mobilitet hadde elbilverdenen sett annerledes ut. På tysk heter det "Hochmut kommt vor dem Fall" og dette er et flott eksempel for at dette ordtaket har en sann kjerne. Da jeg var i Tyskland med min første Tesla  for over 6 år siden høstet jeg matte blikk av mine slektninger som jobbet hos Daimler - de synes jeg var en særing- 8) Nå er man redd for å miste flere 100k arbeidsplasser fordi etterspørselen etter DSG-kasser, turboladere, eksospotter osv. kommer til å falle. Megatrenden ser ut til å være klart vekk fra ICE- selv om det selges alt for mange slike biler fortsatt. Tiden hvor man kan fornekte klimaendringene og late som om ingenting har skjedd er forbi.
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
fredag 25. oktober 2019, klokken 22:45
Da jeg startet denne tråden for snart 7 år siden trodde jeg det var håp. Det er det forsåvidt fortsatt men premium- industrien i Tyskland har vedvarende store problemer med å følge opp. Forsiden i dagens Spiegel sier det meste:
#40
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Originale aerofelger
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:07
Sitat fra: mthoring på onsdag 09. oktober 2019, klokken 00:08
Er hele felgen i aluminium, eller er den "senterringen" i plast eller annet materiale?
Virker disse felgene solide, eller er (deler av de) spesielt svake / utsatte for skader?
Noe annet jeg bør vite?
Felgene er solide.
Senterringen er av plast og har en fjær som holder den på plass - fjæren er festet i plastpinner som kan brekkes av - da holder dekselet nok ikke bra på plass.
Ellers er den polerte metalliske ytterkanten ømfintlig mtp kantkjøring og evt monteringsfeil. Jeg bruker slike på sommerdekk- funker fint- lavt forbruk.
Jeg ville ikke brukt de som vinterhjul fordi man ikke får spylt bremseskivene og -kalipperne- de får råtne uten visuell kontroll- tørker sikkert vesentlig langsommere bak slike deksler ift. åpne std-felger.
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vibrasjon i P85D
torsdag 18. juli 2019, klokken 08:23
Fremre drivakslinger er min mistanke her. Er det det samme om du kjører med høy eller lav hjulstilling? Husker jeg rett øker dette når man senker bilen og trykker hardt på "gassen".
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 28. juni 2019, klokken 20:21
Sitat fra: coskars på fredag 28. juni 2019, klokken 20:13
Som tidligere skrevet fikk jeg ca 10% reduksjon over natten forrige uke, dette var uten at jeg hadde kjørt update.
I dag fikk jeg et varsel på skjermen; «Battery charge level will be restricted» .
I tillegg får jeg ikke ladet, bilen insisterer på «charging complete» selv om jeg bare har ca 180km.
Du bør vel kontakte Tesla
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 28. juni 2019, klokken 18:21
Sitat fra: Muffinman på fredag 28. juni 2019, klokken 16:08
..Uansett  bør det være midlertidig, dvs når de ... tar vekk begrensningen... bør jammen alt og ikke bare en del av kapasiteten leveres tilbake. Alt annet vil være å ta tilbake deler av en vare de har tatt godt betalt for.
helt enig! Alt annet er uakseptabelt- men litt tid kan de vel få. Hadde de bare vært åpne hadde det vært så mye lettere å ikke bli frustrert eller forbannet...
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 27. juni 2019, klokken 20:05
Teslas 8 års batterigaranti må vel slå inn her. Dette er en reduksjon av kapasiteten langt over det man kan forvente. Om det er SW- begrensning eller reellt tap av kapasitet er for en menig bilist med 85kWh batteri likegyldig. De fleste ser vel knapt forskjellen. Vi har betalt for 85 og ikke for 60+ batteri. Hvis dette rulles bredt ut kommer det (-hvis mulig) til å bli samme opplegg som med P85D-klagen hvor forliket kostet Tesla en del. Er det noen jurister her som kan belyse muligheten for en klage?
Jeg synes uansett Tesla bør begrunne dette tiltaket godt.
#45
Sitat fra: Amoss på søndag 17. mars 2019, klokken 15:57
Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2019, klokken 15:52
Hvorfor skulle Tesla endre kjemien i 18650 når de har 2170 klar??
3. Tesla har benektet at de vil gå over til 2170 på S+X den nærmeste tiden.
Tesla liker/er nødt til å overraske markedet- det er ikke hensiktsmessig å varsle overgang til ny batteriteknologi om x uker/måneder- bilsalget vil da nærme seg 0 i påvente av endringen.
Slik det er nå, dvs når SuC 3.0 kommer med at TM3 lader mye raskere enn luksusbilene X og S er ikke holdbar. Det er nærliggende med en "tilpasning" av lademulighetene for X og S - men også å gi bilene den vektreduksjonen 2170 gir ift gamle 18650- men dette er foreløpig spekulativt- time will show
De første bilene med siste store facelift kom uten at dette har vært varslet- mulig historien gjentar seg ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA