Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Havebigfun

#21
Etter å ha ventet noen dager oppdager jeg hvor kjedelig det er å vente på etterlengtet oppgradering. Ettersom det er de som har fått som melder sine erfaringer får maninntrykk av at de "fleste" får samtidig dag 1. og 2.
Jeg tror bildet er mer heterogen- derfor denne spørreundersøkelsen :)
Alle kan stemme flere ganger slik at alle uppgrades kan tas med om dere husker når de kom.
#22
Model S 2013 - 2022 / Hvor mange eiere av Model S er aktive her
mandag 13. januar 2014, klokken 19:52
Det reises tvil blant annet av ansatte hos Tesla om hvor representative våre diskusjoner er for alle Teslaeiere.
I fargetråden er det nå over 600 som har stemmt - jeg antar at mange som stemmte der nå har fått bilen sin.
Her kan vi måle hvor mange vi er i begynnelsen av året 2014.
Kryss av for det svaret som er mest representativt de siste ukene.
#23
Model S 2013 - 2022 / Avstemming: Hvordan virker min UMC?
mandag 30. desember 2013, klokken 20:03
Jeg fikk ikke redigert  antall mulige stemmer i den andre spørreundersøkelsen- derfor et nytt forsøk her 8)
#24
Model S 2013 - 2022 / TMS på sterkstrøm- obs. varmeutvikling
tirsdag 24. desember 2013, klokken 11:41
Ettersom flere får adaptere kommer det til å bli mer "varmgang" i ledningene i hjemmet.
For at det ikke skal bli brann er det viktig at vi er observante på dette.
Mitt annlegg er fra 07 med 32A på 6 kvadrat til garasjen- egen jordfeilbryter som betjener varmepumpen og 32A kurset.
Med blått adapter lades bilen med opptil 33 tkm/t- deilig.
Spenningen faller fra 236 til 228 V.
Ladingen stoppet to ggr ved at sikringen gikk. Jeg åpnet strømskapet og målte varmeutvikiling opp til 50C ved de øvre koblingene i automaten. Skruene er skrudd godt til- ledningene er festet skikkelig. Ingen korrosjon på lederne som er avisolert ca 12 mm. Med åpent skap går ikke sikringen- regner med den gikk pga varmgang relatert til begrenset kjøling med lukket skap. Ingen varmgang andre steder- ledningen blir 30C kontakten knapt merkbar varmere.
Hotfiksen er åpenbart å stille ned maks trekk til eks 25A.
Ettersom varmgangen åpenbart er i automatsikringens kobling lurer jeg på om det er automater med bredere kontaktflate eller om det er hensiktsmessig å klemme flat lederne for å øke kontaktflaten. Hva skal jeg be elektrikkern om?

#25
Model S 2013 - 2022 / koppholder-varianter
torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:43
Etter hva jeg har forstått er det forskjellige koppholder-løsninger i bilene som er utlevert.
Kirkebø som fikk levert samme type som meg-P+ på samme dag som meg, fredag den 13. har koppholdere med arretering av koppene- mine ser slik ut:
#26
Model S 2013 - 2022 / rated range ved maks lading
søndag 29. september 2013, klokken 08:52
Etter å ha testet to ganger gir mine batterier 492-493 km ratet range. ???
Jeg har lest at andre har 505 km. Dette tallet er relevant både mtp hvor langt jeg kommer med en gitt kjørestil og mtp hvor mye batteriet fortaper seg med tiden.
Hva er deres konkrete erfaring?

Vi kan sjekke det samme om noen år eller ved gitte kjørelengder, eks 50k, 100k osv.
#27
Model S 2013 - 2022 / Nyttelast 415 kg
mandag 12. august 2013, klokken 19:51
De norske TMS jeg sjekket hadde alle en nyttelast på 415 kg- +sjåfør på 75 kg.
Tatt i betraktning at bilen tar opptil 7 personer og har betydelig bagasjeplass virker det særs lavt.
De bilene det er naturlig å sammenligne med har mellom 100 og 150 kg høyere nyttelast.
Jeg håper/tror det går fint å kjøre rundt med mer enn 490 kg i bilen- spørs om forsikringen er villig til å betale om det skjer et uhell.
Dette virker ikke bra :(
#28
Model S 2013 - 2022 / Vinterdekk-ønsker
fredag 14. juni 2013, klokken 15:50
Her har vi muligheten til å fortelle Tesla hvilke vinterdekk vi vil ha-
#29
Model S 2013 - 2022 / Understellsbehandling- eller ikke?
mandag 27. mai 2013, klokken 15:14
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html
Som dere ser på overfor angitte link er understellet nakent mtp fett/voks- det er spørs om det er godt nok i lengden selv om det er høyverdig overflatebehandling i utgangspunkt- steinsputen gjør sitt og ødelegger selv den beste behandlingen når materialet under kan korrodere.

Det er mange forskjellige substanser/systemer til dette- Hva velger de av dere som ønsker supplerende beskyttelse?
#30
Model S 2013 - 2022 / EL TEMPO GIGANTE
lørdag 09. mars 2013, klokken 08:14
Når dere dra på lørdagstur bør dere vurdere å investere i dagens DN med en flersides reportasje om Elon Musk ;)
#31
Moderator: Dette emnet er splittet ut i fra Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 23:11
Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.
Hvis du regner totalkostnad blir TMS billigere for hvert år den er på veien  i forhold til andre biler.
Økonomene blant dere har regnet på det og mener totalkostnad ligger på Golf-nivå.
Hver gang du fyller drivstoff fremover må du tenke at "denne tusenlappen hadde jeg ikke brukt med TMS". Da får du etterhvert perspektivet.
Kjøpeprisen er ingangsbiletten til et "lavprisliv" i bilverdenen.
Det er ikke bare dyrt å være fattig men også billig å være rik nok til å kunne svi av 600K for en snerten, sexy og sporty doning (riktignok uten mye micmac) som tar med hele familien ++
#32
Model S 2013 - 2022 / Konkurrentene sover ikke
mandag 17. desember 2012, klokken 14:36
De bare dormer litt  ;)
Her er en dokumentasjonen med bilder av hvor mange år BMW har sølt bort uten å få det til. Neste år blir det alvor.
Spennende å se hvilken batteriløsning det blir.

http://e24.no/bil/bmw-40-aar-med-elektriske-forsoek/20311684

Tesla ligger godt an -men jeg tror de store svinger seg nå... 8)
#33
Model S 2013 - 2022 / Parallelimport
tirsdag 04. desember 2012, klokken 17:48
Ferdinand har i flere år hatt en annonse på finn. De overtok sin første Modell S for ca 3 uker siden.
Annonsen forsvant fra finn for over en uke siden.
Man kan spekulere i årsakene.
Den beste årsaken for oss ville vært om EU- prisene blir så lave at det ikke lønner seg med parallelimport :)
Er det noen som vet hvorfor Ferdinand ikke er interessert i å verve flere kunder?? 8)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA